Vesa Rautakoura

WebTrakistä ja laskukierroksista

18 viestiä aiheessa

Nyt kun finavia avasi tuon webtrak palvelunsa, http://webtrak.bksv.com/hel , jossa näkyy tunnin viivellä (turvallisuussyistä? ei ymmarra?) isot ja pienkoneet Helsingin seudulla. Itse ainakin vielä toistaiseksi lupakirjottamana olen mielenkiinnolla katsellut esim EFHV:n laskukierroksia, niin ompa käynyt ilmi miten hurjasti tuota laskukierrosta sovelletaan, koko ja muoto vaihtelee melkoisesti, mutta nyt jo on osunut silmiin kuinka 22:lle vedetään vasemmanpuoleinen laskukierros, joka on meluntorjunta-alueella, normaalisti käytössä on oikea kierros. Vaikka kierroksen muoto ja koko ei varmaan ihan kiveen ole kirjoitettu(?), mutta luulisi, että nyt ainakin pitäisi käyttää sen puolen kierrosta joka on määrätty.

 

Eihän tuossa muuten mitään, mutta ei varmasti edesauta vähentämään paineita häätää kenttiä pois asutusalueiden läheisyyksistä. Tuo webtrak palveluhan antaa "ilmianto napin", ja jos lennolla on suunnitelma, näkyy webtrakissä myös koneen rekkari, saa nähdä ovatko kukkahattutädit ja -sedät löytäneet tuon palvelun, eli tuleeko tuon kautta valituksia.

 

Mitä mieltä olette yleensä tuosta webträkistä? pitäisikö tuohon sallia myös aidosti reaaliaikaisuus?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Reaaliaikaisenahan tuossa olisi jotain hauskuuttakin. Toisaalta, nyt istun ruokapöydän ääressä katsomassa kun tunti sitten tulin Degeriin :)

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja ihmettelinkin miten sain ton COXin kiinni tuossa lähialueella

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koska Malmin IATA on HEM, kuin Helsinki-Vantaan on HEL.

 

Aijaa, näitä IATA ja ICAO koodeja sotketaan nyt sitten tuossakin. Siellä on HEM ja EFKY. Kai sillä jokin tarkoitus on...  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aijaa, näitä IATA ja ICAO koodeja sotketaan nyt sitten tuossakin. Siellä on HEM ja EFKY. Kai sillä jokin tarkoitus on...  :-\

 

Varmaan tarkoitus on käyttää IATA-koodia silloin kun sellainen on. Esimerkiksi sipoon kunnalla, söderkullan kaupunginosalla tai kymin lentopaikalla ei IATA-koodia kuitenkaan ole, joten joudutaan käyttämään muita ilmaisuja..

 

koko ja muoto vaihtelee melkoisesti, mutta nyt jo on osunut silmiin kuinka 22:lle vedetään vasemmanpuoleinen laskukierros, joka on meluntorjunta-alueella, normaalisti käytössä on oikea kierros. Vaikka kierroksen muoto ja koko ei varmaan ihan kiveen ole kirjoitettu(?)

 

Laskukierroskuvio kartassa ei määritä laskukierroksen kokoa, vaan ainoastaan muodon. Koko riippuu paljolti mm. siitä, millä ilma-aluksella ollaan liikenteessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Laskukierroskuvio kartassa ei määritä laskukierroksen kokoa, vaan ainoastaan muodon. Koko riippuu paljolti mm. siitä, millä ilma-aluksella ollaan liikenteessä.

 

Joo, tietysti voisi miettiä että tarviiko C152:lla ottaa 1km levennettyä laskukierrosta, tilanteessa jossa ei enää lennetäkkään teollisuusalueen päällä, vaan mennään asutusalueen päällä...  No, pitää toivoa että asukkaat eivät ole ärsyyntyneet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tyhmiä(?) kysymyksiä: 

 

Eikö lentäjillä ole enää mitään yksityisyyttä? Onko lentäjät täysin lainsuojattomia? Yksityislentokone on yksityisen henkilön yksityinen kulkuneuvo. Ei polkupyöriä ja autojakaan voi omistajan tai käyttäjän tarkkuudellä seurata ja jäljittää julkisten nettisivujen kautta lähes reaaliajassa. 

 

Viherpiipertämisen nimissä voi näköjaan tehdä ihan mitä vaan vai onko tämä tehty joitain pervoja kyttääjiä varten? Kun (huom! ei jos!) autoihin tulee GPS-seuranta, niin tuleeko siihenkin nettipalvelu, mistä voi seurata rekiterinumeron tarkkuudella yksittäisten autojen liikkumista. 

 

Tässä on taas hyvä syy vähentää plaanien tekemistä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiasta on nyt kaksi keskustelua, toinen on http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,106579.20.html

Ei plaanilla ole merkitystä, transponderistahan tuo tieto tuonne tulee. Hassua ettei tuo Flightradar24 ole kirvoittanut tätä jutustelua aiemmin..

 

t. TImo

 

Mistäs ne sitten saa  koneen tunnuksen kartalle, jos ei plaanista. 

AIP määrää kuitenkin käyttämään koodia 2000, jos koneessa on toimiva tranponderi.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistäs ne sitten saa  koneen tunnuksen kartalle, jos ei plaanista.

 

Ei ainakaan Virtual Radar Server ota rekkaria mistään plaaneista - tuskin myöskään fr24. VRS:ssä on ihan konetietokanta, jonne niitä tietoja voi hakata. Transponderi lähettää ICAO-koolin sekä korkeus-, nopeus- ja paikkatiedon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiasta on nyt kaksi keskustelua, toinen on http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,106579.20.html

Ei plaanilla ole merkitystä, transponderistahan tuo tieto tuonne tulee. Hassua ettei tuo Flightradar24 ole kirvoittanut tätä jutustelua aiemmin..

 

Kyllä plaanilla on merkitystä, ei koneille anneta yksilöllisiä transponderikoodeja ilman lentosuunnitelmaa. Vain S-mode transponderit lähettävät koneen rekisteritunnuksen automaattisesti ja olen nähnyt tuolla palvelussa esim. MIKin koneita tunnistettuna vaikka niissä on vain C-mode transponderi ja tiedän, että niillä koneilla oli tuolloin myös lentosuunnitelma.

 

Mitään koodia 2000 lähettävää A/C moodin transponderilla varustettua konetta ei voi yksilöidä.

 

En tiedä näyttääkö tuo palvelu S-mode transponderilla ilman plaania lentävän koneen reksiteritunnuksen.

Tänään kokeiltu: Plaanitta lentävä S-mode transpoderilla 2000 koodaava kone näkyy vain "Yleisilmailu" tunnuksella tuossa palvelussa.

 

Isot koneethan eivät ilman lentosuunnitelmaa lentele ja niissä on vielä useimmiten kehittyneemmät ADS-B (?) transponderit, joita pienkoneissa tuskin tulee vastaan.

 

t. Juha

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei plaanilla ole merkitystä, transponderistahan tuo tieto tuonne tulee. Hassua ettei tuo Flightradar24 ole kirvoittanut tätä jutustelua aiemmin..

 

t. TImo

 

FR24:ssa ei näy liikenne, joka ei lähetä ADS-B:llä paikkatietoa. Koska moisia laitteita ei vielä toistaiseksi ole kovin paljoa pienkoneissa näkynyt, keskusteluakaan ei (ainakaan suomessa) ole juurikaan herännyt.

 

Kuitenkin esimerkiksi lappeenrantalaisten OH-DLI ja pikiläisten OH-TOW on varusteltu niin, että ne tuolla FR:ssäkin näkyvät, ja määrä varmaan lisääntyy kovasti jatkossa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään