Jussi Seppälä

Kuvia Pirkkalasta (TMP / EFTP)

1 291 viestiä aiheessa

Vanhus ja veli puolikuu. Komiasti kaartaa, ei uskoisi, että tuokin kone on lentänyt kohta 50 vuotta, on nähnyt monta kahinaa vietnamista lähtien. Melkoinen ikiliikkuja. :thmbup:

 

 

On kyllä todella upea otos! Missä välissä kone noin sopivasti kaartoi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hiano kuva :thmbup: taitaa olla otettu ennen tankkausharjoituksia...

 

Tuo kaarto oli koneen saapuessa pirkkalaan. Amerikan pojat/tytöt halusi tehdä visualikiertolähestymisen 24:lle ja tuossa kuvassa kone juuri aloittaa em. lähestymisen. Halusivat muuten tänäänkin tehdä moisen, mutta sato sen verran, että johto toppuuteli ideaa ja homma kuivui kokoon.

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Halusivat muuten tänäänkin tehdä moisen, mutta sato sen verran, että johto toppuuteli ideaa ja homma kuivui kokoon.

 

Mihin aikaan kone tuli laskuun? Ja onko se ilmassa koko päivän, vai ajaako päivän aikana useampia keikkoja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mihin aikaan kone tuli laskuun? Ja onko se ilmassa koko päivän, vai ajaako päivän aikana useampia keikkoja?

 

Lähti vähän ennen puolta kymmentä aamulla ja laski neljältä ja mun tietämyksen mukaan ei startannut enää sen jälkeen, HN:t lenteli kyllä myöhemminkin.

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Parit kuvat vielä maanantailta kun oli vapaapäivä niin piti käydä yrittämässä.

 

Valmiina starttiin, sammuttimet kädenulottuvilla ja kaikki saatavilla olevat paloautot kiiruhtaa taustalla kiitotien varteen passiin. Musta nokkamaalaus tekee kivan viekkaan ilmeen.

[ attachment removed / expired ]

 

Rullasivat tosi varovasti ja kakkoskuski roikkui välillä vyötäröä myöten ulkona kattomassa, etteivät vaan osu mihinkään eikä motit ime mitään irtokiviä yms. nurmikolta.

[ attachment removed / expired ]

 

Sitte pöllyyttivät kivet sopivasti odottavien hornettien silmille 8)

[ attachment removed / expired ]

 

NH-204 kävi tekemässä pari läpilaskua sateessa

[ attachment removed / expired ]

 

 

Loppupäivä meni HN:ä pannaillessa sateessa, olin jo lähdössä pois kun tankkeri kuulu tulevan takaisin ja rynnistin takaisin ottamaan siitä vielä kiireesti kuvan, mutta asetuksen jäi tietysti pannauksen jäljiltä 1/40 s, joten 400mm ei oikein tullu ihan paras mahd. kuva, mutta tunnelma välittyy ja olosuhteiden kovuus. Tuli taas kerran kastuttua kunnolla, mutta tulipahan muutama hyvä pannaus tulokseksi, joten ei menny kärsimys hykkaan. :thmbup:

[ attachment removed / expired ]

 

 

Kai

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oiskohan sitä suomi liittymässä Natoon jossain vaiheessa, kun näitä ameriikan koneita on viime aikoina ollut suomessa jo useaan otteeseen?

Viittais vähän siihen suuntaan omasta mielestäni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oiskohan sitä suomi liittymässä Natoon jossain vaiheessa, kun näitä ameriikan koneita on viime aikoina ollut suomessa jo useaan otteeseen?

Viittais vähän siihen suuntaan omasta mielestäni.

 

Jos viittaat Pirkkalassa käyneeseen C-17, niin kyseessä oli ihan normaali (pari kertaa vuodessa) tapahtuva huoltolento lennostolle. Tuohon viimeiseen lentoon vain liittyi kaikenlaista hässäkkää, kuten C-17n rikkoutunut rengas ja vararenkaan toi C-135. C-135 taas hajosi jotain ja sille toi varaosan toinen C-17.

 

EFHKlla vierailevat "ameerikan koneet" ovat puolestaan lähetystön huoltolentoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos viittaat Pirkkalassa käyneeseen C-17, niin kyseessä oli ihan normaali (pari kertaa vuodessa) tapahtuva huoltolento lennostolle. Tuohon viimeiseen lentoon vain liittyi kaikenlaista hässäkkää, kuten C-17n rikkoutunut rengas ja vararenkaan toi C-135. C-135 taas hajosi jotain ja sille toi varaosan toinen C-17.

 

EFHKlla vierailevat "ameerikan koneet" ovat puolestaan lähetystön huoltolentoja.

Oki, tietysti jos Suomi jonakin kauniina päivänä liittyy Natoon niin uskosin että tänne pohjolaan tukikohta vähintään perustetaan ja näkee sitten varsin enemmän tätä USAF liikennettä yms.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alkaa mennä jo pahasti ohi aiheen  ;D .NATOlla on  Euroopassa oikeastaan vain yksi omalentotukikohta, Geilenkirchen Saksassa. Sieltä käsin pääasiassa operoivat  NATOn AWACsit. Nuo AWACsit ovat ainoita koneita, jotka lentävät NATOn väreissä. Mielenkiintoinen yksityiskohta koneissa on, että ne ovat Luxemburgin siviilirekisterissä  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alkaa mennä jo pahasti ohi aiheen  :(.

Älä ota sitä niin vakavasti, ei olisi lainkaan ensimmäinen kerta jos offtopiikkiin menee, tai ei tämä niin hirveästi yli aiheen mene kun keskustellaan noista kuviin liittyvistä USAF koneista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enhän mää otakkaan, kunhan modet eivät ota  :laugh:

Juu, noh toivotaan ettei :'(

PS: löysin tiettyä viittausta tuohon miksi on LX USAF koneissa...

 

Narrative Summary:

"Luxembourg has a small army but no air force. NATO AWACS aircraft carry Luxembourg civil registrations to conform to international legal requirements"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, noh toivotaan ettei :'(

PS: löysin tiettyä viittausta tuohon miksi on LX USAF koneissa...

 

 

NATO ja USAF ovat kaksi täysin eri asiaa. Siis NATOn AWACSit eivät ole USAFn koneita vaan nimenoman NATOn. Niiden miehistössä taitaa olla väkeä n. 15 eri maasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuh, tiedän etteivät ole samaa kastia nämä NATO ja USAF.

No joka tapauksessa saa sitten nähdä joskustaina mitä se suomen NATO jäsenyys aikanaan tuo tullessaan.

Olisihan se tietty kiva nähdä enemmän tätä liikennettä täällä suomen kamaralla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäs ilma putki tuolta roikkuu? Siis tuo ilmatankkaus putki? Ja miksi?

No, koska ne harjoittelee ilmatankkausta ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäs ilma putki tuolta roikkuu? Siis tuo ilmatankkaus putki? Ja miksi?

 

Hornetteja (ja muitakaan U.S. Navyn konetyyppejä, sikäli kun tiedän) ei tankata puomilla. Sen vuoksi puomin päähän laitetaan tuollainen jatko/sovitinkappale.  USAF:n koneet taas taidetaan kaikki ajaa suoraan puomiin kiinni (esim. F-15, F-16 jne.).

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Letku+suppilo"-tankkauksessa Hornetti tähtää suppiloon ja tuuppaa eteenpäin pari metriä, jolloin löpö virtaa. Tankkeri vahtaa tilannetta.

 

Puomitankkauksessa taas ohjaus tapahtuu tankkerista, eli sieltä mies "rokottaa" mehut tankattavaan koneeseen. Tässä koneiden suhteellinen liikkumisvara toisiinsa nähden on pienempi kuin letkutuksessa. Voisin kuvitella, että puomiin liitetty jatkoletku on sen verran lyhyt, että pyrstöstä imeminen on kokemattomalle Hornettikuskille suurempi haaste kuin siipiletkusta maistelu.

 

"Tanker's sweet, let's top off!"  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ryania välillä... ettei noihin armeijan vekottimiin pääse kyllästymään  ;D

 

Oksat on sitten tarkoituksella tuossa kuvassa...  :)

[ attachment removed / expired ]

 

Vähän outo kuvakulma, mutta kun se kiiltää niin nätisti  ;D

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla