Jussi Seppälä

Kuvia Pirkkalasta (TMP / EFTP)

1 291 viestiä aiheessa

Kuinka lapsellinen pitää olla jos jaksaa viiilata pilkkua tollasesta asiasta, vähän vois taas herra lahtilohi ajatella ennen kuin tulee pätemään...

 

Jotain lapsellisuuden tasosta kertonee myöskin se ettei kykene ottamaan aiheellista kritiikkiä vastaan... Otetaas vielä kerran oikein isoa ratakiskoa:

 

Pan (v): panoroida, kiertää jne. -> Pannaus

Ban (v): kieltää, antaa porttikielto jne. -> Bannaus.

 

Jeremy Clarksonia lainatakseni, how hard can it be...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...Flybe OH-ATG...

 

...-.-...

 

Mikäs tässä nyt oli ideana postata kaksi vinossa olevaa, melkein identtistä kuvaa samasta koneesta?  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viitsiikö kukaan tulla kuvaamaan Riikaan lähtevää klo 12.40??  ;D

 

Kannattaa kysellä Tiasen villeltä, se on ilmeisesti kentällä tuohonaikaan pyöriskellyt :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu taisin juuri ehtiä pari räpsyä tuosta Juhon koneesta saamaan. Tänään kentällä olikin paljon erilaista liikennettä, niin peruskauraa kuin myös Blue 1 B717 (OH-BLO) vetämässä muutamat läpärit. Laitan kuvia tulemaan heti kun ehdin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Satuinpa paikalle vähän extempore-meiningillä. Vakavaa konekuvausta en harrasta, mutta ainakin yritin:) Kuvissa jo mainittu OH-BLO läpäreitä vetämässä, reittiliikenteessä ollut Rynairin EI-ENP ja boonuksena OH-CSY :thmbup:

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tää nyt on vähän suttuinen croppi, piti saada liike lapaan...

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ompahan jymäkkä aukko, F40  ;D

 

Joo, tuo f40 saa tuossa kuvassa paljon enemmän tuhoja aikaan, kuin tuo itsessään järjetön ISO1000 :P

 

Eka kuva on mainio :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos palautteesta vaikka tuleekin lunta tupaan ;) Kertokaas mitä teen toisin seuraavalla kerralla kun saan pitkää putkea lainaan? ISO-arvon pidin tuossa tonnissa ihan varmuuden maksimoiseksi, eipähän lopu nopeat suljinajat - ilmeisesti vähempikin olisi riittänyt:P F40 tuossa yhdessä kuvassa taas siksi, koska piti saada lapaan liikettä hitaammalla suljinajalla... Nojuu, jos iso olisi pienempi niin ehkä vähän isommalla aukolla olisi pärjätty...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos palautteesta vaikka tuleekin lunta tupaan ;) Kertokaas mitä teen toisin seuraavalla kerralla kun saan pitkää putkea lainaan? ISO-arvon pidin tuossa tonnissa ihan varmuuden maksimoiseksi, eipähän lopu nopeat suljinajat - ilmeisesti vähempikin olisi riittänyt:P F40 tuossa yhdessä kuvassa taas siksi, koska piti saada lapaan liikettä hitaammalla suljinajalla... Nojuu, jos iso olisi pienempi niin ehkä vähän isommalla aukolla olisi pärjätty...

F8-13 ja ISO200.. Tulee ihan tarpeeksi nopeita aikoja päivänvalossa  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos palautteesta vaikka tuleekin lunta tupaan ;) Kertokaas mitä teen toisin seuraavalla kerralla kun saan pitkää putkea lainaan? ISO-arvon pidin tuossa tonnissa ihan varmuuden maksimoiseksi, eipähän lopu nopeat suljinajat - ilmeisesti vähempikin olisi riittänyt:P F40 tuossa yhdessä kuvassa taas siksi, koska piti saada lapaan liikettä hitaammalla suljinajalla... Nojuu, jos iso olisi pienempi niin ehkä vähän isommalla aukolla olisi pärjätty...

 

No ihan alkuun mun mielestä olet muutenkin turhan pienellä aukolla liikenteessä. f16 mm. näyttää olevan noissa Ryynäreissä käytössä, enkä oikein keksi mitään perustetta, miksi sen aukon pitäisi olla noin pieni, varsinkaan noissa lentokuvissa. Siihen maassa olevaan sen vielä perustelee sillä, että olet ehkä halunnut valotolpat terävämmäksi etualalla. Muuten tuo f16 alkaa olla jo siinä rajalla, että alkaa linssin kuin linssin piirtokyky heikkenemään diffraktion vuoksi. Mikäli siis tarve ei ole saada isoa syväterävyyttä, kannattaa se aukko pitää siellä f8-f11 haaruikoilla. Se pätee melkein putkeen kuin putkeen parhaana piirtokykyalueena... Aukko siis f8 tai lähelle, ja voit sen jälkeen tiputtaa herkkyyttä, jolloin taas tulee vähemmän kohinaa jne. Kaikki voittaa :P

 

Sitten, kun ruvetaan kuvaamaan potkurikonetta, ja halutaan potkuriin liikettä, lähtökohta valitaan ihan eri tavalla. Otetaan käyttöön suljinajan esivalinta ja mahdollisimman pieni ISO-arvo. Tuossa sun kuvassa varmaan jollain ISO100:lla olisi päästy aukkojen kanssa lähelle sitä optimaalista piirtokykyaluetta. Ja jos tavoite on täysi potkurikehä, sopiva aika olisi tuolle koneelle todennäköisesti ollut jotain 1/60s luokkaa aukon ollessa silti jotain armotta järkevämpää, kuin tuo f40. Luultavammin tosiaan jotain f11-f16 luokkaa ehkä tuollaisessa matalassa syysiltapäivän valossa. Ja tuollaisella 7D:n kaltaisella nykyrungolla voi ihan hyvin ottaa käyttöön vaikka auto-ISO:n, niin se nostaa sulle automaattisesti herkkyyttä, jos valo käy käyttämilläsi valotusasetuksilla liian vähäiseksi. Se pitää periaatteessa herkkyyden aina mahdollisimman pienenä, mutta pelastaa alivalotukselta, mikäli ei ehdi itse sitä herkkyyttä kuvatessa säätää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuluneelta viikolta muutamia ruutuja:

 

Maanantaina 24.10. oli liikennettä oikein urakalla.

 

EI-EBT koskettelee 24:n pintaa.

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tässä vuorostaan EI-ENP.

[ attachment removed / expired ]

 

EI-ENP rullaili ständille mun mielestä oikein hienossa valossa.  :thmbup:

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

"Blue1 Oscar-Hotel-Bravo-Lima-Oscar, kiitotie kaksneljä, selvä läpilaskuun"

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Hornetitkin harjoitteli ahkerasti: tässä HN-464

[ attachment removed / expired ]

 

Tiivistää hienosti.

[ attachment removed / expired ]

 

Tämän yksilön rekkari jäi epäselväksi.

[ attachment removed / expired ]

 

HN-436

[ attachment removed / expired ]

 

 

Sitten keskiviikolta vielä pari iltaräpsyä.

 

Aviesin ES-PJG

[ attachment removed / expired ]

 

Mun mielestä todella hieno, taiteellinen kuva Freebirdin TC-FBH:sta

[ attachment removed / expired ]

 

Toinen sille

[ attachment removed / expired ]

 

EI-ESO

[ attachment removed / expired ]

 

Air Balticin Fokker 50 YL-BAU

[ attachment removed / expired ]

 

OH-ATL

[ attachment removed / expired ]

 

Kommenttia tulemaan, risut ja ruusut tervetulleita!

Vinkkejä olisi myös mukava saada.

 

-Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämänpäiväinen SPR:n Illu. Näkikö kukaan mihin aikaan tuo lähti sitten lopulta?

Siinä 18.20 maissa lähti, oltuaan kentällä sellasen viisi ja puoli tuntia. Ei näyttänyt avustuspaketilla kiire olevan kun lastaaminen kesti noin 5 tuntia ja oli muutenkin todella hidastempoista..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä 18.20 maissa lähti, oltuaan kentällä sellasen viisi ja puoli tuntia. Ei näyttänyt avustuspaketilla kiire olevan kun lastaaminen kesti noin 5 tuntia ja oli muutenkin todella hidastempoista..

 

Miten helppoa yleisesti ottaen on kuljettaa ylimääräinen kone päiväsaikaan itä-Euroopan ilmatilan läpi?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten helppoa yleisesti ottaen on kuljettaa ylimääräinen kone päiväsaikaan itä-Euroopan ilmatilan läpi?

Siitä minulla taasen ei ole tietoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla