Sami Puro

Lennonjohtajaksi

26 viestiä aiheessa

Avia Collegeen voipi nyt hakea... Eli siis lennonjohtajaksi vuoden 2005 kurssille.

 

http://www.ilmailulaitos.fi/aviacollege

 

"Avia College on Ilmailulaitoksen ammatillinen erikoisoppilaitos. Seuraava kaksivuotinen lennonjohdon koulutusohjelmamme alkaa marraskuussa 2005.

 

SINUSTAKO LENNONJOHTAJA?

 

Lennonjohdon perustutkinto antaa kelpoisuuden toimia siviili- ja sotilaslentoliikenteen lennonjohtajana.

Koulutusohjelman laajuus on 120 opintoviikkoa, josta Avia Collegessa opiskellaan 90 opintoviikkoa. Tämä osio sisältää muun muassa työssäoppimista lentoasemilla (20 ov) ja lentokoulutusjakson, jonka lentotunnit (noin 1 700 €) maksaa oppilas itse.

 

Pääsyvaatimukset:

 

* ikä kurssin alkaessa vähintään 20 vuotta

* ylioppilastutkinto tai lukion oppimäärä tai toisen asteen ammatillinen perustutkinto

* suomen tai ruotsin erinomainen taito

* toisen kotimaisen kielen hyvä taito

* englannin hyvä taito

* lennonjohtajan lupakirjavaatimusten mukainen hyvä terveydentila

* ennen koulutuksen alkua suoritettu varusmiespalvelu henkilöillä, joita pakollinen varusmiespalvelus koskee

 

Opiskelijavalinta:

 

Opiskelijat valitaan hakemuksen ja kolmivaiheisen valintakokeen perusteella. Valintakokeet läpäisseet kutsutaan huumetestit sisältävään ilmailulääkärin tarkastukseen. Kukin valintakokeen vaihe ja lääkärintarkastus ovat erikseen karsivia.

Ilmoitamme koulutukseen hyväksymisestä syyskuun 2005 alussa.

 

 

Hakemukset:

 

Lähetä Avia Collegelle osoitettu hakemus liitteineen 21.1.2005 mennessä osoitteella Ilmailulaitos, Kirjaamo,

PL 50, 01531 Vantaa. Kuoreen merkintä ”LJK 2005”. Emme palauta hakemuksia.

 

Hakulomake on pdf-lomake, jonka voit halutessasi täyttää ja tulostaa internetistä.Tässä hakulomake suomeksi ja ruotsiksi. Jos tietokoneessasi ei ole pdf-tiedostojen avaamiseen tarvittavaa Acrobat Reader –ohjelmaa, voit ladata sen tästä. Muista kuitenkin allekirjoittaa hakemus ennen kuin postitat sen."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kenelläkään minkäänlaista tietoa, että onko tuosta Ilmavoimien johtokeskuslinjasta (= tutkavalvonta) mitään hyötyä hakuprosessissa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kolmisen vuotta sitten ei tietääkseni ollut. Ilmavoimien lentävästä varusmieskurssista ei siitäkään saanut lisäpisteitä. Otappa Tapani kantaa kun sulla on tästä ensi käden kokemusta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, kyllä joke-linjasta sai muistaakseni yhden pojon lisää hakupisteisiin. Outoa etteivät lentävät varusveijarit moista saaneet.

EDIT. Jannella taitaa muisti pätkiä, kyllä lentokurssilaisetkin sen pisteen saavat hakuprosessissa. Tällaista tietoa tuli Avia Collegelta, siellä erittäin vaikutusvaltaiselta ja asioista perillä olevalta henkilöltä. ;D

 

No kyllähän sieltä 1 piste tuli mutta ite oon ollu siinä käsityksessä että siinä "muut ansiot" -kohdassakin olis pisteytys 1-5 eli kaikki sais vähintään sen yhden :). Tiedä sitten että mistä kaikista ansioista niitä saa, olikos näin että joku kurssitoveri oli saanu useammankin? (esim. opettajankoulutus tai muu valmis korkeakoulututkinto) Jos kiinnostaa enemmänkin niin aina voi soittaa lapuissa mainitulle yhteyshenkilölle, Tomppa tietää kyllä nämä asiat ;).

 

Loppujen lopuksi, hakuprosessin yhteispistemäärä on 100 joten ei tuolla yhdellä pisteellä kovin isoa merkitystä ole. Ellei sitten satu sellainen tuuri että suurin osa kurssille päässeistä ovat siellä 1-2 pisteen sisällä - niinkuin meillä taisi käydä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja paljonkos tässä virassa maksetaan paalua? Noin niinku alkajaisiksi, miten palkkaus kehittyy palvelusvuosien myötä ja onkos mitään työsuhde-etuja? Vai saako 68-vuotiaana kultadubleekellon ja ilmaiskuponkeja eläkeläisten vesijumppaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja paljonkos tässä virassa maksetaan paalua? Noin niinku alkajaisiksi, miten palkkaus kehittyy palvelusvuosien myötä ja onkos mitään työsuhde-etuja? Vai saako 68-vuotiaana kultadubleekellon ja ilmaiskuponkeja eläkeläisten vesijumppaan?

 

Alkajaisista sen verran, että 1990 maksettiin noviisille hiljaisella kentällä 14 mummoa kuussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä nää mitään salaisuuksia ole. Omaa lopputyötäni (powerpoint-spektaakkeli aiheesta lennonjohtotoiminta ja lennonjohtajakoulutus) suoraan lainaten:

 

- Kiinteä kuukausipalkka + lisät (noin 0 - 30% kuukausipalkasta).

- Lennonjohdot on jaettu eri palkkaluokkiin.

- Peruspalkkaan vaikuttavat erilaiset lennonjohtokelpuutukset, lisätehtävät ja työkokemus.

- Alkupalkat vaihtelevat 2800 – 3200 € välillä + olosuhdelisät riippuen lennonjohtoyksiköstä. 15 vuoden työkokemuksella ja ilman lisätehtäviä palkka on noin 3300 – 4500 € + lisät.

 

Luvut perustuvat vuodenvaihteessa umpeutuneeseen virkaehtosopimukseen, joten lienevät tällä hetkellä hinkkauksen alla kun uutta sopimusta väännetään. Mukaan on huomioitu mahdollinen monitoimilisä sekä tuon 15 vuoden kohdalla tutkakenttien osalta tutkakelpuutus (joka melko saletisti on siihen mennessä plakkarissa).

 

Mitään kummempia työsuhde-etuja ei ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko noita pisteitä (max. 100) pitänyt jostain kysellä? Ei mun posteissa ole ainakaan näkynyt vai kerrotaanko niitä läpäisseille vain?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei yleensäkään noita palikkatestien tuloksia suoraan kerrota - mutta kysymällä saa aina tiedot.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kenelläkään minkäänlaista tietoa, että onko tuosta Ilmavoimien johtokeskuslinjasta (= tutkavalvonta) mitään hyötyä hakuprosessissa?

 

saa yhden lisäpisteen hakuun. Käytännössä HYVIN vähän hyötyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

saa yhden lisäpisteen hakuun. Käytännössä HYVIN vähän hyötyä.

 

Entäpä mitään hajua rukin taistelunjohtolinjan vaikutuksesta? Sama yksi piste?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olikos kukaan foorumilaisista muuten tämän haun toisen vaiheen kokeessa Tilkassa? Kellekään tullu vielä tietoa niistä? ::)

 

Mulle tuli tänään, siitäpä keksin kysellä. Niillä kai on sitten jatkoakin ajatellen merkitystä niillä pisteillä siis?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olikos kukaan foorumilaisista muuten tämän haun toisen vaiheen kokeessa Tilkassa? Kellekään tullu vielä tietoa niistä? ::)

 

Olin Tilkassa ja tänään tuli kutsu kolmanteen valintatilaisuuteen.

 

Niillä kai on sitten jatkoakin ajatellen merkitystä niillä pisteillä siis?

 

Olen jostain saanut sen käsityksen, että jokainen valintatilaisuus olisi erikseen karsiva ja näin ollen aikaisemmilla pisteillä ei olisi loppua ajatellen mitään merkitystä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No mikäli vanhaan tapaan mennään niin paperikarsintaa lukuunottamatta kaikkien testien pisteet ovat loppupisteissä mukana. Ja kun tässä itsekin tänään kuulin että Tilkka + ekat testit olivat tänä vuonna yhdistetty niin niistä jo käydyistä testeistähän tulee yli puolet kokonaispisteistä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos täällä kenelläkään tietoa mitä ne kolme erillistä haastattelua pitää sisällään?

Siis noiden englannin ja ruotsin lisäksi olevat haastattelut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No mikäli vanhaan tapaan mennään niin paperikarsintaa lukuunottamatta kaikkien testien pisteet ovat loppupisteissä mukana. Ja kun tässä itsekin tänään kuulin että Tilkka + ekat testit olivat tänä vuonna yhdistetty niin niistä jo käydyistä testeistähän tulee yli puolet kokonaispisteistä...

 

http://www.ilmailulaitos.fi/ljhakeminen :

 

...Valintakokeen kolmas vaihe järjestetään kesällä. Siihen sisältyvät englannin ja ruotsin kielten kokeet sekä hakijan henkilökohtaiset haastattelut. Valintakokeissa hyväksytyksi tulleet hakijat kutsutaan huumetestit sisältävään ilmailulääkärin tarkastukseen. Valintakokeen jokainen vaihe ja lääkärintarkastus ovat erikseen karsivia.

 

Tuolta siis olen saanut päähäni, että valintakokeet ovat erikseen karsivia. Ovat kai muuttaneet tuota tai itse olen ymmärtänyt väärin sen, mitä tarkoitetaan "erikseen karsivilla" valintakokeilla.

 

Tämä vuosi taisi olla muutenkin poikkeuksellinen alhaisen hakijamäärän puolesta. Ensimmäiseen valintatilaisuuteen kutsuttiin melkein kaikki hakijat, kun viime vuonna sinne pääsi muistaakseni noin puolet hakemuksen lähettäneistä (tosin viime vuonna hakijoitakin oli noin puolet enemmän).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asia ei ihan noinkaan ole, sillä kurssin aikana käydään kyllä lentämässä 10 tuntia mikäli aikaisempaa lentokokemusta ei ole. Hakijamäärä saattaisi jäädä aika pieneksi jos nykyään vaadittaisiin se lupakirja ennen kurssin alkua.

 

Tiedän, että mm. Malmilla on lennonjohtajia, joilla ei ole lupakirjaa eikä koskaan ole ollutkaan. Kyllä lentokokemus tuo paljon selkeyttä lennonjohtamiseen. Malmin lennonjohtajat ovat kyllä päteviä, mutta ei tuo lupakirjavaatimus aivan mahdoton olisi. Kyllä sen verran PPL-tasoisia hakijoita olisi, I presume.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedän, että mm. Malmilla on lennonjohtajia, joilla ei ole lupakirjaa eikä koskaan ole ollutkaan. Kyllä lentokokemus tuo paljon selkeyttä lennonjohtamiseen. Malmin lennonjohtajat ovat kyllä päteviä, mutta ei tuo lupakirjavaatimus aivan mahdoton olisi.

 

Minkälaista 'selkeyttä' oikein tarkoitat?

 

Lennonjohtokurssilla kyllä opetetaan lentämisestä hyvinkin paljon, ja nykyinen malli oikeista lentotunneista vaan parantaa tilannetta. Jo teoriapaketti on sen verran kattava, että mm. lentosäännöistä, suunistamisesta, lennon suorittamisesta motivoituneet kurssilaiset tietävät heti kurssin jälkeen enemmän kuin pelkästään harrasteilmailun teoriat tahkonneet, puhumattakaan omasta 'pääaineestaan', ilmaliikennepalvelusta. Päivittäinen toiminta sujuu tuolla koulutuksella varsin hyvin. Kieltämättä joustavuutta ja mielikuvitusta voisi käyttää esim. D-luokan ilmatilassa kattavamminkin, yksinkertaisesti siitä syystä, ettei kaikkia hienouksia vaan ehditä koulun penkillä opettamaan. Perusteltua voisi olla myös kyky 'myötäelää' koululennolla olevan pilotin kanssa siinä vaiheessa, kun kone pätkii ja ohjaamo on täynnä kysymysmerkkejä.

 

Mutta tämä on sitä kokemuslisää, minkä lj oppii työskentelemällä. Ei lennonjohtajan koulutus suinkaan kurssitodistukseen lopu, kyse on ammattikunnan aktiivisuudesta ja motivaatiosta kehittyä alansa monipuoliseksi ammattilaiseksi työurallaan. Ja tämä taso on kansainvälisestikin mitattuna erittäin korkea. Eikä lennonjohtajan ainoa toimintaympäristö todellakaan ole torni, muilla toimipaikoilla saattavat ihan muut avut kuin lentokokemus olla arvossaan. Joskaan siitä ei varmasti haittaakaan koskaan ole... :)

 

Lupakirjan vaatiminen jo hakuvaiheessa ei tässä mielestäni auta. Suotta karsittaisiin pois päteviä aihioita, jo hakuvaihekin kun on niin monipuolista osaamista vaativa. Vaikkei lupakirja olekaan kynnyskysymys, ei se silti valmiilta pilotilta pois ole, samat mahdollisuudet hänelle edelleen annetaan!

 

Tsemppiä kaikille hakijoille!

 

JLa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta tarvittaisiin ainakin jonkin verran yksinlentokoemusta huonohkossa säässä, että syntyisi omaan kokemukseen perustuva käsitys siitä mihin kokemattoman lentäjän kapasiteetti riittää - varsinkin hätätilanteessa. Kokonaan eri asia on pitääkö tätä vaatia ennen kurssia vai sen aikana, ja kenen kustannuksella. Kaikki ilmailukoulutushan on lapsipuolen asemassa yhteiskunnan kustannustuen osalta niinkuin kaikki tiedämme.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkälaista 'selkeyttä' oikein tarkoitat?

 

Lennonjohtokurssilla kyllä opetetaan lentämisestä hyvinkin paljon, ja nykyinen malli oikeista lentotunneista vaan parantaa tilannetta. Jo teoriapaketti on sen verran kattava, että mm. lentosäännöistä, suunistamisesta, lennon suorittamisesta motivoituneet kurssilaiset tietävät heti kurssin jälkeen enemmän kuin pelkästään harrasteilmailun teoriat tahkonneet, puhumattakaan omasta 'pääaineestaan', ilmaliikennepalvelusta. Päivittäinen toiminta sujuu tuolla koulutuksella varsin hyvin. Kieltämättä joustavuutta ja mielikuvitusta voisi käyttää esim. D-luokan ilmatilassa kattavamminkin, yksinkertaisesti siitä syystä, ettei kaikkia hienouksia vaan ehditä koulun penkillä opettamaan. Perusteltua voisi olla myös kyky 'myötäelää' koululennolla olevan pilotin kanssa siinä vaiheessa, kun kone pätkii ja ohjaamo on täynnä kysymysmerkkejä.

 

Mutta tämä on sitä kokemuslisää, minkä lj oppii työskentelemällä. Ei lennonjohtajan koulutus suinkaan kurssitodistukseen lopu, kyse on ammattikunnan aktiivisuudesta ja motivaatiosta kehittyä alansa monipuoliseksi ammattilaiseksi työurallaan. Ja tämä taso on kansainvälisestikin mitattuna erittäin korkea. Eikä lennonjohtajan ainoa toimintaympäristö todellakaan ole torni, muilla toimipaikoilla saattavat ihan muut avut kuin lentokokemus olla arvossaan. Joskaan siitä ei varmasti haittaakaan koskaan ole... :)

 

Lupakirjan vaatiminen jo hakuvaiheessa ei tässä mielestäni auta. Suotta karsittaisiin pois päteviä aihioita, jo hakuvaihekin kun on niin monipuolista osaamista vaativa. Vaikkei lupakirja olekaan kynnyskysymys, ei se silti valmiilta pilotilta pois ole, samat mahdollisuudet hänelle edelleen annetaan!

 

Tsemppiä kaikille hakijoille!

 

JLa

Työskenteleepä lennonjohtaja tornissa, tutkalla tai vaikkapa groundilla, on mahdollisimman laaja ilmailukokemus hyväksi. Vaikka kuinka opetuksessa kerrotaan, että pyörrevanaluokka Heavyn kone kulkee nopeammin kuin Cessna 150, ei mikään voita käytännön kokemusta, jonka saa vaikkapa ihan PPL:n suorittamalla.

 

Jopa pienen kentän laskukierroksen tyylikäs hoitaminen vaatii aika nippelitason tietoa. Arrow sileänä liikkuu paljon liukkaammin kuin moni ultra.

 

Tilannetta voisi karrikoiden verrata vaikka liikennepoliisiin, joka ei ole koskaan ajanut ajokorttia. Monenlainen vaikea tilanne voisi tulla eteen.

 

En sano, etteivätkö lupakirjattomat lennonjohtajat ole yhtä päteviä kuin lentävät, mutta pääsanomani on, ettei lupakirjasta ainakaan haittaa ole. Ennen pidettiin pläkinselvänä, että lennonjohtaja on lentokokemusta omaava henkilö.

 

Tuskinpa se ainakaan haittaisi. Kuten sanottu, minua viisaammat herrat ovat varmasti vaatimukset laatineet.

 

Hyvä keskustelunaihe kuitenkin. Ja sanahan on melko vapaa kuin G-ilmatila tässä ryhmässä. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.ilmailulaitos.fi/ljhakeminen :

 

Valintakokeen jokainen vaihe ja lääkärintarkastus ovat erikseen karsivia.

Tuolta siis olen saanut päähäni, että valintakokeet ovat erikseen karsivia. Ovat kai muuttaneet tuota tai itse olen ymmärtänyt väärin sen, mitä tarkoitetaan "erikseen karsivilla" valintakokeilla.

 

Joo siis jokaisen koepäivän jälkeen suoritetaan karsintaa mutta pisteet niistä pysyvät voimassa. Ja ne ketkä eivät saa tarpeeksi pisteitä eivät pääse jatkoon.

 

Mitä tulee tähän lentokokemusasiaan niin me lennettiin 2 vuotta sitten 10 oikeaa lentotuntia, n. 10 tuntia mittarilentoa koulun omalla Alsim AL50:llä ja 6 tuntia Finnairin DC9-simulla. Kokonaisuudessaan ohjelma tuntui aika hiotulta. Jos on jo PPL taskussa tai käynyt lentävän varusmieskurssin niin noiden oikeiden lentotuntien ajan vietetään ylimääräistä kesälomaa ja säästää myös selvää rahaa :). En toki kiistä sitä etteivätkö lisälennotkin olisi hyväksi, mutta nykyisillä PPL-hinnoilla on mielestäni aika kohtuutonta vaatia oppilaalta lupakirjan suorittamista jos meinataan silti saada runsaasti hyviä hakijoita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkälaista 'selkeyttä' oikein tarkoitat?

 

Mutta tämä on sitä kokemuslisää, minkä lj oppii työskentelemällä. Ei lennonjohtajan koulutus suinkaan kurssitodistukseen lopu, kyse on ammattikunnan aktiivisuudesta ja motivaatiosta kehittyä alansa monipuoliseksi ammattilaiseksi työurallaan.

 

Ei todella lopu opiskelu tuohon kurssiin ei. Sanoisin, että Aviacollegesta valmistuva LJ-aihio ei itsekään vielä tiedä sitä tuossa vaiheessa. Mitä tulee tuohon lentokokemukseen niin se on toki suurta plussaa. Toisaalta esim. PPL-tason ilmailutuntemuksella ei kovin pitkälle pötkitä. Suurin plussa mielestäni on ilmailuinnostus ja yleinen mielenkiinto koko sektoria kohtaan. Lennonvarmistusala vaatii työntekijöiltään jatkuvaa opiskeluintoa ja kyselynälkää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nimenomaan. Se juuri oli omakin pointtini: lentolupakirja ei yksistään autuaaksi tee, mutta varmasti siitä ei haittaakaan ole, päinvastoin. Kokemusta (=monipuolista kykyä suorittaa työnsä hyvin) koneiden liikehtimisestä yms. saa lj muutakin kautta kuin itse lentämällä. Pääsyvaatimuksena lupakirja ei kuitenkaan olisi mielestäni paikallaan. Nykytilanne on tältä osin hyvä.

 

JLa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään