Timo Hyvönen

Ilta-Sanomien jutusta poimittua - mitä Malmilla tapahtuu

20 viestiä aiheessa

Ilta-Sanomat uutisoi tänään räjähtäneestä ilmailuonnettomuustilanteesta.

 

- harrastelentelyä on seurattu Malmilla jo vuosia sydän sykkyrällään

- Malmi on maan vilkkain lentoasema

- suurin osa Malmin lentokoneista on ultrakevyitä

- lajin suosio on kasvanut (huolestuttavaa)

- ultraharrastusta markkinoidaan messuilla "jokamiehen harrastuksena" <-- eikös se sitä vähän olekin..?

- yritykset myyvät vesitasoja ja lentolupakirjoja argumenteilla että ne saa nopeasti ja helposti

- koska opettajista on pulaa, lentokoulut houkuttelevat opettajiksi pitkän kokemuksen ilmailijoita, joita pitäisi valvoa ja kontrolloida paremmin (BF, Aeropole, Patria, Salpaus..? Kuka on houkutellut kokeneita?)

- joukossa on vanhoja jääräpäitä

- nämä jääräpäät vain aukovat päätään jos heille sanoo jotain

- 2003 lähtien Malmin toiminta on ollut täyttä helvettiä

- vanhat opettajat eivät anna koulutusta oppilailleen vaan sen joutuu tekemään lennonjohto

- muut ilmailijat saavat kärsiä kun he (jäärät tai oppilaat) sekoilevat radiossa

- he myös tekevät mitä sattuu

- ultraharrastus on villiintynyt mikä on johtanut lisääntyneisiin vaaratilanteisiin

- Trafi ei ole tehnyt tarpeeksi lukuisista raporteista huolimatta

- kaikkien ultralentäjien taidot pitää tarkistaa

- "kuinka monen pitää kuolla, ennen kuin näihin puututaan" <-- no Malmilla ei oo vielä kuollut yhtään, toivotaan ettei kuolekaan

- Trafissa pelätään, että vuodesta tulee yhtä synkkä kuin edellisestä

- ultraonnettomuuksia oli viime vuonna 14 ja niissä kuoli 6 ihmistä (vai olikos se kuitenkin neljä ultrissa ja...)

- Henttu toteaa ettei hyvältä näytä (totta)

- Henttu on huolissaan ultrakeveiden koneiden kaupan vilkastumisesta

- viranomaiset ovat tehneet voitavansa (estääkseen kauppaa?)

- yleisin onnettomuuden syy on koneen kontrollin menettäminen mutta Trafi ei voi olla sitä siellä taivaalla valvomassa (mitähän se oikeastaan auttaisikaan)

- ultrakirjaan tarvitaan 48h teoriaa ja 25h lentoa

- Henttu pelkää, ettei koulutuksessa pystytä luomaan oikeaa asennemaailmaa

- yksi elementti ilmailijaksi tulemisessa on että tuntee omat ja lentokoneen rajat - totta tämäkin

- yleisin turman syy on lentäjän virhe

- vaarailmoitusraporttien analyysi osoittaa että erityisesti ongelmia on osaamisessa

- Heli Koivu toteaa että yleisin vaaratilanteen syy oli lentäjän virhe

- kevään kolme onnettomuutta ovat herättäneet viranomaiset

- kun onnettomuuksia on sattunut, analysoidaan ultrien vaaratilanteita ja poikkeamia laajemmin

- tästä katsotaan, mihin lentäjien taidoissa pitää kiinnittää huomiota (hyvä!)

- tarkasteluun joutuu myös lentokoulutuksen laatu

- oleellista on, että lentäjä suhtautuu taitoihinsa realistisesti, valmistelee lennon huolella eikä yritä lentää liian pahassa kelissä

- Trafi on yrittänyt pitää yhteyttä lentäjiin luennoimalla ja tiedottamalla

- yritetään tavoittaa nimenomaan niitä jotka eivät lennä missään kerhoissa (hyvä!)

 

Olipas se juttu huonosti kirjoitettu.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

- lajin suosio on kasvanut (huolestuttavaa)

- Henttu on huolissaan ultrakeveiden koneiden kaupan vilkastumisesta

- viranomaiset ovat tehneet voitavansa (estääkseen kauppaa?)

 

 

Toivottavasti ymmärsin nyt väärin, mutta onko Trafin edustajan kanta se että ultrailmailun vilkastuminen on ongelma, ja olisi parempi jos toiminta vähenisi ja kalustoa myytäisiin vähemmän?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti ymmärsin nyt väärin, mutta onko Trafin edustajan kanta se että ultrailmailun vilkastuminen on ongelma, ja olisi parempi jos toiminta vähenisi ja kalustoa myytäisiin vähemmän?

Hän on varmaankin tarkoittanut,että jos konekanta lisääntyy vauhdilla,niin että koulutus(resurssit) eivät pysy perässä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harva kai nyt kuitenkaan noita härpättimiä ilman koulutusta/lupakirjaa lentää?

 

"Hänkin on huolissaan keveiden harrastekoneiden kaupan vilkastumisesta, mutta viranomaiset ovat tehneet voitavansa."

 

Toimittaja lienee oikonut jossain kohti vähäsen.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otahan Timo järki käteesi.

Nyt menee Ultrilla päin presettä.

Pelkkä kiinnostus ei auta, pitää myös olla oikeata asennetta ilmailuun ja ottaa oppia virheistään.

Tarkennatko hieman, miten tämä liittyi asiaan.

 

Lainauksessani siis Henttu oli lehden mukaan huolestunut ultrakevyiden lentokoneiden lisääntymisestä Suomessa.

 

Asenne taitaa olla kyllä henkilöstä, ei lentokoneluokasta kiinni.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Uskallan sanoa ettei yksikään ammattilentäjä lähde lentämään pienkoneella jos se on esimerkiksi ylipainoinen tai sää reitillä tai määräkentällä on huono.

 

Uskallan väittää, että ammattilentäjiä - jopa tarkastuslentäjiä, on lähtenyt tietoisesti lentämään ylipainoisella koneella. Ihan lähiaikoinakin. Esimerkiksi se C152 on sellainen tyypillinen tapaus, joka on varsin helppo kuormata ylipainoiseksi. Koneyksilöstä riippumatta voidaan nyrkkisääntönä pitää sitä, ettei sinne ainakaan paljoa enempää kuin täysiä polttoaineta ja kahta standardipainoista lentäjää mahdu. Jokainen varmaan ymmärtää, mikä on tilanne, jos kone tankataa täyteen ja kyytiin laitetaan kaksi yli standardipainoista henkilöä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uskallan väittää, että ammattilentäjiä - jopa tarkastuslentäjiä, on lähtenyt tietoisesti lentämään ylipainoisella koneella. Ihan lähiaikoinakin.

 

Näinpä. Kirjoitin omakohtaisen kokemuksen aiheesta joskus aikoinaan foorumille tähän threadiin. YMMV. :)

 

-m

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valitettavasti ultrakansa toimii vähän vähemmän näin. Koneilla lennetään usein ylipainoisina. Ei selvitetä huolella säätä reitillä. Ei levätä ennen lentoa. Ei valmistuduta mahdollisiin ongelmiin reitillä. Ja mikä pahinta ei käytetä TARKISTUSLISTOJA (perustuu erään ystäväni kertomaan joka on ultraoppilaana). Asenne on epäammattimainen. Lentämistä ei kunnioiteta. Siihen suhtaudutaan kuin jokamiehen hommaan. Ja sitähän se onkin?

 

Mun kokemus ultralentämisestä on täysin päin vastainen. Sää selvitetään sekä paikallis-, että matkalennoilla. Notamit pitää olla tavattu, kuten lentoasemien kartat. Päivässä saa lentää vain kaksi 45min lentoa (paitsi matkalennot), ei pitäisi olla väsynyt? Pakkolaskut on harjoiteltu monta kertaa ennen yksinlentoja. Paino- ja polttoainelaskelmat tehdään asianmukaisesti. Reitti lasketaan tuulikulmia myöten, jne. Tarkistuslistat käydään läpi joka lennolla (ja tietenkin ennen lentoa).

 

Asenteeni ei toki ole "ammattimainen" koska kyse on harrastuksesta, esim. aikataulut saattavat muuttua kun ei ole tarve olla missään tiettyyn aikaan. Tästä voitte vapaasti syyttää.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uskallan sanoa ettei yksikään ammattilentäjä lähde lentämään pienkoneella jos se on esimerkiksi ylipainoinen tai sää reitillä tai määräkentällä on huono. Tai ainakaan minä en tekisi niin, kaikista lentäjistä en tietenkään voi mennä takuuseen.

 

Tässä tapauksessa ainakin näin tapahtui.

 

linkki

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mun kokemus ultralentämisestä on täysin päin vastainen. Sää selvitetään sekä paikallis-, että matkalennoilla. Notamit pitää olla tavattu, kuten lentoasemien kartat. Päivässä saa lentää vain kaksi 45min lentoa (paitsi matkalennot), ei pitäisi olla väsynyt? Pakkolaskut on harjoiteltu monta kertaa ennen yksinlentoja. Paino- ja polttoainelaskelmat tehdään asianmukaisesti. Reitti lasketaan tuulikulmia myöten, jne. Tarkistuslistat käydään läpi joka lennolla (ja tietenkin ennen lentoa).

Ihan hienoa Jouko! Mutta Tuomo ei tarkoittanutkaan Sinua,vaan kirjoitti ongelmasta yleisemmällä tasolla!Näin uskoisin  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan hienoa Jouko! Mutta Tuomo ei tarkoittanutkaan Sinua,vaan kirjoitti ongelmasta yleisemmällä tasolla!Näin uskoisin  :-\

 

Minulla ei ole kokemusta sanoa mitään yleisellä tasolla. Voin vain kertoa omat kokemukseni.

 

Minua vain pännii tuo minun kokemuksiini täysin sopimaton jatkuva ultralentäjien mollaaminen. Tilastothan, joita toisessa säikeessä puidaan, osoittavat ettei se nyt niin huonosti menekkään, verrattuna vaikka PPL:iin. Mutta kukaan ei uskalla edes kyseenalaistaa heidän asennettaan. En minäkään - kun en puskista hauku.

 

Ultriahan täällä saa haukkua, joka toinen viesti kun on "ei mitään kokemusta mutta totta kait ne on ihan paskoja Hienoihin PeltiLehmiin verrattuna, ja asennekkin on väärä - mutta ei PeltiLehmissä, ja ylipainoja - mutta ei PeltiLehmissä, puuskissa lentävät miten sattuu - mutta ei PeltiLehmät, ...".

 

Jos ne PeltiLehmät lentää niin <piip> hyvin ja asenne on niin <piip> hyvä, jne, niin miksi porukkaa kuolee enemmän? http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,106651.msg1432199.html#msg1432199

 

Edit: linkki tilastoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minua vain pännii tuo minun kokemuksiini täysin sopimaton jatkuva ultralentäjien mollaaminen. Tilastothan, joita toisessa säikeessä puidaan, osoittavat ettei se nyt niin huonosti menekkään, verrattuna vaikka PPL:iin. Mutta kukaan ei uskalla edes kyseenalaistaa heidän asennettaan. En minäkään - kun en puskista hauku.

 

Ultriahan täällä saa haukkua, joka toinen viesti kun on "ei mitään kokemusta mutta totta kait ne on ihan paskoja Hienoihin PeltiLehmiin verrattuna, ja asennekkin on väärä - mutta ei PeltiLehmissä, ja ylipainoja - mutta ei PeltiLehmissä, puuskissa lentävät miten sattuu - mutta ei PeltiLehmät, ...".

 

Jos ne PeltiLehmät lentää niin <piip> hyvin ja asenne on niin <piip> hyvä, jne, niin miksi porukkaa kuolee enemmän? http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,106651.msg1432199.html#msg1432199

 

Niin - Jaskankin kommentointi alkaa olla sellaista, että arvostus henkilönäkin alkaa hiipua. Luepas vielä tuo tämän ketjun ensimmäinen artikkeli, se on suoraan Iltiksen jutusta kommentoitu.

 

Yleisestihän täällä kommentteja heitellään tuntematta koko ultrapuolen touhua. Näitä kavereita muuten on välillä Malmin kuppilassa: ihmisiä, jotka ovat vain kuulleet ja luulleet jotain ultralentämisestä ja ilta-sanomissakin sanottiin. Saarna kaikuu pitkin kuppilasalia kun on niin paha mieli.

 

Ei se niistä koneista ole kiinni vaan ihmisistä, ja ihmisiä on kaikenlaisissa lentäjissä. Muistan kun Jaskankin ex-kone meni painot siivissä pitkin Malmin baanaa kuskin juostessa perässä kun oli käynnistänyt koneen ulkopuolelta (asenne, kokemus, ???). Joku kaatoi vesicessnan kännipäissään laskussa Malmin nurtsille. Bravo rysähti kenttään kun oli bensahana kiinni (hohhoijaa). Joku väänsi moottorihäiriössä U-käännöksen parissasadassa jalassa takaisin Malmille ja tsägällä onnistui. Kaikissa näissä olisi voinut tulla ruumiita, jolloin Joukon mainitsema ero olis ivielä suurempi. Ja pitää muistaa, että kaupallinen, täysin turvallinen ilmailu on vaatinut Suomessakin 2000-luvulla lähes yhtä paljon (14) kuollutta kuin nämä harrastelajit.

 

Minun ultraopettajani ovat yhtä lukuunottamatta olleet pitkän linjan moottorilentäjiä (joillain ollut joskus jopa ppl, joka on päästetty turhana vanhaksi. Yksi oli silloin ollut vasta muutaman vuoden opena, nyt jo pitkään) ja ainakin heillä on ollut hyvä, kannustava, neuvova ja turvaa painottava asenne. Onkohan jossain sitten joku erityisen huono ULTRAopettaja joka pilaa koko lajin maineen? Vai mihin ihmeeseen nämä jutut pohjautuvat? Ei ole näkynyt Jaskaa, ei ole näkynyt ammattiopettajia katsomassa, miten koneilla lennetään (niin no muutama kerhomme lennonopettaja kyllä).

 

Minusta on ihan ok haukkua typeriä ja huonoja lentäjiä jotka tekevät vääriä päätöksiä ja lentävät väärissä olosuhteissa kykynsä ylittävissä olosuhteissa pakolla painaen eteenpäin. Minusta vain on todella typerää yleistää tietämättömänä ja osoitella ultrailua, koska ei se nyt sen pahempiin tuloksiin ole päässyt kuin muutkaan ilmailulajit.

 

Jussi kirjoitti hyvin aiemmin foorumille ja hän on MILK-päälennonopettajana kehittämässä koulutusta kokonaisuutena muuttuvien tarpeiden mukaisesti. Kannattaa lukaista ja miettiä, missä se totuus piilee.

 

Muistan kun avasin aikanaan ketjun "Mikä niissä ultrissa niin harmittaa". Yhtenä lähtönä tässä oli aikanaan selkeä suhtautumisen muutos: purjelentäjänä ja mopulentäjän olin osa sitä iloista lentäjäporukkaa ja hieno ihminen, UPL-miehenä aloin kuulla yhä enemmän näitä jaskatyyppisiä heittoja kaiken maailman huonoudesta. No, nyt on kohta 500 laskua kasassa, tunteja kohta 200 - purtsikalla nyt vielä jonkin verran enemmän mutta lähenee...pidän edelleen kaikkia näitä oikein mukavina ilmailulajeina ja sallin toki muiden nauttia ilmapalloistaan ja peltikoneistaan (vanhoistakin).

 

Hassua että ultrailua rinnastettiin tuossa ylempänä ammattilentämiseen. On se nyt vähän eri asia kuskata 200 ihmistä Airbusilla (tai 50 ihmistä bussilla) ammatikseen paikasta toiseen kun käydä muutaman kerran kuukaudessa ultralla pyörähtämässä Räyskälässä kahvilla (tai mönkijällä maitokaupassa). Eri juttuja, eri lähtökohdat, eri tarkoitus - en minä suunnittele Nokka ulos sisään vartin lentoa vuorolistan mukaan.

 

Pitäisikö avata äänestys, jossa kansa toteaa ultrakevytlentämisen vaaralliseksi ja turhaksi ja Suomessa säädetään laki sen lakkauttamiseksi?

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päivässä saa lentää vain kaksi 45min lentoa (paitsi matkalennot), ei pitäisi olla väsynyt?

 

 

Mikä tuon max 2 x 45 min määrää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä tuon max 2 x 45 min määrää?

Käsittääkseni (perus-)oppilaan koululentoja, lentoaika saa olla enintään 1.5 tuntia (3x30min tai 2x45min) /vrk.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

sanoit tuossa: Muistan kun Jaskankin ex-kone meni painot siivissä pitkin Malmin baanaa kuskin juostessa perässä

 

Timo puhut paskaa. Tollasta ei ole ikinä sattunut mulle  >:(

Pitääkös Ultrkulttuuria puolustaa valheilla :o

Kuulepas, katselin sitä Hopealinnun kabinetin ikkunasta ja kutsuin koulutettavanikin ikkunaan katsomaan. Hurjaa menoa ja kone pysähtyi vähän ennen parkkirivistöä. Juttelin kyllä kanssasi siitä ja hymähtelit että joopa näitä sattuu. Liekö kaveri oikeasti edes kertonut sinulle?

 

Ultrakulttuuria my ass. Ilmailukulttuuristahan tässä puhutaan.

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei voi kiistää etteikö ultrapuolella olisi (ehkäpä jopa erityisesti) parantamisen varaa, mutta kyllä ammatikseenkin lentäviltä näkee välillä hyvin mielenkiintoisia suorituksia. Tuomo tuossa mainitsi yhtenä esimerkkinä lennonvalmistelun, niinköhän oli erään suuren skandinavialaisen operaattorin nimissä lentävän yrityksen kaverit sen kunnolla tehneet, kun varakenttä olikin yllättäen viikonloppuna suljettu ja sinne olisi pitänyt päästä.

 

Malmilta en ole valitettavasti vajaaseen vuoteen päässyt lentämään, mutta siellä seikkaillessa mielenkiintoisimmat tempaukset on kyllä tehty ultrilla. Nykytilanteesta on vaikea huudella, kun ei tiedä, mutta näitä sankareita mahtuu kyllä myös PPL-lupakirjallisiin. Lentäjän omasta asenteestahan kaikki on hyvin pitkälti kiinni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa on Ultra-asenteen ydin, heitä ei saa arvostella :thmbdn:

 

Pyydän anteeksi että juttuni osui noin arkaan paikkaan.

 

Eiköhän jokaiselle juttuni ajatuksella lukeneelle iikalle ole tullut erittäin selväksi mielipiteeni. Olen useasti ehdottanut jopa rangaistuksia ultra (ja tarvittaessa muille) lentäjille. Olen useasti sanonut, että tilanne ei voi jatkua tällaisena. Trafin ohjeet eivät ole tulleet turhaan, kuolleita on liikaa.

 

Mutta jotkut vängällä vetävät sen infantiiliksi ultra v.s. ppl kamppailuksi.

 

Sääli.

 

Ja sitten modet ihmettelevät miksi haluaisin usenetin killi-listat käyttöön.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä tuon max 2 x 45 min määrää?

 

Olin suunnattoman epäselvä, ei ollut tarkoitukseni. Koulutuksen aikana ei saa lentää tuota enempää.

 

Toki paperit saatuaan voi mennä puoliunissaan kentälle, ja eikö se yksi onnettomuus tapahtunutkin niin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään