Sami Puro

"Liian pimeä laskeutua", Ryanair varakentälle

8 viestiä aiheessa

http://yle.fi/uutiset/liian_pimeaa_laskeutumiseen_-_pilotti_vei_matkustajat_yli_300_kilometrin_paahan/6643544

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2324831/Ryanair-passengers-diverted-airport-200-miles-away-pilot-tells-dark-land-Greek-holiday-island.html

 

Halpalentoyhtiö Ryanarin lento Lontoosta Kreikan lomasaarelle Kefaloniaan ei sujunut suunnitelmien mukaan. Lentokone joutui nimittäin maanantaina laskeutumaan yli 300 kilometrin päässä Kefaloniasta sijaitsevalle Thessalonikin lentoasemalle, joka sijaitsee manner-Kreikassa.

 

Koneen matkustajat olivat aluksi luulleet, että polttoaine on lopussa, kunnes koneen lentäjä ilmoitti asian oikean laidan.

 

- Oli liian pimeää laskeutua Kefaloniaan, pilotti tiedotti.

 

Matkustajat olivat raivostuneita, kun heille selvisi, että kone oli väärällä lentokenttä.

 

Brittilehti Daily Mailin mukaan kone saa laskeutua vain valoisana aikana Kefalonian kentälle, vaikka aikataulun mukaan koneen piti olla perillä vasta kello 21.20.

 

Lopulta kone lähti kuitenkin matkaan ja saapui määränpäähänsä kaksi tuntia myöhässä. Ryanairin mukaan syy myöhästymiseen johtui "kiitoradan lähestymisrajoituksista".

 

Daily Mailin linkissä vähän enemmän asiaa. Hauska olisi tietää mikä tässäkin on totuus, kun lopultahan kone saapui perille vajaa puolenyön jolloin ei varmasti ole valoisampaa kuin kello yhdeksän nurkilla..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos nyt yhtään oikein ymmärsin NOTAMista kenttä olisi mennyt kiinni 2145 paikallista. Kai tuollainen olisi räknailtu ja tiedossa jo lähtiessä. AIP:ssa ei mitään silmiinpistävää esiin. Molemmille baanoille on VOR-lähestymiset, joten kovin kovin saa olla pimiää...

 

Voiko olla näin hölmö homma [edit: no eipä ainakaan tämän mukaan, kts alle]. Pilotti olisi tosin puhunut totta, jos kenttä olisi ollut kiinni, on tosiaan aivan liian pimeää laskeutua baanavalot sammuksissa.

 

B0276/13 NOTAMR B0193/13

Q) LGGG/QFAAH/IV/NBO/A /000/999/3807N02030E005

A) LGKF B) 1304050100 C) 1310262359

E) HRS OF SERVICES AS FLW :

 

...

 

NOTES:

1.ON 21/04,28/04 SUN               0645-1000  1600-1730

2.ON 22/04,29/04,06/05,13/05 MON   0325-0845  1330-1845

3.ON 23/04 TUE                     0630-1100

 

...

 

EDIT:

 

No eipä pitänyt logiikka ainakaan tässä spekulaatiossa. Pieni lisätutkailu Flightradarista osoittaa, että kone kurvasi Thessalonikia kohti pinnoilta jo ennen klo 1800 UTC eli näytti olevan ajoissa...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos nyt yhtään oikein ymmärsin NOTAMista kenttä olisi mennyt kiinni 2145 paikallista. Kai tuollainen olisi räknailtu ja tiedossa jo lähtiessä. AIP:ssa ei mitään silmiinpistävää esiin. Molemmille baanoille on VOR-lähestymiset, joten kovin kovin saa olla pimiää...

 

No jos sen piti laskeutua 2120, niin eikö homma pitänyt olla OK? Oliko kone sitten myöhässä niin paljon, ettei ehtinyt ennen 2145?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jos sen piti laskeutua 2120, niin eikö homma pitänyt olla OK? Oliko kone sitten myöhässä niin paljon, ettei ehtinyt ennen 2145?

 

Totta puhut, ehdit ensin täsmennystä väkertäessäni...

 

Iltapulun ensilukaisulla aiemmin tänään ämpyilin, että kone oli pari tuntia aikataulunmukaista myöhässä jo alunperin Kefalloniaan tullessaan. Innostus oli suuri NOTAMeja ja AIPpeja syynätessä. Aiheen avaaminen täällä oli kuin lätty Raipelta eikä Samin linkkaaman Daily Mailin artikkelin lukemiseen ollut aikaa... Tutkiva journalismi on näemmä viksumpien poikien hommaa.  :-[

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisikohan ollut tarkoitus ottaa kyytiin täysi lasti paluumatkalaisia? Olisiko karja ulos-karja sisään-ympärikääntö siinä legendaarisessa 25 minuutissa onnistunut?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisikohan ollut tarkoitus ottaa kyytiin täysi lasti paluumatkalaisia? Olisiko karja ulos-karja sisään-ympärikääntö siinä legendaarisessa 25 minuutissa onnistunut?

 

Ensi viikolle aikataulu näyttää tuollaista:

 

Mon 20 May 13

Flight FR6611

15:25 Depart

20:55 Arrive

 

Mon 20 May 13

Flight FR6610

21:20 Depart

22:50 Arrive

 

Ilmeisesti kuitenkin ehtivät jo muuttaa aikataulua hiukan aikaisemmaksi, ainakin Daily Mailin artikkelissa puhuttiin tälläistä ('Ryanair has altered the scheduled timings of its Kefalonia flights to ensure that this night time landing restriction will not recur'.), joten liian myöhäinen aika kai kuitenkin oli ongelma.

 

'Pimeys' tietysti olisi voinut johtua kreikkalaisista sähköistäkin? ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pelkäsivät varmaan, että kone saattaisi jäädä Kefaloniaan jumiin. Ei se luultavasti olisikaan ehtinyt takaisin ilmaan ennen 1845 UTC. Vaan jotenkinhan tuo näytti pääsevän sinne kumminkin kahdeksan jälkeenkin, vaikka kentän piti NOTAM:in mukaan olla kiinni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään