Sami Puro

Suomen valtionjohto lentää veroparatiisikoneilla

38 viestiä aiheessa

http://www.hs.fi/talous/Suomen+valtionjohto+lentää+veroparatiisikoneilla/a1368850494082

http://yle.fi/uutiset/hs_valtionjohto_on_lentanyt_veroparatiiseista_vuokratuilla_koneilla/6648897

 

Suomen valtionjohto on tehnyt viime vuosina useita matkoja lentokoneilla, jotka on vuokrattu veroparatiiseista.

 

Valtio ostaa yksityislentoja suomalaiselta Jetflite-lentoyhtiöltä, joka kuuluu Wihuri-konserniin.

 

Jetflite vuokraa käytössään olevia koneita myös veroparatiisiyhtiöiltä esimerkiksi Brittiläisiltä Neitsytsaarilta, Kyprokselta ja Liechtensteinista.

 

Viime vuosina ainakin keskustalaiset pääministerit Matti Vanhanen ja Mari Kiviniemi sekä presidentti Tarja Halonen ovat lentäneet koneilla, joiden omistajaksi on merkitty Brittiläisille Neitsytsaarille rekisteröity yhtiö nimeltä Sopor Trading tai kyproslainen Bichos Limited -yhtiö.

 

Lentoja on tehty veroparatiisikoneilla HS:n selvityksen mukaan ainakin yhdeksän.

 

Valtionjohto lentää Helsingi Sanomien keräämien laskutustietojen perusteella pääsääntöisesti Jetfliten omilla koneilla.

 

Jetfliten toimitusjohtaja Elina Karjalainen kiistää aluksi, että pääministerit olisivat käyttäneet veroparatiisikoneita.

 

Kun Karjalaiselle kerrotaan, että veroparatiisikoneiden käyttö selviää ministeriöiden ja presidentin kanslian laskutustiedoista, myöntää hän tämän olevan mahdollista.

 

"Jos meidän [omilla] koneilla on ollut teknisiä ongelmia, olemme saattaneet käyttää myös muiden omistamia koneita", Karjalainen sanoo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä mutta Jutta "Veroparatiisi" Urpilainen oli tästä kovin pahoillaan..  :P

http://www.hs.fi/talous/Urpilainen+Ei+kuulosta+hyv%C3%A4lt%C3%A4/a1368850373793

 

(jääkö valtiolta jotain oleellisia verotuloja saamatta? Koska miehistö on suomalaista silti ja samoin firma..)

 

Onko jetflitellä samanlaista tpoimintatapaa kuin airfiksillä eli oli firma "mangeroi "konetta omistajan puolesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä mutta Jutta "Veroparatiisi" Urpilainen oli tästä kovin pahoillaan..  :P

http://www.hs.fi/talous/Urpilainen+Ei+kuulosta+hyv%C3%A4lt%C3%A4/a1368850373793

 

(jääkö valtiolta jotain oleellisia verotuloja saamatta? Koska miehistö on suomalaista silti ja samoin firma..)

 

Jutussa tietysti jätetään ansiokkaasti mainitsematta, että ne "veroparatiisikoneet" ovat ihan oikeasti operoitavana sillä firmalla Suomen rekisterissä ja tekevät keikkaa myös omistajille itselleen ...  Ottaen huomioon, että Jetflite maksanee suurimman osan ilma-aluksen suorista kuluista ja jos omistajalle tulee keikkoja, täytyy omistajalle menevän laskutuksen olla minimaalista tai sitten luulisi, että pääosin sitä ei ole lainkaan. Tässä tilanteessa siis pääomaa virtaa vain veroparatiisista Suomeen, mistä ei kyllä sitten jää mitään verotulojakaan saamatta miltään valtiolta ...

 

Hauskaa, ettei muuten missään mainittu kuinka paljon lentoja yhteensä on. 9 kuulostaa suurelta luvulta, mutta veikkaisin, että aika selkeä vähemmistö noiden lentojen osuus kokonaismäärästä on.

 

Ennemmin tuo juttu olisi voinut keskittyä juuri veroparatiiseissa toimiviin kalustoleasing-yhtiöihin, jotka oikeasti saavatkin jotain rahavirtoja asiakkailtaan :)

 

 

-Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai kun itsekin jotenkin osaisi siirtää kaikki työtulonsa tuollaisille tileille ja pois SUOMEN veroparatiisin piiristä :)

 

No jos olisi firma nini onnistuisikin mutta ykstyisenä työntekijänä kait ei onnistuisi,ikävä kyllä :(

 

muutoinhan KAIKKI työtä tekevät rehelliset suomalaiset olisivat jo muuttaneet tilinsä gaymansaarille tms. Parempiin paratiiseihin kuin suomen ylihintainen verotus,

Saisi Suomi oppia monelta maalta tuon talouden pidon alkeet kun muut menestyy ja Suomi senkuin köyhtyy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Siis mikä tuon jutun ydin muka on ?

 

Sosialismin lieveilmiö eli helvetillinen hurskastelu ja jeesustelu. Plus sellaisen oletusmallin aivopesumainen jako että Suomen malli on se oikea ja meillä on varaa jeesustella kaikkien muiden tekemisiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juttu vaikuttaa jokseenkin kesätoimittajan aivopierulta. Normaalia leasing-toimintaa tässä vaan tapahtuu. Sai toimittaja vielä vedätettyä Jutta rouvankin mukaan.  ::)

 

P

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei taida "kantti" rittää suomalaistoimittajilla tehdä juttua Aeroflotista. Yhtiön kaikki koneethan on rekisteröity veroparatiisi Bermudalle ....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joko ne Venäjän kovat tuontitullit on helpottaneet, että voisi RA-kilpiin flotti laittaa koneita, vaiko eikö? Sehän siihen VP-rekkariin minun tietääkseni on ollut syynä, ellen aivan väärässä ole. Paikalliset bizznesjetitkin kun on käytännössä kaikki rekisteröity jollekin veroparasiittisaarelle jne. (ja samoin käytännössä kaikki muutkin venäläisten firmojen länsikoneet mitkä muistan..oliko Rossija ainoita poikkeuksia?)

 

(hitusen alkuperäisen aiheen ohi tämä)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Yhtiön kaikki koneethan on rekisteröity veroparatiisi Bermudalle ....

 

No ei nyt sentään, Superjet Sukhoit ovat kiltisti RA-meiningillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

(ja samoin käytännössä kaikki muutkin venäläisten firmojen länsikoneet mitkä muistan..oliko Rossija ainoita poikkeuksia?)

 

(hitusen alkuperäisen aiheen ohi tämä)

 

Rossiyan koneita on Irlannin ja USAn Neitsytsaarten rekkareissa. Kaksi A319CJ on RA-rekisterissä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei nyt sentään, Superjet Sukhoit ovat kiltisti RA-meiningillä.

 

Venäläiset yhtiöt ovat rekisteriöineet "saarille" EI venäläisvalmisteisia koneita jo vuosia. Tämä siksi, että, kuten Sami jo kertoikin, näille koneille on Venäjällä korkeampi verotus jos ne ovat RA-reksisterissä.

 

p

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaisi ehkä Jutta Urpilaisen keskittyä siihen, kuinka Suomi saataisiin verotuksellisesti yhtä kilpailukykyiseksi nykyisten, hänen haukkumiensa "Veroparatiisien" kanssa. Siitä olisi Suomen taloudelle huomattavasti suurempi hyöty.

 

Seppo 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Juttu vaikuttaa jokseenkin kesätoimittajan aivopierulta. Normaalia leasing-toimintaa tässä vaan tapahtuu.

 

On se normaalia tai ei, niin se on sellaista, jota päättäjät virallisissa kannanotoissaan paheksuvat. Siksi on ymmärrettävää, että lehdistö nostaa esiin sen, että joku elää toisin kuin saarnaa. Ei kai tässä sen kummemmasta ole kysymys.

 

Myös kirkko sai kritiikkiä siitä, kun huomattiin, että se pyrkii kasvattamaan omaisuuttaan aseteollisuuteen sijoittamalla. Jos esittää ihanteita ja moraalisia periaatteita ja vieläpä vaatii niiden noudattamista muilta, niin on ihan kohtuullista olettaa, että sitoutuu samojen periaatteiden noudattamiseen itse.   

 

Kirkon sijoitustoiminta perustuu sekä positiivisen arvottamisen että välttämisen periaatteisiin. Kirkko pyrkii suosimaan sijoituskohteina yrityksiä, jotka kantavat vastuuta ihmisistä, ympäristöstä ja yhteiskunnasta.

 

Välttämisen kriteereinä toimivat erityiset toimialat, kuten tupakka-, alkoholi-, pornografia-, uhkapeli- ja aseteollisuus. Yrityksiä voidaan poistaa sijoitussalkusta myös esimerkiksi kansainvälisten ympäristö-, työelämä- tai ihmisoikeusnormirikkomusten perusteella. Tällaista harkitaan eteenkin tuloksettoman vaikuttamisprosessin jälkeen.

 

http://evl.fi/sijoittaminen.nsf/sp?Open&cid=Content207EC6

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puolustusministeri Carl Haglund ® haluaa selvittää mahdollisuutta valtion oman yksityiskoneen hankintaan.

 

Haglundin mukaan puolustushallinto voisi selvittää omien koneiden hankintaa.

 

"Jos on veronmaksajien kannalta järkevää ja valtionjohdon matkustusjärjestelyiden kannalta perusteltua, niin tämä voisi olla toimiva ratkaisu", hän sanoo HS:lle.

 

Haglund uskoo, että ilmavoimat voisi ottaa vastuun koneiden operoinnista ja huollosta.

 

http://www.hs.fi/politiikka/Haglund+haluaa+selvitt%C3%A4%C3%A4+valtion+yksityiskoneen+hankintaa/a1369013743445

 

 

Lennot vuosina 2009 - 2012

 

http://www.hs.fi/kotimaa/Helsingin+Sanomien+lentoselvityksen+kaikki+tiedot+/a1305679310644

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ai pitäisi ostaa ilmavoimille tuo vip kone? no eikös heillä jo ole tuo learjet kalusto eikös sitä voisi käytää tuohon taarkoitukseen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puolustusministeri Carl Haglund ® haluaa selvittää mahdollisuutta valtion oman yksityiskoneen hankintaan.

 

Haglundin mukaan puolustushallinto voisi selvittää omien koneiden hankintaa.

 

"Jos on veronmaksajien kannalta järkevää ja valtionjohdon matkustusjärjestelyiden kannalta perusteltua, niin tämä voisi olla toimiva ratkaisu", hän sanoo HS:lle.

 

Haglund uskoo, että ilmavoimat voisi ottaa vastuun koneiden operoinnista ja huollosta.

 

 

Vihdoinkin edes joku uskaltaa selvittää tätä, eipä ole montaa köyhempääkään maata, joilla tällaista konetta ei ole.

Heti kaikki neuvomaan ministeriä!

 

- Vaikka ilmavoimat ottaisikin vastuun, olisi huoltovarmaa ja taloudellista hankkia kone, johon löytyisi koulutus- ja huoltopalveluita siviilistä kotimaasta. Siis A319CJ tai Embraer Lineage 1000(E190).(Ainakin FAM-kouluttajiksi voisi myös määrätä kelpuutettuja reserviläisiä kertausharjoituksiin, tulisi vielä halvemmaksi ;))

 

- näillä vähän isommilla koneilla myös se hyöty, että niillä voisi pari kertaa viikossa lentää Brysseliin virkamies-shuttlea, niin tulisi investoinniille enemmän käyttöä. Silloin kannattasi olla QC-sisustus eri suuruisille matkustajamäärille, kuten VIP-SF340:ssä (OH-FAF) aikoinaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai pitäisi ostaa ilmavoimille tuo vip kone? no eikös heillä jo ole tuo learjet kalusto eikös sitä voisi käytää tuohon taarkoitukseen...

 

http://www.hs.fi/talous/Karvalakki+l%C3%A4mmitti+Kataista+matkalla+huippukokoukseen/a1305554532756

 

Onhan sitä käytettykin, mutta uutisen perusteella ei vaikuta olevan kovin korkeatasoista. Lisäksi pidempiä matkoja ja isompia porukoita ajatellen taitaa olla vähän turhan piskuinen vekotin.

 

Itse en usko, että omassa koneessa on mitään järkeä. Lentoja tulisi nyt ilmoitettujen määrien perusteella noin 50 per vuosi. Mutu-pohjalta minulla on myös sellainen tunne, että muuallakin on yhä enemmän siirrytty omista koneista tilauskoneisiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä taas on tehty kärpäsestä härkänen, laskin seitsemän (7) lentoa 2009-2013, joissa koneen omistajaksi mainitaan Sopor Trading Brittiläiset Neitsytsaaret .....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mun mielestä oman koneen hankinnan peräänkuuluttaminen on kyllä varsinaisen torvelo lausahdus jota taas kerran ei ole ajateltu yhtään ennen painamista. Tulisiko oman flygari muka halvemmaksi kuin ostopalvelu? Epäilen.

 

Aikasemmin linkatun Kauppalehden jutun mukaan uusi Bombardier 604 maksaa 26 miljoonaa euroa. Yllä ehdotetut A319CJ tai Embraer Lineage jotka periaatteessa voisi olla järkeviä ratkaisuja monikäyttöisyydessään maksavat varmasti huomattavasti paljon enemmän. Ja tämän päivän HS:n mukaan vuosina 2009-2013 privaattikoneen käyttö maksoi valtiolle 7 miljoonaa essoa. Jos ajatellaan että isompi kone maksaisi vaikka 28 miljoonaa euroa (USD 34milj.) ja toisaalta nykytahdilla yksityiskoneen käyttöön menee 7 miljoonaa euro per neljä vuotta, valtion oma kone "maksaisi itsensä takaisin" vasta 16 vuoden käytön jälkeen (28/7x4). Ja koneen operointiin ja ylläpitoon menee taatusti valtavasti rahaa joten ostopalvelun käyttö tässä tapauksessa on varmasti järkevämpää kuin valtion ryhtyminen lento-operaattoriksi.

 

Omasta mielestäni tässä HS jutussa on taas kerran ylireagoitu. Elämme globaalissa maailmassa ja varsinkin ilmailumaailmassa linkit ja verkostot ovat maailmanlaajuisia. Täten on silkkaa ylireagointia kertoa suurella äänellä että osa lentokoneista on rekisteröity ulkomaille! Lisäksi sanasta veroparatiisi on tehty ihan käsittämätön kirosana. Elämme tässä samassa globaalissa maailmassa ja on hurskastelua vaatia että rahoja saa pyörittää vain oman maan rajojen sisällä.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään