Sami Puro

Suomen valtionjohto lentää veroparatiisikoneilla

38 viestiä aiheessa

Huomionarvoista on että intin koneilla lennetyt legit on lievästi sanottuna alikatteisia operaattorille. Keskieurooppaan ja takaisin ~1500e? Eihän tuolla kateta edes kerosiinikustannuksia. Eli vaikka ilmavoimat laskuttaa jonkin nimellisen summan niin kyllä sieltä valtiokonttorin kassasta lähtee rahaa ihan eri mittakaavassa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa olisi yksi ehdokas valtiolle : http://www.aircraftsalesworld.com/listing/3733/2002_Airbus_A320_VIP.html  hintaakin on vain 70 miljoonaa USD  ;) tai ehkä tämä : http://www.aircraftsalesworld.com/listing/4170/2000_Airbus_A319_CJ_SN1256.html 49 miljoonaa USD ...

 

Irtoohan noita hyviä lentolaitteita halvemmallakin. Mm. http://www.avbuyer.com/aircraft/detailed.aspx?aId=24938&AspxAutoDetectCookieSupport=1 hinta kohtuulliset 7 miljoonaa taalaa, mutta toki hävinnee operointikustannuksissa ranskiksille. Mutta suomalaisten päämiesten käytössä ei puhuttane merkittävästä kokonaislisäkustannuksesta Airbussien hyväksi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt taitaa olla myöhäistä, mutta reilu vuosi sitten oli myynnissä Daimlerin (Mersu) omistama Airbus (D-ADNA), olikohan 319 vähän suuremmilla tankeilla ja paremmalla sisustuksella. Löytäisiköhän joku tämän koneen speksit? Konetta käytettiin Stuttgartin ja Detroitin väliseen sukkulaliikenteeseen silloin, kun Mersu vielä omisti suuren osan Chrysleristä. Ihmettelin kovasti koneen erityisen halpaa hintaa. Siinä olisi hyvä peli Jyrkille ja Jutalle. Ja jos se olisi käynyt pieneksi, sveitsiläisen PrivatAirin B767 (HB-JJG) oli myös myynnissä, saattaa olla vieläkin. Siinä oli sellaiset penkit, että suuri osa matkalaisista olisi saanut ottaa vaakasuorat nokoset matkan aikana. Kai siitäkin on speksit jossain.

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täältä foorumilta varmasti löytyisi yllin kyllin kompetenssia konsulttifirmaan tämän valtiollisen ilma-aluksen hankintaan. Eikun laput vetämään PRH:een ja Jyrkin ja Jutan pakeille, eiköhän tällaiseen kasvuyritystoimintaan liikenisi valtiolta miljuuna jos toinenkin? Ketkä lähtee mukaan?

 

Nimim. Suomen ilma-alushankintakonsultointi Oy - Finnish aircraft aquiring consulting Ltd.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota noin, kuinkahan kovat ovat herrain kiireet, vuorokoneita kuljeskelee ja hotelliyö vaikka hääsviitissä ministereitten kesken tuskin suurta tuskaa aiheuttaa. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mun mielestä oman koneen hankinnan peräänkuuluttaminen on kyllä varsinaisen torvelo lausahdus jota taas kerran ei ole ajateltu yhtään ennen painamista. Tulisiko oman flygari muka halvemmaksi kuin ostopalvelu? Epäilen.

 

Aikasemmin linkatun Kauppalehden jutun mukaan uusi Bombardier 604 maksaa 26 miljoonaa euroa. Yllä ehdotetut A319CJ tai Embraer Lineage jotka periaatteessa voisi olla järkeviä ratkaisuja monikäyttöisyydessään maksavat varmasti huomattavasti paljon enemmän. Ja tämän päivän HS:n mukaan vuosina 2009-2013 privaattikoneen käyttö maksoi valtiolle 7 miljoonaa essoa. Jos ajatellaan että isompi kone maksaisi vaikka 28 miljoonaa euroa (USD 34milj.) ja toisaalta nykytahdilla yksityiskoneen käyttöön menee 7 miljoonaa euro per neljä vuotta, valtion oma kone "maksaisi itsensä takaisin" vasta 16 vuoden käytön jälkeen (28/7x4). Ja koneen operointiin ja ylläpitoon menee taatusti valtavasti rahaa joten ostopalvelun käyttö tässä tapauksessa on varmasti järkevämpää kuin valtion ryhtyminen lento-operaattoriksi.

 

Omasta mielestäni tässä HS jutussa on taas kerran ylireagoitu. Elämme globaalissa maailmassa ja varsinkin ilmailumaailmassa linkit ja verkostot ovat maailmanlaajuisia. Täten on silkkaa ylireagointia kertoa suurella äänellä että osa lentokoneista on rekisteröity ulkomaille! Lisäksi sanasta veroparatiisi on tehty ihan käsittämätön kirosana. Elämme tässä samassa globaalissa maailmassa ja on hurskastelua vaatia että rahoja saa pyörittää vain oman maan rajojen sisällä.

 

-tuomo

 

Nyt toki yksinkertaistat ihan poskettomasti liikaa. Tällä hetkellähän yksityiskoneita käytetään about viimeisessä hädässä.

Kannattavuuslaskelma on huomattavasti monimutkaisempi kuin esittämäsi. Siihen pitää laskea, paljonko nyt maksetaan reittilennoista kuluja joita voitaisiin lentää omalla koneella (poliitikkojen full-flex J liput euroopan sisällä maksavat sitten ja paljon), miten paljon ylimääräisiä hotelliyöpymisiä säästyisi omalla koneella, ja näin pois päin.

 

En sano, että oma kone tulisi kannattavammaksi, mutta tuo esittämäsi laskelma on kyllä ihan täyttä puuppaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sepi, taidanpa soittaa Kalelle, että hoitaa tuon 767:n Suomelle ja siihen taitaa löytyä pari kuskiakin!  ;) Mehän ollaat molemmat Ilmavoimien reservissäkin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikko, olet oikeassa. Mutta ei ole kohtuullista odottaa että alkaisin laskemaan muita kuluja ja tekemään kannattavuuslaskelmaa ottaen huomioon mahdolliset muut muuttujat :). Ajattelin vain verrata yksityiskoneen käyttöä ostopalveluna nykyiseen tilanteeseen.

 

Uskallan myös väittää ettei yksi kone kesää tee jos sillä alettaisiin lennättämään virkamiehiä ensisijaisena matkustusmuotona. Ensiksikin yksi kone ei todennäköisesti riitä kaikkien virkamiesten ja ministereiden tarpeisiin. Lisäksi uskon että esim J-luokan full flex ultimate golden platinum -lippu Brysseliin ja yö 5 tähden hotellissa tulee huomattavasti edullisemmaksi kuin omalla koneella lennettävä kääntyvä Bryssel. Jengiä saisi olla Brysselin kääntyvällä useampia ennenkuin voisi mielekkäästi keskustella omasta koneesta järkevänä vaihtoehtona. Eli vaikka "kannattavuuslaskelmani" perustuu yksinkertaiseen malliin, on oman koneen hankinta silti varmasti poskettoman kallis vaihtoehto.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän vakavammin puhuen, oma kantani on tähän kysymykseen vuosien varrella muuttunut 180 astetta. Suoraan sanottuna häpesin, kun edellinen presidentti Tarja Halonen matkusteli veronmaksajien rahoilla ympäri maailmaa julistamassa poliittista missiotaan. Siihen tarkoitukseen Saab 340:kin on liikaa veronmaksajien rahoilla lennettynä.  

 

Nyt Suomella on onneksi presidentti, joka jättää maailmanparantamisen muille ja ymmärtää olevansa vientiteollisuuden palveluksessa. Presidentti avaa vierailullaan tarvittavat ovet suomalaisille vientiyrityksille. Siksi presidentin matkassa pitää olla iso joukko korkean tason myyntitykkejä. Niin ne muutkin toimivat ja kauppa käy. Matkustakoon presidentti vaikka joka viikko jonnekin jos syntyy kauppaa. Tämän takia pidän liikesuihkuja liian pieninä valtion tarpeisiin. Niihin kun sopii vain poliitikkoja ja heidän avustajiaan, vientiyritysten myyntimiehet jäävät rannalla.                                                                                                            

 

Mitä taas tavallisten ministereiden ja kansanedustajien matkustamiseen tulee, heitä varten on Finnair, Norwegian, Ryanair ja monet muut säännöllistä liikennettä harjoittavat lentoyhtiöt. Hehän tekevät vain politiikkaa eikä sen tekeminen saa maksaa maltaita. Jotenkin tuntuu näin 63 vuotiaana lapselliselta lukea ministerien niin kireistä aikatauluista, että vain businessjetti kelpaa. Aikataulujen luominen on ammattitaitokysymys. Eikä Suomi toisekseen ole niin tärkeä maa, että jokaisessa poliittisessa kissanristiäisessä pitäisi olla mukana.

 

Lopuksi tositarina: Lensin 1970-luvulla Austrian Airlinesilla DC-9 perämiehenä. Itävallan liittokanslerina oli Bruno Kreisky, erittäin kunnioitettu ja tervejärkinen poliitikko. Hän matkusti virkamatkoillaan turistiluokassa. Asiaa kysyttäessä hän vastasi, että kun matkustaa veronmaksajien rahoilla, silloin riittää turistiluokka. Eipä siihen tarvinnut kenenkään muuta kommentoida, asia tuli kerralla selväksi.

 

Seppo        

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt Suomella on onneksi presidentti, joka jättää maailmanparantamisen muille ja ymmärtää olevansa vientiteollisuuden palveluksessa.

 

Jutun mukaan Niinistöllä on pienten privaattien käytössä ihan sama tahti kuin Halosella. Isommat liikemiesvaltuuskunnat varmaan pystyvät lentämään kaupallisilla yhtiöillä, ja jokainen maksaa lippunsa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään