Aarno Isomäki

Kellukekone nurin Asikkalassa

41 viestiä aiheessa

Tilannehuone kertoo:

"Onnettomuuden syyksi selvisi alustavissa puhutteluissa laskutelineiden unohtaminen alas."

+ tusinan verran linkkejä eri tiedotusvälineiden artikkeleihin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muistatpa hyvinkin....kone meni muuten ihan ensin mahalleen EFJO:n poikkikiitotielle kun telineet unohtuivat ylös. Taisi olla se vuosi kun voitti Jämillä rakentajapalkinnon ja vielä paluulento sieltä. Vähän myöhemmin sitten se sukelsi Höytiäiseen kun telineet unohtuivat veteen mennessä alas...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No, missä viipyy pilottien lisäkoulutusvaateet ja rankemmat kelpoisuusvatimukset ja ilmatilaloukkausvalitukset ja...

Ai niin, rekkarihan ei ollut OH-U....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No, missä viipyy pilottien lisäkoulutusvaateet ja rankemmat kelpoisuusvatimukset ja ilmatilaloukkausvalitukset ja...

Ai niin, rekkarihan ei ollut OH-U....

Hyi hyi... ei noin sovi ajatella. Kyseessähän on peltikonelentäjän (tää oli kyllä puuta) yksittäinen unohdus. Tämän todistaa se että PPL-lentäjillä on riittävä määrä koulutusta ja vaatimuksia joten siitähän ei voi olla kysymys. Eihän?

Sensijaan mikä tahansa toiminta mitä ultralentäjät harrastavat täytyy tulkita toisella tavalla, ja johtuu vain ja ainoastaan niiden piittaamattomasta asenteesta sekä liian köykäisestä koulutuksesta.

::)

Eikös voitais silti sopia että tämänkin menisi jollain lailla ultralentäjien piikkiin? Ainakin vaatimuksia on nostettava ja ultalentämisen kustannustaso saatettava samalla tasolle peltilentämisen kanssa välittömästi. Vaikka sitten byrokratian voimin  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mun mielestä tuo on nyt vähän naurettavaa, että se tuntuu nyt olevan järkiään ultralentäjät itse, jotka tuon ultrakortin jatkuvasti vetävät mukaan. Mä olen tästä ketjusta keskustelun siistinä pysymisen toivossa noita vastaavia juttuja jo pari siivonnut pois, missä ultralentäjä itse aloittaa tuon typerän jankkaamisen "ultralentäjä sitä, ultralentäjä tätä", mutta ei näköjään maksa vaivaa. Kun kerran ultralentäjät itse ilmeisesti niin haluaa, että keskustelu menee aina samaan jankkaamiseen, niin menköön sitten. Sitä saa mitä tilaa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei se kyllä Mikko niin ole (ks kun yritin kaivaa tilastoja näistä onnettomuuksista - mikä huuto syntyikään koulutuksista jne. vaikka tilastot ovat yhteneviä kaikilla lajeilla)

Mutta mitäs jos nyt unohdettaisiin ilmailun lajityypit ja keskityttäisiin yleisesti ilmailuturvaan näissä tapauksissa ja keskusteluissa. Konetyyppi argumenttina on yhtä fiksu kuin vedota siihen, että lentäjä oli ruma.

t. TImo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mun mielestä tuo on nyt vähän naurettavaa, että se tuntuu nyt olevan järkiään ultralentäjät itse, jotka tuon ultrakortin jatkuvasti vetävät mukaan. Mä olen tästä ketjusta keskustelun siistinä pysymisen toivossa noita vastaavia juttuja jo pari siivonnut pois, missä ultralentäjä itse aloittaa tuon typerän jankkaamisen "ultralentäjä sitä, ultralentäjä tätä", mutta ei näköjään maksa vaivaa. Kun kerran ultralentäjät itse ilmeisesti niin haluaa, että keskustelu menee aina samaan jankkaamiseen, niin menköön sitten. Sitä saa mitä tilaa...

Olet tietenkin oikeassa (eikös ne moderaattorit aina ole?), mutta vaikka kuinka yritettäisiin katsella näitä uutisia ilman minkään valtakunnan suodattimia niin jos kyseessä on ultra niin se on aina asenteen ja köykäisen koulutuksen vika. Ja jos kyseessä peltikone niin asiaa ei koskaan edes mainita. Alkaa pikkuhiljaa vain kypsyä siihen kun kyseisenlainen vastakkainasettelu on niin räikeää. Tai ehkä sen vain huomaa itse herkemmin kun ei ole sitä maagista PPL:ää, eikä tulekaan tällä tulotasolla?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mun mielestä tuo on nyt vähän naurettavaa, että se tuntuu nyt olevan järkiään ultralentäjät itse, jotka tuon ultrakortin jatkuvasti vetävät mukaan.

Ole nyt hyvä mies hiljaa!

Edit: Aivan käsittämätöntä toimintaa! Joka ikisessä ultraonnettomuusketjussa on useita viestejä jotka haukkuvat kaikki ultrakuskit, -koulutuksen, asneteet, jne, moderaattorit "parhaissa" mukana.

Nyt kun pikkasen piikitellään takaisin niin viestejä poistetaan ja itkua tiristellään. Kasvakaa aikuisiksi!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Koska homman idis näyttää olevan hukassa foorumin moderaattoreita myöten, väännetään rautalangasta.

Minä kirjoitan mitä mua huvittaa (usein paskaa).

Moderaattorit päästävät läpi mitä haluavat.

Näin lopputuloksen "sormenjälkeen" jää enemmän moderaattoreiden näkemystä kuin minun. Tämähän on tietenkin oiken ja näin pitääkin olla.

Mutta ... joka ikisessä ultraonnettomuusjutussa on täsmälleen samat valitukset ylipainoista, kouluksesta, asenteista, jne. Aina. Poikkeuksetta.

Useille lukijoille, mukaan luettuna minä, on syntynyt epäilys että onkohan foorumin tarkoitus keskustella asiallisesti ja edistää turvallisuutta vai haukkua ultralentäjiä.

Nyt parin piikitelyn poistettuaan ja avauduttuaan Maliniemi "pajasti todellisen karvansa" ja samalla poisti ylläolevan epäilyksen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta ... joka ikisessä ultraonnettomuusjutussa on täsmälleen samat valitukset ylipainoista, kouluksesta, asenteista, jne.

Ja siis ihan aiheettomasti(ko) ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen siinä käsityksessä että yli 50 %:ssa ultralennmoista joissa koneessa on 2 aikuista, kone on lentoon lähtiessään ylipainoinen. Mahdollisesti myös laskussa.

(Älkää välittäkö, niin olen minäkin)

Peter

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mites se pusikkoon lentänyt ultra? Lentäjällä luultavasti enemmän kokemusta kuin tämän foorumin lukijoilla yhteensä, ainakin vesitasoista.

Asenteeseen en rohkene ottaa kantaa, ehkäpä sinä?

Koulutukseen - mitä mieltä, onko sillä enää merkitystä tuon kokemuksen jälkeen?

Ylipaino, erittäin todennäköisesti ei.

Niin että mitä luulisit?

Entäs tämän säikeen kone? Oliko siinä ylipainoa? Saako tällä foorumilla edes epäillä sitä? Entäs asenne, oliko jo "liikaa osaamista"? Tai ikää? Saako moista arvellakkaan?

Ultran tapauksessa moderaattoreiden mukaan saa - tässä ketjussa jokunen juttu on jo poistettu.

Ja tää olikin sitten viimeinen viestini tähän ketjuun, keskustelu ei enää voi mennä raiteilleen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ultran tapauksessa moderaattoreiden mukaan saa - tässä ketjussa jokunen juttu on jo poistettu.

Tästä ketjusta on poistettu vain pari typerää riidanhaastoviestiä, joilla ei ollut mitään tekemistä tämän tapaturman kanssa. Ne olivat vain täysin aiheettomia provokaatioita. Mutta kun niitä samoja provoja tuntui tulevan vaan lisää, niin olkoon sitten. Provoilkaa ja tapelkaa keskenänne, kun se tuntuu olevan niin kovasti sitä, mitä haluatte. Mutta älkää marisko...

Mitä tulee moderaattorilinjaan, niin sen verran suostun toteamaan noihin lähinnä huvittaviin tölväisyihin, että täällä ei edelleenkään sensuroida mitään aihetta, koski se sitten PPL-lentäjiä, Finnairin tai MD-11:n mollaamista. Mutta jos kirjoittajan  ulosanti on luokatonta provoilua ja vastaavaa, niin silloin viesti kyllä lähtee äkkiä kävelemään, jos/kun se huomataan. Siinäkin tapauksessa, että siinä ylistettäisiin PPL-lentäjien ylivertaisuutta...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eiköhän minkälaisen lentolaitteen tahansa saa lastattua ylipainoihin, siitä ei ole kysymys. Ylipainon toteennäyttäminen on toisaalta hankalaa ja onnistuu yleensä vasta, kun tapahtuu niin paha haveri, että OTK tutkii.

Viimeisin valmistunut ultralle tapahtuneen onnettomuuden raportti lienee tämä:

http://www.turvallisuustutkinta.fi/Etusivu/Tutkintaselostukset/Ilmailu/Ilmailu2012/1347274638769

Tutkijoiden arvion mukaan kyseinen kone oli lentoon lähdettäessä 65 kg ylipainoinen. OTK suosittelee mm. ultrakevytlentäjille määräaikaista kertauskoululentoa tai tarkastuslentoa, sekä sitä, että Ilmailuliitto tiedottaisi ultrakevytlentäjille ylipainoissa lentämisen vaaroista.

No, Malmillakin on vedetty ylipainoinen kone romuksi mäkeen ilman, että päästiin edes kunnolla ilmaan. Cherokeessa taisi istua neljä 120-kiloista ukkoa, tai sinnepäin. Kävelivät kuitenkin itse ulos romusta. Ylipainoa oli raportin mukaan rullaamaan lähdettäessä 120 kg.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään