Aarno Isomäki

Kellukekone nurin Asikkalassa

41 viestiä aiheessa

Eikös tuossa otsikon tapauksessa ympärimeno johtunut siitä että telineet olivat unohtuneet alas... Pääasia on ettei henkilövahinkoja sattunut, korkeintaan henkisiä hiertymiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, Malmillakin on vedetty ylipainoinen kone romuksi mäkeen ilman, että päästiin edes kunnolla ilmaan. Cherokeessa taisi istua neljä 120-kiloista ukkoa, tai sinnepäin. Kävelivät kuitenkin itse ulos romusta. Ylipainoa oli raportin mukaan rullaamaan lähdettäessä 120 kg.

 

Tai Grumman G-44A Widgeon amfibio, OH-GWA, Wikin mukaan "Suuri ylikuorma", "Viimeisissä lennoissa" ehkä tarkemmin. Eivät kävelleet ulos.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen siinä käsityksessä että yli 50 %:ssa ultralennmoista joissa koneessa on 2 aikuista, kone on lentoon lähtiessään ylipainoinen. Mahdollisesti myös laskussa.

 

(Älkää välittäkö, niin olen minäkin)

 

Peter

Saatat olla oikeassakin varsinkin kellukekoneiden osalta. Tyypillinen kellukeultra Ikarus C42 Full Lotus kellukkeilla,tyhjäpaino n.340 kg. Maksimimassa kellukkeilla saa olla 495 kg jolloin kuormattavuutta jää 155 kg. Näitä koneita on myös pelastusvarjolla varustettuna jolloin kuormattavuus jää tuonne 145 kg paikkeille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Syihin kantaa ottamatta ja syyllisiä etsimättä, laskujeni mukaan tällä vauhdilla vesikoneet loppuvat suomesta lähiaikoina  :'(

Hirveetä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

laskujeni mukaan tällä vauhdilla vesikoneet loppuvat suomesta lähiaikoina  :'(

Hirveetä.

Ei huolta, vielä riittää kellukeultria kaadettavaksi. Laskin ilmaalusrekisteristä että vähintään 70 ultraa on rekisteröity kellukkeille, mukaanlukien amfibiot.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alkaa pikkuhiljaa vain kypsyä siihen kun kyseisenlainen vastakkainasettelu on niin räikeää.

 

No pistäkää ne asenteet sitten kuntoon niin ei tarvitse niistä aina sanoa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No pistäkää ne asenteet sitten kuntoon niin ei tarvitse niistä aina sanoa!

 

Onko jossain todistettu, että syy on asenteissa? Millaiset asenteet pitää laittaa kuntoon? Mistä tiedämme milloin asenne on kunnossa? Miten asenne laitetaan kuntoon? Onko asenteet henkilökohtainen ominaisuus, onko se kulttuurillinen ominaisuus, onko lupakirjaluokan tai ilma-alustyypin ominaisuus?

 

Mielestäni asenteista yms. "pehmeästä" aletaan puhumaan siinä vaiheessa, kun ei voida osoittaa jotain muuta syytä _JA_ hyvin nopeasti päädytään siihen, että "asenteissa on vika, joka aiheuttaa onnettomuuksia, jotka johtuivat siitä että asenteissa on vikaa". Tällaisten selitysten arvo on melko mitätön.

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tuossa otsikon tapauksessa ympärimeno johtunut siitä että telineet olivat unohtuneet alas... Pääasia on ettei henkilövahinkoja sattunut, korkeintaan henkisiä hiertymiä.

 

Onneksi tälläkerralla  tämän tapauksen yhteydessä  päästiin "vain" muistia virkistävällä kylvyllä ilman isompia henkilövahinkoja  :)

 

t.Jari

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä ketjusta on poistettu vain pari typerää riidanhaastoviestiä, joilla ei ollut mitään tekemistä tämän tapaturman kanssa. Ne olivat vain täysin aiheettomia provokaatioita. Mutta kun niitä samoja provoja tuntui tulevan vaan lisää, niin olkoon sitten. Provoilkaa ja tapelkaa keskenänne, kun se tuntuu olevan niin kovasti sitä, mitä haluatte. Mutta älkää marisko...

 

Juu, en marise.

 

Mutta oli ihan pakko provota. Onhan se todella kumma että "ei OH-U- alkuisten" koneiden onnettomuuksien uutisointi ei heti kerää älämölöä asenteista ja koulutuksen puutteista.

 

Sekin kyllä hieman huvittaa että joskus saa "uutisosastolla" puhua puuta heinää ja ummet lammet vaikka se ei mitenkään lisää tietoa itse uutisesta. Joskus toiste taas selkeän virheen esille tuominen uutisasiassa siivotaan pois muka "ei uutisena" tai "ei tietoa lisäävänä seikkana"

 

Ei ole moderaattoriparan elämä helppoa. Toisaalta sitä saattaisi helpottaa jotelsakin ennakoitavissa oleva, johdonmukainen linjaus.....

 

M Arkku

 

P.S. tämä ei ole provo ja mietin todella pitkään kannattaako koko asiasta edes vaivautua mutta minkäs teet, känkkä mikä känkkä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onneksi tälläkerralla  tämän tapauksen yhteydessä  päästiin "vain" muistia virkistävällä kylvyllä ilman isompia henkilövahinkoja  :)

 

Sitä joskus tuumaillut, että liekö näissä kyse unohduksesta sanan varsinaisessa merkityksessä, vai onko nimenomaan tarkistettu että pyörät ovat alhaalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kellukelentämisen riski vuositasolla on kymmenen prosentin luokkaa jos sitä arvioidaan niinkuin vakuutusyhtiöt arvoivat vakuutusmaksusujen perusteella. Vielä siis toinen mokoma tänä suvena odotetettavissa onnettomuuksia vesilentäjille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta oli ihan pakko provota. Onhan se todella kumma että "ei OH-U- alkuisten" koneiden onnettomuuksien uutisointi ei heti kerää älämölöä asenteista ja koulutuksen puutteista.

 

Se ei liene kuitenkaan moderaattorien vika? Vai onko? Ultramiehet menköön älämölöämään niihin ketjuihin niistä PPL-kuskien asenteista, jos siltä tuntuu. Ei sitä palstan puolesta kielletä, eikä estetä. Niin kauan, kun hyvän maun rajaa ei ylitetä, eli toisinsanoen mennä henkilöihin, tai muuten aiheuteta tarpeetonta pahennusta...

 

Sekin kyllä hieman huvittaa että joskus saa "uutisosastolla" puhua puuta heinää ja ummet lammet vaikka se ei mitenkään lisää tietoa itse uutisesta. Joskus toiste taas selkeän virheen esille tuominen uutisasiassa siivotaan pois muka "ei uutisena" tai "ei tietoa lisäävänä seikkana"

 

Ei ole moderaattoriparan elämä helppoa. Toisaalta sitä saattaisi helpottaa jotelsakin ennakoitavissa oleva, johdonmukainen linjaus.....

 

Varmaanhan on niin, että hivenen yhteneväisempi linja tietty olisi aina paikallaan, palstalla kuin palstalla. Mutta fakta on, että niin kauan, kun moderointia suorittaa useampi eri henkilö, ei täysin yhteneväistä linjaa ole edes mahdollista saavuttaa. Ja joskus on toimittava nopeastikin, mahdollisesti ennaltaehkäisevästi jne., jolloin helposti myös eri moderaattoreiden eri näkemykset ehkä jopa korostuvat. Vaan mitäpä minä näitä puolustelemaan. Näillä mennään eteenpäin. Ei noita liikaa noita lisämoderaattoriehdokkaita ole tarjolle ilmaantunut, vaikka moni kyllä on valmis kertomaan, miten homma pitäisi tehdä...

 

 

EDIT: mutta joo, eiköhän se riitä moderoinnista tässä ketjussa. Jatketaan muualla, mikäli tarvetta on...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari ajatusta jakoon:

 

1. Erittäin harmillista, että vahinkoja sattuu ja tapahtuu ollenkaan. Olisi paljon mukavampaa jos niitä ei sattuisi lainkaan sillä lähes aina vahingon sattuessa joko ihmiset tai omaisuus kokee kolhuja.

 

2. Tämä ultra-peltikone- airbus - liitovarjo - paperiliidokki kinastelu on kyllä metkaa... ja normaalia. On kyseessä sitten kuorma autot, prätkät tai meisselin koko niin

aina se oma on se ainoa oikea. Hassua, ettei naiset riitele ompelukoneen neulan pitkuuksista tai Singerin wattiluvuista läheskään yhtä tunteella.

Koko kinastelu ja väittely pohjaan siihen, että oma ego ei kestä. Ultrat väheksyy peltiä, pelti väheksyy ultria, kellukkeet mollaa renkaita, renkaat moittii kellukkeita.

 

Josko pohdittaisiin sitä, että miten voitaisiin pitää hauskaa yhdessä, vetää samaa köyttä ja arvostaa toisia!

 

Ugh, olen puhunut :)

 

 

-jonas-

 

ps. Lainatakseni vielä erästä todella paljon lentänyttä henkilöä

"kun oot lentänyt tuhansia tunteja alkaa vasta tajuamaan mitä kaikkea voikaan oppia- kun olet kuopassa ei kokemuksella enään ole merkitystä, sillä yhtä hyvin siellä arkussa saa levättyä" 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään