Lauri Räsänen

Savumerkkejä Schipholissa ja vastavaloa Frankfurtissa (Osa 1 & 2)

11 viestiä aiheessa

Terve!

 

Suoritin keväisen tutkimusmatkan Euroopan ilmailuliikenteen solmukohtiin ja Fokker 70 -konetta testaamaan. Reissu oli niin onnistunut, että täytyyhän se jakaa teidän kanssa.  ;) Luvassa on:

-matkastoori HEL-FRA-AMS-FRA-HEL

-Schipholin terassibongausta

-Frankfurtissa aitojen sisällä kuvailua  ;)

 

Tavanomaisten sideshottien lisäksi yritin vangita mielenkiintoisia close uppeja ja erikoisia tilanteita. Yritin panostaa myös laatuun, mutta osa kuvista on väkisinkin tuttua matkastoorilaatua.

 

1. Toukokuun alkupuoliskolla alkaa retkemme Harmaa-Vantaalta Lufthansan A321:llä D-AIDO ja paikka 12F.

[ attachment removed / expired ]

 

2. Sumuinen oli kenttä aamulla ennen seitsemää...

[ attachment removed / expired ]

 

3. Tämän tyyppistä apetta tarjosivat saksalaiset.

[ attachment removed / expired ]

 

4. Uutta NEKkiä uudessa Airbusissa. Esimerkiksi seinäpaneeleissa on vanhaan verrattuna uuden pyöreyttä.

[ attachment removed / expired ]

 

5. Jarrutellaan Saksan aamutaivaalla.

[ attachment removed / expired ]

 

6. Finaali Frankfurtin uusimmalle kiitoradalle 25R tarjoaa pohjoisen puolella näkymät keskustaan.

[ attachment removed / expired ]

 

7. Olin hankkinut lipun erikseen HEL-FRA ja neljän tunnin vaihdolla FRA-AMS. Pienellä riskillä toki, mutta eikös ne ole niin lähellä, että sen matkan vaikka kävelee jos lennolta myöhästyy?  ;D Tätä jaksaa tapittaa, retrojen aatelia!

[ attachment removed / expired ]

 

8. Vietettyäni kaksi hukkaan heitettyä tuntia suljetussa laatikossa a.k.a. Terminaali 2, matka vihdoin jatkui. Kaunis KLM Cityhopperin pikkujetti PH-KZU.

[ attachment removed / expired ]

 

9. Valitsin menolennolla paikan 16F, joka on toiseksi viimeinen rivi ja viimeinen, mistä näkee moottorin ohi. Tässä nousua Frankfurtin 25C:ltä. Ja kyllä vaan, ilman laippoja!  ;)

[ attachment removed / expired ]

 

10. Tämä 18 vuoden ikäinen teini oli yllättävän hyvässä kunnossa. Vanhanaikaista tyyliä toki, mutta hehkeämmässä kunnossa kuin vaikka finskin kapearunkobussit. Lennolla tarjoiltiin mehua ja pipareita.

[ attachment removed / expired ]

 

11. Amsterdamissa oli tuulinen sää ja vain yksi kiitotie laskeutuville. Jouduimme (saimme) hetken aikaa pyöriskellä kumpupilvien päällä ennen laskeutumista. Lopulta kuoppaisen tien jälkeen Hollannissa kiitotiellä 27.

[ attachment removed / expired ]

 

12. Tarkoitus oli vuokrata auto ja käydä Polderbaanilla, mutta kaikki kohtuuhintaiset autot olivat kuulemma korkean sesongin takia kentän vuokraamoista loppu. No, ensi kerralla sitten. Kentän ilmainen katseluterassi lienee Euroopan parhaita, joten kuvaaminen ei tähän tyssännyt. A333 lähtee emo ohjaamossaan.

[ attachment removed / expired ]

 

13. Vähiin on moottoripyrstöt Schipholissakin käyneet. Ainut matkustajaversio, joka parin päivän aikana sattui eteen oli PH-KCA.

[ attachment removed / expired ]

 

14....

[ attachment removed / expired ]

 

15. Näitä sen sijaan riitti.

[ attachment removed / expired ]

 

16. Ja näitä.

[ attachment removed / expired ]

 

17...

[ attachment removed / expired ]

 

18. Ja näitä. Paikallinen Finnmatkat, Arkefly. Näiden ikkunassa oli vihreä lappu "fuelling permitted". En nähnyt muilla yhtiöillä.

[ attachment removed / expired ]

 

19. Nyt tulee muutama heikkolaatuinen kuva, mutta lähemmäs en näitä harvinaisuksia päässyt. Alitalian retrobus.

[ attachment removed / expired ]

 

20. Saudien MD-11F.  :'(

[ attachment removed / expired ]

 

21. Pitkä Arkian 757 Israelista.

[ attachment removed / expired ]

 

22. Tyylikäs Aeroflotin Airbus.

[ attachment removed / expired ]

 

23. Jos Charlotte saisi päättää, niin seuraava matka taitettaisiin junalla.  :D

[ attachment removed / expired ]

 

24. Muodon vuoksi yksi jumbokin ohjainpintoja testaamassa.

[ attachment removed / expired ]

 

25. Transavian putte ajoi itsensä vähän kiusalliseen tilanteeseen. Oli rullaamassa laskun jälkeen starttaavan A330:n suuntaan, mutta päätti heittää 180 astetta kesken rullauksen. Sen verran lähelle rullaustien reunavaloja taisi mennä, ettei tuosta liikkunut ennen kuin valomerkkimies ja pushback-traktori tulivat varmistamaan, ettei mitään hajoa.

[ attachment removed / expired ]

 

26. Tässä puolestaan A330 oli jo valmis peruuttamaan, mutta kuten näkyy, laskutelineluukun tipahtanut kansi tiesi ongelmia. Ei aikaakaan, kun catering toi helpotusta ärtymykseen. Tunnin verran taisivat pakertaa ja lopulta pääsivät matkaan. Kertooko tuo hydrauliikkaongelmista vai muistelenko väärin?

[ attachment removed / expired ]

 

27. Emiraatit lentävät Schipholille A380:lla.

[ attachment removed / expired ]

 

28. Näitä jumboliinoja on jo tullut ikävä.

[ attachment removed / expired ]

 

29. Kokonaiskuva vielä tästä kaunottaresta, tosin eri päivänä kuin aiemmat kuvat.

[ attachment removed / expired ]

 

30. Ainiin ja ne savumerkit! Maan tavan mukaisesti lentokoneetkin sauhuttelivat.

[ attachment removed / expired ]

 

31.

[ attachment removed / expired ]

 

32.

[ attachment removed / expired ]

 

33.

[ attachment removed / expired ]

 

34. Palomiehillä meni jo vähän yli...  :laugh: Tuo "nukkejumbo" oli riittävän aidonnäköinen aasialaisturisteille, jotka pelästyivät ihan tosissaan.

[ attachment removed / expired ]

 

35. Retrokelmin keulaa.

[ attachment removed / expired ]

 

36. Norwegianin lentäjä tarkastuskierroksella.

[ attachment removed / expired ]

 

37. Vähän erilainen F70:n noususta.

[ attachment removed / expired ]

 

Nyt pidän teitä ja itseäni säästääkseni tauon, ja laitan kotimatkakuvat sekä Frankfurtin spottailut vähän myöhemmin. Kommentit ja keskustelu on tervetullutta.

 

-End of part one-

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kivat kuvat! Mikä tarkoitus F70:n siiven asteluvuissa on?

 

Kertoo visuaalisesti kuinka paljon laippaa on ulkona. Samanmoinen löytyy mm. Atraimesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kommenteista! Nyt seuraa jälkimmäinen osa.

 

38. Paluumatkan aika koitti. Katseluterassilta olin bongannut tämän pikkuterassin turvatarkastuksen jälkeisellä puolella. Aamuliikennettä näkyvissä.

[ attachment removed / expired ]

 

39. Fokker -lentely jatkuu, nyt vuorossa PH-JCT.

[ attachment removed / expired ]

 

40. Tällä kertaa paikka riviä edempää, 15F. Tämä rivi on oikeastaan parempi, sillä siitä näkee moottorin paremmin ja näkökenttä on muutenkin laajempi. Fokkerin Rollsien äänistä sen verran, että ihan napakat pörinät oli, mutta ei pese PW JT8D:n pauhua.  8)

[ attachment removed / expired ]

 

41. Frankfurtiin laskussa jälleen kiitotielle 25R. Lufthansan B744 laskeutui rinnalla kiitotielle 25L. Näkyy kuvassa jo lähes maassa.

[ attachment removed / expired ]

 

42. Hyvä, että kiitotieltä pois päästiin kun sammuttivat ykkösmoottorin.

[ attachment removed / expired ]

 

43. Nokalla piipahdin ottamassa ekat kuvani  Fokkerin ohjaamosta. Sitä terassille nostettua ei lasketa, se on viilunkia!  ;)

[ attachment removed / expired ]

 

Frankfurtissa olikin sitten aikaa iltaan asti. Olin lukenut netistä, että siellä järjestetään esittelymielessä bussikierroksia asematasolla. Löysin lopulta jossain kellarikerroksessa sijaitsevan tiskin, mutta valittelivat englanniksi kysyttyäni , ettei tänään ollut kuin saksankielisiä kierroksia. Pitäisi tulla joku toinen päivä... Jouduin vakuuttelemaan kiinnostustani ja lupaamaan opetella saksaa tunnin verran, minkä jälkeen ystävällinen herra sitten lupasi ottaa minut seuraavalle rundille. Niin sitä mentiin 20 saksalaisen kanssa pitkin Frankfurtin kenttää. Sanaakaan en ymmärtänyt, mutta hyvät näkymät oli!  ;D Kierroksen piti kestää 45 min, mutta puolitoista tuntia se mun kellon mukaan kesti. Minut mukaan hyväksynyt herra oli bussissa juontajana ja ilmeisesti halusivat odottaa, että A380 laskee ja nousee...

 

44. Ensimmäisenä vastaan tuli koko reissun tarkoitus.

[ attachment removed / expired ]

 

45. A346 rotatoi pilvistä taivasta kohti.

[ attachment removed / expired ]

 

46. B744...

[ attachment removed / expired ]

 

47. Cathayn jumbo läähätti ihan radan päätyyn. Väsyneen näköisiä nämä.

[ attachment removed / expired ]

 

48. Saksalaisten ylpeys.  ::)

[ attachment removed / expired ]

 

49. Portugalilainen TAP A319.

[ attachment removed / expired ]

 

50. Isolta näytti tämäkin kun suoraan bussin edestä rullasi.

[ attachment removed / expired ]

 

51. Lähteviä kertyi jonoksi asti.

[ attachment removed / expired ]

 

52. Tämän toivoinkin bongaavani. Jumbon tuorein versio B748.  :thmbup:

[ attachment removed / expired ]

 

53. Loppupäivä kului katseluterassilla. Kiinalaiset lähdössä kotiin.

[ attachment removed / expired ]

 

54. TUIfly kahdessa eri värityksessä.

[ attachment removed / expired ]

 

55. Viime visiitin jälkeen Saudien Frankfurtin kalusto on kokenut melkoisen downgraden. B777->A320.  :thmbdn:

[ attachment removed / expired ]

 

56. Tämä oli myös mieluisa bongaus. Pakistanilaisten A310. Alkaa käydä harvinaiseksi tämäkin konetyyppi, minneköhän lähtisi testaamaan.  ;)

[ attachment removed / expired ]

 

57...

[ attachment removed / expired ]

 

58. Japanilaisiakin näkyi, mutta litiumlinerit eivät vielä olleet palanneet liikenteeseen. Triplan kylki kiiltelee.

[ attachment removed / expired ]

 

59. Illan Helsingin keikan tuli lentämään D-AISE.

[ attachment removed / expired ]

 

60. Paikalta 29A näkymiä hämärtyvälle taivaalle. Aurinko laski pian nousun jälkeen, mutta nousi uudestaan kun pohjoiseen suunnattiin. Kesä on mahtava.  8)

[ attachment removed / expired ]

 

61. Jossain Läntisen pääkaupunkiseudun päällä lähestymistä Helsinkiin. Tähän päätän tämän raportin, kuvia olisi toki valtavasti, mutta eiköhän näissäkin riitä katseltavaa. Kiitos ja kumarrus, toivottavasti maistui!  :)

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan huippu stoori! Täytyy sanoa, että on tuo Fokker todellakin kokemisen arvoinen!  :thmbup:

Erityisesti kuvat 5, 17, 41, 46 ja 49 ovat mielestäni erittäin upeita! 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Että on nättiä 8) Millanenkas matkustuskokemus toi Fokkeri oli?

 

Fokker oli huippukokemus! Paljon miellyttävämpi matkustaa kuin vaikka Bombardierin CRJ:t. Takana toki meluisa, mutta ihan valoisan ja nykyaikaisen oloinen muuten. Ja hyvässä kunnossa, niin kuin sanoinkin. Kannattaa ehdottomasti käydä testaamassa. FRA-AMS menopaluu 97e.  ;) KLM:n palvelu myös erinomaista, vaikka lyhyet lennot olikin. Ystävällinen, avulias ja hymyilevä henkilökunta. Toisin kuin Lufthansalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla