Timo Hyvönen

Suomen ilmailun suurin uhka on Finavia

22 viestiä aiheessa

"Ilmailualan yrittäjä Esa Korjula runttaa perinpohjaisesti valtion omistaman Finavian, joka hallinnoi suomalaisia lentoasemia ja lennonvarmistusta.

”Kaikista ilmailun uhista ja ongelmista suurin on tällä hetkellä Finavia, sen rooli ja tapa toimia”, lataa Korjula tuoreen Ilmailu-lehden haastattelussa."

 

http://www.kauppalehti.fi/omayritys/yrittaja+suomen+ilmailun+suurin+uhka+on+finavia/201305425141

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Kauppalehden juttu ei oikein aukea niin voitko lyhyesti pistää tähän mistä kaikeasta puhutaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

-Finavia rahastaa monopoliasemansa turvin ilmailijoita, lentoyhtiöitä ja matkustajia veroluonteisilla maksuilla, ylpeilee suurilla voitoillaan ja uhkaa samalla supistaa Suomen lentoasemaverkostoa.

- Koko lentoasemaverkosto on uhanalainen.

- Valtio ajaa pelkästään raideliikenteen asiaa käsikassaranaan Finavia, jonka tehtävänä pitäisi olla ilmailun kehittäminen Suomessa

- Maakuntakenttien maksut kannattaisi puolittaa tai vaikka poistaa kokonaan.

- Se aiheuttaisi mitättömän, muutaman kymmenen miljoonan euron tappion, mutta sen avulla saataisiin maakuntiin hyvät yhteydet, mikä on selvästi yhteiskunnan etu

- Korjula on huolissaan myös Helsingin Malmin lentokentän tulevaisuudesta.

- Finavia on pala palalta nakertanut Malmin toiminta- ja olemassaolon edellytykset olemattomiin.

- Malmin suurin uhka on kentän pitäjän välinpitämättömyys.

- Malmin kenttä pitäisi säätiöidä tai yksityistää muulla tavoin.

 

 

Ja sit vielä Esan esittely

 

t. TImo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Finavian touhua ihmetelleenä, miksi se kaappasi ensin kaikki kentät itselleen ja sitten ilmoittaa että ei pysty hoitamaan niitä.

 

On kuin mättäisi lautaselle kukkurallisen sapuskaa söisi vain parhaat palat ja loput roskiin  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finavian touhua ihmetelleenä, miksi se kaappasi ensin kaikki kentät itselleen ja sitten ilmoittaa että ei pysty hoitamaan niitä.

 

On kuin mättäisi lautaselle kukkurallisen sapuskaa söisi vain parhaat palat ja loput roskiin  :thmbdn:

 

Ihan vaan varovasti tiedustelisin, että mitä kenttiä Finavia on sitten kaapannut? Finavia Oyj ei ole edes itse tehnyt päätöstä yhtiöitymisestään, vaan julkishallinnon antamalla asetuksella ilmailulaitos (joka oli valtion liikelaitos) muutettiin julkiseksi osakeyhtiöksi.

 

Minun ymmärtääkseni Finavia ja sen oikeudelliset edeltäjät ovat ylläpitäneet käytännössä melkolailla sitä samaa lentoasemaverkostoa jo kymmeniä vuosia, joka nyt kuuluu Finavia Oyj:lle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

- Valtio ajaa pelkästään raideliikenteen asiaa käsikassaranaan Finavia, jonka tehtävänä pitäisi olla ilmailun kehittäminen Suomessa

 

Minusta Suomen ongelma on, että valtio näkee fyysisen liikenteen ylipäänsä pahana, jota pitää kaikin keinoin hallinnoida, suitsia ja kurjistaa. Pääsääntöisesti tämä koskee ihan kaikkia liikennemuotoja, mutta taitavalla niukkuuden jakamisella valtio saa liikenteen eri sektorit eripuraisiksi keskenään.

 

Ei taida Suomesta löytyä sellaista liikenteen sektoria, jolla menisi omasta mielestään hyvin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.kauppalehti.fi/omayritys/finavia+kiistaa+ilmailuyrittajan+syytokset/201305425497

 

Finavia kiistää ilmailuyrittäjän syytökset

 

-"Finavia kiistää ilmailualan yrittäjän Esa Korjulan esittämät syytökset rahastuksesta ja aikeista supistaa Suomen lentoasemaverkostoa."

-”Finavian voittotasoa ei voi faktojen valossa pitää suurena."

-”Maakuntalentoasemien muodostama verkosto tuottaa vuosittain noin 20 miljoonaa euroa tappiota. Lisäksi lennonvarmistuspalveluiden tuottaminen aiheuttaa noin 10 miljoonan euron vuosittaisen tappion."

-”Suomessa hyvin kehittyneen vaihtomatkustuksen ansiosta Finavia on pystynyt kuitenkin tähän saakka subventoimaan tappiollisia lentoliikenteen osia"

-”... jatkossa rahoituspohja ei riitä ylläpitämään kaikkea. Ratkaisuna voi olla Finavian rahoituspohjan laajentaminen tai kustannustason alentaminen."

-"Finavia ei ole esittänyt omistajalleen eikä muuallakaan lentoasemaverkoston leikkaamista.”

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Maakuntakenttien maksut kannattaisi puolittaa tai vaikka poistaa kokonaan.

 

Niinpä, helsinkiläisiä ei vieläkään ole kupattu kuiviin, vieläkin voisi jotain puristaa. Kyllähän me mielellämme maksamme maakuntakenttien ylläpidon. Vaikka niin korkeilla Helsinki-Vantaan lentokenttämaksuilla, että kaikki halpalentoyhtiöt pysyivät mahdollisimman kaukana. Tai lentäisivät vaikka Ivalosta ja Kemistä maailmalle, kunhan ei vain Helsingistä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muunmuassa sinä ja minä ;)

 

-tuomo

 

Onko sulta kysytty, multa ei ainakaan ::)

 

Finavia ei ole esittänyt omistajalleen eikä muuallakaan lentoasemaverkoston leikkaamista.”

Miksi se sitten tappaa maksuillaan harrasteilmailun ja uhkaa lopettaa toimillaan Malmin Lentokentän lennot.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhtiön omistuksesta kerrotaan näin:

 

Finavia on Suomen valtion täysin omistama julkinen osakeyhtiö. Finavialle on määritelty yhtiöjärjestyksessä sekä Valtion omistajapolitiikkaa koskevassa Valtioneuvoston periaatepäätöksessä 3.11.2011 erityistehtäväyhtiön asema.

 

Finavian toiminnan erityisenä tarkoituksena on "ilmailun edistämiseksi ylläpitää ja kehittää yhtenäistä ja yhteensovitettua valtion lentoasemaverkostoa ja Suomen lennonvarmistusjärjestelmää kaupallisen lentoliikenteen, muun siviiliilmailun ja sotilas- ja valtionilmailun tarpeita varten sekä tarjota lennonvarmistuspalveluja Suomen vastuulla olevassa ilmatilassa siten kuin niistä erikseen säädetään tai määrätään. Yhtiön julkisista palvelutehtävistä säädetään erikseen".

 

Erityistehtäviä toteuttavissa yhtiöissä Suomen valtiolla on omistajana yhteiskunnallisia tavoitteita, mutta niiden toimintaa ohjataan taloudellisin perustein. Valtion omistajapoliittiset tavoitteet perustuvat mahdollisimman hyvään yhteiskunnalliseen ja taloudelliseen kokonaistulokseen, jota arvioidaan ensisijaisesti sen perusteella miten yhtiö täyttää yhteiskunnallisen palvelutehtävänsä. Finavian omistajaohjauksesta vastaa Liikenne- ja viestintäministeriö.

---

 

Ei yhtiöiden johtamisessa kysellä yksittäisiltä omistajan "jäseniltä". Omistajan edustajana on lvm.

 

Yritin piirtää kuvan siitä, millainen ketju tavallisesta tallaajasta on Malmin lentoasemaan noin organisaatiohierarkiassa. Sorry, jouduin kääntämään sen sivuttain kun toi mindmapperi ei osaa (tai minä).

 

S'il vous plait:

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samuli kun oli puikoissa, oli hänellä loistovisio:

EFHK II = Tampere-Pirkkala. Nopea junayhteys (55min).

 

Tuo visio ei toteudu nyky tietämyksellä koskaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finavian perätön laskutuskin pelaa erikoisella tavalla: Tulee lentokelpoisuuden valvontamaksu jo voudin ulosmittaamasta koneesta. Olen yrittänyt kahden viikon aikana soittaa asian käsittelijälle, mutta huonolla menestyksellä= HÄN EI OLE IKINÄ PAIKALLA. Ja korko kasvaa ja karhukirjeitä tulee.  :thmbdn:

Ihme työtapa ja työpaikka, kun ei tarvitse ikinä olla paikalla  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finavian perätön laskutuskin pelaa erikoisella tavalla: Tulee lentokelpoisuuden valvontamaksu jo voudin ulosmittaamasta koneesta. Olen yrittänyt kahden viikon aikana soittaa asian käsittelijälle, mutta huonolla menestyksellä= HÄN EI OLE IKINÄ PAIKALLA. Ja korko kasvaa ja karhukirjeitä tulee.  :thmbdn:

 

Soita ensi kerralla Finavia Oyj:n sijaan Liikenteen turvallisuusvirasto Trafiin, joka kyseisen lentokelpoisuuden valvontamaksun sinulle mitä ilmeisemmin on lähettänyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Soita ensi kerralla Finavia Oyj:n sijaan Liikenteen turvallisuusvirasto Trafiin, joka kyseisen lentokelpoisuuden valvontamaksun sinulle mitä ilmeisemmin on lähettänyt.

 

SINNEPÄ SOITINKIN  0295346234 = Lyytinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Yritin piirtää kuvan siitä, millainen ketju tavallisesta tallaajasta on Malmin lentoasemaan noin organisaatiohierarkiassa. Sorry, jouduin kääntämään sen sivuttain kun toi mindmapperi ei osaa (tai minä).

 

Onko tilanne tosiaan noin kummallinen organisatorisesti? Malmia siis käsitellään osana lentoasemaverkostoa. Ja Malmin kannalta tärkeät päätökset tehdään Turussa? Mutta Helsinki-Vantaa on niin iso osa Finavian businesta, että sen asioihin ei lentoasemaverkoston johtajalla ole mitään sanomista, vaan se on itsenäinen osa (muista lentoasemista riippumaton osa) Finavian toimintaa?

 

Minun mielestäni Malmi pitäisi nähdä osana Helsinki-Vantaan lentoasemaa. EFHK:n kiitotiet 4 ja 5 sijaitsevat Malmilla. EFHK:lla pitäisi olla valta ohjata pikkukoneet Malmille isoja häiritsemästä. Ja muutenkin kaikki ne koneet, joita ei Helsinki-Vantaalle haluta ruuhkia lisäämään.

Toisin sanoen Helsingissä on lentoasema, jolla on 5 kiitotietä. Ja sen (=Helsingin lentoaseman) lisäksi Suomessa on lentoasemaverkosto.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minun mielestäni Malmi pitäisi nähdä osana Helsinki-Vantaan lentoasemaa. EFHK:n kiitotiet 4 ja 5 sijaitsevat Malmilla. EFHK:lla pitäisi olla valta ohjata pikkukoneet Malmille isoja häiritsemästä. Ja muutenkin kaikki ne koneet, joita ei Helsinki-Vantaalle haluta ruuhkia lisäämään.

 

Kuinka paljon EFHK:lla käy käsityksesi mukaan pikkukoneita "aiheuttamassa ruuhkaa" tai "häiritsemässä isoja" ilman pakottavaa syytä (malmin mittarilähestymismahdollisuudet ja aukioloajat tiedostaen)?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka paljon EFHK:lla käy käsityksesi mukaan pikkukoneita "aiheuttamassa ruuhkaa" tai "häiritsemässä isoja" ilman pakottavaa syytä (malmin mittarilähestymismahdollisuudet ja aukioloajat tiedostaen)?

 

No ei käy, koska Malmi on (vielä) olemassa. Tarkoitin sitä, että Malmin olemassaolo ja käytettävyys myös huonolla säällä on (tai pitäisi olla) Helsinki-Vantaan lennonjohdon ja liiketoiminnan intressissä. Ja kaikkien niiden ihmisten intressissä, jotka haluavat, että Helsingissä on lentoasema, jonka kapasiteetti on mahdollisimman suuri ja palvelukyky mahdollisimman hyvä. Toki Malmilla on merkitystä myös Suomen lentoasemaverkoston osana, jos ja kun se helpottaa vaihtoja pikkukoneesta isoon koneeseen ja päinvastoin. Pikkukoneet ovat myös kulkuvälineitä, eikä pelkästään harrastusvälineitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään