Ossi Varjo

BA:n Airbus teki hätälaskun LHR:lla

37 viestiä aiheessa

Tuolta lisää, kuvien kera. Näköjään ihan kunnon evakuointi tehty..

 

http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-22652718

 

 

BA said the Heathrow to Oslo service turned back after a technical fault. Witnesses reported seeing flames coming from the engine.

 

The southern runway has reopened. The northern runway remains closed.

 

BA said the Airbus A319 was carrying 75 passengers - who were safely evacuated - and a "full investigation" would be conducted into the incident.

 

John Coghlan told the BBC he saw a "black smoke trail" from the engine of a British Airways Airbus A319.

He said: "[it was a] safe landing and passengers evacuated by chutes on runway."

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Palokunta sammuuttaa oikeanpuoleista mottia ja suoja kuoret puuttuu vasemmasta... A.netissä oli jotain puhetta että olis molemmissa ollut jotain häikkää ja toinen olisi osittain toiminut. Mene ja tiedä kuinka paikkaansa pitävää tietoa tuo loppupeleissä on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Havainto: Molemmilta puolin puuttuu cowlingit, mutta kakkosmylly näyttäisi myös varsin kärynneelle.

 

Ei oo tainnu olla kovin kaukana Hudson-like keissi...jos nyt oli edes birdstrike.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Havainto: Molemmilta puolin puuttuu cowlingit, mutta kakkosmylly näyttäisi myös varsin kärynneelle.

 

Vasen:

[ attachment removed / expired ]

 

Oikea:

[ attachment removed / expired ]

 

 

Ja ITV raportoi että 186 lentoa on jo peruttu tämän takia.

 

Ja tuossa pari hyvälaatuista kuvalinkkiä via ITV:

https://twitter.com/TBoneGallagher/status/337836835277524993/photo/1

https://twitter.com/TBoneGallagher/status/337837849028206593/photo/1

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, terveiset vaan BA795:stä ja Kent International Airportista!! Olin ihan unessa koko lennon, kuulokkeet korvilla, enkä huomannut mitään normaalista poikkevaa, normaalia holdausta Lontoon itäpuolella. Kun kone sitten lähti laskuun, totesin että jotain on pielessä, koska lähestyimme kiitorataa meren päältä, eikä Heathrow ole lähelläkään merta. Oli aika dorka fiilis, kun ei ollut mitään käsitystä, minne ollaan tulossa!!  ;D Kentissa sitten vierähti reilu tunti, jonka jälkeen jatkettiin matkaa LHR:lle, jonne laskeuduttiin 11.45 paikallista aikaa, juuri samaan aikaan kun mun jatkolento JFK:lle nousi ilmaan...! Eli nyt sitten LHR:llä klo 17.00 saakka ja sit AA:n 777-300:lla nokka kohti Amerikkaa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensivaikutelma on se, että siellä on halpalentoyhtiön halpaduunarit sössineet, eivätkä halpalentäjät ole sen vertaa viitsineet ulkoisessa tarkastuksessa pinnistellä, että olisivat huomanneet jonkin olevan vialla.

 

Ai niin, eihän tämä ollutkaan Ryanair. Tähän täytyy siis liittyä jotain helekutin monimutkaista, joka vaatii 1500 sivua aanelosia ja johon kukaan ei ole syyllinen, koska asiat ovat monimutkaisia. Olisipa ollut Ryanair, niin kaikki olisi ollut heti selvää. Olisi voinut vain todeta, että paska firma.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku oli jo Iltasanomien kommenteissa pukenut ajatukseni sanoiksi:

 

karhumiäsTänään 16:022

Mielenkiintoista, että ihmiset rikkovat määräyksiä ja samalla lakia käyttäessään sähkolaitteita, kuten kännyköitä ja videokameroita niissä lennon vaiheissa, jolloin käyttö on ankarasti kielletty. Mediat myös ovat innokkaita julkaisemaan kyseenalaisella tavalla hankittua materiaalia.

 

(siis minähän en missään tapauksessa tekisi tilanteen tapahtuessa noin - en tietenkään!  ::) )

 

Siis tämän jutun yhteydessä olevassa videossa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Havainto: Molemmilta puolin puuttuu cowlingit, mutta kakkosmylly näyttäisi myös varsin kärynneelle.

 

Ei oo tainnu olla kovin kaukana Hudson-like keissi...jos nyt oli edes birdstrike.

Juu, miten se turbiiniin imeytynyt lintu saisi moottorin peitot tuolla tavalla kuoriutumaan...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, miten se turbiiniin imeytynyt lintu saisi moottorin peitot tuolla tavalla kuoriutumaan...

Kyllähän se voisi saada jos sopivasti palaset lentää moottorista, tosin siinä vaiheessa sen moottorin kunto olisi kyllä muutenkin varmasti sen mukainen. Eiköhän tosiaan ole jotain muuta tapahtunut. Mielenkiinnolla tutkijoiden löytöjä odottaen... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jospa kone oli juuri tullut huollosta, ja siellä jäi (työpäivä päättyi ja ruuvari putosi siihen paikkaan) nuo koolinkit ruuvaamatta kiinni?  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, terveiset vaan BA795:stä ja Kent International Airportista!! - - Eli nyt sitten LHR:llä klo 17.00 saakka ja sit AA:n 777-300:lla nokka kohti Amerikkaa!

 

Etkai sattunut tuolle AA107:lle LHR-JFK, joka näyttää dumpanneen ja kääntyneen takaisin juuri tuossa vähän 17.00 UTC jälkeen? On se matkustaminen välillä hankalaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Etkai sattunut tuolle AA107:lle LHR-JFK, joka näyttää dumpanneen ja kääntyneen takaisin juuri tuossa vähän 17.00 UTC jälkeen? On se matkustaminen välillä hankalaa.

 

ARVAA VAAN!! Oli kyllä aikamoinen tsägä tänään, ensin tuo Kentin diverttaus, ja sitten AA107:n paluu jonkun viallisen ilmastointiventtiilin tms. takia. Nyt on vähän jo reissussa rähjääntynyt olo!  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensivaikutelma on se, että siellä on halpalentoyhtiön halpaduunarit sössineet, eivätkä halpalentäjät ole sen vertaa viitsineet ulkoisessa tarkastuksessa pinnistellä, että olisivat huomanneet jonkin olevan vialla.

 

Ai niin, eihän tämä ollutkaan Ryanair. Tähän täytyy siis liittyä jotain helekutin monimutkaista, joka vaatii 1500 sivua aanelosia ja johon kukaan ei ole syyllinen, koska asiat ovat monimutkaisia. Olisipa ollut Ryanair, niin kaikki olisi ollut heti selvää. Olisi voinut vain todeta, että paska firma.

 

Tänne pitäis saada sellanen "tykkään" nappi, niinkuin monilla muilla foorumeilla!  :thmbup: arvostan! :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tutkintaviranomainen AAIB on iltapäivällä julkaissut alustavan raportin. Siinä kerrotaan oikeanpuolisen moottorin polttoaineputken vaurioituneen cowlingien irrotessa, mistä aiheutui huomattava polttoainevuoto. Kyseinen moottori syttyi jonkin ajan kuluttua tuleen, eikä tulipalo sammunut täysin vaikka molemmat sammuttimet laukaistiin ja ko. moottori suljettiin. Siis moottori oli tulessa ja moottori pysäytettiin, mutta se oli yksi ja sama moottori. Vasen moottori toimi normaalisti koko ajan.

 

Kone oli huollettu yön aikana ja cowlingit oli unohdettu salvata lukkoon asti. Niiden raollaanoloa ei myöskään havaittu koneen ulkopuolisen tarkastuksen yhteydessä   :-\

 

http://www.aaib.gov.uk/cms_resources/AAIB%20S3-2013%20G-EUOE.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone oli huollettu yön aikana ja cowlingit oli unohdettu salvata lukkoon asti. Niiden raollaanoloa ei myöskään havaittu koneen ulkopuolisen tarkastuksen yhteydessä   :-\

 

No, siinä se minun mietelmäni (=varmaa tietoa ;)), että työvuoro päättyi, ja ruuvari putosi siihen pakkaan. Unohdus on tietenkin hyvä luonnehdinta tapahtuneesta.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbussin jakelemassa Safety-lehdessä oli aiheesta juttua vastikään (2012) - tapauksia on ilmeisesti ollut useampia/aiemminkin.

 

En nyt tähän hätään löydä linkkiä, mutta painotettiin mm pilottien koneen ulkopuolisen tarkistuksen tärkeyttä, ja sitä että lukituksia on vaikea nähdä koska ne ovat moottorin alla.

 

 

Lisäys: tässä linkki (sis. kuvia), sivu 16 eteenpäin: http://www.ukfsc.co.uk/files/Safety%20Briefings%20_%20Presentations/Airbus%20Safety%20First%20Mag%20-%20July%202012.pdf

 

Jutussa mainitaan 32 raportoitua tapausta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, eikö päällikkö kulje juuri siitä moottorin alta? Hankalampaahan sitä olisi yläpuolelta havaita.

 

Aika hyvä limboamaan olet jos a320:n moottorin alta mahdut kävelemään  ;D

 

(tsekkaa kuvat tuosta pdf:stä mitkä lisäsin aiempaan viestiin juuri, sivun 17 neljän kuvan kokoelmasta alin oikealta etenkin, siinä cowli näyttää olevan kiinni vaikke olekaan, ja sitä ei huomaa kuin tarkemmin läheltä katsomalla)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok, voi olla aika hankalaa. Olisiko siis tarkastusmetodiikkaa muutettava?

 

Poistin hätäisesti edellisen viestini kun tarkastelin tilannetta uudelleen, mutta sillä ei ole merkitystä. Sori, mutta mennään etiäpäin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

The Telegraph: Airbus sued over emergency Heathrow landing

 

Uutisen mukaan kymmenen matkustajan joukko on haastanut lentokonevalmistajan oikeuteen vedoten ainakin menetettyihin ansioihin, lääkärikuluihin, kipuun, henkiseen uupumukseen ja elämänilon menetykseen. Toisaalta kirjoittaja mainitsee oivasti, että alustava onnettomuustutkintaraportti kertoo huollon unohtaneen sulkea moottorin luukut. Jos tämä jää ainoaksi syyksi tapahtuneelle, joutuneekohan tuomioistuin oikeusprosessin edetessä kommentoimaan, mahdollistaako luukkujen sulkemismekanismi inhimilliset virheet liian herkästi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään