Ossi Varjo

BA:n Airbus teki hätälaskun LHR:lla

37 viestiä aiheessa

Onks tää se syy että vieläkin LHR-lennot on blokattu vai palaako siellä jokin muu kone? Skanneri hyppeli Malmin taajuudelta jollekin Hkivantaan porttitaajuudelle ja siellä on nyt sit lentsikoita jonossa.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Loppuraportti on julkaistu: https://www.gov.uk/aaib-reports/aircraft-accident-report-1-2015-airbus-a319-131-g-euoe-24-may-2013

 

Syynä mekaanikkojen virhe huollon yhteydessä - moottoripellityksen alla sijaitseva lukitussalpa oli jäänyt auki, ja myöskään lentäjät eivät lentoa edeltävällä koneen kierroksella asiaa huomanneet. A320-koneilla on sattunut viime vuosina useita samanlaisia tapauksia.

 

Summary

 

During takeoff from Runway 27L at London Heathrow Airport, the fan cowl doors from both engines detached from the aircraft, damaging the airframe and a number of aircraft systems. The flight crew elected to return to Heathrow and on the approach to land on Runway 27R, leaking fuel from a damaged fuel pipe on the right engine ignited and an external fire developed. The left engine continued to operate satisfactorily throughout the flight. The right engine was shut down promptly, reducing the intensity of the fire, and the aircraft landed safely. It was brought to a stop on the runway and the emergency services were quickly in attendance. The fire in the right engine was extinguished and the passengers and crew evacuated via the emergency escape slides on the left side of the aircraft.

 

The investigation determined that a maintenance error had led to the fan cowl doors on both engines being left unlatched following scheduled overnight maintenance on the aircraft. The unlatched condition of the fan cowl doors was not identified prior to the aircraft’s departure the next morning. A number of organisational factors were contributory to the maintenance error. The operator has since taken action to address these issues.

 

This, and numerous other similar events, shows that Airbus A320-family aircraft have a history of departing with the fan cowl doors unlatched. It is also evident that, in practice, the flight crew walk-around inspection is not entirely effective in detecting unlatched fan cowl doors and therefore a design solution is necessary. Enhanced methods of detection through design solutions are being considered by the aircraft manufacturer.

 

As a result of this investigation, five Safety Recommendations were made concerning: fatigue risk management; fan cowl door position warnings; fan cowl door certification requirements; in-flight damage assessments by cabin crew and aircraft evacuation procedures.

 

Suoralinkki: https://assets.digital.cabinet-office.gov.uk/media/55a4bdb940f0b61562000001/AAR_1-2015_G-EUOE.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sisältääkö pilottien "Walk Around" pakolliset (määräysten mukaiset?) tarkistuskohteet, vai onko kyseessä oman harkinnan mukainen tarkastus? Toisin sanoen, olisiko moottoripeltien aukiolo pitänyt ehdottomasti huomata?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sisältääkö pilottien "Walk Around" pakolliset (määräysten mukaiset?) tarkistuskohteet, vai onko kyseessä oman harkinnan mukainen tarkastus? Toisin sanoen, olisiko moottoripeltien aukiolo pitänyt ehdottomasti huomata?

 

Kyllä toi olis pitäny huomata. En tiedä ennen näitä incidenttejä, mutta nykyään ainakin moottorissa ihan lukee, että tarkista moottoripeltien lukitus. Vaatii toki kumartumista.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä toi olis pitäny huomata. En tiedä ennen näitä incidenttejä, mutta nykyään ainakin moottorissa ihan lukee, että tarkista moottoripeltien lukitus. Vaatii toki kumartumista.  ;D

 

Ja kuten Sami tuolla jo aikaa sitten totesi, aika hyvä pitää olla limboamaan, että moottorin alle pääsee. Mutta jos nyt kuitenkin edes kumartuisi. Mutta, lentäjät eivät kumarra ketään - edes moottoria. Ai niin, toki lennonjohtajaa sentään. Ainakin joskus...  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi miehistö päätti tulla laskuun laippa-asetuksella 3 vs. full? Lisää energiaa toisen moottorihäiriön varalta?

 

Eng 1(2) shut down

Appr proc:

4 doors not stowed (CFM) or reverser deployed (IAE/PW)

If buffet:

for ldg... use flap 1

 

1,2, or 3 doors not stowed (CFM), or reverse detected unlocked (IAE/PW)

if buffet:

for ldg.... use flap 3

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbus harkitsee vakavasti lisäävänsä pian markkinoille tulevien A320neo-koneiden ohjaamoihin varoitusjärjestelmän, joka varoittaisi lentäjiä siitä, että moottoripellit eivät ole lukittuneina. Kieltämättä kaikkiaan yhteensä 38 ongelmatapausta tähän mennessä on jo riski, joka pitää ottaa vakavasti.

 

Airbus is considering implementing a cockpit-warning system for the A320neo which would alert pilots if the engine fan-cowl doors are not secure.

 

The system would monitor the condition of the cowl locks and provide a warning to the crew if they are unlatched.

 

Airbus is looking at making such a system available from service entry of the re-engined aircraft type, which is scheduled to take place before the end of this year.

 

It would form part of a rethink on the problem of cowl-loss, particularly in the wake of the British Airways Airbus A319 event in May 2013 in which both engines shed their cowls on take-off.

 

http://www.flightglobal.com/news/articles/airbus-examining-open-cowl-cockpit-warning-for-a320neo-415047/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbus harkitsee vakavasti lisäävänsä pian markkinoille tulevien A320neo-koneiden ohjaamoihin varoitusjärjestelmän, joka varoittaisi lentäjiä siitä, että moottoripellit eivät ole lukittuneina. Kieltämättä kaikkiaan yhteensä 38 ongelmatapausta tähän mennessä on jo riski, joka pitää ottaa vakavasti.

 

http://www.flightglobal.com/news/articles/airbus-examining-open-cowl-cockpit-warning-for-a320neo-415047/

 

Ei varmasti huono ajatus ja tuskin edes kovin hankala toteuttaa :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään