Sami Puro

Kysely: Omistatko lentolupakirjan?


51 viestiä aiheessa

Kun on UPL, GPL ja MGPL, niin mikä näistä on se "ylin" lupakirjatyyppi?

 

Oman maun mukaan joudut valkkaamaan.. Vaikea saada kyselyä aina sopivaksi kaikkiin yhdistelmiin (valittavien vastausten määrää olisi tietysti voinut laittaa enemmän).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olis kyllä kiintoisaa tietää paljonko täällä on sekakäyttäjiä. Minua vähän kiusaa se, että edelleen tavalla tai toisella dissataan toisten harrastuslajeja ja siksi yhden totuuden haltijoiden määrä olisi mielenkiintoista saada selville..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi niitä mahdollisia vastauksian voinut olla tosiaan useampi. Olisin laittanut neljään kohtaan ruksia. Kesemmällä tulossa vielä lupakirjaton lento-oikeus sinne sekaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aloitin PPL-kurssin 51 vuotiaana 2003 . Ajattelin, että jos nyt 400h ehtisi lentämään, nyt on 570+h pyörää,suksia ja kellukleita. Pitänee tarkistaa tavoitetta. Kumma juttu, että tuo lentäminen vain viehättää edelleenkin. Pari asiaa harmittaa: kustannukset ja se, etten aloittanut aiemmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohan on juuri sopiva ikä se hankkia, riittää jo yksinlennoillekkin ja 17-vuotiaana pahvi^Wpaperi käteen. Toki rahoitus tarvitaan.

 

--

Niko Ikonen

Rahoitus olisi kyllä kunnossa. Isäni tuota minulle alunperin ehdottikin ja lupasi maksaa. Itse pidin tuota liian kalliina, mutta sitten isä sanoikin että voi tuon maksaa jos lentolupakirjan tahdon.

Jos mahdollisuus on, niin hanki ihmeessä. Itse istahdin teoriakurssille 15- vuotiaana ja eka yksinlento 16- vuotissynttäreinä. :)

Jos on motivaatiota ja mielessä pyörii muutakin kuin mopot ja ES niin eiköhän se riitä. :)

Todellakin mielessä pyörii muut asiat kuin ES. ;D Kiinnostus lentokoneisiin on suurta, eli motivaatiota luultavasti kyllä löytyisi. No, pitää katella asiaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BPL reilu 20 vuotta. Sitä ennen oli A2, ultra ja pursi. Hypeltyäkin tuli.

Kyllä sitä lentäisi kaikilla värkeillä, mutta aika ei vaan riitä. Edelleen olen sitä mieltä, että meitä on niin vähän, että meidän on innostettava kaikkien lajien harrastajia jatkamaan harrastustaan ja hankkimaan lisää harrastajia. :thmbup:

 

Lämpimin palloterveisin

 

Olli L

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olis kyllä kiintoisaa tietää paljonko täällä on sekakäyttäjiä. Minua vähän kiusaa se, että edelleen tavalla tai toisella dissataan toisten harrastuslajeja ja siksi yhden totuuden haltijoiden määrä olisi mielenkiintoista saada selville..

 

Sekakäyttäjäksi ei voi haukkua, gpl ollut iät ja ajat, enkä muuta ole tarvinnut tai edes himoinnut.

 

En tarkoita, etteivätkö muut saisi puolestani lentää, millä mieli tekee, tai että dissaisin heitä. Itse voin harkita niitä muita vehkeitä sitten, kunhan ensin osaan oikeasti lentää sillä purtsikalla :)

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PPL meni vanhaksi vuosi sitten, GPL:ssä olis virtaa vielä reilut pari vuotta. Tosin medikaali on vanhentunut, ilmaan ei pääse ainakaan pilotin asemassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omistan kyllä, luultavasti enemmän kuin muut ketjuun vastanneet. Fyysiseen esineeseen kun voi kohdistua omistusoikeus, siinä missä lupa lentää ainakin englantilaisittain on vain lisenssi..

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ei vaan ole äänestyksessä sopivaa kategoriaa tällaiselle :-(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ymmärrä miten lentolupakirjan voisi omistaa kun sitä ei voi mistään ostaa. Se myönnetään ja ja sen todistavan paperin leimaamisesta ja allekirjoittamisesta maksetaan viranomaismaksu. Lupakirja ja kelpuutukset ovat käsittääkseni olemassa ilman paperidokumenttiakin, dokumentti on vain todiste näiden olemassaolosta.

 

Toisekseen luulen että minulla on niitä tällä hetkellä kaksin kappalein, mutta saattaa olla että olen väärässä. Ainakaan en ole missään nähnyt että Euroopan unionin ohjaamomiehistö -lupakirjalappu korvaisi yhtäaikaa voimassaolevan JAR-lappusen.

 

Mutta jos lappu repeää perforoinnistaan (miksi ihmeessä siinä on useita repäisyperforointeja?), onko se edelleen validi?

 

Miksi ihmeessä paperi on huonolaatuista?

 

Peräänkuulutan kuvallista henkilötodistuksena kelpaavaa kuvallista muovikorttia, samanlaista kuten esimerkiksi ajokortti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OT on

 

 

 

Peräänkuulutan kuvallista henkilötodistuksena kelpaavaa kuvallista muovikorttia, samanlaista kuten esimerkiksi ajokortti.

 

Niin, kyä se nykytekniikalla olis mahdollista tehdä sellanen ajokortti, missä olis kaikki samassa. Ilmailun, merenkulun, tieliikenteen ja tulityökortit sun muut ja vielä pankki- ja luottokorttikin ja tietysti kaikkien noiden eri liikkeiden kanta-asiakkuudetkin.

 

OT off

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajokortti muuten maksoi 15 euroa, kun päivitin sitä äskettäin. Kuvallinen kortti on siis 85 euroa halvempi kuin yksi A4 Trafilta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Peräänkuulutan kuvallista henkilötodistuksena kelpaavaa kuvallista muovikorttia, samanlaista kuten esimerkiksi ajokortti.

 

Jos se mustesuihkulla tohautettu A4-paperilupakirja maksaa satasen, niin paljonkohan Trafi tuollaisesta perisi? 1500 euroa?  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysehän ei ole siitä, mitä sen paperin tulostaminen maksaa. Aika puuduttavaa trollausta, vaikka hinnoittelu perseestä onkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmottaudun sekakäyttäjäksi, hankkimisjärjestyksessä GPL, MGPL, UPL, PPL. Paras tai korkein on helppo  GPL, toinen ääni meni ei ihan niin kevyen väkisinlentolaitteen ajokortille eli PPL:lle

 

t Jyrki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ATPL on tuossa edessäni. Kummallista on se, että PPL:n ja CPL:n kanssa sai lennettyä paljon enemmän. Päällimmäisenä syynä on tietysti se, että lentäminen on niin kallista, että ei ole mitään mahdollisuuksia lentää enää muuten kuin työssä ja kummallista tässä työssä on myös se, miten vähän olen lentänyt tänä vuonna ( 9 lentopäivää helmikuusta ja 4 simupäivää)  ja kun minä haluaisin lentää ihan joka päivä. Opettajanakaan ei enää pysty kovin paljon olemaan, kun on paljon pois Suomesta ja oppilaita on enää kovin vähän.

Toivottavasti omalta kohdaltani pääsen vielä siihen maksimiin lentotuntimäärään, mitä saa lentää ja toivottavasti opetustakin olisi tulevaisuudessa paljon lisää. Olisi myös hauskaa joskus saada lentämisestä sen verran rahaa, että se riittäisi lentämiseenkin. Nyt saisin 1000 euroa enemmän kuussa, jos tulisin liikunnanopettajan virkaan kotiin ja voisi vielä asua kotona ja viikonloput olisi vapaat!

Tässä kokonaisuudessa on monta todella kummallista juttua, jota ei oikein käsitä millään. Toivottavasti tulevaisuus antaa vähän selkeyttä tähän kokonaiskuvaan ja voisi saada jotain vielä takaisinkin 140 000 euron kuluista. Toinen kysymyksiä herättävä juttu on tuo eläkkeelle jääminen, kun sitä ei voi tehdä, kun kukaan ei ole maksanut eläkkeitä, eli pitää pysyä kunnossa, jotta jaksaa 65 vuoden jälkeen tehdä jotain muuta työtä pystyäkseen elättämään itsensä, onneksi vain itsensä, sillä perheen ylläpitoon ei olisikaan varaa.

Mutta lentäjiä tarvitaan, se on onneksi selvää ja joka päivä tulee joku 65 vuoden ikään, joten meitä kaikkia työkseen lentäviä tarvitaan ja myös uusia ja nykyisiä harrastajia, joista osasta tulee toivottavasti ammattilentäjiä tulevaisuudessa. Tämä kokonaisuus ja tulevaisuus on todella mielenkiintoinen, kun katselee kaikkia noita lukuja, jotka kertovat uusista tilauksista ja arvioista seuraavan kymmenen vuoden sisällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään