Antti Asikainen

Seuraava suuri murros kaupallisessa ilmailussa

3 viestiä aiheessa

Minulla ei valitettavasti ole eväitä asiaa alustaa, mutta olisi mukava lukea tietävämpien näkemyksiä. Millaisia suuria muutoksia on mahdollista aavistella?

 

Jossain vaiheessa siirryttäneen yhteen lentäjään ja sen jälkeen kokonaan automatisoituun lentämiseen. Ensimmäiseen testiin lienee aikaa vielä ainakin 15-20 vuotta ja varsinaiseen siirtymään yli 40 vuotta.

 

Onko jotain suurempaa odotettavissa ennen sitä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maan pinnalta kauko-ohjattavaa "lentäjätöntä" Jetstream-konetta on jo kokeiltu Englannissa viime aikoina. Koneessa oli mukana lentäjä, joka suoritti lentoonlähdön ja laskeutumisen. Muut lennon osat lennettiin kauko-ohjauksessa yhteisessä ilmatilassa muun liikenteen kanssa.

 

A Jetstream aircraft became the first to fly "unmanned" across UK shared airspace last month.

 

An on-board pilot handled the take-off, from Warton, near Preston in Lancashire, and landing, in Inverness.

 

But during the 500-mile journey, the specially adapted plane was controlled by a pilot on the ground, instructed by the National Air Traffic Services.

 

There were no passengers, but the 16-seater aircraft flew in airspace shared with passenger carriers.

 

Known as "the Flying Testbed", it contains on-board sensors and robotics to identify and avoid hazards.

 

http://www.bbc.co.uk/news/technology-22511395

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kauko-ohjattavien matkstajakoneiden myötä myös turvallisuus tulee lisääntymään merkittävästi. Enään ei ongelmiin joutuneen koneen mukana tuoda matkustajia maan pintaan saakka jossa he poikkeuksetta yleensä ovat menehtyneet viimeistään siinä räjähdysmäisessä tulipalossa joka maakosketuksen jälkeen syntyy.

 

Tulevaisuudessa ainoastaan koneen lentävä runko ja polttoainetta sisältävät siivet päästetään tuhoutumaan. Matkustajat sensijaan leijuvat pelastusvarjojen varassa keikkuvien matkustajamoduulien kanssa lähes turvallisesti maan pinnalle. Moduulit laukaistaan irti koneen rungosta joko maasta käsin, automaattisesti tai mahdollisen koneessa olevan lentäjän päätöksellä. Moduulit voidaan laukaista irti myös esim. vaarallisen konekaappaus tilaanteen ratkaisuna.

 

Kehittyvä pelastusvarjo tekniikka mahdollistaa moduulien irroittamisen hyvinkin matalalla, esim epäonnistuneen lähdön jälkeen tai pitkäksi menevän laskun aikana. Tärkeintä on saada matkustajat erilleen tuhoutuvasta koneen rungosta ja polttoainetta sisältävistä siivistä.

Matkustajille kyseinen kieputus ei ole erityisen miellyttävää mutta se voittaa kyllä kevyesti sen toisen vaihtoehdon, eli murskaantumisen ja poroksi palamisen.

Kauko-ohjattavat matkustajakoneet sinällään aiheuttavat matkustajissa epäluuloisuutta  mutta tämä pelastusmoduuli systeemi kääntääkin asian aivan toiseksi ja monet jopa aiemmin lentopelkoa poteneet ihmiset uskaltautuvat nousta uusien koneiden kyytiin.

:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään