Ari Simonen

Palolentoketju

80 viestiä aiheessa

Mistä keksit näitä..että palolentäjällä pitäisi olla NF kelpuutus? Lue OPS T 2-100 siellä ei todellakaan tuollaista vaatimusta ole.

Edit: Joskus muinoin..-90 luvulla piti kerhoissa olla riittävä määrä CVFR:n kelpuutuksen omaavia palolentäjiä että voitiin lentää marginaalikeleissä. CVFR kelpuutus mahdollisti pienemmät sääminimit ja sillä voi lentää yöllä. Sittemmin tämä kelpuutus muuttui NF:ksi

Kuuleppas.. pohojalaanen ei mitää keksi,se antaa sen kunnian suosista savolaasille :laugh: Mutta asiaan. En todellakaan henkilökohtaisesti ole ollut laatimassa palolentotarjouksia,vain läheltä seuraamassa jo muutaman kymmenen vuotta. Kyllä,ennen se oli arvokkaasti "johdetun kelpuutus" eli CVFR ,nykyään NF. Tosiaan tuolta OPS T 2-100 :sta ei löydykään tuota NF vaatimusta (ihme kyllä) vaatimus tuleekin AVI:lta ja perusteena luonnollisesti tuo,että myös palolennolla saattaa tulla tilanne,jolloin katsotaan yön vallitsevan. Minusta tämä on ihan itsestäänselvyys jo nuota ukkosrintamiakin ajatellen.

  Muuten,tuo Jounin ehdotus ihan OK  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosiaan tuolta OPS T 2-100 :sta ei löydykään tuota NF vaatimusta (ihme kyllä) vaatimus tuleekin AVI:lta ja perusteena luonnollisesti tuo,että myös palolennolla saattaa tulla tilanne,jolloin katsotaan yön vallitsevan.

Taas sammakko...tehtävän antaja AVI ei ole sellaista koskaan vaatinut. Harvemmin tulee eteen tilannetta että pitäisi lentää yön vallitessa palolentoa. Yhden lennon päivänä lentoonlähtöaika on klo 14.00-17.00 ja kakkoslennon lentoonlähtöaika 17.00-21.00 , ehkä loppukesästä elokuussa jos olisi kahden lennon päiviä mahdollisuus joutua lentämään yön vallitessa jos jättää kovin myöhäiseksi sen lentoonlähdön. Ei liene kovin järkevää lentää palolentoa yön vallitessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin,"rehellisillä mittarikeleillä" mitä se onkaan kun palolennoista puhutaan? Ukkoskeleillä saatetaan olla hyvinkin,hetkellisesti jopa siellä mittarikelissä ja siitä tietenkin tulee tuo NF vaatimus palolentäjälle,jota joskus aiemmin ei vielä ollut!

 

Eikös palolennot kuitenki perustu vapaaehtoisuuteen. Ei kai sinne mittarikeliin "jouduta" ilman kelpuutusta palolentostatuksen perusteella?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olenko ymmärtänyt oikein, että koska tuo juuri päättynyt tarjouskilpailu perustui siihen että metsäpalovalvontalennot järjestetään OPS T2-100 mukaisesti niin myös tuo minimilentokorkeuksien alittaminen kuuluu toimintaan? Tehdäänkö näin myös käytännössä? Ymmärsin jostakin viestistä, että SLPS olisi ohjeistanut jotakin asiasta, mutta onko SLPS lento-operaattori tai muutoin siinä operatiivisessa toiminnassa mukana?

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  Mikä oikeasti onkaan SLPS:n juridinen rooli esim.palolentoihin? SLPS on kouluttava organisaatio. Voiko se sanella ohjeistukset palolennoille,eikö se ole trafin rooli?

Olisiko mahdollista saada nähdä sisäasiainministeriön ja lentopelastusseuran keskinäiset sopimukset,mitähän niissä sanotaan esim.palolentojen ohjeistamisesta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas sammakko...tehtävän antaja AVI ei ole sellaista koskaan vaatinut. Harvemmin tulee eteen tilannetta että pitäisi lentää yön vallitessa palolentoa. Yhden lennon päivänä lentoonlähtöaika on klo 14.00-17.00 ja kakkoslennon lentoonlähtöaika 17.00-21.00 , ehkä loppukesästä elokuussa jos olisi kahden lennon päiviä mahdollisuus joutua lentämään yön vallitessa jos jättää kovin myöhäiseksi sen lentoonlähdön. Ei liene kovin järkevää lentää palolentoa yön vallitessa.

Tiedät varmaan,että palolennolle voidaan pyytää savuntarkistuksiin ym.tehtäviin melkein mihin kellonaikaan tahansa.    No joo ja tuo NF on todellakin vain suositus AVIn taholta,itse asiassa heidän toivomuksensa,tarkistin asian juuri Kurttilalta puhelimitse.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

    No joo ja tuo NF on todellakin vain suositus AVIn taholta,itse asiassa heidän toivomuksensa,tarkistin asian juuri Kurttilalta puhelimitse.

Eipä tuollaista suositusta ole koskaan virallisiin papereihin painettu. Ja olen ollut Kurttilan pitämissä koulutuksissa läsnä enkä muista että tälläista olisi epävirallisesti toivottu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä tuollaista suositusta ole koskaan virallisiin papereihin painettu. Ja olen ollut Kurttilan pitämissä koulutuksissa läsnä enkä muista että tälläista olisi epävirallisesti toivottu.

Kurttilan suora numero virka-aikaan: 0295017554   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarjouksen liitteenä jätetyssä lentäjäluettelossa on ruksin paikat kelpuutuksille NF ja FF. Mitään vaatimusta ei tarjousehdoissa noille kuitenkaan ollut.

 

Huonoon näkyvyyteen ei ole pakko mennä sähläämään, sama koskee myös muita, kuten tuuliolosuhteita, jotka näen potentiaalisempana riskinä lennon turvalliselle suoritukselle.

Esimerkkinä menköön eräs viimekesän lento, jolloin palopaikan yläpuolella kaartelu pienellä nopeudella lähes 40 solmun tuulessa antoi mielenkiintoisen efektin.

AVI on aina korostanut turvallisuutta ja sitä, että ilmaan ei ole pakko nousta jos turvallisuudesta ei ole täyttä varmuutta.

Lentäjän on oikeasti ajateltava omaa sekä miehistön turvallisuutta ja tehtävä Go tai NoGo päätös oikein perustein ilman painetta lähtemisen tärkeydestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AVI on aina korostanut turvallisuutta ja sitä, että ilmaan ei ole pakko nousta jos turvallisuudesta ei ole täyttä varmuutta.

Lentäjän on oikeasti ajateltava omaa sekä miehistön turvallisuutta ja tehtävä Go tai NoGo päätös oikein perustein ilman painetta lähtemisen tärkeydestä.

Näin olen minäkin ymmärtänyt.Turvallisuutta on AVIn taholta aina erikseen korostettu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo tähystäjän lentokelpoisuus pamahtaa aika pahasti allekirjoittaneelle. Jos tuo menee läpi, niin se siitä sitten.

 

Meillä on ollut vakiintunut käytäntö, että lennolla on mukana joku meidän VPK:n palolentokoulutetuista kavereista käyttämässä VIRVEä ja konsultoimassa tarvittaessa pelastustoimenjohtajaa. Nyt tämä yhteistyö halutaan siis viranomaistaholta lopettaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta tähtärin lupakirjavelvoitteesta nousee iso haloo. Siihen ei löydy oikeita perusteita. Ainoa mitä voisi miettiä, niin se voisi olla pilotin inkapasitaatio sairauskohtauksen vuoksi. Tilanne ei ole kuitenkaan sen uhkaavampi kuin normaali lennolla, jossa kyydissä voi olla ihan kuka vain. Asiasta ei tee yhtään autuaampaa jos oikealla penkillä istuu viranomainen ilman lentolupakirjaa.

Keskustelen asiasta ensi ja seuraavalla viikolla eri tahojen kanssa ja uskon, että ajatuksemme tulevat yhtenemään.

Muuten uusi luonnos ei ole paha. Tuo aiemmin ketjussa mainittu kompromissi voisi olla hyvinkin perusteltu, mutta katsotaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitan tähän tuon linkin http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/2518/lausuntopyynto_ilmailumaarayksen_ops_m1-23_muuttamisesta

 

Mutta jos tähtärinä olisi kokenut palolentäjä, voisin päästää tuon 100 tuntia kokeneen ohjaajaksi.

Miksei näinkin.Pelkäänpä kuitenkin,että mitenkä käytännössä sitten toimii,jos saan käyttää niinkin hienoa termiä,kuin "Crew Resource Management" CRM ! Mekaanikko enää puuttuu takapenkiltä ;D

  Ainakin meidän reitillä on vuosien saatossa hyväksi ja toimivaksi valikoitunut pilotti/tähystäjäkaarti,jonka pakan sekoittamisella voi olla yllättäviäkin seurauksia.Myös alueen palokunnista on saatu tarvittaessa pätevää ja loistavaan yhteistyöhön maahenkilöstön kanssa kykenevää porukkaa lennolle mukaan.

  Toivottavasti kuvio siis jatkuu kaikesta huolimatta ennallaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  Ainakin meidän reitillä on vuosien saatossa hyväksi ja toimivaksi valikoitunut pilotti/tähystäjäkaarti,jonka pakan sekoittamisella voi olla yllättäviäkin seurauksia.Myös alueen palokunnista on saatu tarvittaessa pätevää ja loistavaan yhteistyöhön maahenkilöstön kanssa kykenevää porukkaa lennolle mukaan.

 

Olet oikeassa, palolentotoiminnan laatutaso tulisi määräysluonnoksen mukaisella toiminnalla laskemaan merkittävästi.

Lupakirjattomilla tähtäreillä on poikkeuksetta motivaatio kohdallaan tähtärin hommaan, samaa motivaatiota ei aina huomaa lupakirjallisista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Palolentokausi käynnistyi ennätysaikaisin. Tänään lennettiin kevään ensimmäinen palovalvontalento reitillä 14 Keski-Karjalan Ilmailukerhon toimesta. Varsinainen palolentokausi alkaa toukokuun alusta mutta kun on ollut erityisen kuivaa pyyntö suorittaa palolento tuli "ylemmältä taholta".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vesivehmaalla on myös reitti 10 lennetty ainakin tänään. Taidettiin myös eilen lentää.

 

Olisikohan muilla palolentäjillä vinkkejä virven käyttöön / lisälaitteisiin;

 

Meillä on käytössä virvessä normaali korvakuuloke headsettien alle, tästä tulee taas yksi ylimääräinen johto koneeseen pyörimään.

 

-> Bose A20headsetteihin voisi linkittää Bluetoothin kautta, mutta Virvessä ei ole bluetoothia.

-> Olisiko mahdollista löytää virven liittimestä-> 3,5mm (aux) liittimeen (tämä menee Bosen luureihin) piuhaa, jossa olisi mikrofoni välissä ?

 

Vai onko jokin muu ja parempi tapa hyödyntää Bosen luurien kanssa tätä yhtälöä ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.esaimaa.fi/Online/2014/04/27/Palolennot+starttasivat+enn%C3%A4tysvarhain/2014117291584/4

 

Maan ensimmäinen metsäpalojen tähystyslento nousi Lappeenrannan lentokentältä perjantaina. Ajankohta on poikkeuksellinen. Palolentoja ei ole juuri koskaan aloitettu näin varhain keväällä.

 

LIY:n saldo siis perjantaina ja lauantaina yksi lento kumpanakin päivänä ja tänään sunnuntaina kaksi lentoa, savuhavainnon tarkistaminen normaalin reitin lentämisen jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aamulehden artikkeli pohtii miten paljon maastoa on tänäkin kesänä jo päässyt palamaan.Valvontalentojen lähtökynnys se vaan pidetään turhan korkealla,vaikka rahaa jää taaskin käyttämättä,kuten aikaisempinakin vuosina!Nyt käytetty vasta vajaa 15% myönnetystä kiintiöstä!! : http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194912655857/artikkeli/suomessa+roihunnut+ennatysmaara+maastoa+leijonanosa+vuoden+hehtaaripaloista+ihmisen+omaa+syyta.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juttua valvontalentojen vaatimattomasta tehosta YLE:n Hämeen uutisissa (3:45 alkaen). jossa kuitenkin fiksut kommentit Vesiksen kollegoilta, samoin Ryynäsen Pasilta PSAVI:sta.

 

http://areena.yle.fi/tv/2343016

 

Jaakolle kiitos ystävällisestä huomautuksesta. Valvontalentäminen on välillä melkoista piirileikkiä neiti ajan ja tuurin kanssa, Vilppulan palo havaittiin näkötornista hieman ennen reitin sattumista alueelle. Eilen Eurassa ja Raumalla maasto syttyi puolestaan harmillisesti vasta noin tunti lennon jälkeen. Uutisoinnissa tuntuu olevan painoarvo ensihavaintojen määrällä. Vähemmälle huomiolle jää valvontakoneen apu varsinkin havainnon jälkeisessä alkuvaiheessa, jossa käsitys palopaikasta ja -tilanteesta  on usein vielä summittainen. Matalalla leviävä savu saattaa aiheuttaa useita hälytyksiä eri paikoista. Valvontalennon paikalle tuleminen usein selkeyttää hyvin merkittävästi tilannetta ja auttaa resurssien mitoittamisessa, kohdentamisessa ja ohjaamisessa vaikka itse ensihavaintoa lennolta ei olisikaan tehty - kuten tänään Vilppulassa. Iso rispekti ammattimiesten työlle maassa, sitä ei himmennä amatöörien apu ilmasta - sieltä ison kuvan vain sattuu useimmiten hahmottamaan mahdottoman hyvin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juttua valvontalentojen vaatimattomasta tehosta YLE:n Hämeen uutisissa (3:45 alkaen). jossa kuitenkin fiksut kommentit Vesiksen kollegoilta, samoin Ryynäsen Pasilta PSAVI:sta.

 

http://areena.yle.fi/tv/2343016

Valvontalentäminen on välillä melkoista piirileikkiä neiti ajan ja tuurin kanssa, Vilppulan palo havaittiin näkötornista hieman ennen reitin sattumista alueelle.

Juurikin näin se yleensä tuntuu menevän! Ja myöskään sillä,onko se starttiaika mikä tahansa klo.12-18 välillä ei näyttäisi oikeastaan olevan väliä,tilannehuoneen hälytysaikoja jos katsoo.Myös tosiaan tuo yhteistyö maahenkilöstön kanssa on todella iso asia tuossa sammutustyössä,siitä on paljon kyllä kiitosta saatukin :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Nyt tuo määräys on julkaistu ja tulee voimaan 15.2.2015  Aika paljon muuttunut palolentojen osalta alkuperäisestä. Tiivistettynä: Palolentäjällä riittää PPL, 100h kokemus ja viimeisen 12kk aikana lennopettajan kanssa suoritettu kertauslento ( hidaslento, sakkaukset...) tai lennopettajan arvion mukainen kuittaus lentopäiväkirjaan jos katsoo kokemuksen riittävän. Tähystäjäjälle ei ole määräyksessä asettettu kelpoisuusehtoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pohjois-Suomen Aluehallintovirasto ottaa käyttoon optiosopimukset kaikilla palolentoreiteillä. mikä tarkoittaa että viime vuotiset palveluntuottajat jatkavat eikä uutta kilpailutusta tänä vuonna järjestetä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään