Ilkka Mäkelä

Cessna 162 Skycatcheristä ei tullut myyntimenestystä

8 viestiä aiheessa

Vielä vuoden 2008 lopulla Skycatchereitä oli tilattu yli 1000 kpl. Tilanne muuttui radikaalisti Cessnan jouduttua nostamaan koneen hintaa syystä, että aikaisemmalla hinnalla Cessnalle tuli reilusti tappiota. Saman tien peruuntui suurin osa tilauksista ja koneita on toimitettu ostajille yhteensä vain noin 200 kpl, minkä Cessnan johtaja Scott Ernest joutui tunnustamaan äskeisen Geneven bisnesilmailunäyttelyn yhteydessä. Tämän vuoden 1. neljänneksen aikana ei ole toimitettu yhtään Skycatcheriä. N-rekisterissä on tosin noin 70 uutta toistaiseksi myymätöntä konetta, mutta kysyntää ei näytä olevan.

 

According to GAMA figures, not one of these two-seaters was delivered in the first quarter of the year, prompting rumors of problems associated with their manufacture in China. After all, “more than a thousand” had been ordered by 2008.

 

A simpler answer was forthcoming from Cessna president and CEO Scott Ernest when interviewed at the show. “We were losing money on every one, so we put the price up and the backlog just disappeared,” he explained. A little more than 200 have been delivered (but many more registered), and the prospects for more appear bleak.

 

http://www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/awx_05_20_2013_p0-580505.xml

 

Myynti-ilmoituksista selviää, että 100-200 tuntia lennettyjä vm. 2011 koneita on tarjolla alle 100000 dollarin hintaan, kun uusista pyydetään 150000 $.

 

http://www.controller.com/list/list.aspx?manu=CESSNA&mdltxt=162

 

Täältä selviää LSA-luokan koneiden lukumäärä USA:ssa, Skycatchereitä näyttäisi olevan rekisterissä yhteensä 276 kpl (v. 2012 loppuun mennessä):

 

http://www.bydanjohnson.com/index.cfm?b=1&m=5&i=43

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Cessnan toimitusjohtaja Scott Ernest on sanonut NBAA 2013 tapahtumassa Las Vegasissa, että Skycatcherilla ei ole tulevaisuutta:

 

Asked specifically about the Skycatcher, Ernest responded "There's no future for the Skycatcher." When asked if the company was ending production of the LSA, Ernest answered by repeating: "There's no future."

 

Sekö oli sitten siinä?

 

http://www.avweb.com/avwebflash/news/Cessna-SkyCatchers-Run-Is-Over220834-1.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LSA-luokan koneista kirjoittava Dan Johnson kertoo blogissaan, että nimettömänä pysyttelevä ryhmittymä neuvotteli Cessnan kanssa kaupasta, jossa he olisivat ostaneet loput yli 80 myymättä olevaa SkyCatcheriä, mutta Cessna ei kuitenkaan suostunut myymään. Vaikuttaa pahasti siltä, että niistä tulee varaosavarasto ja SkyCatcherin tulevaisuus oli tosiaan sitten siinä, ja Cessnan yritys tuoda markkinoille uusi 2-paikkainen konetyyppi päättyi pettymykseen. - SkyCatcheriä ei enää mainita Cessnan sivuilla. Kaikkiaan 275 koneyksilöä rekisteröitiin, mutta asiakkaille toimitettiin siis vain joku 188 kappaletta.

 

http://www.bydanjohnson.com/index.cfm?b=6&m=1

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jenkkien valmisrakenteiset LSA-markkinat ovat kyllä mitättömän ja olemattoman välimaastosta, toisin kuin Euroopassa.

Ainoa kohdeyleisö ovat ne, joilla ei normimedikaaliin ole syystä tai toisesta mahdollisuutta.

 

Jos joka pitäjästä löytyy C152 vuokralle alle 90USD/tunti, niin tuntihinnalla Skygadgetilla ei koskaan ollut mahdollisuutta kilpailla.

 

Euroopan ultramarkkinoille tuosta taas ei ilmeisesti ollut.

Järjetön moottorivalinta sinetöi kohtalon.

 

Tuhoontuomittu yritys alusta alkaen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän enemmän tai vähämmän liittyvä uutinen jenkeistä:

 

http://www.washingtonpost.com/business/on-small-business/small-aviation-businesses-say-pilot-shortage-could-drive-industry-into-the-ground/2014/02/08/2422cadc-8f5c-11e3-b46a-5a3d0d2130da_story.html

 

"Small aviation businesses say pilot shortage could drive industry into the ground"

 

"Pienet ilmailualan yritykset pelkäävät, että lentäjien puute voi tuhota teollisuusalan"

 

"[...] yksisylinteristen koneiden valmistus on romahtanut 14'000:sta vuodessa alle 700:aan".

 

"Jotkut syyttävät polttoaineen hintaa, vähenevää kiinnostusta, lisääntyneitä lentorajoituksia (9/11). Toiset syyttävät taloudellista tilannetta joka vähentää ylimääräisen rahan määrää.

Mutta keskusteluissa viime viikolla Heffernan ja muut työntekijät pistivät syyn pääasiassa valtion sääntelyyn, sanoen että monimutkainen labyrintti 'punaista nauhaa' ja byrokraattisia esteitä painostaa lentäjiä olemaan hankkimatta ja uusimatta lentolupiaan. Tämä haittaa pieniä yrityksiä kuten heidän ja myös yleisemmin koko lentoteollisuutta."

 

Toisaalta en tiedä onko heidän halu, että jos saat ajokortin, niin et tarvitse erillistä terveystodistusta lentämiseen, hyvä vai huono.

 

Edit: en muutenkaan ole täysin samaa mieltä artikkelin päätelmistä. Varmaan byrokratiakin vähentää, mutta eiköhän suurin syy ole lentokoneiden ja lentotunnin hintojen karkaaminen keskiluokan ulottumattomista.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

USA:n yleisilmailun yllämainittuihin ongelmiin on myös yritetty puuttua mm. helpottamalla hyväksyntämenettelyjä, mistä on annettu laki nimeltä "Small Airplane Revitalization Act"

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Small_Airplane_Revitalization_Act_of_2013

 

... jonka Obama allekirjoitti laiksi marraskuussa viime vuonna

 

http://generalaviationnews.com/2013/12/01/president-signs-small-plane-revitalization-act/

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Havaitsen oman viestini olevan jossain määrin harhaanjohtavan. Joten selvennetään.

 

Siis en usko, että lentäjien kohtaama byrokratia on suurikaan hidaste. Sen sijaan laitteiden byrokratia (hyväksyntä) aivan varmasti on este. Se, että ilmailuradio maksaa lähes kymmenen kertaa enemmän kuin käsiradio paremmilla ominaisuuksilla, mutta ilman hyväksyntää, on vain jäävuorenhuippu. Siksi ei ole ihme, että uusi Cessna maksaa omakotitalon verran.

 

Lähiaikoina me kaikki joudumme ostamaan uuden radion (tonni) ja transponderin (kaksi tonnia).

Pahoin pelkään, ettei tämä jää tähän, kohta (alle 20 vuotta) vaaditaan GPS ja ADS-B vastaanotin (törmäysvaroitin), taas samaan ~10x hintaan mitä hyväksymättömät maksaisi.

 

Näin periaatteessa hyvä hyväksyntäkäsittely onkin haitta, uusi teknologia tulee koneisiin huomattavasti hitaammin kuin muuten.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Cessna on purkanut myymättä jääneistä noin 80:stä Skycatcheristä kaiken varaosiksi kelpaavan, ja se, mitä ei tarvittu varaosiksi, romutettiin.

 

Cessna has scrapped the remaining inventory (photo gallery) of its 162-model Skycatcher airplanes, capping the end of the company’s light-sport program. AVweb has learned that the unsold Skycatchers, which the company confirmed in 2014 amounted to about 80 aircraft, were destroyed as shown in photos of an assembled but unfinished Cessna 162 being dropped into a recycling container as similar aircraft sit in storage. Cessna told AVweb on Thursday that it "utilized the remaining inventory for spare parts to ensure the current fleet of fielded aircraft can receive ongoing support. The company did dispose of what remained after salvaging usable parts."

 

http://www.avweb.com/avwebflash/news/Cessna-Scraps-Unsold-Skycatchers-228208-1.html

 

http://www.bydanjohnson.com/index.cfm?b=6&m=1

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään