Tuomo Seppälä

Polkupyörä matkaan

9 viestiä aiheessa

Tervehdys,

 

Asian voisi tottakai selvittää suoraan lentoyhtiöstä mutta ajan kuluksi laitetaan kysymys tännekkin.

 

Eli tuosta pitäisi Varsovaan lähteä kohtapuoliin ja liikkumisvälineeksi ajattelin ottaa mukaan oman fillarin jos sen ronttaaminen koneen ruumassa on mahdollista eikä edes kovin kallista. Onko siis kenelläkään kokemusta polkupyörän kuljetuksesta koneen ruumassa? Tiedän että polkimet on irrotettava ja sarvi taitettava rungon suuntaiseksi tai irrotettava.

 

Onko zygän ronttaaminen kallista? Tuleeko GH-henkilökunnalta pahaa silmää? Onko minun syytä tehdä ensin varaus ja sitten varata paikka fillarille, vai ilmoittaa polkupyörästä jo varauksen yhteydessä (jos varaisin matkatoimistosta). Oman matkasuunnitelman yhtiönä on LOT@Star Alliance.

 

Kiitos vastauksista ;D.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tiedän että polkimet on irrotettava ja sarvi taitettava rungon suuntaiseksi tai irrotettava.

 

Riittääkö tuo nykyään? Näkemilläni pyörän kuljettajilla on pyörä ollut pakattuna joko kovamuoviseen laukkuun tai erilaisiin aaltopahvi + jesari-virityksiin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli mieleen, kun aikanaan (1998) poljin Helsingistä Kuusamoon. Takaisin Finskillä, DC-9. Kenttähenkilökunta otti pyörän, ja heitti ruumaan. Ei taitettua tankoa, ei irroitettuja polkimia, eikä lisähintaa penniäkään.

Lippu oli kyllä muistaakseni normaalihintainen. Ostettiin pari tuntia ennen lentoa kentän tiskiltä käteisellä. Ei lisähintaa.

Those were the days.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei omia kokemuksia, mutta kannattaa tsekata myös Fillarifoorumin pyörämatkailu-alue, siellä näytti olevan aihetta sivuttu ainakin näissä threadeissa: Pyörä mukaan vai vuokrapyörä ja Fillarin lisämaksu lennolla (osa viesteistä tosin useamman vuoden vanhoja).

 

Muistelisin joskus kuulleeni, että Velosport vuokraisi tuollaisia kunnon kuljetuslaukkuja pyörälle, mutta nettisivuilta en löytänyt mainintaa (myyvät tosin moisia kyllä). Tosin sellainen on tietysti vähän ongelmallinen säilytyksen kannalta jos aikoo fillaroida ympäriinsä, mukana kun sellaisen roudaaminen ei oikein onnistu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Vaimo kuskasi kolmisen vuotta sitten Blue1:lla kaksikin polkupyörää Kuopiosta Zürichiin. Ei pakattu muuten paitsi tanko rungon suuntaan. Kuopion kentällä oli lähtöselvitysvirkailija vähän kysellyt kuormaajalta, että saako koneeseen mahtumaan. Tämä oli ottanut matkaan ja seuraavan kerran pyörät nähtiin Zürichissä. Ei ainakaan silloin mitään eriskummallista. Hintakin oli ihan kohtuullinen, oisko ollut viiskymppiä tai seitsemänkymppiä kappale.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pumppu kannattaa ottaa matkaan mukaan. Ainakin 80-luvulla tyhjensimme ilmat renkaista, ettei paineen aleneminen aiheuttaisi puhkeamisia. En osaa sanoa oliko tuo tarpeellista ja mikä on tilanne nykyään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama vuosi sitten polkaistiin omilla pyörillä Pariisista Marseilleen, paluulento Nizzasta. Hki-Vantaalla herätimme varmasti pahennusta check-in tiskin piiitkässä jonossa, vaikka paikat pyörille oli varattu etukäteen siinä meni aikaa. Olisi pitänyt käydä vielä erikseen maksamassa toisella tiskillä, mutta tämä ihan rehellisesti sanoen unohtui siinä muussa touhussa ja tuli mieleen vasta turvatarkastuksen toisella puolen.. fillarit silti ehjänä Pariisiin.

 

Mutta asiaan. Polkimet pois, sarvet rungon suuntaan (lentoyhtiöiden minimiohje), naurettavia pehmusteita sinne tänne jesarilla mm. pakaten sarvien ympäristön vaijerit & letkut yhtenäiseen pakettiin ettei tartu niin helposti mihinkään, takavaihtaja piiloon, eturattaat pakettiin. Mennessä ei ongelmia, onneksi.

 

Palatessa koneeseen putkea kävellessä valitettavasti näimme miten platalla parin kolmen miehen voimin runtattiin pyöriä ruumaan menevään konttiin muun matkatavaran sekaan. Ja nimenomaan voimalla. Perillä ilmeni, että kaverin pyörästä oli sarvet pyörähtäneet ympäri vaijerien ja jarrun tehonsäätäjän (mikälie) rikkoutumisen aiheuttaen ja mitähän muuta, ohjainlaakerissakin oli muistaakseni jotain klappia.. maalivaurioita molemmissa pyörissä, omankin pyöräni haarukassa, mutta ei ihme kyllä muuta. Lentokenttävirkailijalta löytyi kaverille parikin pyöräkorjaamon osoitetta pk-seudulla ja homma hoitui.

 

Pitkän jorinan tarkoitus siis sanoa, että tuurilla mennään, jos ei ole kova kuljetuslaatikko. 50-50 meneekö reissun ekat päivät pyörän remonttia järjestäessä, vai meneekö jopa niin rikki, ettei remontti auta ja siitäpä tuli sitten kiva reissu. Miten kätevää kovan lootan kanssa operointi sitten on, jos paluu on eri paikasta, en tiedä ja olisihan se hieman huvittava hankinta, jos ei yhtenään reissaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään