Ilari Kousa

Milloin VOR Suomeen?

32 viestiä aiheessa

Milloin ensimmäiset VORit asennettiin tänne? Yritän hahmottaa nav-infrastruktuurin kehitystä kautta aikojen. Käsittääkseni NDB dominoi vielä 1950-luvulla, mutta oliko EFHKlla alusta asti VOR? Entä osaako kukaan aikalainen kertoa legendaarisen Hekan roolista? Se oli ilmeisesti aktiivivuosinaan reittimajakka, mutta oliko siihen perustuvia lähestymisiä?

 

Ilari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Reittimajakkana HEKA toimi vielä (ainakin) vuonna 1994, katsoen talteen jääneistä vuoden 1994 Jeppesenin high/low altitude reittikartoista.

 

Reitti A 22 alkoi Puolan ja Liettuan rajalta ja kulki pohjoiseen päin Riian ja Tallinnan NDB:n LK (386 KHz) kautta BALTI-ilmoittautumispisteen yli HEKA:lle (344 KHz), siitä ANTON VOR:lle ja Jyväskylän VOR:in kautta Ouluun, ja ilmeisesti vielä pitemmälle pohjoiseen, kartta loppuu siihen. Tallinnassakaan ei ollut VOR:ia vielä silloin.

 

Mittarilähestymiskarttoja Hesa-Vantaasta tai Malmista ei ole tallessa, ikävä kyllä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Netistä löytyi kaksi VFR-karttaa, joista voi haarukoida hieman lisää. Vuoden 1951 ICAO-kartasta ei löydy yhtään VORria. Vuoden 1962 kartasta selviää, että Hesa-Vantaalla (vai oliko nimi vielä Seutula) oli jo VOR 114.8 MHz, Maarianhaminassa, Turussa, Porissa tai Tampereella ei ollut.

 

http://koti.kapsi.fi/timomeriluoto/KARTAT/Ilmailukartat/ICAO%20ilmailukartta%201:500.000%20Helsinki%201962.jpg

 

http://koti.kapsi.fi/timomeriluoto/KARTAT/Ilmailukartat/ICAO%20ilmailukartta%201:1.000.000%20Suomi%201951.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tampereen Härmälän kenttä sai VORin 1967,mutta sitä ei koskaan otettu virallisesti käyttöön. Näin kertoo Seppo Uolamon kirja "Härmälä - Tampereen lentokenttä"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tässä Malmin v. 1952 mittarilähestymiskartassa http://koti.kapsi.fi/timomeriluoto/KARTAT/Ilmailukartat/ICAO%20l%C3%A4hestymiskartta%201:40.000%5C1:250.000%20Helsinki%201952.jpg esiintyvä SBA se Malmin ILS-tyyppinen systeemi (Lorentz?)

 

Tuosta SBA systeemistä on Väinö K. Lehtoranta ainakin maininnut ja selostanut jotain ketjussa "Tutka Suomessa sodan aikana".

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,46430.msg1155914.html#msg1155914  // SBA suuntasädelaitteistosta jotain ("Ketju tutka Suomessa sodan aikana").

 

Jossain oli kyllä laajempi esittely siitä suuntasädelaitteistosta, kuvineen päivineen. En muista missä ketjussa, ja en tiedä ovatko sen kuvat menneet jo 'bittien taivaaseen'.

(Laitteistossa oli sellaiset kaksi kaappia, joiden arveltiin 'kadonneen' museosta, johon ne laitteet olisivat kuuluneet ja jossa ne olivat jo olleetkin, tai johon ne laitteet olivat olleet vasta matkalla, menossa säilytykseen?)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilkka Mäkelälle tiedoksi, Helsinki-Vantaa oli 1960-luvulla "Helsingin lentoasema", ollen siis saman niminen kuin Helsingin Hermannissa sijainnut "Helsingin lentoasema" vuonna 1918!

 

Löysin VORrista alkuperäiseen kysymykseen liittyen seuraavaa:

Ilmailu 11-1963: Suomen ensimmäinen "VORri" on jo Turussa, mutta vain koekäytössä. Ensimmäisenä tärkeysjärjestyksessä on länteen johtavan lentoväylämme varustaminen VOR-asemilla.

Ilmailu 1-1965: "Valitettavasti on Suomen VOR-verkosto toistaiseksi paria ilahduttavaa poikkeusta lukuunottamatta vasta paperilla tai varastorasvoissa".

Ilmailu 9-1965: Notameita. Uusi VOR-majakka Oulussa koekäytössä.

Ilmailu 10-1965: Ensi vuoden budjettiesityksessä, esitetään mm. VOR Vaasaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suunnistin Helsingin VHF monisuuntamajakalla kesällä 1966. Malmilla oli muutamassa lentokoneessa VOR vastaanotin ja -nayttö. Se oli kuin ILS-ristinäyttö, mutta liukupolku puuttui.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailusta numero 9/1966 löytyi oheinen taulukko:

 

llmailu_9_1966.jpg.18c1a990f156098e5e724fcb08ddaf04.jpg

 

Raimon edelliseen viestiin vielä viitaten, että VOR saatiin Vaasaan vuonna 1967.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo MDF OJA samaisessa kartassa on vissiin jonkinlainen VDFn tyyppinen systeemi, koskapa samalla jaksolla toimi A/G-asema?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Väiski Lehtoranta kirjoitti toisessa triidissä näin:

 

MDF eli Medium Frequency (Manual) DF oli käytössä (edellisten lisäksi) kentillä : Jyväskylä (OFJY) , Kuopio (OFKU) , Mariehamn (OFMA) , Pori (OFPO) , Rovaniemi (OFRO) , Tampere (OFTA).  Kentät lähettivät (siis kantoaaltoa ja sähkötystä) omilla taajuuksillaan, vastaanottivat (koneen kuittaukset) kaikki taajuudella 333 kHz.

 

Osaako joku avata tarkemmin, mitä tuo tarkoitti lentäjän kannalta? Siis käsin käännettävä DF-antenni+morsetus (ei voice) kuittauskanava?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löysin VORrista alkuperäiseen kysymykseen liittyen seuraavaa:

Ilmailu 11-1963: Suomen ensimmäinen "VORri" on jo Turussa, mutta vain koekäytössä. Ensimmäisenä tärkeysjärjestyksessä on länteen johtavan lentoväylämme varustaminen VOR-asemilla.

Ilmailu 1-1965: "Valitettavasti on Suomen VOR-verkosto toistaiseksi paria ilahduttavaa poikkeusta lukuunottamatta vasta paperilla tai varastorasvoissa".

Ilmailu 9-1965: Notameita. Uusi VOR-majakka Oulussa koekäytössä.

Ilmailu 10-1965: Ensi vuoden budjettiesityksessä, esitetään mm. VOR Vaasaan.

Mielenkiintoista!

Kuitenkin Oulun lentoaseman vuosikertomuksessa vuodelta 1961 eli kirjotettu vuoden 62 alussa, lentoaseman päällikkö toteaa: "Pitkäaaltomajakoiden jaksoilla esiintyvät häiriöt olvat aiheuttaneet vaikeuksia Jyväskylästä pohjoiseen suuntautuvilla reiteiteillä. Alue Oulu-Jyväskylän välillä oli raja jonka pohjoispuolelle ei VOR-majakoiden toiminta-alue ulottu joten lentoasema katsoo tarpeelliseksi esittää VOR-majakan asentamista Oulun lentoasemalle...." Ei oikein passaa tuohon ilmailu-lehden tietoon vuodelta 1963 ?

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko Kemiössä, länteen johtavan väylän varrella sijainnut Sunna (SUA) VOR olla Suomen ensimmäinen?

Sen jälkeen väylän seuraava majakka oli Finnon (FIN) NDB pienellä saarella. Sitten muistaakseni TEB VOR Ruotsin puolella.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luntattuna vastaavan kartan takapuolelta, siinä laatikon sisällä olevat numerot ja kirjaimet tulkitaan näin:

 

vasemmalta oikealle: korkeus (elevation) jalkoina / L=minimivalaistus / H=kestopäällysteinen kiitotie / pisimmän kiitotien pituus satoina metreinä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On, mutta jostain syystä v. 1992 kartassa, jonka takaa katsoin selitykset, tornien radiotaajuuksia ei ole (enää) laatikoissa mainittu. Mikä on jälkeenpäin ajatellen huononnus aikaisempaan verrattuna.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pienen penkomisen tulosta: Helsinki VOR HE 114.8 käyttöönotto AIP:ssa 10.3.1964. Tosin sama laite löytyy jo May 1962 Helsingin VAC.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löysin arkistoistani keväällä 1990 julkaistun lähestymismenetelmäuudistuksen nimeltään HESS (Helsinki Standard System). Menetelmät olivat STAR-tyyppisiä ja käyttivät aloituspisteinään VOR- ja NDB-majakoita. Esim RWY22:lle tarjolla oli ANT 1G, HEK 1G PAK 1G ja VTI 1G. NDB HEKA:lle tultiin kaakon suunnasta ilmoittatumispaikka KATJAn kautta.HEKAlta liityttiin DME 13 kaarelle HEL VOR ja radiaalilta 056 kurvailtiin kohti Korson NDB:tä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään