Jouko Holopainen

Litium-akut

12 viestiä aiheessa

Eli siis LiFePo-akut.

 

Nyt kun moottoripyöriin ja varmaan myös autoihin voi ostaa litum-akkuja lyijyakkujen korvikkeeksi, niin onko moisia kukaan käyttänyt tai kokeillut lentokoneissa?

Noilla saisi helposti säästettyä monta kiloa painoa, ne kun painavat n. kolmanneksen vastaavasta lyijyakusta. Lisäksi niistä saa selvästi enemmän virtaa ulos ja niiden varaus säilyy jopa vuoden.

 

Kyse on siis litium-rauta-polymeeri-akuista, ne eivät ole tietääkseni/luullakseni niin pahoja/vaarallisia/herkkiä palamaan kuin "normaalit" litium-akut. Mutta niiden luotettavuus epäilyttää - uskaltaako moista koneeseen laittaa? Mikä on virhemoodi, oikosulku vai avoin - tällä on suuri merkitys kun pelkällä laturilla voi lentää ilman akkuakin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselläni on Super B 7800 ja on toiminut ihan ok. Ko. akkuhan on todella kevyt (1,25kg.) ja kokokin on "naurattavan" pieni, etenkin jos vertaa normi lyijyakkuun. Hinta ero noiden välillä ei sitten enää nauratakkaan , Super B maksaa useamman satasen ja normi akku noin satasen.

 

Super B 7800 akkua löytyy Ray:lta EuroVaasasta, muistaakseni ihan hyllystä ja esim. normi Odyssey akkuja Pertiltä AeroTechosta .

 

Ps. vanhan toimivan SBS8-Junkers Hawk akun laitoin HD:n akuksi ja se lähtee käyntiin jopa tuollakin.

 

 

Super B:n sivut:

    http://www.super-b.com/en/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli siis LiFePo-akut.

 

Nyt kun moottoripyöriin ja varmaan myös autoihin voi ostaa litum-akkuja lyijyakkujen korvikkeeksi, niin onko moisia kukaan käyttänyt tai kokeillut lentokoneissa?

Noilla saisi helposti säästettyä monta kiloa painoa, ne kun painavat n. kolmanneksen vastaavasta lyijyakusta. Lisäksi niistä saa selvästi enemmän virtaa ulos ja niiden varaus säilyy jopa vuoden.

 

Kyse on siis litium-rauta-polymeeri-akuista, ne eivät ole tietääkseni/luullakseni niin pahoja/vaarallisia/herkkiä palamaan kuin "normaalit" litium-akut. Mutta niiden luotettavuus epäilyttää - uskaltaako moista koneeseen laittaa? Mikä on virhemoodi, oikosulku vai avoin - tällä on suuri merkitys kun pelkällä laturilla voi lentää ilman akkuakin.

 

 

Boeing kokeili, tulokset voi lukea netistä ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri tuo Boengin tapaus epäilytti, vaikka mullakin oli mielikuva ettei kyseessä ole LifePo. En tiedä vaihtoiko Boeng akkujen tyyppiä vai esti ylikuumumisen muten vai miten korjas, mutta "lentolupa" putos.

Mulla ylikuumeminen ei taatusti ole ongelma, hinta on :'(

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Juuri tuo Boengin tapaus epäilytti, vaikka mullakin oli mielikuva ettei kyseessä ole LifePo.

 

Bojossa on siis mun ymmärtääkseni LiCoO2-akut (litiumkobolttioksidi). Edelleen, ymmärtääkseni akkuteknologia kemian osalta on ollut kokoajan tuo sama, suojauksia ja latausjärjestelmää (sähköjärjestelmää muutenkin) on ilmeisesti hienosäädetty, ehkä myös akkukennojen mekaanista rakennetta... Lähteenä hevosmiesten tietotoimisto.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uutinen sivuaa alkuperäistä aihetta, tällä kertaa kyse on kuitenkin litium-akuista rahtina:

 

Lentokonevalmistajat tahtovat, että litiumakkujen kuljetus lentorahtina kielletään kokonaan, uutisoi The Associated Press.

 

Konevalmistajat vetoavat päätöksessään Yhdysvaltojen ilmailuhallinnon tutkimuksiin, joissa havaittiin, että rahtina suurissa määrin kuljetettavat litiumakut voivat aiheuttaa vakavan palo- ja räjähdysvaaran.

 

Testeissä kuljetuskontteihin pakatuista akuista syntyneet kaasut johtivat räjähdyksiin ja voimakkaisiin paloihin, joita ei voisi sammuttaa lentokoneissa olevilla järjestelmillä, jos kyseessä olisi tarpeeksi suuri määrä akkuja.

 

Litiumakkujen kuljettamisesta nykyisellä menettelyllä ei kuitenkaan koidu välitöntä uhkaa matkustajakoneille, sillä akkuja kuljetetaan suuremmissa määrin yleensä rahtilennoilla.]Lentokonevalmistajat tahtovat, että litiumakkujen kuljetus lentorahtina kielletään kokonaan, uutisoi The Associated Press.

 

Konevalmistajat vetoavat päätöksessään Yhdysvaltojen ilmailuhallinnon tutkimuksiin, joissa havaittiin, että rahtina suurissa määrin kuljetettavat litiumakut voivat aiheuttaa vakavan palo- ja räjähdysvaaran.

 

Testeissä kuljetuskontteihin pakatuista akuista syntyneet kaasut johtivat räjähdyksiin ja voimakkaisiin paloihin, joita ei voisi sammuttaa lentokoneissa olevilla järjestelmillä, jos kyseessä olisi tarpeeksi suuri määrä akkuja.

 

Litiumakkujen kuljettamisesta nykyisellä menettelyllä ei kuitenkaan koidu välitöntä uhkaa matkustajakoneille, sillä akkuja kuljetetaan suuremmissa määrin yleensä rahtilennoilla.

 

http://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/2015-03-11/Lentokonevalmistajat-vaativat-stoppia-litiumakuille---tulipaloja-l%C3%A4hes-mahdotonta-pys%C3%A4ytt%C3%A4%C3%A4-3217176.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LiFePo-akkujen etuja useimpiin muihin litiumakkuihin verrattuna on turvallisuus (ei syty herkästi vikatilanteissa), kestävyys ja hyvä toiminta pakkasella.

 

Ongelmana on, kuten muillakin litiumakuilla, että ei kestä liian syvää purkua. Eli jos unohtuu virta päälle, niin kallis akku voi olla laakista vainaa. Ei toki lyijyakutkaan syväpurusta tykkää, mutta litiumakut on vielä herkempiä tässä suhteessa. Noissa LiFePo-starttiakuissa toki saattaa olla elektroniikka, joka katkaisee automaattisesti ennenkuin akku on liian tyhjä. Silloin ongelmaa ei pitäisi tulla kunhan akku ei jää liian pitkäksi aikaa tyhjänä lataamatta.

 

Latauksen maksimijännite kannattaa tarkastaa ja tarvittaessa reguloida ennen LiFePo-akkuun vaihtoa. Ylilataus tekee pahaa kaikille litium akuille.

 

Itselläni ei ole kokemusta LiFePo-akuista lentokonekäytössä, mutta muissa yhteyksissä olen käyttänyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla ei oo kokemusta life akuista muualla ku RC touhuissa mutta oon huomannu sellasen ominaisuuden, että life akut antaa viimeiseen asti maksimi tehot ja kyykkää kerralla. Tämä siis perustuu omiin kokemuksiin muissa sovellutuksissa kun ilmailussa. Oon kuullu huhuja siitä, että taitolentäjät olisi virittelemässä taikka jo viritellyt life akkuja koneisiinsa  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla ei oo kokemusta life akuista muualla ku RC touhuissa mutta oon huomannu sellasen ominaisuuden, että life akut antaa viimeiseen asti maksimi tehot ja kyykkää kerralla. Tämä siis perustuu omiin kokemuksiin muissa sovellutuksissa kun ilmailussa. Oon kuullu huhuja siitä, että taitolentäjät olisi virittelemässä taikka jo viritellyt life akkuja koneisiinsa  :)

Joissakin purjekoneissakin on LIFE-akut. Vaikka nimellisteho on heikompi, niin juuri purkauskäyrän takia riittää huomattavasti pitempään. Vois teho riittää jopa ponderiin :D

 

-J

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käynnistysakkuna LiFe:n keveys perustuu ilmeisesti suurelta osalta siihen, että sitä voi purkaa enemmän kuin lyijyakkua. Linkin mukaan lyijyakkua voi purkaa 20% nimelliskapasiteetistä, kun litium-akkua voi purkaa 80%. Siksi lyijyakkua vastaavan litium-akun kapasiteetti on vain 1/3 lyijyakusta. 18 Ah lyijyakku painaa 5-6 kg, kun sitä vastaava 6 Ah LiFePO4-akku painaa kilon.

http://www.vpmtech.eu/en/info/faq#Q3

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään