Juho Maijala

K-S -siivekkeet Pekilossa

7 viestiä aiheessa

Kävin Mäntän kuvataideviikoilla Pekilossa, jossa eräs Marjo Levlinin teos on rakennettu sirkustaiteilija Louis Billingin esineiden ympärille. Esineet löytyivät hylätystä talosta, jota Levlin kutsuu entiseksi hullujenhuoneeksi tai köyhäintaloksi.

 

Esineiden joukossa ovat nämä siivekkeet:

943603_10151512931553731_365540313_n.jpg

 

Uteliaisuuttani ryhdyin miettimään, että mistähän koneesta nämä siivekkeet ovat mahdollisesti peräisin (vai ovatko ne aidot ollenkaan)? Olisiko kyseessä ollut sirkuksen kone, Billingin oma vai ovatko siivekkeet päätyneet esineiden joukkoon sattumalta? Onko tuolla haalealla hakaristillä jokin merkitys tarinassa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkä kokoiset nämä esineet olivat? Materiaali? Saranoita tai muita teknisiä osia nähtävissä?

 

Muoto viittaisi enemmän kokonaiseen siipeen kuin ohjainpintaan, samoin vanhan kansallisuustunnuksen alun koko osan kokoon nähden. Jos tekisin DH.60:n pienoismallin siipiä puusta, voisi jälki olla jotain tuon näköistä. Nuo tummat "kiskot" eivät kuitenkaan sovi aiheeseen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkä kokoiset nämä esineet olivat? Materiaali? Saranoita tai muita teknisiä osia nähtävissä?

 

Muoto viittaisi enemmän kokonaiseen siipeen kuin ohjainpintaan, samoin vanhan kansallisuustunnuksen alun koko osan kokoon nähden. Jos tekisin DH.60:n pienoismallin siipiä puusta, voisi jälki olla jotain tuon näköistä. Nuo tummat "kiskot" eivät kuitenkaan sovi aiheeseen.

 

 

Siivekkeen kokoiset, elleivät vähän pienet sellaisiksi, korkeintaan toista metriä pitkät. Materiaali näyttää puulta, en tarkastellut kiinnityksiä ja pimeähkössä huoneessa en erottanut teknisiä osia.

 

Kävi mielessä, että voivat olla pienoismallin siivetkin, mutta ensin ajattelin täysikokoisen koneen siivekkeiksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kirjaintunnus K-S... voisi viitata vanhoihin K-S-alkuisiin rekisteritunnuksiin kuten esim. K-SALA...K-SALB, jotka olivat -20-luvulla käytössä mm. Aero Oy:n Junkerseissa. OH-alkuiset tulivat myöhemmin. Tämä on vain spekulaatiota, ja olisi tietenkin hyvä saada ensin vahvistus, ovatko nuo tosiaan aitoja vai taikurin rekvisiittaa tai jostain pienoismallista.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielestäni nuo siivet ovat kuuluneet puiselle lentokone-pienoismallille. Maijala sanoi esineiden olevan "toista metriä pitkät", joten kärkiväliä tulisi reippaasti yli 2 metriä kun vielä lisää oletetun välisiiven pituuden. Siiven kärkien mustalla maalatut urat voisivat liittyä mallin kuljetukseen, esimerkiksi siipien taittamiseksi suppu-asentoon.

 

Tuollaista tynkä-hakaristiä ei käytetty ilmavoimissa eikä muissakaan puolisotilaallisten järjestöjen koneissa, sen on maalari keksinyt jostakin itse. Sen sijaan K - S -merkintä viittaa siviilirekisteriin ennenkuin se vaihdettiin OH:ksi (1.5.1931).

 

Käytetyt värit ovat ultramariinin sininen ja titaanivalkoinen eli samat mitkä olivat ilmavoimien hakaristeissäkin tuohon aikaan. Vasen siipi on saanut enemmän valoa, koska sen lakkapinta on selvästi tummunut ja lohkeillut. Oikeanpuoleinen on säilyttänyt paremmin alkuperäisen ilmeensä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman asian sivusta, mutta kuitenkin. Ilmailu kuului osana myös Billingin perheeseen. "Valkoinen Sheikki" Louis Billing muutti perheineen Vaasaan, jossa hänen poikansa Sven lensi purjelennon A-kurssin vuonna 1950 ja B-tutkinnon seuraavana vuonna. Vaasan Lentokerho avusti "Valkoista Sheikkiä" huviteltassa ja karusellissä huhti-toukokuun vaihteessa 1950 sekä toukokuun aluusa 1951, ja kerho sai hieman rahaa tästä. En tiedä liittyykö nämä kuvan "siivet" jotenkin Svennin lentoharrastukseen, ei tiennyt myöskään Raimo "Rami" Uusihauta, joka oli Svennin kanssa samalla lentokurssilla ja jolta asiaa kysyin tänään.

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman asian sivusta, mutta kuitenkin. Ilmailu kuului osana myös Billingin perheeseen. "Valkoinen Sheikki" Louis Billing muutti perheineen Vaasaan, jossa hänen poikansa Sven lensi purjelennon A-kurssin vuonna 1950 ja B-tutkinnon seuraavana vuonna. Vaasan Lentokerho avusti "Valkoista Sheikkiä" huviteltassa ja karusellissä huhti-toukokuun vaihteessa 1950 sekä toukokuun aluusa 1951, ja kerho sai hieman rahaa tästä. En tiedä liittyykö nämä kuvan "siivet" jotenkin Svennin lentoharrastukseen, ei tiennyt myöskään Raimo "Rami" Uusihauta, joka oli Svennin kanssa samalla lentokurssilla ja jolta asiaa kysyin tänään.

 

Jukka

 

 

 

Juuri tällaisen perimätiedon toivossa mainitsin Billingin nimen avausviestissä, kiitos. :) Mietin juuri sitä, että onko "Valkoisella Sheikillä" ollut lentohärveleitä sun muita sirkuksessa, ilmeisesti ei.

 

Pienoismallitiedoista kiitokset kommentoijille. Hauska, kun on olemassa tällainen paikka, jossa tiedetään vastauksia kun jokin asia hämmästyttää tai kummastuttaa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään