Tatu Koiranen

Transponderivaatimukset EFHK:n lähistölle

131 viestiä aiheessa

Kun asennatte niitä transpondereita, niin muistakaa tehdä UL-koneisiinkin tehdä merkitä tekniseen kirjanpitoon muutoksesta. Kuten muistakin muutoksista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Mitä IFR-hyväksytyltä laitteelta vaaditaan enemmän kuin VFR-hyväksytyltä?

 

Suurin käytännön ero tason 2 luokkien 1 ja 2 transpondereiden välillä on se, että luokan 1 transponderissa lähetysteho on vähintään 125 wattia, kun luokassa 2 riittää 71 wattia -> luokan 1 laite kuuluu paremmin. Vaatimusten osalta, luokka 1 vaaditaan yli pinnan 150 tai kun matkalentonopeus on yli 175 solmua.

 

Tason 1 laitteita edellytetään sitten, kun matkalentonopeus on yli 250 solmua tai lentolaitteen mtom on yli 5,7 tonnia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selvennykseksi, pilvilento purjekoneella tapahtuu näin:

 

Hyvä tiivistys, mitä pilvilento purjekoneella on. On aina kiinnostanut tietää (mutta en ole kehdannut kysyä). Kiitos kaimalle!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käytännön ongelma: mistä löytyy halvin S-moodin transponderi? ADS-B vastaanottokykyisen hintaa en uskalla kysyäkkään ...

Onko Windcraftin TT21:stä halvempaa missään?

 

Kun tuo nyt näämmä tulee pakolliseksi kuitenkin.

 

 

Dittel KTX2. Ruotsin diileri (www.nordicaviation4all.se) ennustaa 250 wattisen mallin hinnaksi 1737€, 130 wattinen lienee vielä vähän halvempi. Kaikissa näissä eurooppalaisissa nykyvehkeissä on ADS-B valmius, siihen sopiva gps-lutikka pitää tosin hommata myöhemmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Dittel KTX2. Ruotsin diileri (www.nordicaviation4all.se) ennustaa 250 wattisen mallin hinnaksi 1737€, 130 wattinen lienee vielä vähän halvempi. Kaikissa näissä eurooppalaisissa nykyvehkeissä on ADS-B valmius, siihen sopiva gps-lutikka pitää tosin hommata myöhemmin.

 

nmea:ta ulos työntävä gps-vastaanotin ei tosin maksa juuri yhtään mitään, hinnat alkaen parista kymmenestä eurosta ja vajaalla satasella saa jo premium-luokan laitteita ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

nmea:ta ulos työntävä gps-vastaanotin ei tosin maksa juuri yhtään mitään

 

Mutta se, minkä laitteen siihen saa kytkeä ja vielä tyyppihyväksytyssä ilma-aluksessa, onkin sitten ihan eri asia...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta se, minkä laitteen siihen saa kytkeä ja vielä tyyppihyväksytyssä ilma-aluksessa, onkin sitten ihan eri asia...

 

Muutostyötä ja lupaa sellaisen suorittamiseen se transponderikin yleensä edellyttää. Oikeissa lentokoneissa, siis.

 

Vai oliko siellä yleistä RAIM-vaatimusta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tilanne on nähdäkseni epäselvä... Jos joku osaa valaista enemmän olen tyytyväinen .

Mutta jos halutaan saavuttaa AMC20-24 yhteensopivuus, siis että ATC-elin voisi käyttää koneen lähettämää paikkaa porrastuksiin jne., saa laitteeseen kytkeä vain ETSO hyväksytyn käytännössä RAIM toiminnalla varustetun ilmailuGPSn, eli ns. IFR GPSn.

Maksaa moninkertaisesti transponderin hinnan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FLARMit keskustelevat keskenään, transponderit eivät. Sehän se suurin ero on. Transponderi koneessa ei auta väistämään toista konetta.

 

Tämä on vain puoliksi totta ja varmaan kokototuus Suomessa, mutta Garminilla on ainakin GTX 330:ssa ns. Traffic Information System (TIS), jolla muut koneet näkee omalla karttanäytöllään... joskin näitä TIS-asemia lienee vain Yhdysvalloissa ja sielläkin niitä on kaiketi vähennetty viime vuosien aikana.  :-[

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietooni tuli tapaus, jossa lentäjä oli tietämättään ajellut TMA:lla. Syynä tähän oli GPS:n ikivanhat päivitykset, joissa ilmatilojen rajat olivat isoisän ajoilta. Jos GPS:ää käyttää ilmatilojen rajojen tarkentamiseen kuten minäkin teen, on syytä varmistua, että laite on päivitetty ajantasaisilla tiedoilla.

Valitettavasti monet käytössä olevat ilmailu-GPS:t ovat poistuneet jo valmistajan päivitysten piiristä, siitäkin huolimatta päivitys saattaa onnistua ainakin Garminin laitteille, joten älkää heittäkö turhaan laitteita tämän takia roskiin. Jos jollakin on tällainen vanha päivityskelvoton Garmin, niin ottakaa yhteyttä niin kerron kuinka päivityksen saisi siihen.

 

Toinen täysin vastaavaan asiaan liittyvä tapaus oli, jossa kaverilla oli matkalennolle lähtiessään noin 10 vuotta vanha kartta, pyysin kaverilta karttaa pieneen fiksaukseen ja piirsin siihen kynällä oikeat ilmatilarajat koskien aiottua reittiä, jotta töppiä ei tulisi sen vuoksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietooni tuli tapaus, jossa lentäjä oli tietämättään ajellut TMA:lla. Syynä tähän oli GPS:n ikivanhat päivitykset, joissa ilmatilojen rajat olivat isoisän ajoilta. Jos GPS:ää käyttää ilmatilojen rajojen tarkentamiseen kuten minäkin teen, on syytä varmistua, että laite on päivitetty ajantasaisilla tiedoilla.

 

Miksei Trafi auta tässä? Maanmittauslaitokselta saa ilmaiseksi maastokartat, mutta lentokarttoja ei saa.

 

Turha syyttää lentäjiä siitä, ettei heillä ole rahaa satoja maksaviin jeppeseihin joka vuosi. Vai pitäisikö nekin tehdä pakollisiksi?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksei Trafi auta tässä? Maanmittauslaitokselta saa ilmaiseksi maastokartat, mutta lentokarttoja ei saa.

 

Turha syyttää lentäjiä siitä, ettei heillä ole rahaa satoja maksaviin jeppeseihin joka vuosi. Vai pitäisikö nekin tehdä pakollisiksi?

 

 

Kyllä jokaisen lentäjän koulutus sisältää sen että hänen kuuluu pitää itsensä ajan tasalla karttojen ja ilmatilamuutosten kanssa. Tähän löytyy ihan ilmainen palvelukin eli eAIP: http://ais.fi jossa kaikki muutokset julkaistaan.

 

GPS ei ole virallinen suunnistusapuväline VFR-lentämiseen. Jos lentäjä luottaa vain siihen eikä edes hanki ajan tasalla olevat VFR-kartat (joiden hinta ei päätä huimaa) hän voi syyttää vain itseään.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisikohan viranomaiselta liikaa vaadittu julkaista nuo tiedot ilmatiloista ja niiden muutoksista AIP:n PDF:ien lisäksi ihan oikeasti koneluettavassa muodossa? Riittäisi pelkkä pilkuilla eroteltu tekstitiedostokin.

 

Tällaisen uroteon jälkeen netti täyttyisi työkaluista, joilla voisi itse konvertoida varmasti uusimman ilmatilatiedon valitsemansa rakkineen ymmärtämään formaattiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksei Trafi auta tässä? Maanmittauslaitokselta saa ilmaiseksi maastokartat, mutta lentokarttoja ei saa.

 

Turha syyttää lentäjiä siitä, ettei heillä ole rahaa satoja maksaviin jeppeseihin joka vuosi. Vai pitäisikö nekin tehdä pakollisiksi?

 

 

Pitäisikö myös maantieliikenteen karttojen ja miksei samalla sitten vaikka merikarttojenkin olla kaikille ilmaisia ;D ? (retorinen kysymys!)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitäisikö myös maantieliikenteen karttojen ja miksei samalla sitten vaikka merikarttojenkin olla kaikille ilmaisia ;D ? (retorinen kysymys!)

 

Harrastuslentäjien eksymisessä ei ole kysymys harrastuslentäjien vaan niiden satojen ihmisten turvallisuudesta, jotka istuvat siellä kaupallista ilmakuljetusta suorittavan suihkarin kyydissä.

 

Olisi enemmän kuin perusteltua, että harrastuslentäjille tyrkytettäisiin ilmaiseksi mahdollisimman paljon sellaisia resursseja, jotka vähentävät eksymisen vaaraa (ja joiden tuottaminen ei kuitenkaan maksa juuri mitään).

 

Esimerkki, josta Suomessa voitaisiin ottaa oppia: Viron VFR-kartta löytyy eAIP:stä pdf-tiedostona. Eikö ole hölmöä, että Suomessa ajantasaisen kartan saamiseksi pitää käydä kaupassa, sen sijaan että printtaisi kartan netistä...

http://aim.eans.ee/index.php?option=com_content&view=article&id=79&Itemid=19〈=en

 

Turvallisuus ei edisty syyllisten etsimisellä vaan miettimällä, mitä voitaisiin tehdä asioiden kehittämiseksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

GPS ei ole virallinen suunnistusapuväline VFR-lentämiseen. Jos lentäjä luottaa vain siihen eikä edes hanki ajan tasalla olevat VFR-kartat (joiden hinta ei päätä huimaa) hän voi syyttää vain itseään.

 

Mitä? Vaikka ymmärrän, että pelkän GPS:n varassa lentävät ovat usein täysin kuutamolla, niin ei yhtään paremmalta kuulosta se, että joku yrittää saarnata "virallisista suunnistusapuvälineistä" antaen ymmärtää, että jotkin apuvälineet olisivat jollain tavalla virallisia ja jotkin epävirallisia.

 

Lisäksi muistutan, että VFR-lentäminen pilvien päällä sekä yöllä perustuu nykyään hyvinkin vahvasti juuri GNSS-suunnistuslaitteisiin, kun maalaitteet (VOR:t) jatkuvasti vähentyvät, eikä DME nykyäänkään ole hirveän yleinen varuste yleisilmailukoneessa joka on tarkoitettu VFR-lentotoimintaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä? Vaikka ymmärrän, että pelkän GPS:n varassa lentävät ovat usein täysin kuutamolla, niin ei yhtään paremmalta kuulosta se, että joku yrittää saarnata "virallisista suunnistusapuvälineistä" antaen ymmärtää, että jotkin apuvälineet olisivat jollain tavalla virallisia ja jotkin epävirallisia.

 

Lisäksi muistutan, että VFR-lentäminen pilvien päällä sekä yöllä perustuu nykyään hyvinkin vahvasti juuri GNSS-suunnistuslaitteisiin, kun maalaitteet (VOR:t) jatkuvasti vähentyvät, eikä DME nykyäänkään ole hirveän yleinen varuste yleisilmailukoneessa joka on tarkoitettu VFR-lentotoimintaan.

 

OK, jospa korjaan sanan "virallinen" sanalla "pakollinen", paraneeko? OPS M2-1 vaatii että VFR-lennolla on oltava mukana "ajan tasalla olevat tarkoituksenmukaiset kartat" mutta ei vaadi radiosuunnistuslaitteita muutoin kuin kohdan 7.2.2. mukaisesti (sisältäen juuri lennot yöllä ja pilven päällä).

 

Aihetta sivuten, onko siis GPS:ssä tai tabletissa oleva ajan tasalla oleva kartta nykyään OK eli määräyksen vaatimukset täyttävä varuste/asiakirja? 

 

Kiitos muistutuksesta GPS:n merkityksestä kun lennetään VFR pilvien päällä ja yöllä. Esitän kuitenkin sellaisen otsikon aiheeseen liittyvän kommentin että tällaisessa toiminnassa (ainakin yölento, AIP:n teksti on mielestäni hieman epäselvä koskien on top-lentoa) vaaditaan jatkuvaa radiokuunteluyhteyttä johonkin ATS-elimeen. Tällä käsitykseni mukaan on suuri merkitys ilmatilarikkomustapauksessa, koska tunkeutujaan on mahdollista saada kaksipuolinen yhteys paljon nopeammin kuin jos se lentää normaalia VFR-lentoa uskoen olevansa valvomattomassa ilmatilassa, jolloin sen radio voi olla viritetty ties mille taajuudelle.

 

Harrastuslentäjien eksymisessä ei ole kysymys harrastuslentäjien vaan niiden satojen ihmisten turvallisuudesta, jotka istuvat siellä kaupallista ilmakuljetusta suorittavan suihkarin kyydissä.

 

Olisi enemmän kuin perusteltua, että harrastuslentäjille tyrkytettäisiin ilmaiseksi mahdollisimman paljon sellaisia resursseja, jotka vähentävät eksymisen vaaraa (ja joiden tuottaminen ei kuitenkaan maksa juuri mitään).

 

Esimerkki, josta Suomessa voitaisiin ottaa oppia: Viron VFR-kartta löytyy eAIP:stä pdf-tiedostona. Eikö ole hölmöä, että Suomessa ajantasaisen kartan saamiseksi pitää käydä kaupassa, sen sijaan että printtaisi kartan netistä...

http://aim.eans.ee/index.php?option=com_content&view=article&id=79&Itemid=19〈=en

 

Turvallisuus ei edisty syyllisten etsimisellä vaan miettimällä, mitä voitaisiin tehdä asioiden kehittämiseksi.

 

Hyviä pointteja. Kenties jo lukijoille tuttua, mutta Suomessakin on nyt tarjolla VFR Helsinki-kartta netissä, ja lisäksi myös VFR-ilmoittautumispaikkojen ja korkeiden lentoesteiden luettelot koneluettavassa muodossa. Eli jotain sentään tapahtuu meilläkin.

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aihetta sivuten, onko siis GPS:ssä tai tabletissa oleva ajan tasalla oleva kartta nykyään OK eli määräyksen vaatimukset täyttävä varuste/asiakirja? 

 

Finavia sivuillansa tiedoittaa että ANC 1:500 000 ilmailukartat koko Suomesta on saatavissa erillisellä sovelluksella iOS ja Android alustaa käyttäviin laitteisiin. Jotenka uskoisin että tablettissa olevat ajanmukaiset kartat täyttävät vaatimukset. Tosin jos joku tietää jonkun Trafista joka osaisi valottaa asiaa niin ei kun kysäsemään et miten on asian laita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OK, jospa korjaan sanan "virallinen" sanalla "pakollinen", paraneeko? OPS M2-1 vaatii että VFR-lennolla on oltava mukana "ajan tasalla olevat tarkoituksenmukaiset kartat" mutta ei vaadi radiosuunnistuslaitteita muutoin kuin kohdan 7.2.2. mukaisesti (sisältäen juuri lennot yöllä ja pilven päällä).

 

Aihetta sivuten, onko siis GPS:ssä tai tabletissa oleva ajan tasalla oleva kartta nykyään OK eli määräyksen vaatimukset täyttävä varuste/asiakirja?

 

Vaikeahan sitä on kiistääkään ettei ne kartat olisi oikeita tai tarkoituksenmukaisia. Moni on lentänyt aivan eri paperikartoillakin kuin mitä ilmaliikennepalveluntarjoaja tuottaa, esim. jeppesenin kartoilla, joten mitään pakkoa käyttää nimenomaan Finavian ANC-karttaa ei ole.

 

Tietysti laitteilla pyöriville kartoille yksi ominainen ongelma on se, että laitteen täydellinen ja ennakoimaton inkapasitaatio on todennäköisempi kuin paperikartan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietysti laitteilla pyöriville kartoille yksi ominainen ongelma on se, että laitteen täydellinen ja ennakoimaton inkapasitaatio on todennäköisempi kuin paperikartan.

Mitenhän iPadin akun saisi kestämään (vielä) pidempään? Nyt se kestää sen 5-6h joten ei se nyt ihan ongelmaksi ole muodostunut. Paperikartallekin voi käydä hassusti, ks. http://www.ilmailu.org/forum/index.php?page=ultrakevyt_taipaleen_alku

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikeahan sitä on kiistääkään ettei ne kartat olisi oikeita tai tarkoituksenmukaisia. Moni on lentänyt aivan eri paperikartoillakin kuin mitä ilmaliikennepalveluntarjoaja tuottaa, esim. jeppesenin kartoilla, joten mitään pakkoa käyttää nimenomaan Finavian ANC-karttaa ei ole.

 

Tietysti laitteilla pyöriville kartoille yksi ominainen ongelma on se, että laitteen täydellinen ja ennakoimaton inkapasitaatio on todennäköisempi kuin paperikartan.

 

Skyfoxin sivuilla oli tällainen ilmoitus

 

Original Jeppesen announcement: With reference to our former information we regret to inform you, that Jeppesen will not release further VFR+GPS charts for 2013. Jeppesen will focus to include more enroute data into our Mobile FliteDeck VFR app with future releases. This will support Jeppesen’s portfolio transition to state-of-the-art technology for the General Aviation market place and build a mid-term replacement for traditional paper solutions.

 

Jotenkin tuli mieleen että olikohan ne paperikartat nyt siinä...  ???

 

S

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenhän iPadin akun saisi kestämään (vielä) pidempään? Nyt se kestää sen 5-6h joten ei se nyt ihan ongelmaksi ole muodostunut.

 

Oman Samsung Galaxy Tabin akunkesto GPS-käytössä on noin 4-5 tuntia. Tällä sen saa triplattua: http://www.verkkokauppa.com/fi/product/12254/ctxrv/Veho-Pebble-XT-erillisakku-usb-virtalahde-matkapuhelimille-j

 

Toinen käytössäni oleva ulkoinen vara-akku http://www.verkkokauppa.com/fi/product/28128/dmctx/Fuj-tech-Power-Bank-2600-mAh-varavirtalahde-musta tuplaa toiminta-ajan, mutta on se hinnaltakin vain puolet. Yöksi nämä menevät lataukseen ja toimivat tietenkin samalla tavoin kännykässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitäisikö myös maantieliikenteen karttojen ja miksei samalla sitten vaikka merikarttojenkin olla kaikille ilmaisia ;D ? (retorinen kysymys!)

 

En nyt muista tarkkaan mitkä kaikki kartat jo ovat. Perustelu näille oli, että valtion, eli siis veronmaksajien rahoilla, tehtyjen tuotteiden pitäisi olla mahdollisimman hyvin kansalaisten hyödynnettävissä.

Tuolla perustelulla, "kyllä".

 

Minusta perustelu on ihan validi. Kartat vielä lisäävät turvallisuutta, joten niiden pihtaaminen on typerää.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään