Timo Hyvönen

Purtsikalla peltoon...

17 viestiä aiheessa

...kun lukee säätä väärin. Oli hieno lentopäivä sunnuntaina, mutta erikoinen sään muutos jäi huomaamatta ja päädyin Iitin Matkakeitaan pihapiiriin. Soitin vielä päivystävälle meteorologi Kimasellekin ja pähkäiltiin, kun hänkin oli havainnut jokunen päivä aikaisemmin samoilla seuduilla samanlaista ilmiötä. Liekö kyseessä kuuluisa Iitin tymäkolmio?

 

http://ilmailu.blogspot.fi/2013/06/purjelennon-huumaa-korkealla-ja.html on kuvia ja juttua, kivaa oli joka tapauksessa. Huima seikkailu!

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin Papa-Foxilla noin kello 13:15 Vierumäen eteläpuolella. Minusta sää näytti siitä itään aivan mahdottomalta, ei kannattanut jatkaa. Viimeiset kunnon pilvet olivat Lahden - Vesivehmaan tasalla, nekin jo vähän satoivat. VA oli kääntynyt Nastolan kaakkoispuolelta (10 km) takaisin päin noin puoli tuntia aiemmin.

 

Taivas näyttää erilaiselta eri ihmisille eri aikoina, aika vaikea vertailla...

 

Alla olevassa kuvassa PF on turkoosi, VA on lila. Punainen ja keltainen ovat ruotsalaisia. Sininen on aussi.

 

Blogissa kirjoitat ettet halunnut mennä oraspellolle. Nehän ovat tähän aikaan vuodesta parhaita laskupaikkoja?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep,

 

544b9abee41d985964b9fd496d538a61.gif

 

Tämmösen sarjan otin siitä pellolta sitten. Tommonen samanlainen siellä kaukana näkyi mutta tuuli loppui kesken. Siltä se minusta ainakin näytti.

 

Tuo harkitsemani oraspelto oli väärin päin ja mäen vieressä. Muistan toisaalta senkin, kun Juuso laski johonkin oopiumi- tai oreganopeltoon, mikä taas maksoi Korvauksia. Tämä ruohopelto oli nätti, kova ja tien vieressä.

 

Kai sitä joskus oppii tai sit ei.

 

t. TImo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

http://ilmailu.blogspot.fi/2013/06/purjelennon-huumaa-korkealla-ja.html on kuvia ja juttua, kivaa oli joka tapauksessa. Huima seikkailu!

 

Hieno ilmailukertomus Timolta! Välittää hyvin purjelentämisen kiehtovaa maailmaa. Samoin antaa hyvän kuvauksen päätöksenteosta ja maastolaskun valmistelusta. Tuota blogia kuvineen, karttoineen ja  jälkianalyyseineen voisin kuvitella käytettävän koulutusmateriaalinakin. Jopa wingletin tapin katoamisesta voi jotain oppia. Nim. Joitakin rikipultteja mereen pudottanut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei Jaska, en odottanut drombia. En kyllä löytänyt googlella, mikä drombi on, lienet tarkoittanut trombia? Täytyy varmaan avata sinullekin vähän, miten purjelentokone toimii - ei, emme käytä nostoissa trombeja. Trombissa lentäminen kävisi todennäköisesti kuolemaksi, ei purtsikkakaan kestäisi niitä kiihtyvyyksiä.

 

Oikeastaan odotin vähän seuraavanlaista:

 

Olin lentänyt pilven ali ja sain ihan hyvän noston "takareunalta", tuon punaisen pylpyrän yläreunasta. Katsoin eteenpäin ja aurinko paistoi Kalliosaaren suunnalla hakkuuaukeaan joten arvioin siinä olevan noston. Nyt kun katson tarkemmin tuota earth-kuvaa, voi olla, että käännyin takaisin liian aikaisin (sininen).

 

Menin takaisin vanhaan nostoon ja se olikin huima, yli 4m/s. Katsoin uudestaan reitille ja keltaisen ympyrän tienoilla aurinko paistoi maahan = siellä on nosto --> lähdin sinne

[ attachment removed / expired ]

 

Pientä kantavaa siinä olikin (keltainen), mutta ei kunnon nostoa. Päätin olla tuhlaamatta korkeutta, sillä edessäpäin näkyi kehittyvää kumpupilveä. Karroin vielä tuon hiekkamontun yli (pieni punainen) mutta jatkoin pilven alle (iso punainen)

[ attachment removed / expired ]

 

Pieni kantava siinä olikin (punainen) mutta ei varsinaista nostoa. Näin vieressä hakkuuaukean (alempi sininen), sekään ei nostanut. Kaarroin ja järven rannalla oli taas pieni kehittyvä tuhnakepilvi (ylempi sininen). Tämä oli viimeinen varsinainen yritykseni, korkeutta oli enää n. 400 metriä ja olin valinnut jo peltoalueen. Lensin vielä hakkuuaukon (keltainen) yli (ei nostoa) ja kaarroin katsomaan pellon tarkemmin ja valitsemaan laskusaran (vihreä)

[ attachment removed / expired ]

 

Tein laskukierroksen ja lähestyin pitkin loivasti laskevaa peltoa, talojen yli (sieltä tulikin ihmisiä kysymään, sattuiko) ja laskeuduin tuolle niitetylle heinäpellolle. Keltainen viiva on suunnilleen maakiito, kosketus oli vähän lähempänä puskia siinä etureunalla. KÄyrästä näkyy kun vedin jarrut täysin auki. Jostain syystä tuo ANC jätti minut ilmaan ja siirsi tielle, vaikka laskeuduin pellolle.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaska, selkeyttikö tämä?

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

>Jaska, selkeyttikö tämä?

 

t. Timo<

 

 

JOO.itsekin purtsikalla lentäneenä hokasin jujun. ;D

Drombeja väistellen mekin mentiin ja aina lentokentälle laskuun  ::)

Loppuiks sulta bensa  :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei, purjekoneissa ei käytetä bensaa tai muitakaan polttoaineita, ne lentävät aurinkoenergialla. Se tosin loppui tässä tapauksessa kesken siltä kohtaa, mihin menin noviisina lentelemään.

 

Hienoa, että laskeuduitte aina lentokentälle, varmaan aina laskutelineet ulkona? No, eihän noissa purtsikoissa kovin pitkään vielä ole ollut sisäänvedettäviä telineitäkään.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei, purjekoneissa ei käytetä bensaa tai muitakaan polttoaineita, ne lentävät aurinkoenergialla. Se tosin loppui tässä tapauksessa kesken siltä kohtaa, mihin menin noviisina lentelemään.

 

Hienoa, että laskeuduitte aina lentokentälle, varmaan aina laskutelineet ulkona? No, eihän noissa purtsikoissa kovin pitkään vielä ole ollut sisäänvedettäviä telineitäkään.

 

t. Timo

 

Eikös se aurinkoenergia ole eräänlaista "menovettä", siis purtsikkabensaa, joka loppui sulta kesken  :o

 

Kyllä siihen aikaan joku laittoi laskussa telineet sisään. :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tää lentoanalyysi?

 

Air Nav Pro (iPhone) oli päällä näyttämässä ilmatilajakoja ja se rekisteröi lennon. Otin sen talteen kml-fileenä laittamalla ANP:n web serverin päälle ja latasin satsin Google Earthiin. Siellä taas pystyy helposti pyörittelemään eri kulmia näkyviin ja sit vaan screenshotteja ja paint.netillä ympyröitä ja nuolia...

 

Ei sen kummempaa

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Timon analyysikuvat ovat todella parasta täällä nähtyä  :thmbup:

Mutta unohtuiko lennolla , laitteita näprätessä, se aurinkobensan seuranta  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei,

 

tuota laitetta ei tarvitse näpräillä lennolla. Lukaisepa uudestaan nuo kuvatekstit, niin näet, minkälaisia virhearviointeja tein.

 

Tekstistä puuttuu vielä ehkä yksi huomio, jonka muistin myöhemmin: tuon alueen päällä ehkä 2,5 km korkeudessa oli sellainen "nostavan" pilven näköinen kokoelma, mutta alempana oli "cumuluksia" jotka olivatkin ilmeisesti lopulta vain hologrammeja.

 

Sakari voisi analysoida paremmin, olin näköjään n. tunnin heidän jälkeensä tuolla paikalla.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haa!

Ajelin juuri su Matkakeitaalta Kouvolaan päin, purtsikka oli siinä vaiheessa jo paketissa ja vissiin etsitte sitä tappia, kun ryhti oli kovin kumarainen  :)

Näin pitkän aikaa sitten viimeksi lentäneenä = lähes maallikkona ihmettelin, että miten niiden lankojen/ojien/teiden vuoksi siihen mahtui laskuun, mutta tieltä ohi suhahtaessa pelto näyttää varmaan kovin erilaiselta kuin kokeneen lentäjän silmin.

 

Hieno reportaasi ja tosiaan vaikuttava kuvasarja kuten tuossa jo ylistettiin. Tämmöisiä lisää, niin kohta olen taas tuhlaamassa aikaani ja rahaani lentämiseen ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo kun katselin itsekin maasta niitä lankoja siellä tien toisella puolella, mietiskelin ettei sinne oikeasti olisi mitenkään mahtunut. Tuolta laskusuunnasta taas pelto oli avoin, reunaestekin aika matala. Olisihan sitä voinut isommankin pellon löytää.

 

Kaivoin vähän lisää erilaisia näkymiä G-Earthista tuonne http://ilmailu.blogspot.fi/2013/06/purjelennon-lokitiedon-tarkastelua.html - korkeustieto auttaa analysoimaan lentoa vielä paremmin. Oli siinä lopussa melkein nostoa, melkein!

 

t. Timo

 

P.S. Blogille tuli juuri nyt 75000. lukukerta täyteen, kiitoksia!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään