Jukka Hälinen

Ilmailusää

56 viestiä aiheessa

Kiitos vielä linkistä kunnon sadetutkaan. Taidan laittaa ilmailusään säätäjille pyynnön että panisivat noi lentopaikkojen koodit karttapohjaan näkyviin.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aluksi tuntui ihan kamalalta, mutta alkaa siihen pääsemään sisään, kun jaksaa opetella. Nokialaisella sitten onkin hakalampaa. Jossain puskassa tuo valtava tiedonpaljous tukkii syrjäseutujen tiedon kinttupolun. Entinen toimi mobiilissakin kohtuullisesti. No, toivottavasti sitä vähän viilataan kevyempään suuntaan. Nörteille ei ole tullut mieleen, että säätä saatetaan katsella jossain muuallakin, kuin pöytäkoneen ääressä. Itse olisin ollut säälittävän tyytyväinen entiseen karvalakkiversioon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aiheutat poloiselle Finavian nörtille ahdistusta ja paineita.

 

Voi siellä talous-puolellakin olla jollain hiki, kun selviää paljonko tuosta nykyisestä lentosääpalvelusta maksetaan... Paljonkohan sivuston tekemiseen on oikeasti käytetty aikaa.

 

Itsenikin mielestä Forecan palvelu oli selkeämpi ja helpompi, mutta olisi siinäkin parannettavaa vielä ollut. Varsinkin noita AWS METAReita olisi ollut kiva saada ihan kartalle asti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hirmu kivan on Kalle koodannut. Kiitos. Vaivatta kaikki tarvittava. Vielä kun saisi ylätuulet mukaan, niin homma palvelisi samalla klikkauksella vielä hyppylentäjääkin! ;)

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulis ettei tietokoneajan nörttipojulle tuottais hankaluuksia sopeutua uuteen sääsivustoon, mutta toisin kävi. Mä en vaan millään tunnu oppivan miten tuolta saa METARit ja GAFORin näkyviin ilman turhia klikkauksia ja kokonaan alusta aloittamista. Ja ennen oli mm. näkyvyys ja pilvikorkeus niin kätevästi kartalla, että sai jonkinlaisen yleiskuvan lentosäästä ilman metariin syventymistä (toki kyllähän ne tuli luonnollisesti myös katsottua).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hirmu kivan on Kalle koodannut. Kiitos. Vaivatta kaikki tarvittava. Vielä kun saisi ylätuulet mukaan, niin homma palvelisi samalla klikkauksella vielä hyppylentäjääkin! ;)

 

-A-

 

Nyt on mukana myös tuo graafinen tuulitieto. Olisi kiva jos olisivat näihin uusiin sivuihin ottaneet mukaan myös aiemmilla sivuilla olleen tekstimuodossa olleen reittituulitiedon. Tätä ei enää näiltä uusituilta sivuilta löydy?

 

-kalle

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...ttu mulla meni hermot tohon ilmatieteen laitoksen palveluun. Eihän tuosta etusivusta saa mitään infoa paitsi että Eestissä on sigmettiä - ketä kiinnostaa?!?! Tosi hankala saada nopeasti se relevantti tieto eli METARit.

 

Palautteeseen vastattiin kohteliaasti että "joo samanlaista viestiä on tullut" mutta eihän tuo tunnu vaikuttavan. Raportoin tuon kyllä jo yhtenä lentoturvallisuutta vaarantavana asiana Trafin kyselyssäkin.

 

Kalle, kuis ois linkki http://www.arcgis.com/home/webmap/viewer.html?webmap=fe3e202422e1476e9d41ac3d5fb1faf6 -palveluun? Alkaa muuttua kohta portttttaaliksi.

 

Yksi muuten jota olen jäänyt kaipaamaan on se värillinen pilvenkorkeuskartta josta näki koko Suomen yhdellä vilkaisulla.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on mukana myös tuo graafinen tuulitieto. Olisi kiva jos olisivat näihin uusiin sivuihin ottaneet mukaan myös aiemmilla sivuilla olleen tekstimuodossa olleen reittituulitiedon. Tätä ei enää näiltä uusituilta sivuilta löydy?

 

-kalle

 

Mainiota. Mahtavaa! Eilisen päivää vietin kentän laidalla yritellen puhelimella selvittää säitä. Ei tullut mitään. Tässä on kaikki. Iso kiitos. Lähdenpä taas kentän laidalle!

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...ttu mulla meni hermot tohon ilmatieteen laitoksen palveluun. Eihän tuosta etusivusta saa mitään infoa paitsi että Eestissä on sigmettiä - ketä kiinnostaa?!?! Tosi hankala saada nopeasti se relevantti tieto eli METARit.

 

Palautteeseen vastattiin kohteliaasti että "joo samanlaista viestiä on tullut" mutta eihän tuo tunnu vaikuttavan. Raportoin tuon kyllä jo yhtenä lentoturvallisuutta vaarantavana asiana Trafin kyselyssäkin.

 

Kalle, kuis ois linkki http://www.arcgis.com/home/webmap/viewer.html?webmap=fe3e202422e1476e9d41ac3d5fb1faf6 -palveluun? Alkaa muuttua kohta portttttaaliksi.

 

Yksi muuten jota olen jäänyt kaipaamaan on se värillinen pilvenkorkeuskartta josta näki koko Suomen yhdellä vilkaisulla.

 

t. Timo

 

Pilvikorkeus- ja näkyvyyskartta on ehkä enää ainut jota tuohon Kallen järjestelmään kaipais. Siitä näki nopeesti, että kannattaako ees yrittää lentelemään ja jos, niin mihin suuntaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pilvikorkeus- ja näkyvyyskartta on ehkä enää ainut jota tuohon Kallen järjestelmään kaipais. Siitä näki nopeesti, että kannattaako ees yrittää lentelemään ja jos, niin mihin suuntaan.

 

Minulla on jostain syystä käsitys, että noissa kartoissa esitettiin vain jotenkin interpoloituna eri lentokenttien Metareiden pilvi-, tuuli-, näkyvyys- ja lämpötilatiedot. Varmaan usein näin saadaankin oikea tieto, mutta ei varmastikaan aina. Käsitys vahvistui, kun muutama kuukausi sitten kartassa esitettiin nätisti Lapissa erittäin kylmä ja suuri alue. Lämpötila tippui alueen laidoilta tasaisesti kohti keskustaa. Silloin näytti kyseisen alueen keskipisteessä olevan aseman Metar muistaakseni -20C (anturivirhe?), vaikka yleinen lämpötila oli reilusti plussan puolella (>10?). Interpolointi sitten ehkä tuotti pakkasta varmaan 100 x 100 km2 alueelle. En siis missään tapauksessa luottaisi tuolla tapaa tuotettuun tietoon.

 

Voin olla väärässä ja jos kuka tietää totuuden, niin korjatkoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tottakait pitää osoittaa tervettä kritiikkiä kaikkea lukemaansa kohtaan, mutta jos näytti Joensuusta lähtiessä punasta Lounaaseen, mutta sinistä Ouluun päin ja mieli teki lähteä taivastelee, niin siitä nopsaan pysty kattoo suuntaviivoja. Samoin jos ikkunasta näytti sinistä taivasta olevan, mutta kartalla oli iso punanen läiskä, niin sillon oli myös syytä epäilyksiin. Yhdeksänä päivänä kymmenestä se kuitenkin kertoi pelkkiä METAReita helpommassa muodossa onko lentokeliä luvassa noin yleisesti ja missä suunnassa sellaista saattais olla.

 

Edit: Noita AWS-metareiden tietojahan vois ripotella myös koordinaatteina ja kelitietoina kartalle iterointimenetelmälle pisteiksi ja siten saada paljon kattavamman peiton Suomen alueelta. Näin luulen kyllä sen Forecan systeemin toimineenkin, eli AWS-metarit oli siinä huomioitu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Edit: Noita AWS-metareiden tietojahan vois ripotella myös koordinaatteina ja kelitietoina kartalle iterointimenetelmälle pisteiksi ja siten saada paljon kattavamman peiton Suomen alueelta. Näin luulen kyllä sen Forecan systeemin toimineenkin, eli AWS-metarit oli siinä huomioitu.

 

Eikös Forecassa nimenomaan lukenut, että AWS-METAReita ei tuossa huomioitu eli siihen varmaan liittyi taas jotain oikeus-/maksukysymyksiä. Mutta tuolla tavoin tehty kartta olisi tosiaan jo paljon tarkempi kuin normaalein METARein tehty kartta. Olisikohan

 

Ja olen kanssa samaa mieltä, että on se nyt yleiskuvana parempi edes interpoloida sitä säätä jonkinverran ja jos tämä ei jollekin kelpaa, niin katsoo sitten pelkästään niitä METAReita, jotka ovat tietoa vain tietyssä pisteessä eikä sekään välttämättä oikein...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, kritisoin vain sen entisen kartan toteutustapaa, en karttamuotoista tiedotusta sinänsä. Tietenkin graafinen kartta antaa yleiskuvan nopeasti. Pilvikorkeudet ja näkyvyys kartan väreillä on hyvinkin selkeä tapa. Tärkeätä on miten tieto kartalle tuotetaan. Se entinen tapa, jossa lentoasemien välisten alueiden tiedot näytti olevan tuotettu lineaarisella interpoloinnilla lentoasemien Metareiden tiedosta, perustui mielestäni liian harvaan näytteenottoon. Rintamat mahtuvat hyvin noin harvan verkon silmistä läpi. AWS metareiden lisääminen parantaisi tilannetta ainakin Suomen eteläosissa. Melkoisen omituiselta näytti myös lopputulos esimerkkini kartassa, kun mittaustietoihin ei nähtävästi oltu liitetty minkäänlaista luotettavuustarkastelua. Esimerkin tapauksessa virhe oli helppo havaita. Näin ei kuitenkaan välttämättä aina ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja sama sutaisu näkyvyys tiedoilla.

 

Nyt aletaan puhua asiaa... vielä kun tähän saataisiin jonkinlainen delta-tieto historiasta. Eli itse näen että VFR-lentämisen kannalta yksi suurin munaus METARissa on näkyvyyden ilmoittaminen. METAREITA tarkkailemalla sää näyttää pysyvän yhtä hyvänä, jos vaikka viimeisen tunnin aikana näkyvyys on mennyt 50 km:stä 10 km:ään, vaikka VFR-lentämisen kannalta (käytännössä, vaikkei sääminimien valossa) mitään muutosta ole tapahtunut. Deltan kun saisi sitten määriteltyä vaikka tunteina... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Armin hieman virkisti muistiani, josta kiitokset Arminille  :)

 

Kuten oheisista vanhoista leikkeistä näkyy, ainakin pilvikorkeustiedoissa on vastoin olettamuksiani nähtävästi käytetty jotain muutakin lähtötietoa, kuin pelkkää Metareiden tuottamaa dataa (AWS Metareita + muutakin?). Minut (ehkä turhaan?) säikäytti se keväinen tapaus, josssa yksi virheellisesti toiminut anturi (lämpötila) näytti sotkevan tiedotuksen ja jonka perusteella tein ehkä hätäisiä johtopäätöksiä.

 

Olisikin mielenkiintoista tietää mistä esim. juuri pilvikorkeusdata silloin vanhassa systeemissä oli poimittu. Ceilometri on kuitenkin kai suhteellisen kallis laite, eikä niitä ehkä ole jokaiselle (yli 400?) sääasemalle ole riittänyt.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FMI:ltä saamani tiedon mukaan on FMI:llä käytössään ceilometri noin 80:llä mittausasemalla ja ne on kuulemma pyritty sijoittamaan tasaisesti ympäri Suomea. Tarkoittanee tasaisesti jaettuna noin 65 km x 65 km välein. Data näistä ei käsittääkseni vielä ole vapaasti saatavilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään tullut päivityksiä:

 

1. Sää lentopaikalla/lentoreitillä -osio

- Oletuksena aukeaa suoraan Suomi -> METAR

- METAR-, TAF- ja GAFOR-listauksista poistettu paikannimet

- Lisätty METAR + TAF -haku, jolloin molemmat tulostuvat yhtä aikaa

- "Hae säätiedot xx km säteeltä" oletukseksi muutettu 100km

- Tulostusasua siistitty, ei enää ylimääräisiä reunuksia ja otsakkeita

- AWS-METARien listauksen järjestystä muutettu enemmän maantieteelliseksi

 

2. Sää kartalla -osio

- Satelliittikuva vaihdettu siten, että näkyvillä on nyt infrapunaan perustuva tuote (toimii myös pimeän aikaan)

- Satelliitti- ja tutkakuvan karttapohjaan lisätty Suomen viralliset lentopaikat (valittavissa myös pois)

- Ennustekartat muutettu 6h ennusteväleistä 3h väleiksi, samalla ennusteen pituus lyhennetty kolmeksi vuorokaudeksi

- "3vrk lentopinnoilla" -osioon lisätty 1000ft ja 2000ft -tasot

- SWC -kartan tulostuspainike korvattu "PDF" -painikkeella, jonka takaa avautuvan PDF:n tulostuslaatu on parempi

- Ylävalikon ulkoasua suoraviivaistettu, jotta varsinaiselle säätuotteelle jäisi enemmän tilaa näytöllä

- Sääkarttojen kellonajan esitystä muutettu selkeämmäksi

- Lisätty uusi VIS,CLD,WIND -osio:

- Sisältää karttamuodossa pilvenkorkeuden, näkyvyyden ja tuulen uusimmat havainnot (uusin tietokannassa oleva havainto viimeisen tunnin ajalta)

- Esitetty siten, että havaintoaseman kohdalla on värillinen symboli, joka kertoo mihin luokkaan havainnon sää osuu.

- Valittavissa METAR (Skandi-alueelta) ja AWS-METAR (Suomi) joko erikseen tai yhtä aikaa

- Eri parametrit valittavissa näkyväksi joko erikseen tai yhtä aikaa

 

3. Käytettäessä sivustoa Internet Explorer -selaimella on säätietojen latautumisessa ja reitin piirrossa ollut ongelmia. Nämä ongelmat pitäisi olla nyt pääosin korjattu.

 

4. Info -osio "?"

- Lisätty PDF -muodossa "Lentosääpalvelut Suomessa" -julkaisu. Kyseessä on Ilmatieteen laitoksen julkaisu, joka sisältää tiedon mm. siitä, miten ja mitä lentosääpalveluita Suomessa tehdään, ja kuinka niitä tehdään. Tietoa löytyy esimerkiksi METAR/METREP-havaintojen ja TAF-ennusteiden teosta ja logiikasta.

- Lisätty kuva AWS-METAR -asemien sijainneista

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No nythän tämä uudistunut palvelu alkaa näyttämään taas ihan soivalta peliltä. Hyviä uusia lisäyksiä ja käytettävyys VFR-lentäjän näkökulmasta on nyt merkittävästi parempi. Sääthän voi tulostaa jopa mukaan vanhaan malliin suhteellisen vaivattomasti. Nuo uudet kartat pilvi/näkyvyys -tietoineen on myös oikein näppäriä.

 

Ei paha.

 

-kalle

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei

 

Olen vanhassa systeemissä tutkaillut tulevia kelejä pilvisyys näytöillä.

 

Nyt pilvisyys on toteutettu (esim. 3 vrk ennuste maanpinnalle) mv-väriskaalalla, joka lähtee 68%:stä tummana ja vaalenee lähes valkoiseksi, kun pilvisyys kasvaa!

Alle 68% pilvisyys on kuvattu valkoiseksi. Tällaisesta kartasta ei ainakaan allekirjoittanut tahdo saada mitään tolkkua.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt pilvisyys on toteutettu (esim. 3 vrk ennuste maanpinnalle) mv-väriskaalalla, joka lähtee 68%:stä tummana ja vaalenee lähes valkoiseksi, kun pilvisyys kasvaa!

Alle 68% pilvisyys on kuvattu valkoiseksi. Tällaisesta kartasta ei ainakaan allekirjoittanut tahdo saada mitään tolkkua.

 

Sama täällä. Jos tuota ei saada paremmaksi, sen voi vaikka poistaa kokonaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Idea olisi hyvä, ongelman ydin on se, että sekä pilvisyys > 92% on valkoinen että peruskartta itse (ei pilvisttyyä ollenkaan) on valkoinen tai vaalea.

USAF-Sembach-kartoilla aikoinaan peruskartta oli vihreä/sininen. Esimerkki tässä (...palvelu nyt valitettavasti ei enää olemassa...).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pilviennusteesta pitäisi käydä ilmi millä korkeudella pilviä on odotettavissa. Esimerkiksi cirruksien esiintymisestä voi päätellä aika paljon.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päivityksestä innostuneena palasin virittelemään sitä, miten rivakasti lennonvalmisteluni haluaisin tehdä. Matkalennolle haluan mukaani vakiosetin dataa, säät ja notamit+ammunnat. Lisäsinkin  notams -option tuohon yhden sivun briiffiini.

 

http://lentopaikkakisa.com/saa.php?notams

 

Sivun lataus vie hetken aikaa, sillä himmeli parsii kokonaisuuden kasaan useammasta lähteestä ja homma vie väkisin hetken aikaa.

 

Itse käytän nyt tätä yhdistelmää:

 

http://lentopaikkakisa.com/saa.php?notams&nd&l=100&f=1&gall

 

Tämän sivun kun tulostan/tallennan mukaan ja lukaisen lisäksi  Suplementit ennen reissua, niin on jo melkein kaikki yhdellä latauksella hoidettu.

 

Kuten aiemminkin, niin jos käytätte, niin omalla vastuulla ja palvelun saatavuus sekä sisältö voi olla varsin satunnaista.

 

-kalle

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään