Kirjoitettu Kesäkuu 20, 2013 Kun näitä matka-kuvakertomuksia nyt ovat muutkin laittaneet niin lisätäänpä yksi joukkoon. Omalla kaveriporukalla on joka kesä tapana telttailla muutama päivä erään saksalaisen kaverin kotikaupungissa Länsi-Saksassa lähellä Luxenburgia. Traben-Trarbach -nimisen pikkukaupungin ruohokenttä on aivan telttailupaikan vieressä ja siellä on tullut monena vuonna roikuttua paikallisen lentokerhon pappojen seurassa ja käytyä pari kertaa kyydissä lennollakin. Kun nyt itselläkin lupakirja on pari vuotta ollut niin paikalle omalla koneella tulemisesta on välillä vitsailtu.. Ja huonot ideathan on tehty toteutettaviksi. Kun Turun kerholle hankittiin talvella tälläisen reissun toteuttamiseen hienosti kelpaava kone Diamond DA40 OH-DMD niin lennon suunnittelu aloitettiin tosissaan. Keväällä laskettiin reittiä, tilailtiin karttoja ja mietittiin että onko tässä nyt oikeasti mitään järkeä, allekirjoittaneella kun kokonaistiimaa oli lähtiessä se 85 tuntia ja muilla ei lupakirjoja. Hiukan on tullut kuitenkin ulkomaillakin jo lennettyä ja eihän sitä opi ellei tee.. Joten suunnittelua jatkettiin ja 12.06 aamulla Diamond jätti Turun muutamaksi päiväksi taakseen. Tässä hiukan kuvia matkan varrelta reitiltä EFTU - ESSV - EKRN - EDVE - EDRM - EDRK - EDVE - EKRN - ESSV - EFTU. Reissun suunnittelu alkoi karttojen hankinnasta ja reitin piirtelystä. Saksan osalta VAC-kartat piti tilata paikalliselta ilmailuviranomaiselta, AIP:ta kun ei ole julkisessa jaossa ja Eurocontrolin AIP-palvelusta Saksan kentille löytyy vain mittaripuolen kartat. Tosin jälkikäteen tuli tajuttua että nämä olisi Rocketroutelta saanut.. Plaanit syötettynä Diamondin G1000:een valmiiksi lähtöä edeltävänä iltana. Ja samaa paperilla, Rocketrouten reittilogit. Rocketroutea käytin koko matkan lentosuunnitelmien jättämiseen, toimii kivasti ja ei tarvitse huolehtia eri maiden omien vaihtelevan laatuisien järjestelmien kanssa toimimisesta. Turusta lähdöstä ei valitettavasti kuvia tullut, sen verran hermona oli jokainen osallistuja että mielessä oli muuta kuin kuvaaminen. Lähtö viivästyi puolella tunnilla saderintaman ohikulkua odotellessa, mutta saderintamien välistä päästyämme aurinko paistoikin lämpimästi. Tässä ollaan jo Visbyssä tankilla. Diamondin tankkaus aiheutti joka kentällä hieman ihmettelyä lennonjohdon ja tankkaajien osalta, ilmeisesti diesel-pienkoneet eivät tosiaan ole vielä kovin yleisiä. Jet A1 -pyynnön sai aina vahvistaa pariin kertaan, ja "18 liters each tank" tankkauspyynnöt samoin. "18?? Not 80?? You serious??". Mainittakoon että Ruotsissa tai Saksassa tankkauksesta ei peritty sikamaisia palvelumaksuja kotimaisen Shellin ~80€ palvelumaksun tapaan. Visby ja aamuaurinko. Visby, eri kulmasta. Lentopinta 65 Itämeren päällä Ruotsin rannikolla. Pyrimme meren päällä pitämään korkeuden vähintään tälläisenä, on sitten edes aikaa huudella radioon jos moottorivika päättää yllättää. Vastatuuli piti koko menomatkan maanopeuden sadan solmun paikkeilla tai allekin. Itämerta meren puolella. On se vain tyhjää.. Satunnainen laiva siellä täällä. Seuraava välilaskupaikka, Ronne / Bornholm eli Tanskalle kuuluva saari Ruotsin ja Saksan välissä. Oli muuten mukavan näköinen saari, pitää joskus käydä paremmalla ajalla lentokentän ulkopuolellakin. Kentältä sai maistuvan hampurilaisen nyt kun tässä kohtaa reissua alkustressi oli jo laantunut sen verran että voi syödäkin. Ja taas tankataan, tällä kertaa Statoil ja todella mukava vanha patu asialla. "Welcome to the island!" Tanskan ilmavoimat, Black Hawk. Nämä lensivät alapuolellamme Saksaan Laageen, kaksi lähti Ronnesta samaan aikaan kanssamme. Saksan rannikkoa, helpotus pitkien merenylitysten jälkeen. Tulviva Elbe. Joen ylle oli rauhoitettu viranomaislennoille 2000ft AGL lentokieltoalue, jonka ylitimme yläpuolelta. Vettä riittää Elbessä. Pari vielä sille. Muutama kyläparka oli jäänyt joka puolelta veden saartamaksi. Viimeinen välilaskupaikka ennen määränpäätä, Braunschweig. Mukava kenttä tämäkin, joskin perisaksalainen byrokratia oli voimissaan. Virkailijoita huvitti itseäänkin pyytäessään meiltä kuittauksia kolmena kappaleena tankkauskuitteihin ja laskeutumismaksuihin. "Sorry, German bureaucracy" Braunschweigin lentosääasema. Braunschweig vielä eri kuvakulmasta. Lentoa edeltävänä yönä kukaan ei tainnut juuri nukkua, joten... Saksan päällä on jo rentouduttu sen verran että uni maittaa Diamondin takapenkillä. Saksan maaseutua. Kaunis maa Saksakin on ilmasta. Ja lisää samaa. Määränpää, EDRM Traben-Trarbach / Mont Royal. Lasku pelotti melkoisesti etukäteen, oli nimittäin ensimmäinen ruohokenttälaskuni ikinä eikä 750m baana ollut Diamondille mikään liian pitkä. Kauniisti se sinne kuitenkin istui. Perillä, kaveriporukkaa vastaanottamassa ja helpottunut fiilis onnistuneesta lennosta. Saksalaisten pikkukenttien parhaita puolia: Mukava kahvila jollainen löytyy jokaiselta pieneltä ruohokentältä kiitotien laidalta. Söpöt piparit. Diamond parkissa. Diamond parkissa toiselta puolen, kiitotietä. EDRM. Paluumatkalle lähtiessä piti ottaa leiristämme parit kuvat. On tosiaan leiripaikka aivan lentopaikan kyljessä kiinni. FL70, VFR on top. Tasaista matkantekoa reilussa myötätuulessa kohti Brauschweigia. Tässä välissä käytiin Koblenzissa täydentämässä polttoainevarantoja, sieltä ei tullut yhtään kuvaa otettua. Lisää Saksaa pilvien välistä. Ja taas tankataan.. Tällä kertaa BP asialla, ja tankkaus se samat parikymmentä litraa per tankki jolla Diamond kulkee seuraavan parin tunnin pätkän. Elbekin ylittyi jälleen, ei paljoa ollut kuivunut. Colossus of Prora. Hitlerin Natsi-Saksan eliitille rakentama lomakylä Saksan pohjoisrannikolla, nykyisin kai autiona. Ja tähän loppui Saksa ja alkoi taas hieman hermoja kutitteleva aavan meren ylitys kohti Ronnea. Tuulilukemat Ronnessa olivat yli 30kt puuskia etukäteistietojen perusteella, ne hieman lisäsivät jännitystä odotteluun.. Lisäbonuksena stormscope näytti salamaniskuja Bornholmin lähettyville, joista ei kyllä todellisuudessa nähty vilaustakaan. Alhaalla Ronnessa. Se etukäteen pelätty tuulikin ehti laskea mukavaksi kiitotien suuntaiseksi 11 solmun tuulenvireeksi ja aurinko paistoi. Saksasta asti sääennusteet olivat hieman pelotelleet sillä että saattaisimme jäädä jumiin kelin parantumista odottamaan jossakin vaiheessa. Taas kerran kävi kuitenkin tuuri ja Ronneen laskeuduttuamme selvisi että saderintama oli väistynyt pois tieltä ja matka jatkuisi kohti Visbyä. Lentopinta 75 meren päällä ja Diamond kulkee, 153 solmua maanopeutta myötätuulessa. Pilvirintamaa Ruotsin rannikolla. Nämä pysyivät koko ajan rannikon päällä poissa tieltämme. On se vaan tyhjää... Mutta kaunista. Yksi meren ylitys taas kunnialla hoidettu. Gotlanti edessä ja kuvan ulkopuolella vasemmalla Visbyä lähestyvä raju sadealue. Visbyyn tultiin laskuun lähes 30 solmun tasaisessa vastatuulessa. Laskun jälkeen aiemmin katselemamme sadealue saavutti Visbyn mutta vartin rajun sateen jälkeen ilma kirkastui jälleen ja tuuli tyyntyi täysin. Visbystä lähdettiin sadealueen perään ja ajettiin sen laitamilta läpi, tulipa vähän pestyä konettakin. Enää olikin edessä vain kaunista sinistä taivasta matkalla Suomeen. Tutumman näköistä maisemaa, ja radiossakin on kiva kuulla suomea pitkästä aikaa. Ahvenanmaan saaristoa. Ahvenanmaan saaristoa, salamoivia CB-pilviä horisontissa. Stormscopekin vahvisti salamat samalla kun omat silmätkin. Nämäkin pilvet pysyivät koko ajan pois reitiltämme, tuuria riitti. Viking Grace taittoi matkaa kohti Tukholmaa. Siinä se sitten olikin. Paljon tuli opittua ja oma kokonaistiimakin kasvoi yli sadan tunnin tällä reissulla. Ilma-aikaa tuli kokonaisuudessaan 15 tuntia 9 minuuttia. Meni kyllä käsittämättömän hyvin koko reissu. Säiden kanssa oli tuuria ja huolella hinkattu ennakkovalmistelu reitin kanssa tuotti tulosta. Ajoitukset osuivat ihan nappiin ja kaikki vain toimi, konekin. Pari videota vielä, lasku ja nousu Mont Royalista: Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 20, 2013 Olipa oikein mukavaa luettavaa, peukut sille Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 20, 2013 Olipas hienoa! Tämä on se minkä takia lentämistä harrastetaan. Kyllä nousee iso peukku tälle. Kiitos! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 21, 2013 Hyvä tarina, varmasti mahtava reissu . Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 21, 2013 Mahtava tarina laadukkailla kuvilla! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 21, 2013 Pitkästä aikaa taas mukava kuvakertomus täällä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 22, 2013 Kiitoksia. Tälläiset reissut kyllä tosiaan muistuttaa että miksi tätä hommaa tehdään. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 22, 2013 Hienoa, kiitokset kuvista! Mukavan erilaista maisemaa ja hieno kertomus. Oliko majoitusten suhteen ylläreitä tai hyviä suosituksia, entä laskeutumismaksut ym? Näitä omassa kerhossakin odotellessa =) //Tuomas Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 22, 2013 Mukavan erilaista maisemaa ja hieno kertomus. Oliko majoitusten suhteen ylläreitä tai hyviä suosituksia, entä laskeutumismaksut ym? Noh.. Mitä majoituksiin tulee niin.. Koska painojen puolesta lentokoneeseen ei telttakamoja mahtunut mukaan niin ensimmäisen yön nukuin taivasalla nurmikolla, vähän väsytti joten ei ongelmaa. Muutamaksi seuraavaksi yöksi pummasin paikan satunnaisen kaverin teltasta. Eli majoitusten suhteen ei mitään hyödyllistä kerrottavaa. Matkallahan me ei pysähdytty kuin tankkausten / kahvien verran eli päivässä ajettiin EDRM:lle ja päivässä takaisin sieltä joten noiden välistoppien majoituksista ei mitään tietoa. Sen verran paljon kyllä tulee satunnaisissa maissa itse vietettyä aikaa että aina sitä majoitus löytyy. Laskeutumismaksuja tuli Ronnesta 66DKK eli 8,85€. Braunschweig oli 10,02€ ja EDRM 7€ laskeutuminen ja parkkeeraus kolmeksi yöksi euron per yö. Koblenz oli myös joku reilut 7€. Visbyn laskeutumismaksut tulevat laskulla perässä ja ne taitavat olla muutaman kympin luokkaa kerta, kallein kenttä noista. Mainittakoon että Ronnen Lufthavnburger oli hemmetin hyvä, iso ja maksoi 13€. Noista Ronne ainakin näytti sen verran kivalta kaupungilta että sinne pitää joskus pysähtyä käymäänkin eikä vain lentää ohi. Melkein harmitti että sää kirkastuikin sen verran että päästiin jatkamaan matkaa oletetun sinne juuttumisen sijaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 23, 2013 Kiitos kun jaoit hienon kokemuksen. Itsekin haaveilen keskieuroopan lentoreissusta ja tämä lisäsi sitä kuumetta entisestään Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 23, 2013 Oikein hyvä kuvakertomus. Tällaisen reissun muistaa aina. Näin lentokonetta tulee käyttää. Olit rohkea kun lähdit noin pienillä lentotunneilla tuolle lennolle. Nyt se on sinulla korvien välissä hyvänä kokemuksena. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 23, 2013 Upea stoori ja upeita kuvia,noin konetta pitää käyttää eikä vain pyöriä pitkin poikin omaa kenttää Tuli tuollainen matka mieleen itelläkin kun salon porukoista pistivät bussin kuntoon ja lähtivät harvinaiselle reissulle läpi venäjän ja kiinan,laosin,bangkokiin. Silloin syntyi ajatus että josko joskus olisi mahdollista lentää pienkoneella EVTU-BKK.olis elämän mahtavin kokemus ja reissu kyllä, nuo bussireissaajatkin sanoi että oli todella elämän suurin kokemus. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 23, 2013 Oikein hyvä kuvakertomus. Tällaisen reissun muistaa aina. Näin lentokonetta tulee käyttää. Olit rohkea kun lähdit noin pienillä lentotunneilla tuolle lennolle. Nyt se on sinulla korvien välissä hyvänä kokemuksena. Joo, seuraavalle ulkomaanreissulle uskaltaa jo lähteä huomattavasti helpommin. Pakko sitä kokemusta on kerätä lentämällä, ei tule ilman.. Ja kotikentän ympärillä poutasäällä pyörimällä se ei oikein ikinä kerrykään. Tätä ennen olin kerran Tallinnassa käväissyt ja pari kertaa Islannissa lentänyt, joten hiukan jotain pohjaa ulkomailla lentelystä oli mutta ei kummoisia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla