Laura Ahonen

Onnettomuus lentonäytöksessä Daytonassa

13 viestiä aiheessa

Liian hidas nopeus ja ohjausvirhe, mitä tossa nyt sitten pitikään suorittaa? Selkälentoako ja siivellä roikkujan paino aiheutti että vasen siipi sakkasi väärinpäin ollessa?  Eli hidas nopeus ja ohjaintehot ei riittäneet. Turhat kuolemat jälleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moottoristahan tuossa pölähti pieni pilvi selkäasentoon kiepahdettaessa, liekö sitten ollut asiaankuuluvaa vai ei  ???

 

Tehojen häviäminen tuossa asennossa ja korkeudella vaikuttaisi aika luontevalta selitykseltä tuhoon. Konehan yritti oikaista takaisin normaaliasentoon melkein heti päästyään selälleen, mikä tuskin sekään kuului plaaniin. Kuskikaan ei tällä kertaa ollut mikään laitteensa normaaleista rajoituksista tietämätön (tai piittaamaton) kaveri. Ikäviä tapauksia sattuu parhaillekin piloteille.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä lyhyt videonpätkä toisesta kuvakulmasta:

 

 

... ainakaan moottorin äänestä päätellen ei vaikuta siltä, että moottorissa olisi ollut ongelmia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liian matalalla, liian hiljaa ja väärin ohjattu liike, varmaan se siivelläroikkuja aiheutti sen, että vaakakierre ei toteutunutkaan kuin oli liike (lienee) satoja kertoja aiemmin toteutunut ja veti liikkeen pois "keskiakselilta".

Surullista ja harmittavaa, kun tuotakin olisivat voineet harjoitella korkeammalla ja tunnistaa tuon epäkeskopainon vaikutuksen vaakakierteeseen.

 

edit: katselin pari kertaa videon vielä uusiksi ja omituisesti kone lähti "luistamaan" eri suuntaan mitä selvästi ohjausliikkeet olivat. Herää kysymys olisiko tuulenpuuska ja joku lämpötermiikki tai paremminkin sen loppuminen yhdessä tehnyt tuon "työnnön" liikkeeseen?

 

edit2: Kattelin vielä uudemman kerran ja kyllä tuo pilotti lensi  ihan päin persettä koko liikkeen, turha jeesustella ulkoisilla olosuhteilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä on vertailun vuoksi 15 min video tämän vuoden toukokuun esityksestä, jossa näkyy sama rutiini siten, kun se olisi pitänyt mennä. Siis selkälentoasennossa yleisön ohitse, minkä jälkeen takaisin oikeinpäin. Noin kohdasta 11:20 eteenpäin.

 

 

Sinänsä hurjan näköistä touhua, mutta Jane Wickerillä oli kuitenkin joku n. 15 vuoden kokemus wingwalkingista. Tämänkertaisesta lentäjästä en osaa sanoa. Se on selvää, että noin matalalla lennettäessä marginaalit ovat pienet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä on vertailun vuoksi 15 min video tämän vuoden toukokuun esityksestä, jossa näkyy sama rutiini siten, kun se olisi pitänyt mennä. Siis selkälentoasennossa yleisön ohitse, minkä jälkeen takaisin oikeinpäin. Noin kohdasta 11:20 eteenpäin.

 

 

Sinänsä hurjan näköistä touhua, mutta Jane Wickerillä oli kuitenkin joku n. 15 vuoden kokemus wingwalkingista. Tämänkertaisesta lentäjästä en osaa sanoa. Se on selvää, että noin matalalla lennettäessä marginaalit ovat pienet.

 

Selkeesti sama kuvio...mä olen vaan simukuski mutta niinkuin sanoit..marginaalit..Sääli että näitä tapahtuu ja tulee varmasti tapahtumaan kun on tällaisesta lentämisestä kyse :(

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilkan linkityksessä näyttäisi kone lentävän aiiika paljon kovempaa kuin tässä onnettomuusvideossa. Harmi...viimeinen vilkutus..

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toukokuun onnistuneessa esityksessä oli eri lentäjä, ex-aviomies Kirk Wicker, jonka kanssa Jane Wicker oli lentänyt vuosia yhdessä. Krediittien perusteella Kirk Wicker on nimenomaan Stearman- ja wing walker-pilotti ja kokemusta riittää.

 

http://www.flyingcircusairshow.com/stars/Kirk_Wicker.html

 

Eilen menehtynyt Charlie Schwenker oli toisaalta ollut yksi kolmesta Jane Wickerin esityslentäjästä jo kaudella 2011, ehkä aikaisemminkin, eikä kokematon hänkään, ja luvat oli unlimited-lentämiseen myös Stearmanilla, vaikkei sitä tällä sivulla erikseen mainita:

 

http://www.flyingcircusairshow.com/stars/Charlie_Schwenker.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jane Wicker oli suunnitellut vihkiäisiä tiimiinsä kuuluvan lentäjä-lennonopettajan kanssa ensi vuodelle jonkin lentonäytöksen yhteyteen siten, että vihkivalat vaihdetaan koneen ollessa ilmassa molempien ollessa koneen siivellä, ja vielä yleisölle suunnatun ääni- ja kuvalinkin välityksellä. Sääli, että siitä ei nyt tule mitään  :(

 

http://wingwalkwedding.com/index.html

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään