Jani Salo

Tilaa kovalevyn osiolta toiselle formatoimatta ??

10 viestiä aiheessa

moi

Wanha 80 Gigan kovalevyni on osioitu seuraavasti:

C:\ 10GB

D:\ 25GB

E:\ 25GB

F:\ 20GB

Nyt tarvitsisin C: -asemalle lisää tilaa ja ajattelin että siirtäisin F: -osion tilan C: -asemalle kokonaisuudessaan eli silloin C: -asemalla olisi 30GB tilaa ja osioita olis vain 3kpl.

Voinko tehdä tuon tilan siirto-operaation mitenkään formatoimatta C: -osioita ??

Jos tuota F: -osioita ei voi kokonaan poistaa niin voiko sieltä siirtää vaikka 10G tilaa C: -osiolle formatioimatta kovalevyä ?

helppiä kaivataan.

edit: niin ja tuo F: -osio on ihan turha ja en tarvitse sitä. Se on myös tyhjä hakemisto.

Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nii siula ei varmaankaan löydy PQ:ta. Sillähän se onnistuu siten, että poistaa ensin sen 30gb osion ja sen jälkeen käyttää resize the partition toimintoa C: asemalle. Muista en ole sitten tietioinen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terve!

Paragonin PartitionManagerilla olen itse muutellut partitioiden kokoja yms. Luulempa että Partition Magic osaa myöskin tuon tempun :).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olettaen että osiot ovat tunnustensa mukaisessa järjestyksessä, niin onnistunee tosiaan PM:llä siten että poistat ensin F:-osion ja sitten siirrät välissä olevat osiot levyn loppuun ja lopuksi laajennat C:-osion. Aikaa saa varata rutkasti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Just mä jouduin osioimaan uudestaan tämän mun kovalevyni (160 Gt). Haukkas tyhjää yksi osio.

Mulla on sellainen kutina että sitä "primary" (menikö oikein", eli tässä tapauksessa c osio) ei saa kasvatettua sen jälkeen kun on tehnyt "secondary" levy partitiot".

Voi koitella jollain Partition Magicilla tai muilla. Itse osion win toosaan omalla Disk Managementillä. Mut niistä muista kun vintoosan ohjelmista olen kuullut purnaamista ja sanomista. Ei ilmeisesti toimi oikein kunnolla.

Paras tapa on vetää levy sileeks ja antaa kerralla kunnolla tilaa c asenalle ja loput jakaa miten haluaa. Omani c: asema, joka on vaan windowsille on 10 gt ja se riittää (käyttis win xp pro). Pane tulevaisuudessa kaikki roina noille muille asemille, niin ei tule tuota ongelmaa.

-kaitsu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

moi

Kokeilin tuossa juuri Partition Magic ohjelmaa mutta sillä sai vain siirrettyä vapaata levytilaa viereiselle osiolle eli F:ltä E:lle, mutta ei suoraan F:ltä C:lle.

[ Attachment removed / expired ]

Tuo F: -osio on siis täysin vapaana ja haluaisin sen siirtää C:lle ilman formatointia. Jos C: -aseman joudun formatoimaan niin samalla menee Windows :P

Onko tuo C: -aseman koon kasvattaminen mitenkään mahdollista ilman formatointia ? Nyt C:-asemalla on noin 3GB vapaata tilaa. Jotkut ohjelmat kun pakosti sinne laittavat tavaraa kuten Flash, jotkut pelit taas laittavat Documents and Settings hakemistoon ison määrän dataa (kuten Sims2 etc.).

Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voisin sanoa että ei. Kuten huomaat niin partitointi toimii niin, että ensimäiseksiksi varataan se (juuri edellä mainittu primary osio, eli c: osio) ja sen jälkeen muu kaikki vapaa tila on osioitavissa nin moneen kun huvittaa. Tällaisissa tapauksissa , niin kun minulla(ks yllä oleva viesti), alkaa olemaan kiire ottamaan varmuuskopioita. Kävi minulla niin , että kaikki polttamani ceedee mp3 muotoon (siis omat, jota on paljon) hävisi, ja nyt on vaan tuossa soittimessa. Ei voi näköjään kovalevyihin luottaa. Tarkoituksena olisi ostaa ulkoinen kovalevy ihan vaan varmuuskopiointiin.

-kaitsu( punaviini pahenee)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kokeiles semmosta että ensiksi tyhjäät tuon D-aseman. Siirrä sieltä rojut jonnekin muualle ja poista koko D-levy jolloin C ja E -levyjen väliin jää ihan tyhjä alue.

Sen jälkeen extended-osion (siis tuo vihreällä rajattu mikä sisältää D, E ja F -levyt) aloituskohtaa ehkä(?) pystyy siirtämään kauemmaksi oikealle.

Sitten primary-osiota (se missä on C-levy) voisi pystyä vastaavasti kasvattamaan.

Mutta jos se ei onnistu niin sitten viimeistään onnistuu jos saat ensin tyhjättyä D+E+F levyt ja tuhottua koko extended-osion. Aika iso operaatio siis.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kunnollisella osiointiohjelmalla saa tehtyä neljä primääriosiota, mutta jos tosiaan muut ovat jatko-osioita (extended), niin niitten kanssa on hankalampaa. Jatko-osiot sijaitsevat kaikki ikäänkuin samalla primääriosiolla, eikä niille varattua tilaa saa pienennettyä osioita tuhoamatta. Ellei sitten PM:llä ole joku kikka siihenkin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kummallista, kun itselläni tuo tilan siirto on onnistunut aina PQ:lla oli sit mikä osio tahansa poistettuna. Esim, tuossa marraskuussa kun sain uuden 160gb SATA kovon ja ennestään oli tuolla toisella IDE 160gb windows asennettuna(jossa se on edelleenkin). Siirsin suurimman osan tiedostoja sille SATA kovolle, jonka jälkeen tein PQ:lla kuten tuossa aiemmin sanoin, eli poistin sen E: osion josta siirsin tavarat SATA kovolle ja laajensin osan siitä 80gb eli noin 30gb C: osiolle loput jätin sitten hätäpäivän varalle, eli loin näennäismuisti osion windowsille ;). Ei se minulla ainakaan mitään näyttänyt, että olisi vaikeuksia saada siirtää tilaa C: osiolle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään