Risto Ilvonen

Tampereen Ilmailunäytös 1966 kaitafilmillä

19 viestiä aiheessa

Isäni Raimo Ilvonen on kuvannut 8mm kaitafilmille ilmailuaiheisia pätkiä. Nyt kaivattaisiin kovasti tarkkoja vuosilukuja noille kuvausajankohdille. Yksi nyt haettavista vuosiluvuista koskee Tampereen Ilmailunäytöstä 1960 luvun puolivälissä. Silloin pidettiin myöskin moottolennon SM-kisat Tampereella muistaakseni (tai isäni muistin mukaan, itse oli 20L kaasupullon kokoinen). Filmit löytyvät youtubesta http://www.youtube.com/user/ryskyt1 tai hakusanalla Risto Ilvonen. Nyt kysessä olevan filmin löytää täältä

Olisimme kovasti kiitollisia jos pystyisimme yhdessä kohdistamaan vuosiluvut filmeille. Minun kauttani saa e-mail osoitteen isälleni Raimolle. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näytös oli ennen Aake Tupalan onnettomuutta. Kyseisellä purjekoneella tehty liike ilmeisesti vaurioitti koneen siivekkeen työtötankoa. Työntötanko petti sitten Tupalan lentäessä koneella. Vuosi on siis ennen vuotta 1966. Onnettomuus löytyy tilastoista ja siksi tiedetään minkä vuoden jälkeen filmi ei voinut olla kuvattu.

 

Eikös tuossa filmissä ole 3.07 min kohdalla Vampire koneet 3 kpl ylilennolla.

Jos näin niin sitten vuosi 1965 olis ehkä myöskin myöhäinen.

 

Viimeisen lennon Suomen ilmavoimissa Vampire Trainerillä (VT-8) teki eversti Aimo Huhtala Luonetjärvellä 15. heinäkuuta 1965.

http://fi.wikipedia.org/wiki/De_Havilland_Vampire

 

EI MUUTEN OLEKKAAN VAMPPEJA!

Tunnistaako joku koneen tyypin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moottolennon SM-kisat pidetiin Tampereella 28-29.5.1966 ja kilpailun toisena päivänä järjestettiin lentonäytös. Seppo Uolamon "Härmälä" kirja kertoo Ilmailupaivistä s. 202 mutta päivämäärä on jutusta unohtunut! Todennäköisesti on kyseessä tuo juuri v.1966 näytös,  ainakin tapahtumat passaa tuohon kaitavilmiin.

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näytös oli ennen Aake Tupalan onnettomuutta. Kyseisellä purjekoneella tehty liike ilmeisesti vaurioitti koneen siivekkeen työtötankoa. Työntötanko petti sitten Tupalan lentäessä koneella. Vuosi on siis ennen vuotta 1966. Onnettomuus löytyy tilastoista ja siksi tiedetään minkä vuoden jälkeen filmi ei voinut olla kuvattu.

 

Eikös tuossa filmissä ole 3.07 min kohdalla Vampire koneet 3 kpl ylilennolla.

Jos näin niin sitten vuosi 1965 olis ehkä myöskin myöhäinen.

 

Viimeisen lennon Suomen ilmavoimissa Vampire Trainerillä (VT-8) teki eversti Aimo Huhtala Luonetjärvellä 15. heinäkuuta 1965.

http://fi.wikipedia.org/wiki/De_Havilland_Vampire

 

EI MUUTEN OLEKKAAN VAMPPEJA!

Tunnistaako joku koneen tyypin?

 

Mun mielestäni ne kolme on Il-28:ja

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ilju%C5%A1in_Il-28

Tomppa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moottolennon SM-kisat pidetiin Tampereella 28-29.5.1966 ja kilpailun toisena päivänä järjestettiin lentonäytös. Seppo Uolamon "Härmälä" kirja kertoo Ilmailupaivistä s. 202 mutta päivämäärä on jutusta unohtunut! Todennäköisesti on kyseessä tuo juuri v.1966 näytös,  ainakin tapahtumat passaa tuohon kaitavilmiin.

Markku

 

 

Kiitos Markku, tuo päiväräärä se on. Tupalan Aaken onnettomuus tapahtui syksymmällä tuon lentonäytös "onnettomuuden" jälkeen.

 

Tnx

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttääkös teistä, että noin kohdassa 0:26 FM koukkaa aika pinnoista. 1:57 alkaen muutama sekunti PM:ää!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja huomioita teette filmeistä. Itse katsellut tuota monta kertaa ja ei sen ihmeellisemmältä näytä lentäminen. Ei taitaisi onnistua tänäpäivänä vetää pään korkeudelta pintaa pitkin lentonäytöksessä?

 

Osuit muuten sellaisen asian ytimeen, jota olen miettinyt itsekin.

Olisi hienoa tehdä lista fimeissä esiintyvistä koneista.

Laittaa tuo sekunttiaika ja koneen malli perään ja vaikka viittaus wikiin tms. historiatietoa.

Saisi filmeille sen historiallisen arvon mikä niillä nyt sattuu olemaan.

 

Kiitti Esa huomiosta!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Filmin laadusta johtuen koneyksilöiden tunnistaminen on hyvin vaikeaa, mutta

 

Alkukuvassa näyttäis oleva Piper Cherokee Six ja lähin ajateltavissa oleva yksilö voisi olla OH-PCF, joka oli Tampereen Lentokoululla käytössä. Se tuotiin kuitenkin maahan vasta 1970.

0:05 Ilmavoimien SF-kone (SAAB 91D Safir). Iso pyrstönumero vilahtaa ajoittain, mutta en saanut siitä selvää.

0:18 Ilmavoimien FM-kone (Potez Air Fouga CM 170 Magister)

1:33 Harakka II -kone, todennäköisesti Valkeakosken IK:n H-47 (nyk. Pirkkalan lentoaseman uudessa terminaalissa)

1:46 Ilmeisesti tamperelaisia ilmailuhahmoja, tunnistamaan en varmuudella pysty

1:57 Mooney M20, Piper Cherokee, Cessna 150. Hyviä arvauksia koneyksilöistä voisi heittää, mutta niiden tunnistaminen on hyvin vaikeaa

1:58 PM-1 (VMT Pyörremyrsky)

2:01 FM-osasto (5 konetta)

2:32 OH-XHA (PIK-15 Hinu) hinaa OH-YKK:ta (PIK-3c Kajava). Olisin väittänyt, että Kajava tuli tuosta tonttiin, mutta faktahan oli se että ei...

2:59 tunnistamaton alatasoinen potkurikone. Mahdollisesti Aeron lentokerhon OH-TZD (Zlin Z.226 Trener 6) ohjaajanaan Seppo Saario

3:02 NH-osasto (Iljushin Il-28/Il-28R)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan Kajava-pilotti vielä joukossamme kenties kommentoimassa tilannetta?

 

Muutkin kuvat, filmit ja silminnäkijähavainnot ko. lentonäytöksestä olisi mukavia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneluettelossa isä päätyi samoihin tyyppeihin.

Tarkkaa työtä Jouni on tehnyt. Nimittäin alkukuvassa oleva kone on kuvattuna lehden kannesta ja liitetty myöhemmin filmin alkuun.

 

Kajavan pilotti on siirtynyt taivaallisiin lentojoukkoihin.

Kajavaa lensi tuolloin isäni ystävä Pertti Piltz. Kuva löytyy tältä sivulta http://www.kolumbus.fi/ilppa/harmaatkotkat/photo.htm

 

Kävin juttelemassa isäni kanssa ja oli mielenkiintoista rupattelua.

Itse en muista kuin hämärästi tuosta kauhun hetkestä, joka ilmeni isäni kasvoilta.

 

Kun Kajava tulee pinnassa on se kulkusuuntaan nähden oikealle kallellaan. Siis tuuli kävi koneeseen nähden oikealta.

Kone on myöskin kiitotien oikeassa reunassa, suunniteltu käännös siis vasemmalle kaartaen.

Myötätuulikäännös ja vauhti loppuu ylhäällä melkein.

Alastulovaiheessa sauva täysin oikeassa laidassa (katsottiin alkuperäisestä filmistä hidastuksena ja suurennuksena).

 

Kajavan vasen siivenkärki osui kiitotien pintaan. Siipi taipui voimakkaasti ja liukuin kiitotien pintaa pitkin.

Siiven kärkikappale irtosi tuossa vaiheessa.

 

Mitä sitten tulee Aake Tupalan onnettomuuteen kajavalla

19. heinäkuuta 1966

Tampere OH-YKK

PIK-3c Kajava

Työntötanko hajosi vaaputuksessa, kone syöksyyn. Ohjaaja yritti hypätä, mutta varjo ei ehtinyt aueta.

Tiedot täältä http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_siviili-ilmailun_lento-onnettomuuksista

 

Tupalan lentotapa oli hieman "kulmikas", josta häntä oli myöskin tarkastuslennolla huomautettu.

Työntötanko hajosi hitsauksesta.

Toinen siiveke jäi toimintakuntoiseksi.

lähde: Raimo Ilvonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikki Youtubessa näkyvät ja vähän enemmänkin löytyy yhdeltä DVD:ltä.

Kyseessä on myöskin henkilöhistoriaa ilmailuhistorian lisäksi.

Mikäli joku haluaa itselleen kyseisen DVD:n (laatu hieman parempi kuin nettiin ladatut videot) voi ottaa minuun yhteyttä YV:llä taitaa täällä olla IM.

(pylpyrä vasemmalla)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan Kajava-pilotti vielä joukossamme kenties kommentoimassa tilannetta?

 

Muutkin kuvat, filmit ja silminnäkijähavainnot ko. lentonäytöksestä olisi mukavia.

 

Tässä Helsinki-Vantaalta Airshow vuonna 1969:

(On ollut joskus aikasemminkin esillä).

Tarkka päivämäärä on tästäkin kateissa.

 

t. Juha Kari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä Helsinki-Vantaalta Airshow vuonna 1969:

(On ollut joskus aikasemminkin esillä).

Tarkka päivämäärä on tästäkin kateissa.

 

t. Juha Kari

2nd opinion samasta aiheesta

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Zlin hyvinkin, sillä 69 - 70 näytöksissä Österillä oli soolot yhdessä stikulla ja toisessa stikulla ja zlin trenerillä, teki mm. ulkopuolisen silmukan.

Pyörremyrsky on raahattu näytille ihmeen raatona sillä sen osat, paitsi sähköpiirrustukset olivat muistini mukaa tallella, mersun moottoria myöten.

_70 sitä ruvettiin entisöimään joka tosin myös keskeytettiin, miksi ?.

 

tässä pm-1 paremmassa kunnossa muistaakseni -70 syksyllä.

 

 

 

pm1-pieni.jpg.a3aebd82905ca37bc846fcb62db4ab81.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

_70 sitä ruvettiin entisöimään joka tosin myös keskeytettiin, miksi ?.

 

tässä pm-1 paremmassa kunnossa muistaakseni -70 syksyllä.

 

 

Suomen Siivet numeroissa 1 ja 2/1973 olevat  ylivääpeli Seppo Uolamon artikkelit kertovat, että v. 1970 heräsi ajatus kunnostaa kone. Se valokuvattiin ja koneen puuttuvat ja tallessa olevat osat kartoitettiin, osia puhdistettiin sekä konetta purettiin. Kaikki tämä oli aluksi työlästä ja aikaavievää. Syksyllä 1970 PM siirrettiin lentokonehallilta varikon purkaushalliin, jossa oli paremmat tilat. Siellä aloitettiin rungon paklaus ja maalaus. Työ vei koko talven 1971 ja keväällä aloitettiin siiven kunnostus. Vuonna -72 kone oli valmis, ja työtunteja oli porukalle kertynyt 1240 h, poislukien ulkopuoliset työt. Tästä saa kuvan, että ei restauroinnissa mitään pitkää taukoa ollut. Uolamo mainitsee kyllä lopuksi, että "jätimme koneen lentokonehallin nurkkaan odottamaan josko Suomessa olisi joskus ilmailumuseo, jossa tällaisten kotimaassa rakennettujen koneiden pitäisi olla. Yksi työ oli päättynyt ja toinen aloitettu. Tuo toinen hävittäjä on HUMU, joka taas on oma lukunsa."

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se tauko varmaan pitkä ollut, tuli vaan yllättäen siinä vaiheessa kun pintaa siistittiin ja moottori oli juuri avattu puisesta laatikostaan, eikä kuvakaan voi olla -70, kun juuri silloin kesällä tai keväällä em. työ oli käynnissä, dementia näyttää voimaansa taas.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään