Timo Hyvönen

Minkä tason majoituksen haluat retkelle?


23 viestiä aiheessa

Lentelin taas tuossa pitkin poikin ja kas kun tuli jutuksi tuo retki-ilmailu. Jossain kun kaupunki arastelee lentokentän mainostamista, kun "kentällä ei ole palveluita".

 

Jos nyt sattuisit suunnittelemaan tai olemaan valmis lentoretkeilyyn Suomessa, minkä tason majoitusta VAATISIT lentopaikalta? Siis jos oikeasti lähtisit kiertelemään kuhanpahan, ilman suuria suunnitelmia. Riittääkö pehmeä telttapaikka vai pitääkä lähellä olla hotelli?

 

Pitää ihan itsekin miettiä.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin joo, kentällä olisi kyllä kiva olla perustiedot. Rantasalmella ne olivat nätisti lennonjohtotornin seinässä

 

- taksin numero

- kentän perusttiedot

- lähikauppojen yhteystiedot

- jne.

 

Kuhmoon muuten on tuotu kentälle lentäjien käyttöön Pösö, jota saa lainata kuluja vastaan. Homma toimi hyvin, olin pe 23.55. laskussa siellä, otin auton alle ja menin keskustaan pizzalle ja nukkumaan.

 

Mitäs muita palveluita kentällä sais olla? Vessa ja vettä varmaan ois kiva ylläri

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä aloitus. Itselläni ei ole vielä lupakirjaa mutta olen suorittamassa parhaillaan upl:aa. Otsikon aihetta sivuten olen kyllä pohtinut tuota matkalentämistä ja sen käytännön ongelmia. Lähikentät joille ja takaisin pääsee yhdellä tankillisella ovat ok, mutta miten kokeneemmat ultrapilotit olette ratkaisseet tankkausongelman + muiden tarvittavien palveluiden hankkimisen pidemmillä matkalennoilla? Olettaen ettei satu tuntemaan ketään tuttua kohdekentältä tai sen lähistöltä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä aloitus. Itselläni ei ole vielä lupakirjaa mutta olen suorittamassa parhaillaan upl:aa. Otsikon aihetta sivuten olen kyllä pohtinut tuota matkalentämistä ja sen käytännön ongelmia. Lähikentät joille ja takaisin pääsee yhdellä tankillisella ovat ok, mutta miten kokeneemmat ultrapilotit olette ratkaisseet tankkausongelman + muiden tarvittavien palveluiden hankkimisen pidemmillä matkalennoilla? Olettaen ettei satu tuntemaan ketään tuttua kohdekentältä tai sen lähistöltä?

 

Kokenut en missään tapauksessa ole, mutta sen mitä oon kerenny matkoja lentää niin reitin suunnittelen niin että ainakin jonkun kentän lähistöllä, kävelymatkan päässä on joku huoltsikka. Aika hyvin niitä on löytynyt :)

 

Ei muuta kun onnea jo valmiiksi tulevasta UPL kirjasta ja paaaljon lentoja! :)

 

t. Toni H

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika monelta kentältä saa 100LL:ää automaatista ja Rotaxkin syö sitä ihan mukisematta. Shell myy esim. http://www.ppp.shell.com/Countrylocations.aspx?ICAO=OH kentillä lentobensaa. http://www.flightforum.fi/discussion/index.php?FFSESS=9vhcd7ec9ojjre1nh1ggstfd83&topic=99008.5 ketjussa on lueteltu kenttiä, joilta tai joiden läheltä saa autobensaa.

 

Tuo alkuperäinen kysymys tuli oikeastaan siitä, kun reissussa kuulin ettei yhden korpikentän paikkakunta mainosta kenttää kun siellä ei ole palveluita. Keskustaan on kentältä vian muutama kilometri. Mietin itsekin, että jopa ihan tuollainen retkeily - nukkuminen LUONNOSSA - voisi tälleen keski-iässäkin kiehtoa, kunhan olisi edes se laavu suojaksi: teltta painaa turhan paljon.

 

Reissussa kannattaa muistaa, ettei se taksikaan aina niin kallis ole - Maarianhaminassa esim. retki keskustaan syömään taksilla maksaa 10-20e riippuen vähän taksista. Joillain kentillä on myös lainattavissa kulkupelejä  (esim. Kuhmossa auto!). Kumlingessa taitaa olla kentällä polkupyörä. Ja yleensä kentän vakiotoimijat auttavat mielellään - en ole ainakaan vielä törmännyt missään ettei joku olisi auttanut tarvittaessa. Rautavaaralla on käyty hakemassa bensaa keskustasta autolla, Rantasalmella samoin.

 

Tuntuuko tämä vain mutta noilla korpikentillä on alkanut olla toimintaa enemmänkin?

 

t. TImo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muuten vois riittää mökki tai jopa telttapaikka, mutta jos kahdestaan reissaa ultralla niin pitää kyllä jättää makuupussitkin pois (teltasta puhumattakaan).

Silloin mielellään majoittuu hotellissa, mistä saa kunnon aamupalankin ja säästää eväidenkin painoissa.

 

Kärsämäellä oli kävelymatkan päässä kentästä huoltoasemalla (muistaakseni Neste?) hotellihuoneita. Pääsi saunaan ja aamupalalle.

 

Kuhmossa hotellina toimi Matkakoti Parkki.

 

-Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolla toisessa ketjussa mainitulla muutaman viikon takaisella Saksan reissulla allekirjoittanut majoittui muunmuassa kuvien kaltaisesti.. Painojen puolesta kun Diamondiin ei telttaa mahtunut, eikä edes makuualustaa. :)

 

1044579_657088427652700_204930479_n.jpg

 

943531_10151664380032348_1369324846_n.jpg

 

Eli ainakin tänne kelpaa lähes mikä tahansa jos tilanne vaatii.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten hoituu tuo bensan roudaaminen jos huoltoasema on esim. noin 2-3 km:n päässä ja ei ole ketään tuttua mailla eikä halmeilla?. :(.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sateensuoja, mieluiten hyttystiivis nukkumapaikaksi on minimi. 

Mitä vanhemmaksi tulee, sitä enemmän kyllä alkaa arvostaa mukavuuksiakin.

 

Kivaa olisi, jos korpikentältä löytyisi lista, missä on:

- yhteystietoja ja etäisyyksiä hotellin, motelliin tms.

- yhteystietoja ja etäisyyksiä kauppaan, kioskiin, pensa-asemalle

- taxin numero

- ihmisystävällisien paikallisten asukkaiden nimiä ja puh.numeroita, jos on semmosia, joilta

  uskaltaa pyytää apua tarvittaessa.   

Ja korvataan sitten kanssa avuliaille aiheutuneet kulut jotenkin.

 

Kyllähän Maulen perässä tietysti kulkisi asuntovaunukin...

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mietin itsekin, että jopa ihan tuollainen retkeily - nukkuminen LUONNOSSA - voisi tälleen keski-iässäkin kiehtoa, kunhan olisi edes se laavu suojaksi: teltta painaa turhan paljon.

 

Mikäli laavukin kelpaisi, niin et sitten kovin isoa/mukavaa telttaakaan kaivanne -> ei paina kun +/-3kg riippuen miten ison haluat eli nukkuuko muitakin kuin sinä ja esim. haluatko erikseen eteistilaa kokkailuun sadekelillä. Paketin viemä tilakaan ei ole kohtuuton, mutta sanonkin tämän tietämättä millä lentokalustolla aiotaan retkeillä.

Hyvät teltat on kalliita, mutta muutaman lentotunnin hinnalla lähtee jo todella hyvä majoite  ;)  Ellei sitten käy tuuri kuten itsellä ja urheiluliikkeen alekorissa pötköttää joka vuodenajan vaelluksille tunneliteltta puoleen hintaan. Ei sitä voinut siihenkään jättää.

 

Laavujen kohdalla hinta ei ainakaan tule hankinnan esteeksi, mutta sitten pitää kentän vieressä olla sen verran metsää, että saa kepit nurkkiin ja näin ollen myös saha/kirves mukana  ;)

 

Sori hieman off topic, mutta retkeilen enemmän kuin lennän..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Kivaa olisi, jos korpikentältä löytyisi lista, missä on:

- yhteystietoja ja etäisyyksiä hotellin, motelliin tms.

- yhteystietoja ja etäisyyksiä kauppaan, kioskiin, pensa-asemalle

- taxin numero

- ihmisystävällisien paikallisten asukkaiden nimiä ja puh.numeroita, jos on semmosia, joilta

  uskaltaa pyytää apua tarvittaessa.   

Ja korvataan sitten kanssa avuliaille aiheutuneet kulut jotenkin.

 

Kyllähän Maulen perässä tietysti kulkisi asuntovaunukin...

 

 

Oliskos ideaa, jos näitä kenttiä listattais tänne, sen mukaan mitä jengi tietää kentillä olevan?

Karkeana esimerkkinä:

Jämiltä löytyy leirintäalue telttaileville ja hotellit kiitoteiden kupeesta, ravintola, wc:t ja hangar, jonka käytöstä Taneli tietää paremmin... Lisäksi lähialueella on korkeatasoisia Mökkejä, joita voi varata (samoin kuin hotellihuoneita) www.jamille.com

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliskos ideaa, jos näitä kenttiä listattais tänne, sen mukaan mitä jengi tietää kentillä olevan?

Karkeana esimerkkinä:

Jämiltä löytyy leirintäalue telttaileville ja hotellit kiitoteiden kupeesta, ravintola, wc:t ja hangar, jonka käytöstä Taneli tietää paremmin... Lisäksi lähialueella on korkeatasoisia Mökkejä, joita voi varata (samoin kuin hotellihuoneita) www.jamille.com

Ja samalla ilmoittais Lentopaikat.net sivuille ajantasaiset tiedot!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aaaa, tarkoitin tällaista kiinteää laavua

 

http://www.lentopaikat.net/kuvat/efln/efln_kota.htm

 

Vanhana rajasissinä olen tottunut, että laavu tehdään min. 20 cm kelopuusta, josta loppuosa käytetään polttopuuksi yön aikana.

 

t. TImo

 

;D

Nonniinpä tietennii... olen mäkin tuollaisissa nukkunut useamman kerran, mutta jostain syystä ajattelin vain mukana kulkevia majoitteita ja/eli laavujen rättiversioita. Ja tähän perään jossain toisessa threadissa hiljattain siteeratut Osmo A. Wiion viestinnän lait..

 

Rajasissinä siis tarviit kuitenkin ne kirves & saha lentolaitteeseen pakattuna.

Off topic over and out.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiku siis tarkoitin että riittäiskö jos siellä kentällä hallin ja nuotiopaikan vieressä olisi tuollainen laavu. Mulle se riittäisi, näkisi aina yöllä että lentsikka on tallessa. Eteen kun paneskelis raon valkealla niin pärjäisi koko yön.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän tuollainen laavu olisi oikein riittävä ja suht vaivaton ainakin hyvän sään ja kesäkauden ultrapilotille. Henkilökohtaisesti pidän laavuyöpymistä myös mukavan eksoottisena vaihteluna hotellille.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yöpymishuone

 

Tie- ja vesirakennushallitus vastasi aikoinaan Kulkumiesten ja yleisten naisten ministeriön ilmailuosaston ylläpitämien lentoasemien kunnossapitotöistä. Jokaisella lentoasemalla oli rakennustarkastajalle varattu yöpymishuone. Se oli enimmäkseen tyhjänä. Siksi sitä vuokrattiin vieraileville piloteille hyvin halvalla. Esimerkiksi Malmilla oli vielä 1980 -luvulla peräti kaksi yöpymishuonetta. Tarvetta olisi varmaan nykyäänkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuosina 2001-2006 yövyin Jämillä kesät taivasalla, iltaisin levitin makuupussin joko männyn, tai jos oli sadetta luvassa kuusen alle, talviaikaan majailin milloin missäkin missä lämpötila nousi plussan puolelle. 2007 lähtien on tullut enimmäkseen yövyttyä sisätiloissa kesälläkin. Ei ole vanhaksi tulemista ;D

 

Mitä kysymykseen tulee, mulle piisaa sadesäällä tiheäoksainen kuusi, kauniimmalla ilmalla ei tartte mitään. Talvella kiva päästä ainakin tuulensuojaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen verran kallista tuo lentäminen nykyään on, että hotelliyö menee usein samaan konkurssiin. Tuntuu usein seuraavan päivän lentoja ajatellen perustellulta nukkua kunnolla ja saapua suihkun raikkaana aamusta kentälle säitä kyttäämään.  ;D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riippuu pitkälti matkan tarkoituksesta. Jos tosiaan on vain tarkoitus lentää suomessa noin muuten vain sen kummemmitta tarkoituksista kuin vapaa-ajan viettäminen ja lomailu niin teltta on ihan ok. En ole kyllä kertaakaan vielä sitä päässyt kokeilemaan vaikka useamman kerran Cessnan kyytiin olen teltan pakannut siltä varalta etten pääsekkään perille asti säästä johtuen. Jopa Malmi-Rovaniemi nonstop lento sadepäivänä onnistui pahimpia alueita kierrellen.

 

Kun jos haluan viettää vaikka viikonlopun Ivalossa niin lento sinne ja taksilla hotelliin. Toki joku vähemmänkin tasokas paikka kävisi, mutta useimmiten vaatii liikaa vaivaa. 

 

--

Niko Ikonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään