Kari Kyheröinen

Vesitaso Kuopion satamassa

7 viestiä aiheessa

Kaleva uutisoi. Trafi: Vesitasolentäminen vaatii erityistä tarkkuutta. Niinpä. Olin äskettäin Puijolla kuvaamassa ja sieltä mukaan tarttui myös tällaisia vesitason laskeutumisia Kuopion matkustajasatamaan.

 

Kesäpäivä oli parhaimmillaan ja satamassa vesiliikennettä paljon. Pikkuprutkuista isoihin purjeveneisiin ja risteilylaivoihin ja kaasu pohjassa singahteleviin vesiskoottereihin. Ja seassa sompasi tämä Cessna. Meno näytti melko villiltä ja vaaralliselta sieltä kaukaa ylävinkkelistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaleva uutisoi. Trafi: Vesitasolentäminen vaatii erityistä tarkkuutta. Niinpä. Olin äskettäin Puijolla kuvaamassa ja sieltä mukaan tarttui myös tällaisia vesitason laskeutumisia Kuopion matkustajasatamaan.

 

Kesäpäivä oli parhaimmillaan ja satamassa vesiliikennettä paljon. Pikkuprutkuista isoihin purjeveneisiin ja risteilylaivoihin ja kaasu pohjassa singahteleviin vesiskoottereihin. Ja seassa sompasi tämä Cessna. Meno näytti melko villiltä ja vaaralliselta sieltä kaukaa ylävinkkelistä.

Tarkuutta ja itsekuria vesilentäminen vaatii. Itse en näe vesilentotoimintaa vaarallisena, niin Kuopiossa kuin vaikka Savonlinnassakaan.

Mutta kuten totesit, ulkopuoliset muuttujat (vesiskootterit, laivat yms) aiheuttaa päänvaivaa laskeutuvalle tai lentoonlähtöä tekevälle koneelle. Itse olen lentänyt Savonlinnassa, jossa kuviot oli hyvin selvät, vaikka liikennettä oli paljon. Jos liikenne tai sää vaikeutti tarpeeksi laskeutumista satama-alueen lähistölle, laskut ja lentoonlähdöt tehtiin 1 km päässä olevalta selältä. Rullausta ja bensaahan siinä palaa, mutta turvallisuus tulee ennen mitään muuta.

 

Riskimarginaalit on vesilentämisessä todella pienet, ja tarkkuudella, huolellisuudella sekä itsekurilla riskejä pystyy huomattavasti vähentämään.

 

Ulkopuolisen silmään vesilentäminen voi välillä näyttää hurjalta puuhalta. Vaikka pitkä lentoonlähtömatka tyynellä kelillä. Tai muuttuva moottorin ääni, kun tyynellä kelillä se kaikuu. Ja kaikki se veden pärske ja möly joka toiminnasta lähtee.

 

Lennolla Savonlinnassa, teki eräs espanjalainen turistimummeli ristinmerkkiä koko laskun ja lähestymisen ajan. Mietin, että mahtaa mummelia pelottaa. Yritin hänelle kertoa englanniksi mitä tapahtuu, ja kaikki menee hyvin. Mutta ei hän mitään ymmärtänyt. Kun pääsimme laiturille, hän suukotti minua kummallekin poskelle ja iloisena mumisi jotain espanjaksi. Heidän oppaansa käänsi mummelin ajatukset minulle suomeksi, ja mummeli kertoi, että hän oli aikaisemmin potenut kovaa lentopelkoa, joka tämän lennon jälkeen oli tipotiessään. Se jos mikä sai mieleni lämpenemään 8)

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikkuprutkuista isoihin purjeveneisiin ja risteilylaivoihin ja kaasu pohjassa singahteleviin vesiskoottereihin. Ja seassa sompasi tämä Cessna. Meno näytti melko villiltä ja vaaralliselta sieltä kaukaa ylävinkkelistä.

 

Minusta ei näyttänyt kovin vaaralliselta tai ruuhkaiselta. Laskupaikka oli valittu siten, että muuta liikennettä ei näyttänyt olevan parin sadan metrin säteellä ja sekin mitä oli, oli menossa poispäin. Rauhallinen lähestyminen antoi kuskille aikaa havaita muu liikenne ja tarvittaessa väistää sitä. Muiden vesillä liikkujien saattaa olla vaikea mieltää koneen nopeus ja se, että lentokoneen manööverointi vedessä on aika kankeaa, joten kannattaa pysyä etäällä muusta liikenteestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta ei näyttänyt kovin vaaralliselta tai ruuhkaiselta. Laskupaikka oli valittu siten, että muuta liikennettä ei näyttänyt olevan parin sadan metrin säteellä ja sekin mitä oli, oli menossa poispäin. Rauhallinen lähestyminen antoi kuskille aikaa havaita muu liikenne ja tarvittaessa väistää sitä. Muiden vesillä liikkujien saattaa olla vaikea mieltää koneen nopeus ja se, että lentokoneen manööverointi vedessä on aika kankeaa, joten kannattaa pysyä etäällä muusta liikenteestä.

Jari puhuu asiaa. Ja jos liikennettä on paljon, kannattaa tehdä matalalähestyminen aiotulle laskeutumisalueelle, jolloin yleensä veneet ja muut kulkineet tekevät tilaa. Esimerkiksi vesiskotterin selästä tulevaa vesikonetta ei huomaa eikä kuule. Siinä vaiheessa kun sellainen menee yläpuolelta yli, osoittaen laskeutumisaikeensa, myös vesiskootterikuski sen huomaa.

 

Vesilentotoiminnassa pitää lentäjän hypätä myös muiden vedelläliikkujien housuihin, ja miettiä kuinka he koneesi näkevät tai kuulevat.

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heidän oppaansa käänsi mummelin ajatukset minulle suomeksi, ja mummeli kertoi, että hän oli aikaisemmin potenut kovaa lentopelkoa, joka tämän lennon jälkeen oli tipotiessään. Se jos mikä sai mieleni lämpenemään 8)

 

Ville

 

Niinpä, samansuuntainen kokemus on osunut minullekin. Pikkukoneessa varmaan auttaa sekin, että matkustaja näkee pilotin toimet ja hänen onnellisen ilmeensä. Kenelle siinä voisi tulla pelko mieleen..... Vesijettejä minäkin varon. Nuorias hurjapäitä, jotka eivät aina tajua koneen nokalla pyörivän potkurin vaarallisuutta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä, samansuuntainen kokemus on osunut minullekin. Pikkukoneessa varmaan auttaa sekin, että matkustaja näkee pilotin toimet ja hänen onnellisen ilmeensä. Kenelle siinä voisi tulla pelko mieleen..... Vesijettejä minäkin varon. Nuorias hurjapäitä, jotka eivät aina tajua koneen nokalla pyörivän potkurin vaarallisuutta.

Jep, ja usealle lentopelkoiselle lentokentälle meneminen aiheuttaa suuria ahdistuksen tunteita. Omasta rannasta lähteminen vesikoneella tuntuu monesta paljon luontevammalta!

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totta turisette. Lähinnä mietityttääkin se matalalla kattoja hipoen tehtävä lähestyminen ja mahdollinen kolari vesiskootteerin kanssa. Pilotin on oltava hereillä, virheisiin tai tekniikan pettämiseen ei ole varaa. Kuopiossa skootterikuskeja ja muita pikaveneilijöitä tulee Rönön sillan alta sataman suuntaan ihan tolkuttomalla vauhdilla. Juuri laskeutuvaa konetta vastaan. Niissä nopeuksissa väistäminen tai koneen ylösveto tuntuu vaikealta tehtävältä. Vasikkasaari toimii myös näköesteenä laskeutumispaikassa.

 

Mutta toivottavasti törmäyksiltä vältytään jatkossakin. Tässä videossa vesilläliikkujia oli vähän, lähinnä kai normi tiistaipäivän suhina. Kuvan ulkopuolella pursiseuran tukikohdassa Pirttiniemen edustalla oli paljon isoja ja pieniä purjeveneitä kilpasilla. Ruuhkahuippuina väkeä on satama-alueellakin selvästi enemmän.

 

Korostan, että touhu _näyttää_ hurjalta tuolta ylhäältä. Tiedän, että satamassa on tilaa ja kyllä sinne normaalisti pieni Cessna mahtuu. Ainakin kolme nousua ja laskua näin kyseisen päivän aikana ja kaikki meni hyvin. Välillä kone kaarteli ilmassa ja odotti sopivaa laskuhetkeä. Aivan oppikirjan mukaan. En mennyt Puijolle koneita kuvaamaan mutta aika hyvin sieltä koko lentoreitin näki ja koneen tullessa takaisin keskustaan päin, se pyyhkäisi varsin läheltä tornia. Konebongareille tiedoksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään