Marko Pajunen

JAL tulossa Helsinkiin, koneena 787-8

196 viestiä aiheessa

Nikkei on tänä aamuna raportoinut Japan Airlinesin avaavan uudet reitit Helsinkiin ja San Diegoon (Naritasta?), kalustona 787-8.

Nikkei-linkkiä ei tätä kirjoittaessa saatavilla, muita linkkejä alempana ketjussa.

 

JL ja AY jakamassa Tokion reitin, AY syöttäessä molempia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähes minuuttia minua nopeampi. Onkos JAL:illa ja Finnairilla (suunnitteilla?) joint venturea, koska ilman sitä tuosta voisi seurata Finnairin kanssa jonkinasteista kisaamista.

 

Ainakin ovat ilmoittaneet joint venturesta IAG:n kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähes minuuttia minua nopeampi. Onkos JAL:illa ja Finnairilla (suunnitteilla?) joint venturea, koska ilman sitä tuosta voisi seurata Finnairin kanssa jonkinasteista kisaamista.

 

Vaikea kuvitella tässä voisi olla mitään muuta takana kuin yhteistyö, syöttöliikennettä Helsingin päässä tuo uusi reitti vaatii joka tapauksessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikea kuvitella tässä voisi olla mitään muuta takana kuin yhteistyö, syöttöliikennettä Helsingin päässä tuo uusi reitti vaatii joka tapauksessa.

 

Sanoisin, etta tassa on win-to-win-tilanne molempien kannalta. Tamanhetkiset oneworld-hubit japanilaisten kannalta ovat turhan syrjassa, mutta kilpaileviin alliansseihin nahden Helsinki on ensimmainen lansimaalainen hubi tultaessa Japanin suunnasta. Se on myos Japanin liikenteessa ainoa kohde, joka voidaan hoitaa paivittain samalla koneyksilolla. Tietenkin kiinnostavammaksi uuden yhteyden tekisi, jos reitti olisikin Hanedasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on myos Japanin liikenteessa ainoa kohde, joka voidaan hoitaa paivittain samalla koneyksilolla. Tietenkin kiinnostavammaksi uuden yhteyden tekisi, jos reitti olisikin Hanedasta.

 

Totta tosiaan, JL:lla olisi tietysti sama etu kuin AY:lla, kone tehokkaassa käytössä. Ja suorin reitti Japanista Länsi-Eurooppaan kulkee jota kuinkin Helsingin kautta. Haneda olisikin kiinnostava vaihtoehto, Hgillä olisi tarjota todella lavea reittivalikoima Japaniin, jos AY jatkaisi Naritaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tää loistava uutinen sai melkein aamu teeni väärään rööriin... Onpas JL:lla loisto idea syöttää lisää asiakasta Finksille ;)

 

Eli tulevaisuudessa Tokioon pääsis 14x viikossa? Kalustolla A330/340/B787  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos saa esittää valistuneen arvauksen niin Finnair "luovuttaa" Tokion reitin oneworld kumppani JAL:in hoitoon ja jatkaa tiiviissä yhteityössä Naritaan tämän kanssa koska Finnairilla konepula rajoittaa uusien kohteiden avaamista Aasian ei-oneworld hubeihin ja pääasiallisesti japanilaisista koostuvan reitin hoitaa luonnollisemmin ja ehkä vielä kustannustehokkaamminkin japanilainen JAL.

 

Ja kun vähän pidemmälle ajassa mennään niin JFK:n joitaa joskus vielä AA ja Delhin + muut mahdolliset Intian kohteet hoitaa Kingfisher jos pääsee jaloilleen ja allianssiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä viittaa mielestäni vahvasti siihen, että Finnairin Euroopan liikenteen halpiskumppaniksi haetaan Air Berliniä - joka on viikottain kertonut uusista codeshare-asetelmista JAL:in kanssa.

 

Heidi Hautala ajaa vain puheillaan mahdollisen selkeätä hubia Helsinkiin, ettei Suomen Euroopan liikenne kokonaisuudessaan joutuisi kulkemaan BER/MUC/DUS kautta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viime viikolla pikkulintu lauloi minulle, että JAL:in pääkonttorissa Tokiossa ollaan piirtämässä pampulaa reittikartalle Helsingin kohdalle. Kuittasin koko jutun tuolloin huonona vitsinä, mutta nyt tämän viikon käänteiden jälkeen ei ehkä olisi aivan mahdoton scenaario! Tiedä millaista salaliittoa tässä ollaan ympärillä suunnittelemassa IAG/JAL/AY:n toimesta?!  :laugh:

 

Olipas mulla hyvä pikkulintu viime viikolla!  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä kirjoitetaan toisesta päivittäisestä lennosta sekä avauksesta jo tänä keväänä (2012):

 

Hyvä jos kysyntää löytyy, vaikka olisi kuvitellut diilin menevän niin, että AY samalla vapauttaa kapasiteettia jonnekin muualle.

 

Virallista infoa odotellessa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

JAL on julkaissut tiedotteen koskien San Diegon ja Helsingin reittejä. Helsingin reitti alkaisi sen mukaan maaliskuussa 2013, konetyyppinä 787-8 ja se lennetään aluksi neljä kertaa viikossa.

 

TOKYO February 15, 2012: Japan Airlines (JAL) announced today as part of its Mid-Term Management Plan for fiscal years 2012 to 2016, that it will launch new nonstop services from Tokyo (Narita) to San Diego in December 2012 and to Helsinki in March 2013, utilizing the strategic Boeing 787-8 Dreamliner aircraft on both routes, in addition to the inaugural service between Tokyo (Narita) and Boston which will commence April 22 this year.

 

Koko tiedote osoitteessa:http://press.jal.co.jp/en/release/201202/002028.html

 

-Esa

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair Oyj

Lehdistötiedote

Finnairin ja JAL:n codeshare-yhteistyö laajenee

Finnairin oneworld-yhteistyökumppani Japan Airlines (JAL) alkaa lentää Tokiosta Helsinkiin neljä kertaa viikossa maaliskuussa 2013. Finnair on tehnyt codeshare-yhteistyötä JAL:n kanssa jo useita vuosia ja myös uudesta lennosta tulee yhteistyölento. JAL suunnittelee aikatauluttavansa lennon yhteensopivaksi Finnairin iltapäivällä Helsinki-Vantaalta lähtevien lentojen kanssa, jotta sillä olisi optimaaliset yhteydet Finnairin Euroopan syöttöyhteyksiin.

 

Nykyisen yhteistyön puitteissa Finnairin lentonumero on neljällä JAL:n jatkokohteen lennolla Japanissa (Haneda, Fukuoka, Sapporo ja Okinawa). JAL:lla on vastaavasti oma lentonumeronsa kaikilla Finnairin lennoilla Helsingin ja Japanin välillä (Tokio, Osaka ja Nagoya) sekä 11:llä Finnairin operoimalla jatkokohdelennolla Euroopassa.

 

"Toivotamme JAL:n lämpimästi tervetulleeksi Suomeen.  Olemme iloisia pystyessämme laajentamaan hyvin toimivaa yhteistyötämme ja vahvistamaan Aasian strategiaamme entisestään," Finnairin toimitusjohtaja Mika Vehviläinen sanoo.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suunniteltua aikataulua:

 

Tokyo (Narita) = Helsinki Flight Schedule

 

 

Flight Number

Route

Dep. Time

Arr. Time

Days of Operation

Aircraft

 

JL413 Narita - Helsinki  11:45 15:05

Tu, We, Fri, Su  787-8

 

JL414 Helsinki - Narita 17:25 10:05 + 1 787-8

 

*Daily flights are planned from within the first

half of fiscal year 2013

 

Helsinki Airport’s compact and well-designed terminal allows for minimum connection time as short as 35 to 40 minutes, and offers customers smooth connections to and from 54 cities within Europe. With ample signage in English and Japanese throughout the facility (and with Japanese-speaking staff at the airport), Helsinki is one of the most ideal transit points for a stress-free, speedy connection between Japan and Europe for Japanese and non-Japanese customers alike.

 

http://press.jal.co.jp/en/release/201202/002028.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikatauluvertailua...

 

STA Naritaan

AY73: 10:00

JL414: 10:05

 

STD Naritasta

AY74: 12:00

JL413: 11:45

 

Mielenkiintoista on myös se pieni yksityiskohta, että Finnairin tai edes Finavian tiedotteissa ei poikkeuksellisesti kerrota sanallakaan koko Helsinki-Tokio-reitin viikkovuorojen määrästä tai Finnairin Tokion-lentojen määrästä. Näiden tietojen valossa ei olisi ihme, vaikka Tokio kaikessa hiljaisuudessaan katoaisi Finnairin reittikartalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno nahda, kuinka JAL on paasemassa jalleen jaloilleen, kun vuosi sitten yhtio meinasi kadota kokonaan. Tuo tanaan julkistettu kauppa uusista 9-sarjan Dreamlinereista merkinnee myos sita, etta Boeing 777-200ER-koneet siirtyvat historiaan varsin nopeasti. Runkoreiteille, kuten JFK, LAX, LHR, CDG ja FRA jaanee sitten 77W-kalusto.

 

Kuten JAL tiedotteessaan suitsutti, niin Helsinki on yhtiolle todella optimaalinen vaihtokentta.

 

Viela kun saataisiin muitakin aasialaisia oneworld-yhtioita Suomeen -- vaikkapa Cathay Pacific operoimaan toisen paivittaisen vuoron Hongkongin reitille ja Malaysian aavaamaan uudelleen KUL-EWR-reitin, mutta talla kertaan Helsingin kautta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja Finnairin tunnetusti tiukkoihin aikatauluihin nähden JAL:n 787 taittaa tuon matkan vähintään 20 min nopeammin. En tiedä, onko JAL:lla miten tiukat taulut...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään