Marko Pajunen

JAL tulossa Helsinkiin, koneena 787-8

196 viestiä aiheessa

Ei tainnut olla ilmassa samanlaista kiimaa ja suuren urheilujuhlan tuntua kuin syyskuussa 2010, jolloin Lufthansan A380 teki koelennon Helsinki-Vantaalle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tainnut olla ilmassa samanlaista kiimaa ja suuren urheilujuhlan tuntua kuin syyskuussa 2010, jolloin Lufthansan A380 teki koelennon Helsinki-Vantaalle?

 

No tätä ei ollut hehkutettu ilmeisestikään Radio Novaa myöden mutta näköalaterassilla oli mm. lentokone- ja valokuvahörhöjä  :laugh: niin paljon että pääsyä sinne rajoitettiin juuri laskun aikaan.  Ruuhkia ei ollut ja autollekin löytyi paikka päinvastoin mitä oli A388:n saapuessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terassilla taisi olla porukkaa 50-60 jos oikein laskin. Ihan viisas veto väijyltä tai finavialta etteivät ruvenneet heittämään porukaa pihalle kuten joskus on tehty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukavan hiljainen oli laskeutumisen aikainen melu verrattuna ranskanraatoihin. Näitä lisää tänne melualueen lähellä asuville kiitos.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukavan hiljainen oli laskeutumisen aikainen melu verrattuna ranskanraatoihin. Näitä lisää tänne melualueen lähellä asuville kiitos.

Eiköhän A350:t auta tuon osalta kanssa tuntuvasti. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukavan hiljainen oli laskeutumisen aikainen melu verrattuna ranskanraatoihin. Näitä lisää tänne melualueen lähellä asuville kiitos.

Lyhyesti; OMG LOL

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lyhyesti; OMG LOL

 

Oli helppoa vertailla kun 787 ennen laskeutui 330 ja 340 ja kun molempia joutuu tässä päivittäin kuuntelemaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kunhan ne nyt saataisiin lentämään ja tuotantoon ensin...

 

Siellähän jo eka lentää Ranskassa ja tuotantoa ollaan käynnistämässä ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joutuu? Oiskohan muuton paikka? ::)

 

 

 

Niin, onko se asunto ostettava sieltä mistä tarjotaan, ja kun muutetettu sit itketään asuntolainan ajan

melua??? Jos ottaa etukäteen selvää (viitsii, paljokahan se vaatii?) ei osta, niin ei niitä rakenneta sinne ku ei oo ostajia.

Olen vuosia ihmetellyt tätä valitusta ku ei se pakko ole sille alueelle mennä. Tuskin ne rakennusyhtiöt sinne

rakentavat jos ei kysyntää!!!

 

Terv. Nykyisin maalainen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus 90- luvun alkupuollella austtiin aika lailla suoraan 33:n lähestymislinjan alla n.8km lentokentältä, aikana jolloin se oli varsin usein käytössä ja koneet paljon äänekkäämpiä. Ei se melu koskaan häirinnyt. Nykyisin asutaan urheilukentän vieressä missä teinit päristelee mopoilla. Mittarilla mitaten melu taitaa olla hiljaisempaa kuin laskeutuva lentokone EFHK:n pahimmilla melualueilla, mutta ääni on todella ärsyttävä. Asuisin paljon mielummin siellä saapuvien/ lähtevien koneiden linjalla..

 

Jotta palataan vähän paremmin aiheeseen, niin varsin hiljaiselta vaikutti Lemminkäisen- kalliolla 787 laskeutuessaan kun vertasi 343:een tai 333:een. Siivet taitaa olla kumiset, kun on niin kaarella :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäksi tämän kyseisen lennon kohdalla lisämuuttujana on mm APIS-laitteen kalibrointi, joten kone jouduttaneen hinaamaan putkeen. Tästä syystä veikkaanpa, että kyllä se on lyöty jo aika vahvalti lukkoon minkä paikan aikovat ensimmäisenä 788-kuntoon laittaa.  ;)

Pitääkö tuo kalibrointi suorittaa joka putkeen erikseen? Olen nyt nähnyt tuon saapumisen 3 kertaa, eka lentohan tuli putkeen 34, seuraava putkeen 37 ja kolmannen kerran kun näin oli taas 34. Molemmilla kerroilla hinattiin putkeen 34. Ja marsu luonnollisesti opasti koneen joka kerta. Joku Japsien oma juttu vai mikä tuossa on tarkoitus? :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitääkö tuo kalibrointi suorittaa joka putkeen erikseen? Olen nyt nähnyt tuon saapumisen 3 kertaa, eka lentohan tuli putkeen 34, seuraava putkeen 37 ja kolmannen kerran kun näin oli taas 34. Molemmilla kerroilla hinattiin putkeen 34. Ja marsu luonnollisesti opasti koneen joka kerta. Joku Japsien oma juttu vai mikä tuossa on tarkoitus? :P

 

Kalibrointi vaatii muistaakseni useamman kuin yhden hinauksen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienon näköinen kone tuo 787 kun livenä näin pari päivää sitten lähietäisyydeltä. Näyttää varmaan vieläkin hienommalta jonkin toisen yhtiön väreissä, kun mielestäni JAL:n livery on aika tylsä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitääkö tuo kalibrointi suorittaa joka putkeen erikseen? Olen nyt nähnyt tuon saapumisen 3 kertaa, eka lentohan tuli putkeen 34, seuraava putkeen 37 ja kolmannen kerran kun näin oli taas 34. Molemmilla kerroilla hinattiin putkeen 34. Ja marsu luonnollisesti opasti koneen joka kerta. Joku Japsien oma juttu vai mikä tuossa on tarkoitus? :P

Kyllä, APIS- tai Safedock-laitteen kalibrointi (tai oikeampi termi lienee testaus), täytyy suorittaa uudelle konetyypille jokaiselle paikalle erikseen. Ensimmäisellä kerralla kone täytyy aina hinata paikalle.

 

Alun perin JAL oli tarkoitus paikoittaa aina putki 2-ovelle, mutta näin paikoitettaessa 1-moottorin ja putken väliin jäävä määräysten mukainen turvaetäisyys olisi reilusti alittanut, eikä kone olisi saanut rullata omin voimin paikalle (kuten esim. A333/A343 tekevät). Paikoitus kuitenkin haluttiin 2-ovelle, joten sovittiin että kone hinataan aina putkeen viimeiset metrit (Hinattavaa ilma-alusta kun eivät koske rullaavan i-a:n vaatimat turvaetäisyydet). Kahden ensimmäisen lennon jälkeen tämä menettely päätettiin kuitenkin lopettaa erinäisistä syistä, joten tulevaisuudessa JAL tulee rullaamaan putkipaikoille 1-ovelle. Kuten viestin alussa totesin, jokaiselle paikalle täytyy kuitenkin tämä opastimen testaus suorittaa, joten hinauksia putkeen tullaan vielä näkemään tässä seuraavan parin viikon aikana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin jatkolennolla "ensiluokkaisista raaka-aineista" valmistettu "kolmioleipä" tarjoaakin sitten Economy-luokan matkustajille lähtemättömän elämyksen suomalaisesta ruokakulttuurista, ikään kuin jatkona noille 'JAL KITCHEN GALLERY' -aterioille...  :P

 

Noh, JAL:n jatkolennolla jokunen vuosi sitten välillä KIX-ICN lähtemätön elämys japanialaista ruokakulttuuria oli postimerkin kokoinen nyssäkkä suolapähkinöitä ja pahvimukillinen teetä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin jatkolennolla "ensiluokkaisista raaka-aineista" valmistettu "kolmioleipä" tarjoaakin sitten Economy-luokan matkustajille lähtemättömän elämyksen suomalaisesta ruokakulttuurista, ikään kuin jatkona noille 'JAL KITCHEN GALLERY' -aterioille...  :P

 

Joo. Itse olen tosin sitä mieltä, että ne kolmioleivät toimii varsin pätevinä välipaloina noilla lyhyillä lennoilla. Täysin järjen köyhää toimintaa olisi rahan tuhlaaminen johonkin lämpimään ateriaan, joka ei maistu kuitenkaan miltään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään