Sami Puro

747 pitkäksi laskussa Moskovassa (30.6.)

4 viestiä aiheessa

http://avherald.com/h?article=464aab24

 

AirBridgeCargon B747 meni eilen laskussa pitkäksi Sheremetyevon lentoasemalla Moskovassa. Laskuun oli käytössä kiitotie 25R ja 747 luikasteli ukkoskuurojen kastelemalla radalla pari koneenmittaa pitkäksi kiitotien päästä. Ei merkittäviä vaurioita koneelle.

 

 

(nimimerkillä, oli yllättävän liukas kiitotie, kun tuohon 25R:lle pari hetkeä aiemmin pääsi sorvaamaan .. petollista tuo betoni kovalla sateella)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

(nimimerkillä, oli yllättävän liukas kiitotie, kun tuohon 25R:lle pari hetkeä aiemmin pääsi sorvaamaan .. petollista tuo betoni kovalla sateella)

Mitataankos muuten sateella kitkoja kiitoteiltä?

 

Tutustuin vaan talvella asiaan, oli vängän näköistä hommaa, atk ja kaikki!

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitataankos muuten sateella kitkoja kiitoteiltä?

 

Oli tuossa tapauksessa mitattu/arvioitu jotain ilmeisesti, koska atis kertoi "braking action good-good-good" .. (not) 8)   (.... tosin mihin aikaan ja millä mitattu/arvattu, sitä ei tarina kerro.)

 

Mutta tietääkseni ei kyllä sateella mittailla noita täällä (Länsi-)Euroopassa, tai ainakaan ei ole itselle tullut vastaan atiksessa välitettyä tietoa näin kesäaikaan. Mutta tuon tarkemmin en itse tiedä aiheesta.

 

Tuossa mittauksen mallisuoritus Saabilla jenkkilästä: http://www.youtube.com/watch?v=dEYbJeJPyEY

Ja vähän vanhempaa korimallia:

(Pikku yksityiskohtana muuten, näitä viisipyöräisiä Saabin kitka-autoja valmistava firma on näköjään siirtynyt käyttämään Skoda Fabiaa ja Volkkarin Sharania pohjana nyt kun uusien saappien saatavuus on vähän .. kehno.)

 

Suomessa käytössä mittauksiin on Skiddometer, kotimaista tekoa: http://www.moventor.com/fi/

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitataankos muuten sateella kitkoja kiitoteiltä?

 

 

Kitkamittauksesta en tiedä, mutta löytyy sateen intesiteetistä veden kertymää kiitotielle mittaava järjestelmä.

Viimeisen viiden minuutin ajalta mitataan 15 sekunnin välein sateen mm/h arvo. Josta mittauksin ja kokemusperäisesti saadaan vertailuarvo mm vettä kiitotiellä.

4mm vettä kiitotiellä aiheuttaa varoituksen tornissa, 6mm hälytyksen. Käytössä ainakin yhdellä isolla trooppisella kentällä.

 

747 lähtee myös komeasti vesiliirtoon, kun siipien noste ja ohjainpinnat ei vauhdin laskiessa enää vaikuta. Pyörät nousee vesipatjalle ja pyöräohjaus ja jarrutus ei vaikuta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään