Timo Hyvönen

Pienkoneen pilotin taidot ruostuvat nopeasti

8 viestiä aiheessa

"Moottorikoneille vakavia onnettomuuksia sattuu harvemmin, useimmiten haaverit sattuvat ultrakevyille lentokoneille.

 

- Pienkoneella lentäminen on turvallista, jos noudatetaan säännöksiä. Esimerkiksi ultrakevyt-koneille sattuneista onnettomuuksista valtaosa johtuu pilotin virheestä, toteaa Pudasjärven ilmailukerhon puiheenjohtaja Joonas Baas."

 

jne.

 

http://yle.fi/uutiset/pienkoneen_pilotin_taidot_ruostuvat_nopeasti/6712990

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistähän moinen johtunee ? Luulisi että ultran yms,käyttäjän halvemmilla kustannuksilla lentelevät ja käyttävät useammin ja näin ollen taidot ja tiedot enemmän käytössä ja ei ruostu, Olisiko koulutus puutteellista vai se ikuinen laiskuus ja hällä väli tyyli tullut syntipukiksi niinkuni yleisesti suomalaisella tahtoo olla. Asenne ja hälläväli tyyli monesti suomalaisen perisynti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin no ollaan kavereiden kanssa pidemmän aikaa mietitty, että mitäköhän järkeä tuossa monen kymmenen tunnin teoria tunti-erossa on? Loppuen lopuksi siellä sitä asennetta opitaan ja homma ei kuitenkaan mitenkään huimasti eroa PPL-hommista... Toinen on sitten että miten nuo kevyemmät koneet käyttäytyvät tuulessa verrattuna normi piiperöön tai cessnaan... :P Noh, onneksi tarfi on alkanut heräilemään tässä asiassa :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Niin no ollaan kavereiden kanssa pidemmän aikaa mietitty, että mitäköhän järkeä tuossa monen kymmenen tunnin teoria tunti-erossa on? Loppuen lopuksi siellä sitä asennetta opitaan ja homma ei kuitenkaan mitenkään huimasti eroa PPL-hommista.

 

Ymmärtääkseni purjelennossa asenneongelmia ei ole, vaikka koulutus on lyhyt. Siellä sen sijaan toimii jonkinlainen itsesäätelyelin.

 

En usko, että asennetta pystyy millään kurssilla junttaamaan kuntoon. Oleellisempaa on se, miten ympärillä oleva yhteisö toimii.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OTKES sivuilta katsottuna yleisilmailukoneet ovat paljon vaarallisempia kuin ultrat? Ainakin vuosien 2012 ja 2013 perusteella niille on sattunut enemmän onnettomuuksia..?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärtääkseni purjelennossa asenneongelmia ei ole, vaikka koulutus on lyhyt. Siellä sen sijaan toimii jonkinlainen itsesäätelyelin.

 

En usko, että asennetta pystyy millään kurssilla junttaamaan kuntoon. Oleellisempaa on se, miten ympärillä oleva yhteisö toimii.

 

Olen kyllä tuosta asiasta aivan eri mieltä. Se että purjelennossa on tapahtunut ultria vähemmän kuolemia vaatineita onnettomuuksia johtuu suurimmaksi osaksi käytettävän kaluston yksinkertaisuudesta ja tätä kautta tulevasta luotettavuudesta. Lue, purjelentokone on laitteena paljon varmempi kuin esim ultrakevyt lentokone. Purjelentäjät eivät juuri käytä valvottua ilmatilaa ja tämän vuoksi esimerkiksi lennonjohtajat eivät ole rustailemassa vaaratilanneraportteja.

 

Suosittelen tutustumaan esimerkiksi toimintaan Räyskälässä, se on aika villiä välillä ja esimerkiksi kaikki eivät välitä puhua radioon lainkaan (tai sitten radiot ei toimi tjsp). Purjelennon suurin riski kuitenkin on yhteentörmäys ja se nimenomaan johtuu asenneongelmasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OTKES sivuilta katsottuna yleisilmailukoneet ovat paljon vaarallisempia kuin ultrat? Ainakin vuosien 2012 ja 2013 perusteella niille on sattunut enemmän onnettomuuksia..?

Kiinnitin huomiota samaan.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen kyllä tuosta asiasta aivan eri mieltä. Se että purjelennossa on tapahtunut ultria vähemmän kuolemia vaatineita onnettomuuksia johtuu suurimmaksi osaksi käytettävän kaluston yksinkertaisuudesta ja tätä kautta tulevasta luotettavuudesta. Lue, purjelentokone on laitteena paljon varmempi kuin esim ultrakevyt lentokone. Purjelentäjät eivät juuri käytä valvottua ilmatilaa ja tämän vuoksi esimerkiksi lennonjohtajat eivät ole rustailemassa vaaratilanneraportteja.

 

Suosittelen tutustumaan esimerkiksi toimintaan Räyskälässä, se on aika villiä välillä ja esimerkiksi kaikki eivät välitä puhua radioon lainkaan (tai sitten radiot ei toimi tjsp). Purjelennon suurin riski kuitenkin on yhteentörmäys ja se nimenomaan johtuu asenneongelmasta.

 

Onko sinulla kokemusta tuosta "villistä" toiminnasta EFRY:ssä purjelentoskenessä mukanaolleena vai onko se vain näyttänyt siltä? Tiedän kyllä, että erilaisia tilanteita on tapahtunut, mutta eivät ne mikään vallitseva käytäntö ole.

 

Tuosta asenneongelmasta ainoana syynä törmäysonnettomuuksiin en ole ihan kyllä samaa mieltä; toki törmäysriskiä voi nostaa asenneongelmalla, mutta ei minusta laskea nollaan, vaikka kumpikin osapuoli olisi asenteiltaan aivan nuhteeton - valitettavasti. Itse asennoidun siten, että mahdollisimman nopeasti vähintään 10km päähän kentästä, jolloin liikennetiheys laskee ja todennäköisyyskertoimet paranevat (ja ei, ei siellä pelkillä todennäköisyyksillä lennetä, mutta nekin ovat mukana yhtälössä, ehkä noin vidennessä tai kuudennessa kertaluokassa)

 

Senhän varmaan tiedätkin, että radio ei ole pakollinen, joskaan kovin monia radiottomia koneita ei Räyskälässä lennä. Puhumattomuus voi johtua esim. akkujen loppumisesta, en muista kuulleeni aikoihin, että kenelläkään olisi "vikaa" radiossa.

 

En uskalla mennä mitenkään arvioimaan lentämistä ultralla ja/tai peltikoneella suhteessa pursikoneeseen, kun en moisia ole ohjastanut, mutta mutu-tunteella pelkästään yksinkertaisempi rakenne ei selitä kaikkea onnettomuusherkkyyden eroa; purtsikalla on paljon helpompi ajaa itsensä todella tukalaan paikkaan, josta ei selvitä vain kaasuvipua työntämällä. Ehkä purjelentäjät ovat tämän sisäistäneet ja siten lennonsuunnittelu voisi olla (en väitä että on, mutta voisi ;)) hiukan keskeisemmässä asemassa ajatusmaailmassa. Ja kyllä osin kerho-/kenttäkulttuurikin ohjaa säännönmukaiseen käyttäytymiseen, varsinkin ilmailjataipaleen alkupuolella.

 

t. hannu, purjelentäjä - pääosin räyskälästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään