Ilkka Mäkelä

Laskuvarjot, jotka voivat pelastaa kokonaisen Cessnan

10 viestiä aiheessa

En nyt juuri muista, että tällainen aihe olisi ollut täällä vähään aikaan esillä. Ainakin löytämäni uutinen on päivätty tänään.

Siis on olemassa Ballistic Recovery Systems, joka asentaa laskuvarjojärjestelmän vaikka C-172:n pelastamiseksi hätätilassa. Varjot ovat sekä toimineet että myös epäonnistuneet tositilanteissa. Mielenkiintoista luettavaa kuitenkin:

 

http://www.cbsnews.com/stories/2004/12/23/tech/main662623.shtml

 

Ilmeisesti FAA:n hyväksymä systeemi...JAR-hyväksyntä puuttunee?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meidän kerhon (EPIK) Dynamic WT9 ultras on kans samanlainen pelastusvarjo. Kuuleman mukaan varjo viedään 6 rakettimoottorilla taivaalle. En tosin oo uskaltanu koittaa ;D::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä uutisen oikeassa syrjässä on muuten klikkauskohta "Interactive: Eye On Air Safety", jota klikkaamalla löytyy myös pieni tietovisa "Can you survive an air crash?

 

Häpeäkseni en tiennyt ihan kaikkia oikein. Mutta siinä pieni jouluvisa niille, joilla ei juuri nyt ole parempaa tekemistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika turha laite loppupeleissä. Eikös liene helpompi ja painotehokkaampi ratkaisu vaan lykätä porukalle pelastuvarjot selkään ja tehä kabiinista sellanen, et sieltä pääsee ulos.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

hmm, mutta pelastusvarjolla kone jäänee korjauskelpoiseksi? (tai muutenhan ihmisetkin varmasti murenevat sisällä..... tosin tietysti riippuu maastosta yms)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totta, mut kyl mä silti varmemmin pelastasin oman henkeni (ja ehkä matkustajienkin ;) ) ku vähemmän varmasti oman+koneen... Kone on kuiteki materiaa ja niitä saa vakuutusyhtiön rahoilla uusia ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi olla vaikeeta saada ne matkustajat hyppäämään koneesta pihalle.

Helpompi tapa lienee vetää kahvasta ja istua paikallaan.

 

Juu, samoin tulee mieleen että ne matkustajat ainakin laskeutuu suht samaan paikkaan, varjojen kanssa hypänneitä voi olla aika kiintoisaa etsiä jossain vuoristossa yöllä kun lunta on kaulaan asti.. Ja koneen sisällä voi yleensä yöpyä tarvittaessa paljon paremmin kuin ulkona jos on pakko.. Myös tämmöiset asiat on hyvä ottaa huomioon, on tylsä juttu selvitä naarmuitta pakkolaskusta mutta kuolla kylmään..

 

//Tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin äkkiseltään tuli mieleen vaan sellainen, että olisihan tuo parempi että on ihmisiä suojaava turvakori missä istua ja koneen oma laskuvarjo huolehtisi hidastavuudesta. Näinhän suoraan matkustajiin kohdistuva törmäysenergia pienisi. Mutta paljonkohan tuollainen varjo oikein tarvitsee korkeuttaa toimiakseen? Ja miten sellainen toimii jos sulla on vauhtia yli 100 solmua ja varjo pitäisi saada auki?

Tämmöisiä tuli mieleen kun juttua luki...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään