Kim Laitinen

Pienkone laskeutui sokkona Turussa – lentäjältä uroteko

57 viestiä aiheessa

Pahasta öljyvuodosta kärsinyt pienkone teki tiistaina iltapäivällä onnistuneen laskun Turun lentoasemalle.

Maarianhaminasta Turkuun matkalla olleeseen Cessna-pienkoneeseen tuli kesken matkan öljyvuoto, joka roiskutti öljyä koneen tuulilasiin.

 

Lentäjä joutui tekemään laskun lähes sokkona. Hän toi pienkoneen hieman vinossa maahan, jotta pystyi sivuikkunasta näkemään kiitoradan.

 

Varsinais-Suomen päivystäjän palomestarin mukaan öljy oli tahrannut tuulilasin pahasti, ja hän pitikin lentäjän laskeutumista urotekona.

 

Samaan aikaan kentälle pyrkinyt Helsingin vuorokone jäi hetkeksi odottamaan ilmaan, jotta pienkone pääsi laskeutumaan.

STT

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288579188665.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä taas Ilta-pulu repäisi oikein "asiantuntevan"   :o  uutisen lähes "sokkona"  laskeutuneesta Cessna pilotista.

Jopa oli uroteko  ;D

 

Olenpa itsekin laskeutunut useasti "sokkona ?" koska tuulilasi on ollut umpijäässä, öljyn tuhrima, vasten aurinko lasku paskasella lasilla, on siinä ollut urotekoja kerrassaan.

Ja paaskat , ihan normaalia toimintaa epäedullisten olosuhteiden takia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä taas Ilta-pulu repäisi oikein "asiantuntevan"   :o  uutisen lähes "sokkona"  laskeutuneesta Cessna pilotista.

Jopa oli uroteko  ;D

 

Olenpa itsekin laskeutunut useasti "sokkona ?" koska tuulilasi on ollut umpijäässä, öljyn tuhrima, vasten aurinko lasku paskasella lasilla, on siinä ollut urotekoja kerrassaan.

Ja paaskat , ihan normaalia toimintaa epäedullisten olosuhteiden takia.

 

Uutisessa on varmasti maallikon näkemystä, mutta onko sulla Jaska parempaa tietoa tapahtuneesta, jotta voit täällä julkisesti vähätellä ko. lentäjän suoritusta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olenpa itsekin laskeutunut useasti "sokkona ?" koska tuulilasi on ollut umpijäässä, öljyn tuhrima, vasten aurinko lasku paskasella lasilla, on siinä ollut urotekoja kerrassaan.

Ja paaskat , ihan normaalia toimintaa epäedullisten olosuhteiden takia.

 

Se, mikä on kaltaistesi tuhansien ja taas tuhansien lentotuntien konkareiden kokemuksella rutiinisuoritus, voi esim. minun lentokokemuksellani olla uroteko, varsinkin maallikon silmissä. Olen ainakin kerran joutunut vaihtamaan laskua tehdessäni kiitotietä. Aikomus oli laskea EFRY:n 30:lle, mutta aurinko paistoi matalalta suoraan silmiin ja naarmuisesta tuulilasista ei näkynyt mitään, vaihdoin 26:lle, koska se oli vähäisen liikenteen takia mahdollista. En alkanut taiteilla sokkona alas, vaikka se olisi kai onnistunut vaikka moottorilaskuna. En ole sankari, mutta sainpahan ainakin koneen ja itseni ehjänä alas enkä ajanut kenenkään päälle.

 

Meitä on moneksi.

 

t. Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä taas Ilta-pulu repäisi oikein "asiantuntevan"   :o  uutisen lähes "sokkona"  laskeutuneesta Cessna pilotista.

Jopa oli uroteko  ;D

 

Kuten uutisesta käy ilmi, maininta uroteosta perustuu päivystävän palomestarin lausuntoon. Uroteko on siis pelastusalanammattilaisen mielipide, ei toimittajan keksimä repäisy. Mutta onneksi on Jaakon kaltaisi asiantunvia lentopoikia oikomassa näitä uutisia  :laugh:

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olenpa itsekin laskeutunut useasti "sokkona ?" koska tuulilasi on ollut umpijäässä, öljyn tuhrima, vasten aurinko lasku paskasella lasilla, on siinä ollut urotekoja kerrassaan.

Ja paaskat , ihan normaalia toimintaa epäedullisten olosuhteiden takia.

Hyvä lentäjä ei joudu epäedullisiin olosuhteisiin...aika hurjaa jos lähtee niin jäätävään keliin että tuulilasi on umpijäässä, pitää moottorissa öljyvuotoja, lentää niin likaisella lasilla ettei siitä näe aurinkoa vasten ulos ja asennoituu siihen normaalina toimintana.

 

No, asiaakin: mistä/miten usein tuollaisia öljyvuotoja tulee? Mikä kohta sieltä moottorista yleensä hajoaa? Korkkareissa niitä letkuja aina ammuttiin poikki ja sitten kone kävi vielä 2 tuntia mutta mikä on yleisin Cessna-öljyvuodon syy?

 

t. Timo

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan siellä moottorissa aika monta putkea, letkua ja tiivistettä, jotka voivat hajota ja aiheuttaa vuodon. Mekaanikolta irtoaisi varmasti tarkempaa kohdetta, mutta loppujenlopuksi aika harvinaisia ovat tuollaiset rajut öljyvuodot. Ne, mitä olen matkanvarrella nähnyt - ovat olleet seurausta taipuisien kumiletkujen vaurioista esim. öljynjäähdyttäjän letkut. Yhden kerran näin governorin tiivisteen pettämisen, ja se Piperi oli kyllä aikamoinen öljykukko kun tuli laskuun. Vuoto ei ollut moottorin kannalta mitenkään fataali, mutta jokainen voi kuvitella, kun potkurinjuuresta vuotaa ölberiä mitä se saa aikaan. Litrakin öljyä kun leviää voimakkaassa virtauksessa koneen päälle, näyttää maassa sille, että siihen olis kaadettu sitä ainakin jerrykannullinen  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärrän hyvin kirjoittajien erilaiset näkemykset "uroteosta". Jaskan näkemystä puolustaen haluan korostaa harrasteilmailun ja ammatti-ilmailun eroa. Harrastaja ilmailee silloin kun huvittaa ja on kaunis sää. Ammattilainen ilmailee silloin kun aikataulussa lukee. Edellyttäen tietenkin, että sää täyttää minimit ja rajatapauksissa ilmailee silloinkin ja menee kenties varakentälle.

 

Kun Jaska jo ilmaili ammatikseen, olin vielä aloittelija. Oma yleisilmailun korkeakouluni olivat Lumiahon yörahdit Cessnan 310:llä. Aloitin syksyllä ja taisin lentää parisataa tuntia ennenkuin ensimmäisen kerran siinä työssä näin päivänvalon. Silloin lennettiin yksin ja usein maksimipainoilla, minimisäissä kapeaksi auratuille talvisille kiitoradoille NDB-lähestymisten jälkeen. Pirtu tuulilasille, sähköä propelleihin ja kumien pullistelua siivissä, niillä eväillä mentiin läpi talven. Näissä olosuhteissa tapahtuneesta lentotoiminnasta Jaska puhuu. Ei tarvinnut kuin hieman myöhästyä pirtun ruiskuttamisessa tuulilasille, niin sivuikkunasta näki kiitotien paremmin. Jos vastaavasti ruiskutti liian aikaisin, ehti tuulilasi jäätyä uudelleen.

 

Seppo 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärrän hyvin kirjoittajien erilaiset näkemykset "uroteosta". Jaskan näkemystä puolustaen haluan korostaa harrasteilmailun ja ammatti-ilmailun eroa. Harrastaja ilmailee silloin kun huvittaa ja on kaunis sää. Ammattilainen ilmailee silloin kun aikataulussa lukee. Edellyttäen tietenkin, että sää täyttää minimit ja rajatapauksissa ilmailee silloinkin ja menee kenties varakentälle.

 

Kun Jaska jo ilmaili ammatikseen, olin vielä aloittelija. Oma yleisilmailun korkeakouluni olivat Lumiahon yörahdit Cessnan 310:llä. Aloitin syksyllä ja taisin lentää parisataa tuntia ennenkuin ensimmäisen kerran siinä työssä näin päivänvalon. Silloin lennettiin yksin ja usein maksimipainoilla, minimisäissä kapeaksi auratuille talvisille kiitoradoille NDB-lähestymisten jälkeen. Pirtu tuulilasille, sähköä propelleihin ja kumien pullistelua siivissä, niillä eväillä mentiin läpi talven. Näissä olosuhteissa tapahtuneesta lentotoiminnasta Jaska puhuu. Ei tarvinnut kuin hieman myöhästyä pirtun ruiskuttamisessa tuulilasille, niin sivuikkunasta näki kiitotien paremmin. Jos vastaavasti ruiskutti liian aikaisin, ehti tuulilasi jäätyä uudelleen.

 

Seppo 

Kyllä taas Ilta-pulu repäisi oikein "asiantuntevan"   :o  uutisen lähes "sokkona"  laskeutuneesta Cessna pilotista.

Jopa oli uroteko  ;D

 

Olenpa itsekin laskeutunut useasti "sokkona ?" koska tuulilasi on ollut umpijäässä, öljyn tuhrima, vasten aurinko lasku paskasella lasilla, on siinä ollut urotekoja kerrassaan.

Ja paaskat , ihan normaalia toimintaa epäedullisten olosuhteiden takia.

Hienoa dissausta tähän otsikkoon. Minä tein sitä ja sit minä tein tätä.....  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärrän hyvin kirjoittajien erilaiset näkemykset "uroteosta". Jaskan näkemystä puolustaen haluan korostaa harrasteilmailun ja ammatti-ilmailun eroa. Harrastaja ilmailee silloin kun huvittaa ja on kaunis sää. Ammattilainen ilmailee silloin kun aikataulussa lukee. Edellyttäen tietenkin, että sää täyttää minimit ja rajatapauksissa ilmailee silloinkin ja menee kenties varakentälle.

 

Kittos Seppo, lentokaverini, jolta irtosi sympatiaa ja arvostusta kokemuksiini.

  Harrastajat mäiskivät täällä syvällä rintaäänellään,  6 - 0  päin pläsiäni  harrastajalentäjien näkemyksillään.

Pelkästään onnistunut lento on heille "urosteko",(kuuluisa K-kauppiaskin näemmä osaa nää hommat) ja on aina äänessä.

 

Kieltämättä tuo öljylasilla lasku oli hieno suoritus, mutta ei MIELESTÄNI mikään uroteko. Pilotti osoitti vain hallitsevansa tilanteen  lupakirjansa edellyttämällä tavalla. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pelkästään onnistunut lento on heille "urosteko",(kuuluisa K-kauppiaskin näemmä osaa nää hommat) ja on aina äänessä.

 

Uroteko oli palomestarin näkemys asiasta. Luulisi AMMATTIlentäjän arvostavan toisen ammattialisen mielipidettä.

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä lentäjä ei joudu epäedullisiin olosuhteisiin...aika hurjaa jos lähtee niin jäätävään keliin että tuulilasi on umpijäässä, pitää moottorissa öljyvuotoja, lentää niin likaisella lasilla ettei siitä näe aurinkoa vasten ulos ja asennoituu siihen normaalina toimintana.

 

t. Timo

 

Timo, en lähtenyt vaan jouduin laskeutumaan, kun keli yllätti. Toiseksi putsasin aina tuulilasin ennen lentoa ja lennon jälkeen.

Hieman pieteettiä juttujesi sorvaukseen. Ei moottorissa ollut ikinä lähtiessä öljyvuotoa, lennolla niitä kyllä joskus ilmeni. Esim kun huohottimen putki jäätyi tukkoon ja etustefa pullahti ulos ja tuulilasin öljyruisku toimi potkuriaksella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kittos Seppo, lentokaverini, jolta irtosi sympatiaa ja arvostusta kokemuksiini.

  Harrastajat mäiskivät täällä syvällä rintaäänellään,  6 - 0  päin pläsiäni  harrastajalentäjien näkemyksillään.

Pelkästään onnistunut lento on heille "urosteko",(kuuluisa K-kauppiaskin näemmä osaa nää hommat) ja on aina äänessä.

Täytyy luoda tänne ketju missä hypetetään "old school"-kavereita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uroteko oli palomestarin näkemys asiasta. Luulisi AMMATTIlentäjän arvostavan toisen ammattialisen mielipidettä.

 

Juha

 

Mikä minun mielipiteessäni nyt niin riepoo , että jo kolmas postaus tänne , urotekoko?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyy luoda tänne ketju missä hypetetään "old school"-kavereita.

 

me ollaan vieläkin hengissä Seponkin kanssa  :)

 

K-kauppias osaa näköjään nääkin hommat  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä minun mielipiteessäni nyt niin riepoo , että jo kolmas postaus tänne , urotekoko?

 

Pakko postata vielä, vaikka ei rievo, lähinnä naurattaa alkuperäistä uutista lukemattomien LentoPoikien Jutut ja UroTarinat :laugh:

 

Juha

(nyt on kolme postausta täynnä)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakko postata vielä, vaikka ei rievo, lähinnä naurattaa alkuperäistä uutista lukemattomien LentoPoikien Jutut ja UroTarinat :laugh:

 

Juha

(nyt on kolme postausta täynnä)

 

  Kynämiehellä saattaa muste tai järki loppua, kesken kirjoituksen tai pistää vahingossa kynällä toista silmään.

 

Lentopojilla saattaa bensa tai sää loppua kesken lennon, tai öljyt voi lentää lasille. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyy luoda tänne ketju missä hypetetään "old school"-kavereita.

 

Pitikös piikitellä  ::) 

Tarkoitukseni oli kertoa lentämisen vaaroista ja niiden hallinnasta, ilman mitään uro- tai -tekoja. Siis normaalia järkevää toimintaa pakkotilanteissa, joihin lentäessä aina joskus joudutaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Saku siitä, että palautit maan pinnalle. Minulla oli valitettavasti liian naivi lähestymistapa asiaan ja oletin, tietenkin virheellisesti, että kertomani palvelisi jotenkin laajemman ymmärtämisen päämäärää. Tuskin sen kummemmin Jaskalle kuin minullakaan on tarvetta korostaa tällä foorumilla omaa egoamme. Olemme työmme ilmailun parissa tehneet ja viestikapula on siirtynyt nuoremmille. Monet asiat vain on helpompi kertoa, kun ne ovat omia kokemuksia. Ne kokemukset saattavat muille kerrottuna palvella myös lentoturvallisuutta.

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä ja turvallinen suoritus koulutuksessa olevalta pilotilta. Jaskalta myös asiatekstiä. Vaikka olen ihan harrastuspohjalta lentänyt, on pari kertaa laskeutuminen tullut suoritettua lähinnä sivuikkunoista ulos katselemalla. Kerran rankkasade ja huuru veivät näkyvyyden eteenpäin, kerran taasen naarmuinen tuulilasi ja vasta-aurinko. En kokenut tekeväni mitään turvallisuutta vaarantavaa, muuten olisi ratkaisu (ainakin moottorikoneella lentäessä) ollut toinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä nyt lehdestä luin niin käsittääkseni kyseessä oli SL:n lento-oppilaan VFR-lento. Hankala verrata aikataulutettuun IFR/yö-VFR-liikenteeseen. Kai postilennot ovat IFR:ää?

 

Sunnuntaina 5 harrastekonetta ei "joutunut" keliin vaan laskeutui odottamaan saderintaman ohitusta Mikkeliin. Onneksi itse lähdin Rantasalmelta lauantaina :)

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään