Kim Laitinen

Pienkone laskeutui sokkona Turussa – lentäjältä uroteko

57 viestiä aiheessa

Sunnuntaina 5 harrastekonetta ei "joutunut" keliin vaan laskeutui odottamaan saderintaman ohitusta Mikkeliin. Onneksi itse lähdin Rantasalmelta lauantaina :)

...kuulin siis vain, että keli aleni (pilvet pintoihin) ja Rantasalmelta lähteneet kokoontuivat Mikkelin kolf-Lupille kahville muutamaksi tunniksi odottamaan selkeytymistä. Hyvä päätös - en ollut muuten tiennytkään, että siellä on sellainen.

 

Jaska, mulla on harmaat Randolphit

 

t. TImo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä nyt lehdestä luin niin käsittääkseni kyseessä oli SL:n lento-oppilaan VFR-lento. Hankala verrata aikataulutettuun IFR/yö-VFR-liikenteeseen. Kai postilennot ovat IFR:ää?

 

t. Timo

Kyllähän nuo Iltaplöröt olis peräpohjolan porukoilta lukematta jääneet,jos postilennot silloin aikoinaan olis yritetty VFR-kalustolla ja piloteilla hoitaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asian sivusta: kun kaikki muu on niin pilkun tarkkaa niin miksi on liikkeellä niin paljon huonokuntoisia, naarmuisia tuulilaseja jotka todella tekevät vasta-aurinkoon lentämisen vaikeaksi/vaaralliseksi ?

-S-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastaus on hyvin yksinkertainen: Se uusi tuulilasi maksaa. Jos tuulasi on vielä tekohengityskelpoinen, kannattaa ottaa suunta ystävälliseen tarvikeliikkeeseen, josta otetaan mukaan tuubillinen akryylinkiillotusainetta, sekä pehmeä lampaanvillalaikka. Siitä vaan myllytyskone vinkumaan niin kohta näkee taas pihalle paremmin. Toimii tehokkaasti jos sen tekee oikein. Toki hionta on aivan turhaa, jos lasi on "ikääntynyt" UV säteilyn vuoksi. Siihen ei auta mikään. Edellisessä koneessani oli hiusnaarmuille kulunut lasi ( Cessna ). Siitä tuli ihan käyttökelpoinen em toimenpiteillä. Homma on aika tarkka, ja siinä voi äkkiä polttaa lasin pilalle. Samoin työ pitää viimeistellä niin, että myös hiontajäljet, jotka voivat häiritä vastavalossa poistuvat. Työaikaa tähän menee 2-4 tuntia.

 

Tuulilasi ei naarmuunnu, jos sitä puhdistetaan oikeilla menetelmillä, ja koneen säilytys on oikeaoppinen.

 

Näkyvyys on aika tärkeä osa, jos puhutaan turvallisuudesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyy luoda tänne ketju missä hypetetään "old school"-kavereita.

 

Hypetys

 

Jotkut näyttävät käyvän vanhojen ilmailijoiden kimppuun kuin rakkikoirat.

 

Me vanhat parrat olemme selviytyneet pitkästä ilmailu-urasta lommoilla ja henkisillä hiertymillä. Ketään ei ole vahingoitettu, saati tapettu.

 

Minuakin on alkanut hämmästyttää välttämättömien lentosuoritusten hypettäminen. Esimerkiksi Hudsoniin laskeutunut Chesley Sullenberger teki vain työtään.

 

Esa 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotkut näyttävät käyvän vanhojen ilmailijoiden kimppuun kuin rakkikoirat.

 

Niin, mitenköhän tämä ketju taas etenikään...

 

Aluksi foorumille linkitetään uutinen jossa kerrotaan pienkoneen laskeutumisesta lähes sokkona. Uutisessa kerrotaan palomestarin mielipide tapahtuneesta.

 

Tämän jälkeen paikalle saapuu Wanha Ilmailija Lentopoika:

 

Jopa oli uroteko  ;D

Ja paaskat , ihan normaalia toimintaa epäedullisten olosuhteiden takia.

 

Siinä sitten vanhan ilmailijan rakentavaa palautetta onnistuneen laskun tehneelle pilotille, että uroteosta puhuneelle palomestarille. Loppu ketju meneekin sitten sitten siihen että Lentopojat kehuvat toisiaan.

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä sitten vanhan ilmailijan rakentavaa palautetta onnistuneen laskun tehneelle pilotille, että uroteosta puhuneelle palomestarille. Loppu ketju meneekin sitten sitten siihen että Lentopojat kehuvat toisiaan.

 

No niinpä! :laugh:

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Loppu ketju meneekin sitten sitten siihen että Lentopojat kehuvat toisiaan.

 

Juha

 

Vanhojen Lentopoikien kuuluukin kehua toisiaan - ihan jo pelkästään siitä syystä, että ovat selviytyneet wanhaksi asti. Kuten se on tänäkin keväänä nähty jo useamman kerran: Toiset selviytyvät, ja toiset eivät. Nallekarkkeja ei koskaan jaeta tasapuolisesti, kun kyse on lentämisestä  :) Veikkaan, että täälläkin vaikuttavalle muutamalle wanhemmalle konkarille on sattunut matkanvarrella jotain sellaista, mistä moni ei olisi selviytynyt.

 

Wanha Lentopoika voi myös antaa nuorille lentopojille - untuvikoille - palautetta. Välillä se palaute voi tulla terävästikin ( täällä ei äänenpaino kuulu ). Ei siitä kannata nykäistä palkokasvia sairaimeen, vaan miettiä, olisiko wanhan Lentopojan sanomassa jonkinlainen tarkoitus  ;)

 

Nämä nyt olivat vain minun mietteitä, sillä kuuntelen mielelläni wanhojen tarinoita ajoista, jotka eivät koskaan enää palaa. Tottapuhuen olisi kiva avata oikein ketju, jossa jokainen kenelle on sattunut kiperä tilanne - voisi kertoa menettelytapansa, ja jakaa kokemuksensa muiden kanssa. Se, että kuinka moni sitten viitsisi siihen juttua laittaa, on toinen juttu. Tapahtumia varmasti on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nämä nyt olivat vain minun mietteitä, sillä kuuntelen mielelläni wanhojen tarinoita ajoista, jotka eivät koskaan enää palaa. Tottapuhuen olisi kiva avata oikein ketju, jossa jokainen kenelle on sattunut kiperä tilanne - voisi kertoa menettelytapansa, ja jakaa kokemuksensa muiden kanssa. Se, että kuinka moni sitten viitsisi siihen juttua laittaa, on toinen juttu. Tapahtumia varmasti on.

 

Yksi ketju oli http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,105402.0.html ja mielestäni toinenkin oli jossain.

 

Ehkäpä näitä poikkeamia ei enää nykyaikana tapahdu niin paljon. Kuulema 70-luvulla Malmillakin oli viikonlopun jälkeen kootut kolhitut jonossa huoltoon/korjaukseen ja loput haettiin pelloilta/kentiltä maanantaina. Nykyajan uroteot olivat silloin normaalitoimintaa.

 

Aivan mainio pätkä löytyy http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/miten_meista_tulee_lentajia_97405.html#media=97414 ja näköjään alkukuvien CSG:kin näyttää vielä olevan hengissä (liekö sama kone?). Siis 46 vuotta sitten lentänyt lentsikka lentää vieläkin! Mulla on -64 Cortina ja on se vähän erinäköinen kuin noi tän vuosikymmenen autot.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tottapuhuen olisi kiva avata oikein ketju, jossa jokainen kenelle on sattunut kiperä tilanne - voisi kertoa menettelytapansa, ja jakaa kokemuksensa muiden kanssa. Se, että kuinka moni sitten viitsisi siihen juttua laittaa, on toinen juttu. Tapahtumia varmasti on.

 

Sellainen viestiketju on jo, ainakin yksi: Omat töppäykset/vaaratilanteet yleisilmailussa. Ei tuosta nyt kyllä mitään megathreadiä näytä tulleen ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sellainen viestiketju on jo, ainakin yksi: Omat töppäykset/vaaratilanteet yleisilmailussa. Ei tuosta nyt kyllä mitään megathreadiä näytä tulleen ;)

 

No eipä näytä ei. Me olemme kaikki senverran täydellistä koulukuntaa, että virheitä ei satu ennenkuin se ainokainen ( tai ainokaiset ) menee, eikä siitä jää jälkipolville muuta kerrottavaa, kuin OTKES:in jääkylmä raportti, jossa seisoo kaikkien luettavana se perinteinen...tutuksi muodostunut termi: "Pilot error"

 

Mitenköhän muuten on, pelkääkö porukka puhua näistä julkisesti? Ja jos..niin miksi? Ei tämä FF ole mikään tuomioistuin, vaikka GEN M1-4 vai mikäseoli ei ole tehtykään. Tuo Ollen aloittama ketju voisi oikeasti olla ihan hyödyksi pohdiskeluun ja mielipiteidenvaihtoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sauli on asian ytimessä. Täällä monilla on kokemuksia omista virheistään joita ei uskalla kertoa kun menee maine hyvänä lentäjänä! Toivoisinkin juuri kokemuksia kokeneilta piloteilta jotka voisivat opastaa nuorempia välttämään samanlaisia tilanteita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mitenköhän muuten on, pelkääkö porukka puhua näistä julkisesti? Ja jos..niin miksi? Ei tämä FF ole mikään tuomioistuin, vaikka GEN M1-4 vai mikäseoli ei ole tehtykään. Tuo Ollen aloittama ketju voisi oikeasti olla ihan hyödyksi pohdiskeluun ja mielipiteidenvaihtoon.

 

Kiitos Sauli noista edellisistä postauksistasi ja sanoistasi. Sinä kunnioitat vanhaa lentäjää, arvostat heidän kokemusten tuomaa oppia ja olet kuunnellut tarkkaan myös isäsi antamia neuvoja, ehkä siksi olet vielä elossa. Olen ylpeä kaltaisistasi piloteista.

 

Kirjoittaisin mielelläni johonkin ketjuun kokemuksistani, mutta mm. nuo Karangon Esan mainitsemat "rakkikoirat" räksyttävät mielen matalaksi. Tuollaisten takia en ole kirjoitellut lentokokemuksiani, joita kyllä riittää opiksi asti. Voisihan niistä vielä kerran yrittää ja kertoa.

Eniten ihmetyttää Ilmailumuseoyhdistyksen edustajan, joka postaukseeni vastineen heittävä,kokenutta vanhaa lentäjää solvaava ja vähättelevä räksyttävä kanta.

 

Ilmailu on iloinen asia, jos sen oikein oivaltaa . myös ilmailumuseossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Sauli noista edellisistä postauksistasi ja sanoistasi. Sinä kunnioitat vanhaa lentäjää, arvostat heidän kokemusten tuomaa oppia ja olet kuunnellut tarkkaan myös isäsi antamia neuvoja, ehkä siksi olet vielä elossa. Olen ylpeä kaltaisistasi piloteista.

 

Kirjoittaisin mielelläni johonkin ketjuun kokemuksistani, mutta mm. nuo Karangon Esan mainitsemat "rakkikoirat" räksyttävät mielen matalaksi. Tuollaisten takia en ole kirjoitellut lentokokemuksiani, joita kyllä riittää opiksi asti. Voisihan niistä vielä kerran yrittää ja kertoa.

Eniten ihmetyttää Ilmailumuseoyhdistyksen edustajan, joka postaukseeni vastineen heittävä,kokenutta vanhaa lentäjää solvaava ja vähättelevä räksyttävä kanta.

 

Ilmailu on iloinen asia, jos sen oikein oivaltaa . myös ilmailumuseossa.

 

Tämä ketju on kyllä mennyt aikamoiseksi farssiksi eikä marttyyriksi rupeaminen tehnyt siitä yhtään sen parempaa. Minusta on uroteko laskeutua sokkona tuulilasi täynnä öljyä. Sinusta se taas ei ole. En valitse mielipiteiden kunnioittamista sen perusteella, onko kyseessä sata vuotta lentänyt lentäjä vai vasta-alkaja. Juha täysin asiallisesti piikitteli sinua aiheesta. Se, mikä sinusta saattaa tuntua peruskauralta, saattaa muista hyvinkin tuntua uroteolta. Mielipiteiden ero ei tarkoita, että nuoret olisivat jossain sodassa vanhempia lentäjiä vastaan. Mielipiteiden eroavaisuuden pitäisi aiheuttaa mielenkiintoista ja hyvätasoista keskustelua, mikä tässä threadissa ei kyllä todellakaan toteudu. Vanhatkin lentäjät käyttäytyvät välillä niin kuin pikkupojat.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei,

 

vinkki Jaskallekin - viemällä näitä kokemuksia muualle, voi ilmapiiri ja keskustelu pysyä asiallisempana. Itse olen dokumentoinut itselleni ja muille huviksi ja hyödyksi näitä omia kokemuksiani ja JOPA mokailujani, esim.

 

http://ilmailu.blogspot.fi/2013/06/purjelennon-huumaa-korkealla-ja.html <-- räpsähdys purtsikalla väärän sään lukemisen vuoksi - miksi ihmeessä menin järven rantaan

http://ilmailu.blogspot.fi/2012/11/suttuista-syyssaata-kannattaa-valilla.html <-- milloin kääntyä takaisin ja miten syyssää elelee

http://ilmailu.blogspot.fi/2011/08/kesaretki-maarianhaminaan-rajaloukkaus.html <-- epähuomiossa tehty tyhmä ilmatilaloukkaus Porkkalassa

http://ilmailu.blogspot.fi/2011/06/matka-synttarijuhlille.html <-- lapsen kanssa reissussa on hyvä pitää maha sisällä - älä vie liian kuumaan

http://ilmailu.blogspot.fi/2010/10/sumua.html <-- sumun nousu Malmilla

http://ilmailu.blogspot.fi/2010/05/ilmoitus-onnettomuudesta-vakavasta.html <-- sähköt katosivat koneesta

http://ilmailu.blogspot.fi/2010/03/havaintoja-ultralennosta.html <-- vertailua mopu-ultra

 

Mutta silleen, tuolla on nyt hyvä ketju mokista keskusteluun

 

t. Timo

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eniten ihmetyttää Ilmailumuseoyhdistyksen edustajan, joka postaukseeni vastineen heittävä,kokenutta vanhaa lentäjää solvaava ja vähättelevä räksyttävä kanta.

 

Huomauttaisin kylläkin, että jokainen viesti on täällä kirjoitettu yksityishenkilön ominaisuudessa ellei kirjoittaja itse (esim allekirjoituksessaan) muuten totea. Koko yhdistystä ei ole tässä ketjussa kukaan maininnut, eli tuollaiset heittelyt ovat aivan turhia.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä puhutaan paljon mutta ei pysytä asiassa. Onhan tuo hieno suoritus kun ajattelee millaisia paineita lentäjällä on mahdollisesti ollut kun öljyt tulee pihalle ja alla on vettä ja puita täynnä olevia saaria eikä tietoa kuinka kauan moottori toimii. Ei se uroteko kuitenkaan ole. Kyllähän Turku internationaliin osuu vaikka ei näkisikään. Onneksi ei tarvinnut Kumlingeen tähdätä...

 

Nuo Ilta-Sanomien kommentit pistivät ensin naurattamaan mutta nyt kyllä itkettää. Siis mikä ihmeen wannabe-pilootti tämänkin on kirjoittanut:

 

Kelpuutus ei kuulu, mutta mittarilennon teoria ja tietty tiima mittarilentoa kuuluu. Ongelma vaan on, että se mittarilaskeutuminen ei onnistu noilla mittareilla, eikä meillä taida olla edes ensimmäistäkään kenttää, jossa sellaisen voisi suorittaa. Lähestymisen kentälle ja loppuliun voi suorittaa mittareilla, mutta se viimeinen kosketus kenttään menee ihan visuaalisella menetelmällä. Pikkucessna on kuitenkin aika kiva peli tulla alas noissa olosuhteissa, kun se kestää vähän rajummankin laskeutumisen suht hyvin. Suurinpiirtein tulee riittävän matalalle ja sitten vaan vetoa, niin siihen se istuu.

 

edit: lisäsin tuon viimeisen jutun ja sori jos punainen väri hyökkää silmiin näin lauantai aamuna.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kirjoittaisin mielelläni johonkin ketjuun kokemuksistani, mutta mm. nuo Karangon Esan mainitsemat "rakkikoirat" räksyttävät mielen matalaksi. Tuollaisten takia en ole kirjoitellut lentokokemuksiani, joita kyllä riittää opiksi asti. Voisihan niistä vielä kerran yrittää ja kertoa.

 

Kyllä täällä varmasti (minä ainakin) kuultaisiin tarinoitasi ja kokemuksiasi.

 

Se mitä minä toivoisin sinulta ja muiltakin keskustelijoilta on toisten kunnioittaminen. Se mikä on tuhansien tuntien kokemuksella vain hiukan vaikeaa on muutaman kymmenen tunnin kokemuksella helposti uroteko.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä täällä varmasti (minä ainakin) kuultaisiin tarinoitasi ja kokemuksiasi.

 

Se mitä minä toivoisin sinulta ja muiltakin keskustelijoilta on toisten kunnioittaminen. Se mikä on tuhansien tuntien kokemuksella vain hiukan vaikeaa on muutaman kymmenen tunnin kokemuksella helposti uroteko.

 

Jukka kiitos kehoituksestasi  :thmbup:

Olishan noita montakin juttua kerrottavaksi, opiksi  :-[

pistän illalla tonne toiseen tropiikkin mutaman  malliksi.. 

taidan perustaa uuden ketjun noille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saanen huomauttaa, että allekirjoituksen osassa on "www.imy.fi " onko se sitten joku yksityishenkilön yhtymä :o

 

Todettakoon nyt vielä, että kirjoitan luonnollisesti tällä foorumilla yksityishenkilönä edustamatta mitään yhteisöä tai yritystä. Silloin kun kirjoitan jonkun muun nimissä, se kyllä käy selville ketjusta/viestistä.

 

Tästä asiasta on vuosien varrella huomautettu Jaakkoa useita kertoja. Mutta kun ei mene jakeluun, niin ei mene.

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Se mitä minä toivoisin sinulta ja muiltakin keskustelijoilta on toisten kunnioittaminen. Se mikä on tuhansien tuntien kokemuksella vain hiukan vaikeaa on muutaman kymmenen tunnin kokemuksella helposti uroteko.

 

Näin juuri. Minusta Jaakon ensimmäisestä viestistä pystyi helposti lukemaan varsin vähättelevän asenteen, joka jos kyseessä oli suht kokematon lentäjä olisi aika karmeaa luettavaa. Ehkä kyseessä tosiaan ei ollut uroteko vaan "vain" taitavaa ja asiantuntevaa lentämistä, mutta ei silti aina jaksaisi lukea vähätteleviä viestejä.

 

Joskus näitä teidän keskutelujanne lukiessa, se ainut ajatus (ja kommentti) mikä minulla mieleen tulee on "pojat, pojat, rauhoittukaas nyt". ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään