Sami Puro

Vuoden 2014 päälentonäytös Oulussa

173 viestiä aiheessa

Kysymys oli esitetty Pertulle jolla lienee tietoa taustoista. Mutta ainahan sdaa arvailla... Oma arvaukseni on, että tässä ei ajateltu katsojien näkyvyyden peittämistä, sellainen kiihko on sateenvarjoihin kohdistettu.

 

Juha

 

Terve kaikille jotka pohtivat sateenvarjoja yms. Sateenvarjo, liikenne, pysäköinti yms asiat kuuluvat tapahtumaorganisaation eri tiimille jotka noudattavat niitä määräyksiä ja asetuksia joita yleisötapahtumista määritetään. Heillä on asiantuntemus näistä asioista, vastaavasti minulla lentopuolesta. Lentopuolen vetäjänä ja vastuullisena keskityn viikonloppuna lentotoiminnan turvalliseen läpiviemiseen lennonjohdossa ja tapahtumaorganisaation eri tiimit omiin vastuualueihinsa.

 

Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saisimmekohan tuon Oulun sateenvarjokiellon takana olleen tahon kertomaan kiellon perusteet täällä. Kyllä tämän uhkakuvan peruste lentonäytöksissä aidosti kiinnostaa. Nämä havainnekuvat liittyvät erääseen toiseen ilmailutapahtumaan.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hain kysymykselläni juuri sitä, että viimeisimmässä Malmin suuremmassa näytöksessä lennettiin suihkukoneillakin. Ja alueen ulkopuolella esitystä katsoessa tuntui, että Hornet veti ohjelmansa melkein päällä. Epäilemättä ihan niin ei ollut, mutta olisi kiva kuulla joltain asiasta tietävältä miten turva-alueet saatiin mahdutettua melko täyteen rakennettuun ympäristöön.

 

Voi sentään...

 

...oi-niinä-aikoinaan nähtiin Vamppikin Malmin taivaalla. :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hain kysymykselläni juuri sitä, että viimeisimmässä Malmin suuremmassa näytöksessä lennettiin suihkukoneillakin. Ja alueen ulkopuolella esitystä katsoessa tuntui, että Hornet veti ohjelmansa melkein päällä. Epäilemättä ihan niin ei ollut, mutta olisi kiva kuulla joltain asiasta tietävältä miten turva-alueet saatiin mahdutettua melko täyteen rakennettuun ympäristöön.

 

Itse katselin näytöstä kentällä (ja kotipihalta). Hawkit huitelivat aika korkealla, samoin Hornet pl. matalalähestyminen jälkipolttimen kanssa pitkin kiitotietä. Olisikohan turva-alue siis taklattu korkeudella.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, Forecan mukaan ihan kelvot säät kun taas Ilmatieteen laitoksen tämän hetkisen ennusteen mukaan ei ainakaan minun tarvitse paikalle hakeutua. Nyt ollaan mustasukkaisia jo amatöörivideokuvaajillekin. Mihinkähän näissä markkinavoimien järjestämissä näytöksissä päädytäänkään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Trafi on linjannut että Malmilla ei saa suihkukoneet esiintyä lentonäytöksissä. Tässä linjauksessa uskoisin että turvallisuus on se päälähtökohta, mutta melullakin voi olla osansa.

 

No kyllä siellä suihkukoneet yhä lentävät ensi viikonlopun näytöksessä, mikäli netissä oleva virallinen ohjelma paikkansa pitää.

Komea oli Hurricane Malmin platalla eilen. Iso vehje.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän sateenvarjokiellon ensisijainen syy ole yleisön viihtyvyys. Jos eturivi päättää käyttää sateenvarjoja niin kukaan ei näe enää yhtään mitään. Ja toki on myös vaara että joku löytää varjon silmästään. Tämä kielto on yleisötapahtumissa hyvin yleinen. Sitä en tiedä miksi siitä on tehty niin iso numero.

 

Mitä ruokakieltoon tulee niin olen jokseenkin varma, että viranomaisilla ei ole sen kanssa mitään tekemistä. Taustalla lienevät ruokaa tarjoavien firmojen kanssa tehdyt sopimukset. Viranomaisten mielenkiinto rajoittuu yleisesti ottaen aika lailla tarkkaan anniskelualueiden valvontaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ulkomailla eivät niinkään pidä sateenvarjoja, suurin osa on aurinkovarjoja, ihan eri juttu, tuon ajattelutavan mukaan että saattaa osua ohimoon, pitäisi myös kaupungeissa kieltää sateenvarjojen käytön.Olen kyllä sateenvarjokiellon kannalla.

Mitä ruokaan tulee, kuten kalle tuossa mainitsi, sopimuksesta tuo johtuu, ei viranomaiskiellosta, paperilautanen tai kymmenen grillimakkaran paperitollo on yhtä vaarallinen kun sipsipussikin.Ei vaan kehtaa kukaan myöntää että näin sovittiin.

On vaan elettävä tehdyillä sopimuksilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olinhan siellä minäkin, eli jotain voin kertoa. Aluksi tapahtuman kuvailua, pari linkkiä Kansalaisen karttapaikkaan sekä lopuksi muutamia kysymyksiä Perttu Karivalolle. Kuvia en tilanteesta laita, jottei ketään muuta syytetä "luvattomasta katselusta".

 

Itse kävin ko. paikalla lauantain noin klo 10-12 ja sunnuntaina 14-16.30. Koska molemmilla kerroilla visiittini oli vain parin tunnin mittainen, en ostanut lippua.

 

Katsoin Kalevassa olleesta kartasta, mihin voin jokamiehen oikeuksien turvin mennä katsomaan näytöstä.

 

Paikka on käsittääkseni varsin tunnettu koneiden kuvausta harrastavien keskuudessa?

 

On dramaattista puhua metsien läpi tulleista ihmisjoukoista.

Lauantaina koko noin 260 metrin matkalla oli arviolta 50 ihmistä (myöhemmin iltapäivällä paikalla käyneen ystäväni mukaan määrä oli silloin suurin piirtein sama). Sunnuntaina samalla 260 metrin alueella oli noin 100 ihmistä. Metsien läpi ei tainnut vaeltaa kukaan, vaan ihmiset kävelivät aidan viertä kulkevaa tiepohjaa pitkin. Pari kuvaajaa oli ajanut autonsakin aidan viereen sekä lauantaina että sunnuntaina.

 

Puusta kuvanneita spottereita vai onko oikea termi spottaajia oli lauantaina kaksi, sunnuntaina saattoi olla enemmänkin.

 

Sunnuntaina noin klo 14.40 paikalle tuli järjestyksenvalvoja ja kaksi poliisipartiota. He pyysivät meitä siirtymään pois alueelta. Kun kyselimme syytä, he eivät sitä osanneet sanoa. Menkää vaikka tuohon, oli vastaus kun kyseltiin että mihin kohtaan pitää siirtyä. Siinä sitten katseltiin, koneet lensivät käytännössä yhtä läheltä.

 

Osa väestä poistui kokonaan, osa jäi katsomaan. Etenkin paikalla olleet kuvaajat olivat ihmeissään, miten kielletyöltä alueelta oli saanut kuvata vapaasti perjantaina ja lauantaina.

 

Tässä kohtaa ihmisiä (lähinnä kuvaajia) oli lähimmillään kiitorataa ja sen päässä ollutta Trafin määräämää turva-aluetta:

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=4000&text=paikka+1&srs=EPSG%3A3067&y=7200857&mode=orto&x=423039〈=fi

 

Tähän meidät sunnuntaina siirrettiin:

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=4000&text=paikka+2&srs=EPSG%3A3067&y=7200920&mode=orto&x=422795〈=fi

 

 

Ja sitten kysymyksiä:

 

Miksi koko kieltoaluetta ei oltu merkitty karttaan? Miksi ihmisiä ei häädetty kielletyltä alueelta jo perjantaina?

 

Käsittääkseni paikalle tulleella järjestysmiehelläkään ei ollut tietoa koko kieltoalueesta, poliiseilla vielä vähemmän. Jos minulla olisi ollut tieto tuosta laajemmasta kieltoalueesta, en olisi tullut paikalle.

 

Miten lentolinjat kulkivat, eli mistä, milloin ja miten nuo Perttu Karivalon mainitsemat metrit lentolinjan ja yleisön välillä on mitattu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
En ollut ko. näytöstä järjestämässä, joten en pysty tarkkaan sanomaan esityslinjojen paikkoja, mutta juuri ahtauden (asutusta lähellä) vuoksi Malmilla on suihkukoneiden esityslentäminen kiellettyä.

 

Kuitenkin 2009 siellä Malmilla Midnight Hawksit ja Hornet kuitenkin iloisesti lensivät. Ehkä määräykset ovat tuon jälkeen muuttuneet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ulkomailla eivät niinkään pidä sateenvarjoja, suurin osa on aurinkovarjoja, ihan eri juttu, tuon ajattelutavan mukaan että saattaa osua ohimoon, pitäisi myös kaupungeissa kieltää sateenvarjojen käytön.Olen kyllä sateenvarjokiellon kannalla.

 

Aika usein ruuhka-aikaan keskustassa kävellessä sateenvarjojen kanssa heiluvia tolvanoita todellakin saa varoa ;D

 

 

Kuitenkin 2009 siellä Malmilla Midnight Hawksit ja Hornet kuitenkin iloisesti lensivät. Ehkä määräykset ovat tuon jälkeen muuttuneet.

 

Ainakin siitä nousi niin kamala älämölö silloin, kun lähialueen asukkaat joutuivat kärsimään ihan kokonaista muutaman tunnin Hornetin äänistä yhteensä kolmen päivän aikana (harjoituslennot + soolot), että liekö on tosiaan tuon jäljiltä tullut kun ei herkkähipiäiset kestä mitään..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Ainakin siitä nousi niin kamala älämölö silloin, kun lähialueen asukkaat joutuivat kärsimään ihan kokonaista muutaman tunnin Hornetin äänistä yhteensä kolmen päivän aikana (harjoituslennot + soolot), että liekö on tosiaan tuon jäljiltä tullut kun ei herkkähipiäiset kestä mitään..

 

Jos eivät kestä, niin mitä ne Helsingissä asuu. ;)

 

Hornetista ja varsinkin Hawkeista lähtee kuitenkin sen verran mukavampi ääni kuin mopokuorosta tai naapurin teinipojan stereoista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos eivät kestä, niin mitä ne Helsingissä asuu. ;)

 

Niinpä, kyseessä on luultavasti täältä maalta sinne muuttaneet.

 

Ihmiset eivät vaan ymmärrä että maaseudun rauha ja kaupungin lähellä olevat palvelut harvemmin ovat saavutettavissa samaan aikaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin siitä nousi niin kamala älämölö silloin, kun lähialueen asukkaat joutuivat kärsimään ihan kokonaista muutaman tunnin Hornetin äänistä yhteensä kolmen päivän aikana (harjoituslennot + soolot), että liekö on tosiaan tuon jäljiltä tullut kun ei herkkähipiäiset kestä mitään..

 

Ei niitä valittajia ollut montaa. Aiemmin linkkaamani virallinen valitus lienee ainoa kirjallinen (en tiedä varmasti, kyllä).

 

Hyvällä & laajalla tiedottamisella näistä yleensä kyllä selviää hyvin - silti jokaista ei aina tavoita.

 

 

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei niitä valittajia ollut montaa. Aiemmin linkkaamani virallinen valitus lienee ainoa kirjallinen (en tiedä varmasti, kyllä).

 

Hyvällä & laajalla tiedottamisella näistä yleensä kyllä selviää hyvin - silti jokaista ei aina tavoita.

 

 

t. Timo

 

Yhden yleisöosastokirjoituksen näin, johon siihenkin tuli kymmenen vastinetta, joissa oltiin toista mieltä. Ilmeisesti riittää, että yksi kaupungissa valittaa.

 

Helsinki-Malmi on tietenkin ongelmallinen suoja-alueen kannalta. Ainakin Haukat joutuvat väkisinkin Tapanilan ylle kuvioissaan, eivät voi pysyä Fallkullan pellonsuikaleen päällä. Hornet voi soolona vetää suoraan Fallkullan navetan päällä, mutta hiehot saavat sydänkohtauksen, jos se roikkuu siinä ja lyö jälkipoltolle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saisimmekohan tuon Oulun sateenvarjokiellon takana olleen tahon kertomaan kiellon perusteet täällä. Kyllä tämän uhkakuvan peruste lentonäytöksissä aidosti kiinnostaa. Nämä havainnekuvat liittyvät erääseen toiseen ilmailutapahtumaan.

 

Täällä oli hyvä fiilis, vaikka sää ei oikein suosinut. Lauantaina ukkosmyrskyn jälkeen kirkastui sen verran, että vetivät homman putkeen. Kannatti käydä.

 

Mutta tuollakin oli vessoja aika niukasti 10 000:lle katsojalle...  ;D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Ilmailuliitto ry:n Tour de Sky 9.-10.8.2014 onnistui odotusten mukaisesti.

 

Päälentonäytöksessä kävi 18 000 katsojaa ja ennakkolippuja tapahtumaan myytiin yli 8000 kappaletta. Näytteilleasettajia oli tapahtumassa ennätykselliset 64, sekä kotimaasta että mm. USA:sta ja Hollannista. Näytteilleasettajina oli mm. Lockheed Martin, Textron, Ilmavoimat, Rajavartiolaitos, lento- ja mekaanikkokoulut, Ojan Rauta, FinnHems, Ilmatieteen laitos, Aviation Shop ja moni muu yritys ja yhteisö.  Lento-ohjelmaan osallistui 37 lentokonetta sekä helikopteria ja kaikkiaan tapahtumassa oli esillä maassa ja ilmassa 68 lentokonetta ja helikopteria. Näistä sotilaskoneita oli 40 kpl Suomesta, Britanniasta, Hollannista, Saksasta, Italiasta, Puolasta, Tanskasta ja Ruotsista.

 

Tour de Sky oli kesän ainoa lentonäytös jossa yleisöllä oli mahdollista tutustua ilmailun kaikkiin osa-alueisiin ja myös ainoa lentonäytös jossa suihku- ja sotilaskoneet, niin kotimaasta kuin ulkomailta, olivat esillä maassa ja ilmassa. Suomen Ilmailuliitto ry oli näyttävästi paikalla ja Oulun alueen lentokehot esittelivät toimintaansa laajasti. Tapahtuma saavutti myös taloudellisen tavoitteensa.

 

Päälentonäytöksen kirkkain tähti oli Italian Ilmavoimien Frecce Tricolori osastotaitolentoryhmä joka lensi suoraan suomalaisten sydämiin. Osaston upea lähes puoli tuntia kestänyt esitys ei jättänyt ketään kylmäksi ja monet pitävät Frecce Tricoloria maailman parhaana sotilasosastotaitolentoryhmänä.

Upean viikonlopun huipensi Suomen Ilmavoimien toisen maailmansodan aikaisessa maalauksessa lentäneen Hawker Hurricanen ja Ilmavoimien suorituskyvyn kärjen Hornetin ohilento Finlandian soidessa taustalla jatkosodan päättymisen ja veteraanien kunniaksi.

 

- Kun Hurricane ja Hornet tekivät ohilennon - tippa tuli silmään, oli usean katsojan kommentti ja tunnetila näytöksen päätyttyä sunnuntaina. Hurricanen ensiesiintyminen Suomessa tapahtui Tour de Sky päälentonäytöksessä.

 

Tapahtuman vastuullinen järjestäjä First Event Oy ja Suomen Ilmailuliitto ry kiittävät kaikkia tapahtumaan osallistuneita sekä yhteistyökumppaneita.

- Yleisöltä saamamme palautteen perusteella olemme tarjonneet uskomattoman elämyksen monille, varsinkin niille jotka olivat lentonäytöksessä ensimmäistä kertaa, toteaa tapahtumajohtaja Kimmo Piispanen.

 

Lentonäytöksen johtaja Perttu Karivalo jatkaa; 

- Monipuolinen lento-ohjelmamme oli ainutlaatuinen Suomessa eikä vastaavaa ohjelmaa ole nähty sitten edellisen Oulun lentonäytöksen 1997. Teimme monessa suhteessa historiaa Oulun taivaalla.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Ilmailuliitto ry:n Tour de Sky 9.-10.8.2014 onnistui odotusten mukaisesti.

 

Sehän meni sitten hienosti, onnittelut  :thmbup:

 

-taneli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Ilmailuliitto ry:n Tour de Sky 9.-10.8.2014 onnistui odotusten mukaisesti.

 

Hieno näytös, maaohjelmat ym. Lauantai meni kuin siivillä historian havinassa ja nykyajassa ja tulipa käytyä helikopterin kyydissä limingan lahdella. Ei mittään valittamista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi puoli näytöksessä lentämisestä. sain joskus yllättävän ohjeen mennä Malmin näytökseen Saabilla;sopiiko? Saarisen Ari tulisi perämieheksi. ja kun kysyin,olisiko jotain ohjetta kuinka ja miten halutaan,sain ohjeeksi että kyllä sinä tiedät. onneksi oli hyvin järjestetty briefaus lentureille,eli mitä tapahtuu missäkin järjestyksessä.  ja Arin kanssa sovittiin ilman muita ohjeita minimeistä,että olkoon sitten 400 ft radalt,ja180 kts. meille,.se jättää ainakin pelivaraa vaikka toinen Kenraali sähkön tuotteista heittäytyisi vapaapäivälleen... Ei varmaan niin näyttävää yleisölle,mutta sillä me tehdään töitä päivittän. Pitämällä marginaalit tarpeeksi laajana,jotta ne kestävät jokaisen päivän. ja yön.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Pitämällä marginaalit tarpeeksi laajana,jotta ne kestävät jokaisen päivän. ja yön.

 

Hyvä ohje harrastelentäjällekin! :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään