Juha-Matti Lavonen

Nokka punaisena ympäri Eurooppaa (B787 Dreamliner/Norwegian)

12 viestiä aiheessa

Kolmen viikon kesäloma oli tiedossa kesäkuun loppuun ja heinäkuun alulle, reissu puuttui ja eräänä päivänä Norwegian julkaisi reitit Euroopan sisällä, jotka operoidaan uudella Dreamlinerilla. Aikailematta ja turhia miettimättä Visa vinkumaan ja hetken kuluttua sähköpostiin kolahti kolmen päivän matka reitillä, Helsinki-Malaga-Oslo-Helsinki.

 

B787 kyytiä Norwegian tarjoaa Oslosta/Osloon elokuun alkuun saakka seuraavilla reiteillä: Lontoo-Gatwick, Barcelona, Alicante, Malaga ja Nizza.

 

Sitten kuviin,

 

3.7.-13

 

Lähtökuopissa Helsinki-Vantaan portilla 18. DY5588 Malagaan, jonka lensi B737-800 LN-NOR. Vantaalla otettu käyttöön myös putkipaikoilla takaoven kautta boardaus.

[ attachment removed / expired ]

 

4h ja 35min lentelyn jälkeen saavuttu Malagaan, Transaeron B773 EI-UNL viereisellä putkella.

[ attachment removed / expired ]

 

4.7.-13

 

Sitten koitti itse reissun päätarkoitus, eli lento DY1801 Malagasta Osloon B787.n kyydissä.

 

Siinä se sitten on, ensimmäinen kaupallinen lento laskukiidossa Malagaan.

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Peräsintä koristaa Sonja Henie. Kone rekisteröity Irlantiin tunnuksin EI-LNA. Alkujaan tuosta piti tulla LN-BKA.

[ attachment removed / expired ]

 

Moottori tyypiksi Norwegianille valittu Rolls Royce Trent 1000

[ attachment removed / expired ]

 

Nokan muotoja

[ attachment removed / expired ]

 

Sitten ollaankin jo koneessa, näkymää turistiluokassa. Norwegianin versioon mahtuu 291 matkustajaa, joista 32 Premiun Economyn puolella.

[ attachment removed / expired ]

 

Istuinpaikkana tällä lennolla 19J

[ attachment removed / expired ]

 

Palokunta ruiskutteli perinteiset vesikaaret koneen ylle. Tosin homma ei mennyt niinkuin Strömsössä, tuli paloautolle kiiru pois alta, joten hädin tuskin nokka sai kasteen.  :P

[ attachment removed / expired ]

 

Ilmassa, kovaa ja korkealla. Lentopintana tällä lennolla huikeat 43,000ft.  :thmbup: Lentoaika Osloon 3h 35min.

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kaikenlaista karttanäkymää tarjosi IFE, joka muuten on Android pohjainen. Katsottavana myös elokuvia ja musiikkia kuunneltavissa, tosin maksullisia. Myös Sudokua ja korttipeliä löytyy.

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ikkunasuojia ei enään ole, vaan ikkuna tummuu sähköisesti nappia painamalla.

[ attachment removed / expired ]

 

Vilkaisu toilettiin, jossa tekniikka sielläkin ihmetyttää. Vessan vetonappia painamalla luukku laskeutuu automatiikalla ja kiinni ollessaan imaisee tavarat parempaa talteen.  ;D

[ attachment removed / expired ]

 

Reitti kulki mm. Lontoon ylitse.

[ attachment removed / expired ]

 

Laskun jälkeen pieni cabiini kierros vielä Oslossa,

 

Turistiluokkaa takaa nähtyny

[ attachment removed / expired ]

 

Premium economy koneen etuosassa.

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Putkella A48, josta kone jatkoi seuraavalle reitilleen Lontoon Gatwickiin.

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

5.7.-13

 

Ja eilen illalla paluukyyti Oslosta Helsinkiin sekin Norwegianin siivin lennolla DY1196, koneena B737-800 LN-NOU

[ attachment removed / expired ]

 

Matka päättyi samaan pisteeseen josta lähdettiinkin, portille 18.

[ attachment removed / expired ]

 

Kiitos kun luit!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Peräsintä koristaa Sonja Henie. Kone rekisteröity Irlantiin tunnuksin EI-LNA. Alkujaan tuosta piti tulla LN-BKA.

 

Miksiköhän näin? Eikö Norjan ilmailuviranomaiset ole tyyppihyväksynyt B787:aa tai jotain? Muista Norwegianin koneista poiketen peräsimessä ei ole valokuvaa, vaan tuollainen piirroksen tyyppinen kuva.

 

Asiallinen matkakertomus! :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä kertomus, kiitos!

 

Oli muuten viittä vaille etten itse varannut juuri samoille lennoille lippuja, mutta hannasin sitten viime metreillä. Nyt kaduttaa. Noh, eiköhän tässä vielä ehdi kun pari kuukautta pitäisi vielä unelmalinjurin lentää noita Euroopan legejä. Josko samalla saisi BA:n vastaavan kokeiltua...

 

Mistä noita lippuja sais? Tuli semmonen fiilis että "pitääpä itekkin kokeilla" :P  Mut hienot kuvat! :)

http://lmgtfy.com/?q=norwegian+tickets

 

Miksiköhän näin? Eikö Norjan ilmailuviranomaiset ole tyyppihyväksynyt B787:aa tai jotain?

Tuossa oli takana jokin kiista ulkomaisen (lue: Aasialaisen) työvoiman käytöstä LN-kilvissä olevissa koneissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Parit terminaali spottausta...

 

Aer Lingus A330-300 EI-DUZ

[ attachment removed / expired ]

 

Arkefly B737-800 PH-TFF

[ attachment removed / expired ]

 

Finnair B757-200 OH-LBR

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksiköhän näin? Eikö Norjan ilmailuviranomaiset ole tyyppihyväksynyt B787:aa tai jotain? Muista Norwegianin koneista poiketen peräsimessä ei ole valokuvaa, vaan tuollainen piirroksen tyyppinen kuva.

 

Asiallinen matkakertomus! :thmbup:

Näyttäisi olevan vektorigrafiikkaa, jolla on käytännössä "rajaton resoluutio" eli toisin kuin valokuvien suurennusmenetelmät, piirrokseksi muokattu kuva säilyttää tarkkuutensa koosta riippumatta. Pisteitä täältäkin Juha-Matin kiinnostavalle ja visuaalisesti antoisalle raportille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksiköhän näin? Eikö Norjan ilmailuviranomaiset ole tyyppihyväksynyt B787:aa tai jotain? 

 

Norjalaiset määräykset estävät ulkomaisen  työvoiman käytön Norjaan rekisteröidyissä koneissa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osaako joku sanoa mihin kohteisiin euroopassa Norwegianin 787 lentää? Ja tietysti mihin asti? Vastaus tai linkki jos on jossain tietoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla