Jouka Ahponen

Asiana Boeing 777 pudonnut San Franciscossa

331 viestiä aiheessa

NTSB:n onnettomuustutkinta Asiana Airlinesin turmassa on herättänyt paljon huomiota ja Korean hallitus on lähettänyt virallisen pyynnön tutkinnan pitämisestä reiluna ja objektiivisena.  Onnettomuuskone ja sen osat on siirretty pois kiitotieltä ja San Franciscon liikenne toimii jo normaalisti.

 

Korealaisten lausunnon mukaan NTSB:n tulisi tarjota medialle vain onjektiivisia tietoja ettei liikaa avattu tieto vaikuttaisi itse tutkintaan ja siinä tehtäviin johtopäätöksiin.

 

lentoposti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiana Airlines kertoo kiinnittävänsä huomiota ja/tai antavansa lisäkoulutusta lähes kaikkiin osa-alueisiin, jotka ovat ilmenneet tässä onnettomuudessa: lentäjien tyyppikoulutus toisen valmistajan konetyyppiin siirryttäessä, visuaalilähestymiset, automaation hallinta, väsymyksen välttäminen, ohjaamoyhteistyön ja kommunikaation parantaminen, jne.

 

"We will bolster our training programme... when a pilot converts to a jet from a different manufacturer," Asiana said in a presentation to the government, which was shown to reporters.

 

Currently Asiana pilots have to fly 10 flights and a total of 60 hours on a 777 to complete its training programme, a spokeswoman for the airline had previously said. Pilot Lee Kang-kuk, a pilot with nearly 10,000 hours of total flying experience, had completed eight flights and 43 hours on the Boeing 777, she said.

 

He had flown Airbus planes before switching to the Boeing 777.

 

The new measures will include enhancing training for visual approach and automated flight and conducting flight inspection on airports which are "vulnerable to safety."

 

The pilots aboard the Boeing 777 made a visual approach to San Francisco, and relied on automatic equipment to maintain airspeed.

 

Asiana said it will also seek to improve communications skills among crew members, and introduce a system to manage "fatigue risk."

 

http://news.airwise.com/story/view/1373894129.html

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Korealaisten lausunnon mukaan NTSB:n tulisi tarjota medialle vain onjektiivisia tietoja ettei liikaa avattu tieto vaikuttaisi itse tutkintaan ja siinä tehtäviin johtopäätöksiin.

 

lentoposti

 

Totuus koskee? En tiedä, kuinka hyvin Lentopostin uutinen vastaa korealaisten alkuperäistä lausuntoa ja mitä he 'objektiivisilla tiedoilla' tarkoittavat, mutta minusta Hersman on ollut hyvin huolellinen ja tarkka siinä, että julkisuuteen annetaan vain faktoja, ei mitään johtopäätöksiä. Tietenkin faktatkin ovat vielä puutteellisia, ainakin FDR:stä saaduista tiedoista (esim. A/T) on toistaiseksi kerrottu hyvin vähän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiana Airlines kertoi maanantaina nostavansa syytteen televisiokanavaa vastaan. Lentoyhtiön mukaan tapaus on pilannut yhtiön mainetta. Kalifornialaisen KTVU:n uutisankkuri luki viime viikolla lähetyksessä neljä nimeä, joiden väitettiin olevan San Franciscon lentoturman pilotteja. Nimet saivat lausuttuina englanniksi onnettomuuteen viittaavan asiattoman kaksoismerkityksen: Sum Ting Wong (something wrong), Wi Tu Lo (we too low), Ho Lee Fuk (holy f**k) ja Bang Ding Ow.

 

Kanavan toimittaja oli tarkastanut nimien aitouden onnettomuustutkintakeskuksesta, josta nimet oli virheellisesti vahvistettu oikeiksi.

 

aamulehti

 

.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Etelä-Korean liikenneministeriö suorittaa 3 viikkoa kestävän Asiana Airlinesin toiminnan erikoistarkastuksen:

 

The three-week probe, which started on 14 July, will review Asiana's safety management system and look at whether the airline violated any rules in its training, maintenance and operations, Man-Heui Chang, director of flight standards at the civil aviation bureau tells Flightglobal Pro.

 

"We need to review the airline safety system to find out whether there's something that needs to be improved and enhanced," Chang says. "We will look at its operations, maintenance, safety management, cabin training and so on."

 

Chang adds that should investigations reveal a need for changes to the country's aviation rules and regulations, it will be done "as soon as possible".

 

The transport ministry has also sent out a "precautionary message" to other airlines in the country, urging them to strengthen their safety measures, Chang says.

 

http://www.flightglobal.com/news/articles/south-koreas-transport-ministry-audits-asiana-after-777-200-crash-388317/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oikeusjuttuja Boeingia ja Asiana Airlinesia vastaan on alettu nostaa. Asianan lentäjiä syytetään "pitkästä litaniasta tehtyjä virheitä" ja Asianaa siitä, että "lentäjät oli koulutettu puutteellisesti ja heitä valvottiin virheellisesti". Vaadittu korvaus kahden matkustajan kärsimistä vammoista ja vahingoista on vähintään 5 miljoonaa.

 

On Monday, South Korea-based Asiana Airlines was sued in federal court in California by a Korean woman, Younga Jun Machorro, and her son, who were passengers on the Asiana flight.

 

The lawsuit alleged that the Asiana flight crew committed "an extensive litany of errors and omissions" and were improperly trained and supervised, causing the crash.

 

They are seeking at least USD$5 million in damages for "extreme bodily and mental injuries and economic damages" allegedly suffered as a result of the crash, according to the lawsuit.

 

http://news.airwise.com/story/view/1374025839.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alustavasti tuolla näkyy kysyttävän kaikkea mahdollista teknistä valmistus- ja huolto- ja vikatietoa, mitä valmistajalla on. Jos on ulkomaan foorumeita seurannut, ei ole kaukana vaikkapa arvaus siitä, että voitaisiin oikeudessa väittää esim., että "Boeing tekee sellaisia autothrottleja, jotka on mahdollista asettaa sellaisiin asetuksiin, ettei autothrottle herääkään henkiin kun sitä tarvittaisiin", tjsp?

 

EDIT: melkein oikein arvattu?

 

A Chicago law firm has taken steps to sue Boeing Co. on behalf of 83 people who were aboard the Asiana Airlines flight that crash-landed in San Francisco earlier this month, alleging that a malfunction of the plane's auto throttle may have caused the crash.

 

http://www.therepublic.com/view/story/f9cb3207fc874defbb6ca8a45146c53f/US--San-Francisco-Airliner-Crash-Lawsuit

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No selvää on että pyrstö jäi sinne merenrantaa. Jos kaikki maalaitteet/koneen on kunnossa niin luulis EGPWS:n varoittavan kun ollaa liukupolun alla (Glideslope). Joku mainitsi että ILS ei olis ollut kunnossa kentällä???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiana Airlines kertoi maanantaina nostavansa syytteen televisiokanavaa vastaan. Lentoyhtiön mukaan tapaus on pilannut yhtiön mainetta. Kalifornialaisen KTVU:n uutisankkuri luki viime viikolla lähetyksessä neljä nimeä, joiden väitettiin olevan San Franciscon lentoturman pilotteja. Nimet saivat lausuttuina englanniksi onnettomuuteen viittaavan asiattoman kaksoismerkityksen: Sum Ting Wong (something wrong), Wi Tu Lo (we too low), Ho Lee Fuk (holy f**k) ja Bang Ding Ow.

 

Kanavan toimittaja oli tarkastanut nimien aitouden onnettomuustutkintakeskuksesta, josta nimet oli virheellisesti vahvistettu oikeiksi.

 

aamulehti

.

 

Asiana ilmoittaa peruvansa aikomuksensa nostaa oikeusjuttu tv-kanavaa vastaan, ottaen huomioon kanavan esittämän julkisen anteeksipyynnön, mikä lienee järkevää, koska yhtiöllä on varmaan tärkeämpiäkin asioita jonossa.

 

http://www.koreaherald.com/view.php?ud=20130717000967

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku mainitsi että ILS ei olis ollut kunnossa kentällä???

 

ILS oli poissa käytöstä, visuaalilähestyminen, avherald.com'sta lainattuna "On Jul 7th the NTSB reported in a press conference at San Francisco Airport, the crew was cleared for a visual approach to runway 28L, the crew acknowledged, ..."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensin "ihan varmana nostetaan oikeusjuttu", mutta "ei me sittenkään". Kyse siis tästä aiemmasta nimipilasta.

 

Eteläkorealainen lentoyhtiö Asiana on päättänyt, ettei se vie oikeuteen yhdysvaltalaista TV-asemaa, joka epähuomiossa pilaili onnettomuuteen joutuneen koneen miehistön nimillä.

 

- Asiana Airlines on päättänyt, ettei jatka oikeuskäsittelyä. TV-asema KTVU on lähettänyt meille virallisen anteeksipyynnön ja olemme päättäneet keskittää kaiken huomiomme onnettomuuden jälkihoitoon, yhtiö kertoo tiedotteessaan.

 

http://yle.fi/uutiset/asiana-lentoyhtio_ei_tee_pilkkanimista_oikeusjuttua/6737471

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Normisetti USA:n criminal negligence jutuissa on, etta nostetaan syyte lentoyhtiota vastaan, koska palkkaavat ja kouluttavat epapatevia pilotteja, lentokoneen valmistajaa vastaan, koska tekevat koneita joilla voi tormata, lentokenttayhtiota vastaan, koska ILS oli pois kaytosta, autopilotin valmistajaa vastaan, koska tekivat systeemin jolla voi tormata, lennonjohtajia vastaan, koska eivat varoittaneet etta kone voi tormata, moottorivalmistajaa vastaan, koska heidan moottorit spoolas niin hitaasti, ILS valmistajaa vastaan, koska heidan takiaan ILS oli pois kaytosta, kiitotien asfalttifirmaa vastaan, koska asfaltti oli liian kovaa ja siihen tormaaminen sattui, pelastuspalveluja vastaan, koska pelastuspalvelut viipyivat niin pitkaan, Applea vastaan, koska juttu on Kaliforniassa ja heilla on rahaa, jne jne jne.

 

Siella on naa "personal injury lawyerit" innoissaan...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kenenkäs vika se muuten on, että lentokenttä on meren rannassa joten siinä on tuo rantavalli?

 

Kaupungin, koska eivät ole antaneet turvallista tonttia lentokentälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kenenkäs vika se muuten on, että lentokenttä on meren rannassa joten siinä on tuo rantavalli?

Niin,ainoastaan kiitotielle lasketaan,tavallisesti...  ei ennen kiitotietä,eikä varsinkaan rantavalliin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kentän kiitotiekaavion mukaan kiitotie 28L:n alkupään korkeus merenpinnasta on 13 jalkaa eli noin 4 metriä, eikä Avheraldin valokuvien perusteella (5. kuva ylhäältä) näytä siltä, että vallin reuna olisi juuri yhtään itse kiitotietä korkeammalla. Toki sekin oli nyt liikaa.

 

Kun vertaa Google Earthin (vanhempaa) ilmakuvaa Avheraldin tuoreisiin kuviin, näkyy selvästi uusista kynnys- ja touchdown zone-maalauksista, että kiitotien kynnystä on siirretty äskettäin, nettitietojen mukaan 300 jalkaa pitemmälle eteenpäin. Olisiko sattunut jotain läheltäpiti-tilanteita? Matkaa vallista kynnyksen alkuun on nyt noin 200 metriä, mikä ei ole kovin paljon, mutta isoilla koneilla ei sentään siihen ole tarkoitus laskeutua vaan "hieman" pitemmälle?

 

Kynnyksen siirron takia piti kaiketi myös siirtää glide path-lähetin/antenni uuteen paikkaan. NOTAMin mukaan GP on poissa käytöstä 2 kk 3 viikkoa, mikä tuntuu melko pitkältä. Ehkä siihen on myös joku muu syy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No CVR ja DFDR kertoo aikanaan kun saavat purettua, mitä on loppujenlopuksi mennyt pieleen.

 

Itse asiassa parin päivän takainen tiedote http://www.ntsb.gov/news/2013/130715.html kertoo, että CVR ja FDR ryhmät ovat saaneet työnsä päätökseen. Tietojen analysoinnin tuloksia saadaan kuitenkin varmaan odottaa jonkin aikaa. Lehdistötilaisuuksissa Hersmanilta kysyttiin moneen kertaan autothrottlesta, vastaus oli aina suunnilleen sama: viimeisen 2½ minuutin aikana oli käyössä useita a/t moodeja, mutta tarvitsemme lisää aikaa ymmärtääksemme, mitkä muutokset tapahtuivat ohjaajien toimesta, mitkä toisiinsa kytkettyjen järjestelmien vasteista.   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On niin tyypillistä juristijargonia nämä selittelyt. Spekuloidaan mitä ihmeellisimmillä ja ennenkaikkea toisarvoisilla asioilla. Kukaan ei halua puuttua siihen perusasiaan, että lentäjällä on mittarit edessään joista nopeus, korkeus ja suunta tärkeimpinä. Eivät nämä lentämisen perusasiat ole yhtään erilaisia visuaalifinaalissa olipa käskettävänä Cessna 152 tai Boeing 777. Molemmissa piloteilla pitää olla perusasiat hanskassa ja nyt näyttää vahvasti siltä, että juuri perusasiat olivat hakusessa. Syitä siiihen haetaan automatiikan mahdollisista vioista. Ei automatiikan tarkoituskaan ole korvata pilottia eikä hänen harkintakykyään ja päätöksentekoaan, automatiikka on lentäjän apuväline. Jos nopeutta on liian vähän, niin silloin pannaan lisää kaasua. Ei sillä ole väliä tekeekö sen automaatti vai pilotin käsi.  Toiseksi ohjaamossa on aina vähintään kaksi lentäjää, tässä tapauksessa jopa kolme. Jos ne kaksi monitooraavaa pilottia ovat niin kuuromykkiä, etteivät näe eivätkä puhu mitään, vaan antavat yhden lentää ehjän koneen mäkeen hyvissä olosuhteissa, niin eipä siihen ole paljoa lisättävää.

 

Seppo 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Niin,ainoastaan kiitotielle lasketaan,tavallisesti...  ei ennen kiitotietä,eikä varsinkaan rantavalliin.

 

Niin no joo... onhan monilla sisämaakentilläkin sen verran aitaa, että jos tulee liian aikaisin liian matalalle niin jokin osuu johonkin. (Täysin aiheesta sivuun menee kun tuossa tuli noin viikko sitten nähtyä kuinka RAF:n Typhoon tuli laskuun RAF Waddingtoniin aika matalalla, miltei aitaa hipoen, RAF sanoi laskun olleen "normaali", mutta monet tien vieressä spotanneet yllättyivät aika lailla.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On niin tyypillistä juristijargonia nämä selittelyt. Spekuloidaan mitä ihmeellisimmillä ja ennenkaikkea toisarvoisilla....

Seppo

Todella tyhjentävä lohkaisu Sepolta.Noinhan se menee!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään