Miko Verno

Canon EOS 500D, kastunut?

16 viestiä aiheessa

Moro,

Tänään kentällä ollessani yhtäkkiä yli pyyhkäisi hemmetin kova sadekuuro. Suljin kamerani ja odotin hetken sateen loppumista. Kameraa avattessani ei ensiksi tapahtunut mitään. Hetken päästä kamera suostui tarkentamaan mutta muita elonmerkeejä ei näkynyt eikä kuullut. Pari minuttiia myöhemmin parit piippittävät äänet kuului. Kotiin päästyäni otin akun pois(latasin varmuuden vuoksi kun oli niin vähissä), avasin kaikki luukut ja laitoin kuivumaan. Muutaman tunnin jälkeen kokeilin käynnistää kameraa. Tällä kertaa ainoat elonmerkit olivat jatkuvasti vilkkuva sininen valo näytön oikealla puolella (ilkuttaa jos akku on kiinni kamerassa riippumatta onko on- vai off-tilassa).

Taitaa olla tuon sateen kastelema kamera(olisi aika hyvä sattuma jos syy olisi jokin toinen)?

Kenelläkään kokemusta tälläisestä?

Kannattaa varmaan kuivua muutama päivä ja kokeilla uudelleen? Sitten soittaa canonin huoltoon jos ongelmia vielä on.

Toivottavasti ei tarvitse uutta kameraa ostaa. Siihen tyssäisi koko harrastus pitkäks aikaa. :'(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itsellä kävi saman tyyppinen vahinko. Oireet viittaa vahvasti rikkinäiseen virtakorttiin, ainakin itselläni oli. Osa + työt noin 250 eur. Onko takuuta vielä? Jos on niin kannataa hoitaa sitä kautta, voi käydä tuuri.  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Koska jälkiviisaus on aina mukavaa ja mieltä ylentävää, niin kannaisiko varata kamerareppuun riittävän suuri muovipussi, jos ei kameralaukkuun muuten kuulu sadesuojaa? ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muovipussi mukana repussa tai reppu missä sääsuoja on aina paikallaan, oli sitten Canoneissa minkälainen "weatherproof" tahansa.  Mulla kastui laitteet eilen aikalailla, mutta mitään oireita ei näkynyt. 40 D  sääsuojattu?  Putki taitaa olla non weatherproof :thmbdn:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä ne waterproofit on aika luotettavia, jopa mun non-waterproof kamera on selvinnyt melkoisista rankkasateista ilman ongelmia. Yleensä tosin objektiivi on ollut waterproof, kuten L-sarja yleensä on.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä, jälkiviisaus vatuttaa tässäkin tapauksessa. Olisi todellakin kannattunut jotakin olla suojana. Ei vain tullut sadetta ajatelleeksi kentälle lähdettyä. Pitäisi olla repussa kokoajan kaiken varalta.

No mutta annan kameran kuivua vielä muutaman päivän ja katson tilannetta sitten. Saattaa olla, että uutta kameraa saa odotella ensi vuoden kesälle. :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä ne waterproofit on aika luotettavia, jopa mun non-waterproof kamera on selvinnyt melkoisista rankkasateista ilman ongelmia. Yleensä tosin objektiivi on ollut waterproof, kuten L-sarja yleensä on.

Onko sun waterproof vedenkestävä kanssa? Mulla on rubberbootsit mitkä on waterproofit. Niillä voi mennä walk vaikka olis hirveä rain.

ps. "Anna mennä vaan" :

http://500px.com/photo/39148166

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko sun waterproof vedenkestävä kanssa? Mulla on rubberbootsit mitkä on waterproofit. Niillä voi mennä walk vaikka olis hirveä rain.

Sulla on tosi hauskaa, eikös olekkin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt on pakko ottaa kantaa, kuulostaa meinaan todella naurettavalta kun käytetään englanninkielisiä termejä (joille on olemassa järkevä suomalainen vastine) suomenkielisessä keskustelussa. Joidenkin ilmailutermien käytön kyllä ymmärrän jos ne ovat vakiintuneita termejä suomelaisessä käytössä tai termille ei ole kunnollista suomalaista vastinetta. Rankkaa OT...

Ps. Vedenkestävä ja ei vedenkestävä mikä siinä on niin vaikeata :P

P.s 2 Itse olen huomannut 400D:n kanssa kastumisen jälkeen ainut oire on ollut valintakiekon osittain toimiminen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

"Ei vedenkestävä" käytettynä tuollaisenaan virkkeessä on svetisismi tai anglismi ;) terminä se jotenkuten menee. Joskua vuonna nakki ja keppi minulla oli lukiossa äidinkielen opettajana joku vanha jermu, joka ei voinut sietää mitään edes vieraskielistä kirjoitusasua muistuttavaa. Sai välillä ihan tosissaan raapia päätään että osasi kirjoittaa oikein - ja perseelleen se silti meni  ;D

Mutta juu, ei ole vaikeaa kirjoittaa täntyyppisiä termejä suomeksi, Suomessa kun ollaan. L- sarjalaiset kestää jos ei ihan upotusta niin melkein. Mulla on D60 muutaman kerran saanut ihan hyvän suihkun kuvatessani eikä ole ollut moksiskaan, vaikkei varsinaisesti olekaan sääsuojattu eikä vedenpitävä niinkuin ykkössarjalaiset.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei kun lähinnä jotenkin ärsytti tuo waterproof- sanan käyttö.

No sehän toki voi ärsyttää joitakin. Itselläni tulee varsinkin kameroihin ja muuhun tekniikkaan liittyvissä asioissa nopeammin ajateltua englanninkielistä sanaa. Tämä varmaan johtuu siitä kun lukee artikkeleita englanniksi niin termit jäävät englanniksi mieleen. Juttelen myös em. aiheista kavereiden kanssa sekottaen näitä englanninkielisiä termejä suomen kieleen. :)

/J

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyviä uutisia! Päivän pöytätuulettimen alla ja kaikki luukut auki olen onnistunut kamerani kuivaamaan.

Toimii siis. Jes ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyviä uutisia! Päivän pöytätuulettimen alla ja kaikki luukut auki olen onnistunut kamerani kuivaamaan.

Toimii siis. Jes ;)

Hyvä :thmbup: Jokos se suoja on repussa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvä :thmbup: Jokos se suoja on repussa?

Pitää huomenissa katsella. Enää en kuitenkaan riskiä ota, että kentälle menisin ilman suojaa. :) Taas opittiin jotakin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään