Kirjoitettu Heinäkuu 8, 2013 Korean Sotamuseo (The War Memorial of Korea, avattu 1993) sijaitsee Soulin kaupungissa kaksi asemanväliä Seoul Station-keskusrautatieasemalta etelään metrolinjalla 4. Museo kuvaa Korean sotaisaa historiaa hyvin monipuolisesti ja sen Korean sotaa 1950-1953 käsittelevä osa on myös laaja. Museoon on vapaa pääsy ja siellä käyntiin kannattaa varata runsaasti aikaa. Jo pelkästään Korean sodan näyttelyihin hurahtaa helposti kolme tuntia. Sitten jää katsottavaksi vielä aiempien sotien historiaa käsittelevät näyttelyn osat. Keskityn tässä kuvaamaan nimenomaan Korean ilmavoimien historiaa ja muita Korean kannalta oleellisia lentokoneita. Esimerkiksi B-52-tyyppi ei ole palvellut Korean ilmavoimissa, eikä se olut vielä käytössä Korean sodan aikana, mutta Vietnamin kautta konetyypillä on ollut merkitystä myös Korealle. Tietääkseni Soulissa ei ole muuta ilmailuun keskittyvää museota, vaikka joitain pieniä lentokonekokoelmia löytyy. Buwhal Ho oli 1953 rakennettu korealainen yhteys ja havainnointikone, ensimmäinen kone joka tukeutui kokonaan korealaiseen suunnitteluun ja valmistukseen. Kun koneeseen liittyy tällainen määrä kansallista ylpeyttä, alettiin konetta kutsua nimellä Buwhal-Ho, eli ylösnousemus. Toisen tulemisen kone koki 2004 jolloin sen jäänteet löydettiin 50 vuoden kateissa olon jälkeen ja kunnostettiin tässä näkyvään komeuteen. Kone on luonnollisesti ainoa laatuaan ja siksi korealainen kansallismonumentti. KT-1 Woongbi on korealainen yksimoottorinen turborop-koulukone. Se otettiin käyttöön vuonna 2000. Konetta on toimitettu yhteensä 85 kpl ja sille on löytynyt vientimarkkinoita Indonesiasta, Turkista ja Perusta. T-28 Trojan otettiin käyttöön Korean ilmavoimissa vuonna 1960 korvaten T-6 koulukoneet. Konetyyppi palveli koulukoneena vuoteen 1989 jolloin sen korvasi KT-1. T-33A Shooting Star otettiin käyttöön Korean ilmavoimissa 1955 ja sitä käytettiin F-86 Sabrepilottien kouluttamiseen. Konetyyppi oli käytössä vuoteen 1990 asti jolloin sen korvasi T-59. F-86D Sabre Dog oli F-86 Sabresta elelleenkehitetty jokasään hävittäjä. ROKAF otti konetyypin käyttöön 1960 vastauksena pohjoisen käyttöönottaman Il-28 pommittajan asettamiin haasteisiin. Konetyypin korvasi F-4D vuonna 1971. T-37C Tweet astui ROKAF:n palvelukseen 1973 ja palveli koulukoneena vuoteen 2004. Tällöin sen korvasi KT-1. C-46D Commando Transport otettiin ROKAF:n käyttöön 1955 ja edsuti ensimäistä ROKAF:n konetyyppiä, jota käytettiin maan rajojen ulkopuolella. Kone palveli Vietnamissa ja poistui käytöstä 1976. C-119 Flying Boxcar, eli suurin piirtein lentävä tavaravaunu palveli raskaasti Korean sodassa, vaikka ei koskaan päätynytkään ROKAF:n käyttöön. Siitä tuotettiin myös AC-119K -versio, eli suurella tulivoimalla varustettu hitaasti lentävä tykkilavetti. U-6A Beaver astui ROA:n palvelukseen 1954 ja palveli 80-luvulle asti. AN-2 ja Mig 19 edustivat vastapuolen konetyyppejä näyttelyssä. F-51D Mustang oli käytössä ROKAF:ssa vuosina 1950-1957, jolloin Sbaret korvasivat sen. C-123J Provider oli käytössä ROKAF:ssa vuosina 1973-1994, jolloin C-130 Herculekset korvasivat sen. AH-1 Cobra oli käytössä Koreassa 1976 – 1988. T-41 Mescalero eli Cessna 172:n sotilasversio, käytössä Koreassa 1972-2006. F-4 Phanton oli käytössä Koreassa 1969 – 2010, jolloin se korvattiin F-15-Eaglella. Käytössä olleet F-4 tyypit olivat F-4D ja RF-4C. S-2A Tracker, käytössä Koreassa 1970-2001. Bell UH-1 on edelleen (2012) käytössä armeijan kalustona, mutta tullaan lähiaikoina korvaamaan kotimaisella Surion-kopterilla. Korean armeija käytti tyyppiä Vietnamissa. Alouette III tuli Korean laivaston käyttöön 1977 ja palvelee edelleen. Ohessa nenäpäiväversio… H-13 Sioux-tyyppiä käytettiin menestyksellä Korean sodassa haavoittuneiden evakuointiin etulinjasta ja siksi sitä kutsuttiin lentäväksi ambulanssiksi. Tyyppi oli ensimmäinen Yhdysvaltain armeijan Koreassa käyttämä helikopterityyppi. Tyyppiä ei käytetty Korean asevoimissa. O-1Bird Dog oli käytössä Korean puolustusvoimissa vuoteen 1991. Jak-18, koulukone käytössä Pohjois-Korean ilmavoimissa. F-5A Freedom Fighter, käytössä ROKAF:ssa vuodesta 1965 ja Tiger versiona (F-5E) vuodesta 1974. Kone muodosti ROKAF:n toiminnallisen rungon ja sitä valmistettiin lisenssillä massa vuosina 1980-85. Ylösnousemuskone, Buwhal-Ho [ attachment removed / expired ] T37 Tweet [ attachment removed / expired ] Shooting Star [ attachment removed / expired ] KT-1 Woonbi [ attachment removed / expired ] Korea Majava [ attachment removed / expired ] C-46 Commando Transport [ attachment removed / expired ] AN-2 [ attachment removed / expired ] Trojan [ attachment removed / expired ] Lentävän tavaravaunun konttori [ attachment removed / expired ] F-86D Sabre Dog [ attachment removed / expired ] B-52 erikoinen laskutelinekonfiguraatio. Vaikuttaa siltä, että molempien paripyöräparien vastaan ottama rasite on keskitetty koneen keskilinjalle. Molemmat paripyöraparit taittuvat siten, että toinen pyöräpari taittuu eteen ja toinen taakse. [ attachment removed / expired ] Sodan uhrit, pienellä kaiverruksella todella paljon nimiä... [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 8, 2013 Ylösnousemuskone, Buwhal-Ho [ attachment removed / expired ] Kovasti on englantilaiset ottaneet vaikutteita Ylösnousemuksesta Auster B.4:ään. Tai päinvastoin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 9, 2013 Kovasti on englantilaiset ottaneet vaikutteita Ylösnousemuksesta Auster B.4:ään. Tai päinvastoin. Niinpä, yhdenmukaisuuus on todellakin ilmeinen. Kun valmistumisvuosikin on sama, on aika vaikea uskoa, että samankaltaisuuus olisi pelkkää sattumaa. Toisaalta tuo Auster ilmeisesti jäi prototyyppiasteellle, kun tätä kaiketi tuotettiin oikein jonkinlaisia määriä. Austerissa tosin nuo rahtiovet ovat korostetummin esillä joten ilmeisesti sen suunnittelussa pyrittiiin enemmän aikaansaamaan rahtiominaisuuksia. Timo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 9, 2013 Hienoja kuvia. Korean sotamuseo on käymisen arvoinen ja hyvin järjestetty. Ehkä parhaimpia näkemäniäni. Tarkoitukseni oli sielä vain piipahtaa muutaman tunnin, mutta vierailu venyi sitten koko iltapäiväksi. Kannattaa käydä. Saa myös avartavan kuvan Korean sodan suuruudesta ja kuinka tiukka paikka se oli siellä. Siinä B-52:ssa jonka minä näin vuosia sitten, oli ohjaamossa penkit vielä tallella. Jäi mieleen, että oli hyvin askeettinen työpaikka, vaikka oli ehkä jo Vietnamin sodan aikainen laite. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 9, 2013 Siinä B-52:ssa jonka minä näin vuosia sitten, oli ohjaamossa penkit vielä tallella. Jäi mieleen, että oli hyvin askeettinen työpaikka, vaikka oli ehkä jo Vietnamin sodan aikainen laite. Olisiko kuitenkin C-119 Flying Boxcar:in ohjaamosta tuo kuva mistä penkit puuttuu. BUFF:in ohjaamossa on mm. koko lailla enemmän noita kaasuvipuja Hienoa kuvaa ja kerrontaa taas kerran Timo, kiitoksia Cheers! Orvo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 9, 2013 Kiva jos kuvat ja tarina kelpaa... Tuo ohjaamokuva on todellakin C-119 Flying Boxcarista. Olin ajatellut ottaa B-52:sta ohjaamokuvan jo pelkästään tuon massiiivsen kaasuvivuston takia, mutta ei siitä olisi tullut mitään. Pieni ikkuna ja huonot valaistusolosuhteet - siitä ei oliis tullut kuin vihaiseksi. Tässä vähän lisää kuvia tuolta pohjoisen lohkolta. Vastustajan konekalustoakin oli jonkin verran tarjolla, vaikka ei tietystikään läheskään yhtä paljon kuin oman puolen. Tuo Mig 19 muuten tuli maahan loikkarin tuomana. Sanomattakin lie selvää minkä valtakunnan tuotantoa tuo pohjoisen kalusto oli... Mig 15 [ attachment removed / expired ] Mig 19 [ attachment removed / expired ] Mig 19 [ attachment removed / expired ] Yak 18 koulukone [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 4, 2013 Kerran vielä kiellon päälle... Laitoin tuohon johdantokappaleeseen tarinaa useammista koneista kuin olen tähän mennessä kuvaillut ihan kuvilla. Tässä nyt siten viihteeksi vähän vielä lisää materiaalia Korean Sotamuseon ilmailuosuudesta. enjoy... Timo AH1J Cobra [ attachment removed / expired ] Cobran etuohjaamo, valitan heijatuksia ja plexin naarmuisuutta [ attachment removed / expired ] C123J Provider [ attachment removed / expired ] Korea Musse Providerin siiven alla [ attachment removed / expired ] F5A Freedom Fighter [ attachment removed / expired ] O1A Bird Dog, eli lintukoira [ attachment removed / expired ] C172, eikun T41B Mescalero [ attachment removed / expired ] Alouetten nenäpäivä, eli Alouette III merivalvontakopteri [ attachment removed / expired ] H5 Dragonfly, pelastushelikopteri [ attachment removed / expired ] Muzaa, jee, eli psykologisen sodankäynnin materiaalia, kaiuttimet vihollisen ärsyttämiseksi/hämämiseksi/propagandan levittämiseen... [ attachment removed / expired ] S2A Tracker [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla