Alex Lund

Rc Lennkokkiharrastus

35 viestiä aiheessa

Terve! Onko täällä ketään joka harrastaisi Rc-Lennokeita? Kun mä päätin aloittaa tämän harrastuksen. Vaikuttaa sen verran hauskalta että pakkohan sitä on kokeilla. Olen ihan pihalla näistä jutuista. Laitoin tämän tänne Ilmailu osioon koska eikös se RC-lennokit ole jokin ilmailun muoto?  ???

Mistä kannattaisi lähteä? Laitoin tämän tänne koska tunnuksiani ei ole vielä aktivoitu lennokit.net sivuille. Eli onko vinkkejä/ohjeita noobille?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ite harrastan ja myyn noita vehkeitä

Suosittelen myös ottamaan yhteyttä paikalliseen kerhoon tai semmoiseen jantteriin joka lennättää niin se voi opettaa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ite harrastan ja myyn noita vehkeitä

Suosittelen myös ottamaan yhteyttä paikalliseen kerhoon tai semmoiseen jantteriin joka lennättää niin se voi opettaa

Jaa että myyt näitä vehkeitä? Ei sulla sattuis olemaan hyvää halpaa ja kestävää lennokkia? Jos vaikka sellaisella lähtisi alkuun. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

http://lennokit.net/index.php on kaiketi kanssa hyvä :)

Veikkaan että tällä palstallakin on paljon tätä(kin) ilmailun lajia harrastavia. Mullakin on muutama lennokki ollut, tosin ovat jääneet vapaa-ajan rajoitteiden ja muun ilmailun jalkoihin tällä hetkellä.

//T

Juu tuo lennokkifoorumi on hyvä. vielä kun aktivoisivat tunnukseni sinne niin...  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Laita kysely lelu.ylivieska@karkkainen.com ite olen tällä hetkellä kesälomalla mutta mika ja otto kyllä palvelee siellä tehokkaasti

voit tietenkin tilata suoraan web kaupastakin www.karkkainen.com jos joku malli tiedossa minkä haluaa

Olisiko hakusessa sähkö vai polttomoottori versio?

Sähkö versio maksaa suurinpiirtein 260€ ( Tämä valmis paketti jossa kaikki mukana jo tehtaalla laitettuna )

Polttis tulee maksamaan noin 450 € ( tämä kootaan itse radio, moottori, potkuri, liima, Polttoaine, servot, startteri, hehku jne Itse lennokki on kyllä valmiiksi tehty eli ARF sarja )

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jaa että myyt näitä vehkeitä? Ei sulla sattuis olemaan hyvää halpaa ja kestävää lennokkia? Jos vaikka sellaisella lähtisi alkuun. :)

Eli tarttet siis kolme lennokkia  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli tarttet siis kolme lennokkia  ;D

En nyt sentään ;D  Tarvitsen lennokin joka on kestävä, hyvä, ja halpa. Ja mieluusti myös ohjain mukana.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikään ei ole tarpeeksi kestävä :) Hyvä on sellainen mitä osaa korjata itse. Kärsivällisyyttä mukaan ja toisaalta itse rakentaen jotain lennokkeja oppii myös korjaamaan niitä.

//T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on tuolla ihan joutilaana vaikka mitä sähkölennokkihärpätintä. Parit radiotkin. En oo ehtinyt, mutta elän toivossa että vielä ehdin. Ehkä ensi elämässä. Mutta vakavasti puhuen, hommaa simulaattori. Se on se halpa ja hyvä yhdistelmä - ja varsinkin kestävä. Säästät sillä ihan älyttömästi. Ja ekaksi lennokiksi joku rauhallinen, mielellään kolmekanavainen, missä on siis kaasu, korkeusperäsin ja sivuperäsin. Siivekkeet mukaan sitten kun tuo pysyy hanskassa. Mulla kun ei pysy vieläkään, sähköllä toimivista indoor-depron virityksistä saan korjauskelpoisia noin 5 sekunnin lennätyksen jälkeen. Eli se simulaattori!

nimim. kokemuksen syvä rintaääni...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on tuolla ihan joutilaana vaikka mitä sähkölennokkihärpätintä. Parit radiotkin. En oo ehtinyt, mutta elän toivossa että vielä ehdin. Ehkä ensi elämässä. Mutta vakavasti puhuen, hommaa simulaattori. Se on se halpa ja hyvä yhdistelmä - ja varsinkin kestävä. Säästät sillä ihan älyttömästi. Ja ekaksi lennokiksi joku rauhallinen, mielellään kolmekanavainen, missä on siis kaasu, korkeusperäsin ja sivuperäsin. Siivekkeet mukaan sitten kun tuo pysyy hanskassa. Mulla kun ei pysy vieläkään, sähköllä toimivista indoor-depron virityksistä saan korjauskelpoisia noin 5 sekunnin lennätyksen jälkeen. Eli se simulaattori!

nimim. kokemuksen syvä rintaääni...

Noista simulaattoreista että mikä on paras Rc-Simulaattori?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

mistä kukakin tykkää... Mulla on Real Flight, mikä on ollut kovin suosittu, sitten on Phoenix, mistä mulla ei ole mitään kokemusta ja vielä aerofly, mikä tuntui kovin mukavalta ja siitä löytyi muistaakseni jotain sellaisia optioita joskus, mitä ei realflightissä ollut. Olikohan niin, korjatkaa jos oon väärässä, että aerofly toimi myös iTietokoneisa...

Ilmailukaupasta Vantaalta saat varmasti hyviä neuvoja jos pääset siellä käymään, kauppiaat osaa kertoa vaikka mitä lennokeista ja neuvoa kans aloituksessa.

Mä lähtisin jommalla kummalla, real flightillä tai aeroflyllä. Vanhempikin versio toimii, niitä on myös huuto.netissä ja muissa vastaavissa kaupan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

mistä kukakin tykkää... Mulla on Real Flight, mikä on ollut kovin suosittu, sitten on Phoenix, mistä mulla ei ole mitään kokemusta ja vielä aerofly, mikä tuntui kovin mukavalta ja siitä löytyi muistaakseni jotain sellaisia optioita joskus, mitä ei realflightissä ollut. Olikohan niin, korjatkaa jos oon väärässä, että aerofly toimi myös iTietokoneisa...

Ilmailukaupasta Vantaalta saat varmasti hyviä neuvoja jos pääset siellä käymään, kauppiaat osaa kertoa vaikka mitä lennokeista ja neuvoa kans aloituksessa.

Mä lähtisin jommalla kummalla, real flightillä tai aeroflyllä. Vanhempikin versio toimii, niitä on myös huuto.netissä ja muissa vastaavissa kaupan.

Pitääks niihin ostaa kans se ohjain?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sitten myös kannattaa miettiä haluaako lentää RC lentokoneella vai RC helikopterilla kumpikin on todella hauskaa ja tosiaan ensin simulaattorissa ellet halua maksaa paljon ekan lennon jälkeen.

Sitten älä osta halvinta mahdollista vaan kannattaa pikkuisen panostaa koska halvat on yleensä heikompia ja tälleen.

Markku

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse aloitin GWS Tiger Mothilla (se isompi) talvella hangen keskellä meren jäällä ilman simulaattoria, tein noin 50 tonttausta ehkä, eikä maksanut muuta kuin välillä uuden kahden euron potkurin ja vähän erikiipperiä.

Ilman simua aloittamisessa on oma hupinsa. Siinä on ukolla silloin kaikki pelissä ;D Hankien keskellä ei kevyestä paalista paljoa hajoa, je senkin mikä hajoaa voi liimata kasaan.

Puolen vuoden jälkeen koneessa oli ehkä 150g ylimääräistä liimaa. Kivaa oli. Meren jäällä oppi lentämään kovan tuulen kanssa, kun sitä oli lähes aina. Kerran ei riittänyt moottoriteho paikallaan pysymiseen, vaan kone meni menojaan alatuuleen pitkälle. Se oli vähän kuin rodeota. Aloitin 34-vuotiaana.

Jos koko kone maksaa 50 euroa, ja menet hankien keskelle, niin järkyttävistä taloudellisista menetyksistä siinä ei puhuta. Tunne kun oppii itse livenä lennättämään alusta lähtien on mahtava. Kun saat sen ensimmäisen kerran pysymään kaarrossa huutaen suoraa huutoa. Tällaiseen opettelumetodiin liittyy tunnesisältöjä, jotka aika tehokkaasti ehkäisevät leipääntymistä myöhemmin.

Itse suosittelisin aloituskoneeksi jotakin kaksitasopaalia. Paali=foamkone. Menee hitaasti ja ei mene lujaa kun vastus on suuri, ja tekee temppuja hitaasti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En nyt sentään ;D  Tarvitsen lennokin joka on kestävä, hyvä, ja halpa. Ja mieluusti myös ohjain mukana.

Me rakennettiin 10 v pojan kanssa tuollainen, tosin normaalipyrstöllä. Lentää hitaasti, vakaasti ja kestää melko paljon. Rakenteen nerous piilee rungon yläpuolella olevassa työntäpotkurissa, joten tärkeät komponentit on suojassa. UHU Por -liimalla korjaantuu, jos tarvis.

http://www.ilmailukauppa.fi/shopnew/product_info.php?products_id=3404

Pyydettiin Sil-Shop kokonaispakettitarjous ja sieltä tuli kaikki liimoja ja ohjeita myöten.

T. Mika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse aloitin GWS Tiger Mothilla (se isompi) talvella hangen keskellä meren jäällä ilman simulaattoria, tein noin 50 tonttausta ehkä, eikä maksanut muuta kuin välillä uuden kahden euron potkurin ja vähän erikiipperiä.

Ilman simua aloittamisessa on oma hupinsa. Siinä on ukolla silloin kaikki pelissä ;D Hankien keskellä ei kevyestä paalista paljoa hajoa, je senkin mikä hajoaa voi liimata kasaan.

Puolen vuoden jälkeen koneessa oli ehkä 150g ylimääräistä liimaa. Kivaa oli. Meren jäällä oppi lentämään kovan tuulen kanssa, kun sitä oli lähes aina. Kerran ei riittänyt moottoriteho paikallaan pysymiseen, vaan kone meni menojaan alatuuleen pitkälle. Se oli vähän kuin rodeota. Aloitin 34-vuotiaana.

Jos koko kone maksaa 50 euroa, ja menet hankien keskelle, niin järkyttävistä taloudellisista menetyksistä siinä ei puhuta. Tunne kun oppii itse livenä lennättämään alusta lähtien on mahtava. Kun saat sen ensimmäisen kerran pysymään kaarrossa huutaen suoraa huutoa. Tällaiseen opettelumetodiin liittyy tunnesisältöjä, jotka aika tehokkaasti ehkäisevät leipääntymistä myöhemmin.

Itse suosittelisin aloituskoneeksi jotakin kaksitasopaalia. Paali=foamkone. Menee hitaasti ja ei mene lujaa kun vastus on suuri, ja tekee temppuja hitaasti.

No itselläni menki kopterilla ylä roottprin lavat ja takanakin sama :D ja sitten viellä vääntyi yksi putki. Siksi suositten simulaattoria alkuun.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä suosittelen ensimmäiseksi RC-lennokiksi vakaata parimetristä liidokkia, johon asennetaan korkeus- ja sivuperäsimeen servot. Myöhemmin taitojen kasvaessa voit lisätä siihen siivekeohjauksen.

Tuollaisella on helppo harjoitella RC-ohjauksen saloja ja ohjauksen näppituntumaa, kohtilentoa ja poislentoa.

Siis hankintalistallesi : liidokki, kaksi servoa,vastaanotin, akkupaketti ja laturi. Radioksi kannattaahankkia nelikanavainen tikkurario, jolloin se riittää jo moottorilennokinkin ohjaukseen.

Tsemppiä harrastukseesi  :thmbup:

neuvoja voi kysyä vaikka privaatisti

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi

Jaskalta hyvä pointti tuo liidokki - sillä tosiaan pääsee tekemään useita vetoja peräkkäin ja perusniksit oppii mukavasti.

Kaiholla niitä aikoja muistellen, jolloin asian parissa tusattiin Joensuun lentokentällä  - silloin liidokkia temmottiin taivaalle kymmeniä metrejä pitkän kuminauhan avulla. Lienee nykyäänkin samat metodit käytössä?

Nyt on sitten vähän isommat "lennokit" käytössä  :D

LND

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pitääks niihin ostaa kans se ohjain?

se tulee ohjelman mukana.

Ja liidokkeja saa vaikka sieltä ilmailukaupasta. Ne osaa niissäkin neuvoa siellä :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Suosittelisin itse helikopteria koska siinä tulee harjoteltua tarkuutta vaikka ohjaimet pikkuisen erinlaiset mutta varmasti liidokkikin on hyvä.

Markku

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja liidokkeja saa vaikka sieltä ilmailukaupasta. Ne osaa niissäkin neuvoa siellä :)

On muuten noi parimetriset liidokit muodostuneet aikamoisiksi harvinaisuuksiksi viimevuosina. Ilmailukaupassakaan ei taida olla kuin yksi rakennussarja myynnissä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään