Alex Lund

Rc Lennkokkiharrastus

35 viestiä aiheessa

Minulla on 1.4m kärkivälinen cessna enkä ole ikinä lennättänyt rc lennokkia,missä minun pitäisi kokeilla sitä?

Mieluusti lennokkikentällä jonkun kokeneemman harrastajan kanssa. Sillä tavalla pääsee ainakin alkuun niin ettei kone ole ihan heti palasina.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä suosittelen ensimmäiseksi RC-lennokiksi vakaata parimetristä liidokkia, johon asennetaan korkeus- ja sivuperäsimeen servot. Myöhemmin taitojen kasvaessa voit lisätä siihen siivekeohjauksen.

Tuollaisella on helppo harjoitella RC-ohjauksen saloja ja ohjauksen näppituntumaa, kohtilentoa ja poislentoa.

Siis hankintalistallesi : liidokki, kaksi servoa,vastaanotin, akkupaketti ja laturi. Radioksi kannattaahankkia nelikanavainen tikkurario, jolloin se riittää jo moottorilennokinkin ohjaukseen.

Tsemppiä harrastukseesi  :thmbup:

neuvoja voi kysyä vaikka privaatisti

Tätä parempaa vastausta tuskin saa tehtyäkään  :thmbup: , näin on myös suositeltu jo iät ja ajat, eikä suotta. Voin kertoa myös että kynnys oppia on ehkä matalin, sekä kynnys siivekeohjaimelliseen on pieni jatkoa ajatellen.

Ehkä pienenä lisänä epp/tms. "vaahtomuoviset" liidokit, ovat helppoja. Tosin itse ostin yhden viime vuonna jämiltä niin se on melko vänkyrä, eli tarkoitan että on vinossa vähän sieltä sun täältä -> ei lennä puhtaasti, vaikuttaa lennättämiseen jonkin verran. Tästä aiheutuu myös se että ei välttämättä opi "lennättämään oikein" vaan lennättämään vänkyrää.. no tästä vois jatkaa vaikka miten pitkään, sen verran hauskaa on ollut itsellä 80-luvulta saakka  :P

Lyhyesti: balsarunkoinen 1.8 - 2.0m sivuperäsinohjattu liidokki on minunkin suositus ekaksi. Se on niin helppo myös korjata tarvittaessa  ;D

nimim. Gentle Lady odottaa hyllyssä kasaamista  8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Liidokki on tosiaan hyvä ensimmäiseksi lennokiksi (simulaattorilla harjoittelun jälkeen), joskin itse melkein esittäisin ARF-sähköliidokkia eli liidokkia sähkömoottorilla. Lentoaika liidokilla ilman moottoria jää kerrallaan yleensä melko lyhyeksi ja hinaaminen on varsinkin vasta-alkajalle helposti vähän hankalaa. Esimerkiksi maailmanlaajuisesti erittäin suosittu Bixler (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=18214) ja vastaavat ovat vakaita, kestäviä ja lentävät likimain suoraan paketista. Laite on sen verran kookas ja suorituskykyinenkin että nälän ja kokemuksen kasvaessa siihen voi myöhemmin laittaa vaikka FPV -laitteet, joiden avulla lennokkia pystyy "silmälappuvideoiden" avulla lentämään kuin oikeaa konetta.

ARF (almost ready to fly) -koneet ovat nimensä mukaisesti lähes valmiiksi kasattuja ja yleensä niiden kanssa pääsee taivaalle vaikka samana iltana kun paketti on tullut kotiin. Koneet ovat tyypillisesti vaahtomuovia. Jos mahdollista niin materiaalin kannattaa olla EPOa, joka kestää kolhuja varsin hyvin. Vaahtomuovisen koneen korjaaminenkin on helppoa ja nopeaa verrattuna esimerkiksi balsasta ja rimoista valmistettuihin koneisiin, usein riittää pelkkä pikaliimatuubi taskussa ja korjaaminen onnistuu saman tien kentälläkin. Nykyään lennokkiharrastuksen ei tarvitse jakautua aloittelijallakaan suhteessa 80/20 rakentelun ja korjaamisen / lennättämisen suhteen. Toki rakentelullakin on selvät etunsa viimeistään siinä vaiheessa kun harrastus ja lentotaito kehittyy pidemmälle.

Bixlerin huono puoli aloittelijan kannalta on lähinnä se, että siltä näyttäisi puuttuvan kotimainen maahantuoja, ainakaan en löytänyt sitä minkään suomalaisen firman nettisivuilta pikaisen selauksen perusteella. Aloittelijan kannattaa aluksi pitäytyä kotimaisiin myyjiin (Esimerkiksi RC Sabe, Hobbylinna, Ilmailukauppa, Hobby People, Vertical Hobby, Kärkkäinen, Hobby Factory jne..), joilta löytyy vastaavia lennokkeja. Suomalaisista kaupoista saa asiantuntevia neuvoja, toimitusajat ova lyhyitä ja pulmatilanteissa voi kysyä ja saada neuvojakin omalla kielellä ja ymmärrettävästi. Vaihto- ja palautusoikeuskin toimii, jos vaikka kaikesta huolimatta tulee tilattua esimerkiksi vääränkokoinen akku tai liittimet ovat vääränlaisia. Kalliimmat hinnat kotimaisissa liikkeissä tulevat moninkertaisesti takaisin ongelmatilanteissa, joita aloittelijalle tulee varmasti eteen.

Ylipäänsä lennokeissa vain taivas on rajana sen suhteen, miten niitä voi rakennella. Ja toiminta on (tulevaisuudessakin) paljon vähemmän rajoitettua kuin miehitetyissä lentolaitteissa. Jos haluat jännitystä elämään, voi taitojen kasvaessa kokeilla vaikkapa jotain kolmattasataa kulkevaa pylonraaseria tai osallistua kilpailuihin vaikkapa liidokilla, temppukoneella tai lentävällä pienoismallilla. Tervetuloa hauskan harrastuksen pariin!

Nimimerkki "tänään puhallinsuihkulennokilla onnistuneet koelennot tehnyt hemmo omatekoisen yaw damperin asennuksen jälkeen"  8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Multiplex Easystar on yksi hyväksi haukuttu ja usein ensikoneeksi suositeltu Bixlerin kaltainen kone. Sitä saa Suomestakin useista alan liikkeistä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Liidokki on tosiaan hyvä ensimmäiseksi lennokiksi (simulaattorilla harjoittelun jälkeen), joskin itse melkein esittäisin ARF-sähköliidokkia eli liidokkia sähkömoottorilla. Lentoaika liidokilla ilman moottoria jää kerrallaan yleensä melko lyhyeksi ja hinaaminen on varsinkin vasta-alkajalle helposti vähän hankalaa.

Täysin samaa mieltä. Aloitin itse liidokilla ja sähkömoottorikoneella tiimaa kertyy niin paljon nopeammin kuin ritsalla linkoamalla. Sittemmin muutin myös liidokkini sähkömoottorisoiduksi. Oleellisinta on ostaa sellainen kone, joka ei välttämättä ole jonkin oikeassa olevan koneen replika, vaan lento-ominaisuuksiltaan sellainen, että se lentää oikein trimmattuna itsekseen ja lennättäjän tehtäväksi jää vain kertoa minne suuntaan lennetään.

T. Mika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Upeita vastauksia on sadellut lennokkiharjoittelijalle  :thmbup:

Paras "simulaattoriharjoitus" on lennättää parimetristä RC-liidokkia, omin nokkineen.

Taitojen ja mielihalujen kasvaessa voi siirtyä vaikka mihin vempaimeen.

RC-helikopterilennätys ei mielestäni sovi ihan aloittelijan ensimmäiseksi vehkeeksi. Kopterit , radioineen yms sälöineen maksaa maltaita, puhumattakaan simulaattoreista.

Olen rakentanut ja lennättänyt monia RC-lennokkeja. Voin vain todeta, että käytännön harjoitus tekee lennokkimestarin.

Olen kokeillut Freymannin Kallen simulaattoreilla, sekä koptereita että lennokkeja. Niistä en oppinuut muuta kuin kiroilemaan, kun virtuaali-tikkuja lensi ympäri ruutua  ;D

Sanomani on = tyvestä puuhun noustaan ja harjoitus tekee mestarin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä itse rakennettu Grumman F6F Hellcat, OH-F6F.  :laugh: Suoritti tänään ensilentonsa onnistuneesti.  :)

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Poika innostui RC-lennokeista Jämi Fly Inn:ssä 2012 siinä määrin, että asialle oli tehtävä jotain. Sain ystävältä lainaan simu paketin, nimeltään FMS ja siihen ohjaimen. Nykyään tuo ohjelma on ladattavissa netistä ilmaiseksi, mutta vaatii pientä jumppaa että toimii WIN7 ympäristössä.

Ensimmäisen viikonlopun aikana tuli romua tuhansien ja taas tuhansien eurojen edestä varovasti arvioituna :)

Kun FMS Pittsillä harjoittelussa tultiin pisteeseen, että kone pysyi ehjänä oli aika siirtyä eteenpäin.

Suosituksen kautta hankin ensilennoksi tuossa aiemmin mainitun Bixlerin v1.1 RTF versiona (mode2, throttle left radio). Ja kone on kestänyt hyvin koko kesän, yllättävän kestävä. Yhdellä akulla lentoaika 10-25 min, riippuen purjelennon määrästä. Akkuja on nykyään pari lisää, sekä rivakampi laturi LiPo akuille hankittu. Koneeseen sai muutamalla dollarilla laskuteline sarjan, eli kun koneen käsittelyn kanssa poika oli sinut, saa samalla vehkeellä opetella tekemään startin ja laskun pyörille. Kätevät sinänsä, ne saa parissa sekunnissa pois. Yllättävän lujaa tuo vehje kulkee harjoituskoneeksi ja siiveketeho riittää perinteiseen temppulentämiseen hyvin.

Itse aloitin saman ikäisenä myöskin lennokeilla. Vaikka takana onkin 25v kaiken näköisillä SEP koneilla takana, oli ensimmäinen lennätys 30v tauon jälkeen enemmän kuin jännittävä. Ja koukuttava. Nyt tutkitaan pojan kanssa kovaa kyytiä mitä voisi tulla pukin kontissa tänä jouluna ;)

AKu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään