Kirjoitettu Heinäkuu 10, 2013 Tulipa taas maalis-huhtikuussa käytyä ulkomailla monissa maissa, tällä kertaa Aasiassa. Kuvia on sen verran paljon, että laitan ne monessa osassa. Olen pahoillani, että kuvien laatu ei aina ole paras mahdollinen, mutta toivottavasti niistä on iloa kuitenkin. Jos joku haluaa, niin voin lähettää isompia kuvia. Laita mulle siitä sit yksityinen viesti. Bangkok International Airport (Suvarnabhumi), Bangkok, Thaimaa (BKK) Tää Bangkokin uusi kansainvälinen kenttä muuten avattiin vuonna 2006. Sijaitsee melkein 30 km Bangkokin keskustasta itään. Bangkokissa näytti olevan C-siivessä paikalla ainakin Transaero, Gulf Air, Orient Thai Airlines and Business Air (thaimaalainen businesslentoyhtiö. Firmalla viisi Boeing 767-konetta) [ attachment removed / expired ] Ja terminaalin toisella puolella oli Egypt Air, Eva Air ja Thai. [ attachment removed / expired ] Orient Thai Airlines Boeing 747-346 HS-UTW kotikentällään. Vähän vanhempi jumbo, alunperin vuodelta 1983. Orient Thai on thaimaalainen reitti- ja tilauslentoyhtiö. Reittikoneet lentää Bangkokista Kiinan Hongkongiin ja Guangzhouhun. (HS = Thaimaa) Menipä harmittavasti koneen rekkari just piiloon! ??? [ attachment removed / expired ] Sit siirrytään Bangkokin kakkoskentälle noin 20 km Bangkokin keskustasta pohjoiseen... Don Mueang Apt, Bangkok, Thaimaa (DMK) Tää kenttä oli parhaimmillaan Aasian toiseksi vilkkain lentokenttä ja Bangkokin pääkenttä vuoteen 2006 ja tän koodi oli silloin BKK. Tän kentän pääkäyttäjiä on nykyään Thai, Nok, Orient Thai ja Air Asia (Thailand). Orient Thai Airlines MD-82 HS-MDL. Yhtiöllä kaksi samanlaista konetta, loput 15 konetta erilaisia Boeing-malleja. [ attachment removed / expired ] Orient Thai Airlines Boeing 737-3TO HS-BRB [ attachment removed / expired ] Nokair Boeing 737-8AS HS-DBA. Kone on entinen Ryanairin kone EI-DCT). Nok Air on Thai Airways:n halpalentoyhtiö, kotikenttänä Bangkokin Don Mueang Airport. Firman nimi Nok viittaa thainkieliseen sanaan nok, joka sopivasti tarkoittaa lintua. Nokair lentää pääasiassa kotimaassa. Ulkomaankohteet Laos, Malesia ja Myanmar/Burma. Yhtiöllä toistakymmentä 737-konetta ja neljä ATR-72. Nähtävästi kaikki koneet on maalattu eri värein. Tällä lensimme Udon Thaniin, pohjois-Thaimaahan, josta parin tunnin bussikuljetus Laosin pääkaupunkiin Vientianeen (halpaversio siis lennolle BKK-VTE!). [ attachment removed / expired ] Nokair Boeing 737-8AS HS-DBA. Vähän lähikuvaa Nokan nokasta [ attachment removed / expired ] Nokair 737-8AS HS-DBD (entinen Ryanairin kone EI-DHM). [ attachment removed / expired ] Nokair Boeing 737-83N HS-DBE Anteeksi, että kuva on epäterävä, mutta ainakin värit näkyy. [ attachment removed / expired ] Nokair Boeing 737-8V3 HS-DBF [ attachment removed / expired ] Nokair Boeing 737-8FH HS-DBG [ attachment removed / expired ] Nokair Boeing 737-83N HS-DBH Kentän itäinen, taustalla oleva puoli kuuluu Thaimaan ilmavoimille. Siellä oli monenlaista konetta parkissa. [ attachment removed / expired ] Nokair ATR-72 HS-TRA. Kiitoradan vieressä on golfkenttä! Ei taitaisi meikäläiset turvamääräykset sallia moista! [ attachment removed / expired ] Nok Mini (ex-SGA Airlines) Saab 340B HS-GBE kotikentällään. Nok Minin laivasto koostuu kuudesta Saab 340B-koneesta. Kaikki koneet on eri värisiä. Pieni Thai Airwaysin kotimaan reitti- ja tilauslentoyhtiö, eli se on vähän niin kuin "Thai Airways Mini"! [ attachment removed / expired ] Orient Global Airline (Singapore) / R.F. Chandler Investment Company Boeing 737-74T (BBJ) VP-BEL (VP-B = Bermuda) [ attachment removed / expired ] Boeing 737-8KB (BBJ) CN-MVI Marokon kuninkaan Muhammad VI:n kone (siihen koneen tunnuskin viittaa: CN = Marokko, MVI = Muhammad VI) [ attachment removed / expired ] Udon Thani, pohjois-Thaimaa, 450 km Bangkokista koilliseen (UTH) Lensimme siis Bangkokista tänne, josta jatkoimme Nokairin bussilla Laosin pääkaupunkiin Vientianeen. Orient Thain entinen upea jumbo HS-UTK seisoi kentän platalla joitain vuosi, mutta on näemmä nyt siirretty kauemmaksi kentän sivuun. Orient lahjoitti käytöstä poistetun koneen opetustarkoitukseen. http://www.airliners.net/photo/Untitled-%28Orient-Thai/Boeing-747-306M/1822157/L/&sid=6bc9f2c1b31858d62756d24cda42a183 http://www.airliners.net/photo/One-Two-Go-%28Orient-Thai/Boeing-747-306M/0636103/L/&sid=6bc9f2c1b31858d62756d24cda42a183 Mutta muuten ei muita koneita näkynyt. :- [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 11, 2013 Näkyikö Don Muangilla vielä Thai Skyn TriStareja? Kuvia mahdollisesti? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 11, 2013 Näkyikö Don Muangilla vielä Thai Skyn TriStareja? Kuvia mahdollisesti? Don Mueangilla oli parkissa enemmänkin koneita, mutta niistä oli vaikea saada kuvia sen lyhyen aikaa, jonka siellä olin. En tiedä, saattaisihan tuo yksi kone tuossa ekassa kuvassa (alla) ollakin Tristar (valkoinen moottori ennen jumboa). :- [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 11, 2013 Luoma, Nokila on itsekin lennelty satoja kertoja, Nykyisin enemmän thai airilla tuonne khon kaenin puolelle ja roi ett:iin sekä pien koneilla roi et-khon kaen koululentoja. Harmi kun en ollut kotona NYT olis esitelly kenttää ja koneita ja taksilla Udonin keskustaan halvalle siitä nong khain bussiin 40 bht ja bidgeltä laosiin bussilla vientieaneen muutamam sata bht, Visa maksaa jonkin verran rajalla. Rajalla tarvii dollareita sit, Muuten tulee kalliimmaksi, Ja muista kattoa että on kyniä omasta takaa viisumi anomuksen täyttöön laosiin, Sielllä nyhtävät maltaita pelkästä kynästä. Ja laosissa mikään ei ole halpaa 50% noussut hinnat viimeaikoina. Osta kaikki mitä voit thaikun puolella on halvempaa. Ai sorry katoin väärin että NYt siellä, Olitkin jo aikaisemmin reissussa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 12, 2013 Terveisiä Bangkokista myös! Et saanu yhtään meidän pulkkaa ikuistettua? Meilläkin on 5 x 767-200, sellaisia valkorunkoisia, joissa kyljessä teksti JET ASIA, lähes kaikki taitavat olla vanhoja Air Canadan vehkeitä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 12, 2013 Luoma, Nokila on itsekin lennelty satoja kertoja, Nykyisin enemmän thai airilla tuonne khon kaenin puolelle ja roi ett:iin sekä pien koneilla roi et-khon kaen koululentoja. Harmi kun en ollut kotona NYT olis esitelly kenttää ja koneita ja taksilla Udonin keskustaan halvalle siitä nong khain bussiin 40 bht ja bidgeltä laosiin bussilla vientieaneen muutamam sata bht, Visa maksaa jonkin verran rajalla. Rajalla tarvii dollareita sit, Muuten tulee kalliimmaksi, Ja muista kattoa että on kyniä omasta takaa viisumi anomuksen täyttöön laosiin, Sielllä nyhtävät maltaita pelkästä kynästä. Ja laosissa mikään ei ole halpaa 50% noussut hinnat viimeaikoina. Osta kaikki mitä voit thaikun puolella on halvempaa. Ai sorry katoin väärin että NYt siellä, Olitkin jo aikaisemmin reissussa. Ok, kiitos. Juu, matkasta on tosiaan jo muutama kuukausi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 12, 2013 Terveisiä Bangkokista myös! Et saanu yhtään meidän pulkkaa ikuistettua? Meilläkin on 5 x 767-200, sellaisia valkorunkoisia, joissa kyljessä teksti JET ASIA, lähes kaikki taitavat olla vanhoja Air Canadan vehkeitä. Enpä nyt just muista, oliko siellä Jet Asian koneita, kun en Suvarnabhumilla ehtinyt olemaan kovin kauaa ja toinen kerta kentällä oli pimeän aikaan, jolloin koneita on muutenkin tosi vaikea nähdä. Mutta Jet Asia on mulle uusi tuttavuus (ja nyt yksi sen piloteistakin!) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 12, 2013 Tuttu reitti mullekin, tosin yleensä on tullut jäätyä sillan pieleen Nong Khaihin sen Vientianen sijaan, ja yleensä lentelen tuon välin joko Thailla (pääsee suoraan Suvalta) tai sitten Air Asialla jonka aikataulut yleensä sopivat mulle paremmin kuin Nokin. Firman nimi Nok viittaa thainkieliseen sanaan nok, joka sopivasti tarkoittaa pikkulintua tai varpusta. Pienenä viilauksena, se nok on yleisnimi linnulle. Jopa kotka on nok (nok insii) eikä se taida olla enää mikään pikkulintu. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 12, 2013 Tuttu reitti mullekin, tosin yleensä on tullut jäätyä sillan pieleen Nong Khaihin sen Vientianen sijaan, ja yleensä lentelen tuon välin joko Thailla (pääsee suoraan Suvalta) tai sitten Air Asialla jonka aikataulut yleensä sopivat mulle paremmin kuin Nokin. Pienenä viilauksena, se nok on yleisnimi linnulle. Jopa kotka on nok (nok insii) eikä se taida olla enää mikään pikkulintu. Kiitti! Sit heti korjausviesti Wikipediaan. Ite en thaita osaa! Siinä kielessä on liian monta kirjainta! ??? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 12, 2013 juu ihan liikaa,vaimokkeen ja pojan 4V pojan koulutehtäviä ja kirjaimia kanssa ollaan yritetty(tai minä lähinnä)opetella,ei vaan mene kaaliin jotain sanontoja ja sanoja kyllä jää aina muistiin jotenkin kun usein käyttää. ja pitkään kun on jää tämä soomi huonoksi ,huomannut. ja thaikkujen kanssa eläessä enkkukin huononee kun ne ei niin hyvin puhu kaikki ja itekin tulee laiskakasi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 13, 2013 En kyllä muista minkä firman kone oli, mutta Udonin ja Bangkokin väliä se lensi (yleensä B737 tai A320, firmasta riippuen, Thailla joskus isompaan ruuhkaan myös A300), kerran kun vieressä istui thairouva keskipaikalla ja ikkunapaikalla ehkä 5-vuotias hänen poikansa. No siitä käytäväpaikalta koitin vähän ohjeistaa poikaa joka oli ihan tohkeissaan ja ilmeisesti ensimmäistä kertaa lentokoneessa, mutta heikolla paikallisella ei siitä mitään tahtonut tulla. Äiti koitti pojalleen vähän englannista kääntää minkä osasi ja poika katseli silmät pyöreänä että "tuo falangi tietää jonkin verran näistä lentokoneista". Noh, siinä sitten kiitotiellä vauhtia kerättiin ja kun arvelin että sitä on riittävästi ja V1 on lähellä, täräytin suustani ehkä turhankin kovaäänisesti Thaiksi "Bin Nok Jai, Bin!" eli "Lennä, iso lintu, lennä!". Puolet ympäristössä olevista aikuisista hörähti nauruun, mutta pienen pojan ilme oli äkkiä hyvin totinen, kun hän totesi että se alumiiniputki sojottaakin jo yläviistoon ja ikkunassa talojen katot pienenivät vauhdilla. Ajoitukseni oli täydellinen. Nyt pitää vaan toivoa että se pikkukundikin tajuaa jo ettei se kone lennä sen takia että valkonaama matkustamossa komentaa, vaan että ohjaamollakin on asian suhteen jotain tekemistä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 14, 2013 heheh hienoa Täytyy muistaa joku kerta kun tulee tilaisuuus Kiitos hyvästä päivän aloituksesta(Luin aamulla) Tuli oikein hyvä mieli Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 16, 2013 Näkyikö Don Muangilla vielä Thai Skyn TriStareja? Kuvia mahdollisesti? Siellähän ne vielä ovat, kuva on huhtikuulta: [ attachment removed / expired ] Moottorit puuttuvat, mutta koneet ovat vielä ehjiä. Tuo Las Vegas sandsin kone on vissiin menossa korjaukseen, seissyt siellä kanssa jo vuoden verran. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 16, 2013 Kiitos kuvasta. Corrosion cornerit ovat aina mielenkiintoisia! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 17, 2013 Siellähän ne vielä ovat, kuva on huhtikuulta: Moottorit puuttuvat, mutta koneet ovat vielä ehjiä. Tuo Las Vegas sandsin kone on vissiin menossa korjaukseen, seissyt siellä kanssa jo vuoden verran. Kiitos kuvasta! Kaikella todennäköisyydellä olivat siellä silloinkin, kun olin siellä! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 17, 2013 Miksi tuo yksi 747 Lassen kuvassa on tuollaisessa karsinassa? Sortumisvaarako? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 17, 2013 Don Muangin kentällä ollu tuo golfkenttä iätajat kapiaisille , muistelisin. Onkohan niillä joku salaojatunneli kiitotien ali , vai ihan sliibajalkaako loikkivat yli ? Tuolla voisi meikäläinenkin saada hole in onen......moottoriin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 17, 2013 Miksi tuo yksi 747 Lassen kuvassa on tuollaisessa karsinassa? Sortumisvaarako? Jotain koneita tuolla muistaakseni purettiin osiksi tuollaisessa karsinassa. Tuo jumbo lienee seuraavana menossa kierrätykseen (ja L1011:t varmasti myös perässä). Asiasta viidenteen, ei kukaan ole U-Tapaolta ottanut kuvia? Siellä pitäisi olla TriStareja vielä myös parkissa, ihan ehjänä jopa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 22, 2013 Asiasta viidenteen, ei kukaan ole U-Tapaolta ottanut kuvia? Siellä pitäisi olla TriStareja vielä myös parkissa, ihan ehjänä jopa. En viimeksi ehtinyt niitä paikalla olevia niin katsastamaan. Stand Arrival ja vastassa olleet sotilaat huudellen "no camera" eivät juuri innostaneet kuvien ottamiseen, tai edes siihen mitä olisi ollut tarjolla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla