Timo Hyvönen

Trafin lentoturvallisuuskysely

22 viestiä aiheessa

Rutiinin ja säännöllisen "lentotuntuman" puutetta tai vähenemistä aiemmasta kustannusten kasvun myötä syynä onnettomuuksien kasvuun ei ollut vaihtoehtona, mutta onneksi oli vapaa kenttä ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä suotta vastaa tuonne, kaikki on kumminkin ultralentäjien syytä.

 

:-[

 

Näköjään, purjelentäjiä ei edes suotta eritellä...

 

Nimim. Muu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, voihan vapaamuotoisiin kenttiin kirjata mielipiteensä vaikka olisi Muu. Ihan hyvä, että tällaisia kysellään suoraan, eikä  pelkästään Trafi-Ilmailuliitto-Kerho akselilla, joka saattaa pyöriä nyrjähdellen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä suotta vastaa tuonne, kaikki on kumminkin ultralentäjien syytä.

 

:-[

Kiitos Pasi kun  nostit kissan pöydälle.

Oheisessa kuvassa olen saapunut juuri jonnekin ultraa raskaamman ilma-aluksen sisuksissa, jota kuljetti 2. vasemmalla sijaitseva ystäväni Marko.

Pyydän kiinnittämään huomiota T-paitaani.  Se saattaisikin olla menestystuote max 460 kg painoisten ilma-alusten lentäjille.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä suotta vastaa tuonne, kaikki on kumminkin ultralentäjien syytä.

 

 

Kiitos Pasi kun  nostit kissan pöydälle.

Oheisessa kuvassa olen saapunut juuri jonnekin ultraa raskaamman ilma-aluksen sisuksissa, jota kuljetti 2. vasemmalla sijaitseva ystäväni Marko.

Pyydän kiinnittämään huomiota T-paitaani.  Se saattaisikin olla menestystuote max 460 kg painoisten ilma-alusten lentäjille.

 

Peter

 

Hei, antakaa jo olla. Ei tuota kukaan enään jaksa.

 

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minua rupesi kiinnostamaan tuo kysely. Mitä mieltä te olette, parantaisiko pakollinen jäsenyys kerhossa turvallisuutta?

 

En sitä valinnut kun ei mulla ole riittävästi näkemystä asiasta. Toisaalta kerho voi ohjata parempaan lentoasenteeseen, toisaalta ei kerhossa oleminen auta jos on kova kallo.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En nyt lähtisi kerhoihin pakottamaan (yhdistymisvapaus).

 

Riittävä lentomäärä olisi minusta se avain käsialan säilymiseen <-- lentämisen pitää olla helppoa ja vaivatonta byrokratian suhteen. Korpikenttäkivaa!

 

Toivotaan, että nämä tulokset avoimine kommentteineen julkistetaan pian.

 

t Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minua rupesi kiinnostamaan tuo kysely. Mitä mieltä te olette, parantaisiko pakollinen jäsenyys kerhossa turvallisuutta?

 

En sitä valinnut kun ei mulla ole riittävästi näkemystä asiasta. Toisaalta kerho voi ohjata parempaan lentoasenteeseen, toisaalta ei kerhossa oleminen auta jos on kova kallo.

 

Vastaan silläkin uhalla, että kyselyn tulokset vääristyvät, kun siitä keskustellaan julkisesti. Tieto muiden vastauksista ohjaa helposti omia mielipiteitä.

 

Kerhon jäsenyys mietitytti myös. Kerhossa toimiminen luo ja tuo välittömän yhteisön, jolla on (positiivista) vaikutusta ajatteluun ja toimintamalleihin. Monissa ilmailulajeissa kerhossa voi olla jäsenenä näkemättä koskaan ketään muuta. Kone varataan netistä, käydään lentämässä, palautetaan takaisin ja lopuksi maksetaan sähköpostilla tullut lasku. Valvotulla lentopaikalla saattaa olla muutaman sanan vaihto lennonjohtajan kanssa, mutta muutoin voi olla aika yksin. Palaute, keskustelut ja kokemukset vaatii yhteisön toimintaan osallistumista ja avoimen ilmapiirin. Yhdessä toimimisen yhteisen harrastuksen puitteissa tulee olla luonnollinen toimintamuoto, jolloin kokemukset siirtyvät.

 

Kerhon koneilla lentämisessä on hyviä puolia senkin lisäksi, että koneeseen ilmestyy itsestään bensiiniä ja vakuutukset ovat voimassa. Yhteisö seuraa laajempana kaluston kunnon kehitystä ja puuttuu aikanaan epäkohtiin. Tosin tämäkin voi olla käyttäjistä riippuen päinvastainen.

 

Kerhon pakollinen jäsenyys on monimutkainen juttu. Se on joko hyvä tai huono asia. Jäsenyyden edut riippuvat omasta osallistumisesta ja yhteisön toimintatavoista.

 

Kysely on hyvä ja tiivis. Vapaamuotoinen vastausmahdollisuus tuo esiin enemmän todellisia näkökulmia ja tuntoja, kuin pelkät rastiruutuun-kysymykset. Vaikka rasteja on paljon helpompi raksia ja tilastollisesti analysoida.

 

--Ari

 

PS. Kirjoitus on yleisluontoinen, eikä välttämättä osoita minkään yksittäisen kerhon suuntaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Hei, antakaa jo olla. Ei tuota kukaan enään jaksa.

 

Markku

 

KYLLÄ JAKSAA. Asioista tulee saada keskustella ilman "jonkun sensuuria" :thmbup:

On hyvä että joku uskaltaa jatkaa keskustelua , jota ei jokaisen ole ihan pakko seurata/lukea

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

KYLLÄ JAKSAA. Asioista tulee saada keskustella ilman "jonkun sensuuria" :thmbup:

On hyvä että joku uskaltaa jatkaa keskustelua , jota ei jokaisen ole ihan pakko seurata/lukea

 

 

Markku on selkeesti kalamiehiä, heti tarttui vanha kyrmyniska täkyyn :D

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En nyt lähtisi kerhoihin pakottamaan (yhdistymisvapaus).

 

Riittävä lentomäärä olisi minusta se avain käsialan säilymiseen <-- lentämisen pitää olla helppoa ja vaivatonta byrokratian suhteen. Korpikenttäkivaa!

 

Toivotaan, että nämä tulokset avoimine kommentteineen julkistetaan pian.

 

t Timo

 

 

Ei ihan ko. asiaan mutta yhdistymisvapaudesta kuitenkin;

 

Suomessa ei vielä ole täyttä "yhdistymisvapautta" , eli jos omistat metsää niin kuulut automatic metsänhoitoyhdistykseen ja myös pakolliset maksut tulevat siitä automatic omistajalle.

 

Tänään radio Yle puheessa kertoi joku yksityishenkilönä panostaneensa n.200.000€. murtaakseen tämän oudon pakkoliittymisen pakollisine maksuineen.

 

Sorry offia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riittävä lentomäärä olisi minusta se avain käsialan säilymiseen <-- lentämisen pitää olla helppoa ja vaivatonta byrokratian suhteen. Korpikenttäkivaa!

 

Kokemus ei olisi pahasta, olen ihan samaa mieltä.

 

Käsiala? Harvoin varmaan kolari johtuu suoranaisesti siitä ettei kone pysyisi kaverilla normaalitilanteessa käsissä. Enemmänkin on kyse siitä että ajaudutaan (ajetaan) sellaiseen tilanteeseen, jossa riski on liian korkea osaamiseen nähden. Kokeneet tekevät tätä siinä kuin kokemattomammatkin.

 

Käsiala siinä mielessä että kapasiteetti ja rutiini riittää kaikkiin lennon osa-alueisiin? Valvottuun ilmatilaan voidaan ajautua kun taito valmistella lentoa, taito ohjata konetta ja taito hahmottaa sijaintia ja ympäröivää ilmatilaa ovat kaikki ruosteessa käytön puutteesta. Siinä kokemus auttaisi suoraan.

 

 

Tuo Peterin "Bad Attitude" -paita olisi kyllä paikallaan ihan tällaiselle MUU-pilotillekin, siinä missä ultrailijoille ja peltilentäjille. MUU-asenne on ihan samanlainen kuin niillä syyllistetyilläkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Kerhon pakollinen jäsenyys on monimutkainen juttu. Se on joko hyvä tai huono asia. Jäsenyyden edut riippuvat omasta osallistumisesta ja yhteisön toimintatavoista.

 

Perusoikeuksien toteutumisen kannalta pidän tuota melkolailla ongelmallisena. Yhdistyksiin liittyy käytännössä aina joku aate, muuten ne eivät ole aatteellisia yhdistyksiä. Mielestäni ei ole oikeudellisesti kestävää pakottaa ketään kuulumaan mihinkään tuollaiseen yhdistykseen, jotta saisi luvan ilmailla. Ei olla kaukana siitä aikakaudesta, kun vielä piti kuulua ilmailuliittoon, tai vähintään olla ilmailuliiton kanssa yhteistyössä jos aikoi ilmailla laskuvarjohyppyharrastuksen muodossa. Onneksi

, eikä siihen ole enää paluuta.

 

Aivan sama ongelma on poliisin toiminnassa aselupien myöntämisen suhteen. Olin jo lähellä päästä hallinto-oikeuteen, mutta menivät sitten myöntämään hakemani luvan ilman yhdistyksen jäsenyyttä tai aikomusta liittyä sellaiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perusoikeuksien toteutumisen kannalta pidän tuota melkolailla ongelmallisena. Yhdistyksiin liittyy käytännössä aina joku aate, muuten ne eivät ole aatteellisia yhdistyksiä. Mielestäni ei ole oikeudellisesti kestävää pakottaa ketään kuulumaan mihinkään tuollaiseen yhdistykseen, jotta saisi luvan ilmailla. Ei olla kaukana siitä aikakaudesta, kun vielä piti kuulua ilmailuliittoon, tai vähintään olla ilmailuliiton kanssa yhteistyössä jos aikoi ilmailla laskuvarjohyppyharrastuksen muodossa. Onneksi

, eikä siihen ole enää paluuta.

 

Aivan sama ongelma on poliisin toiminnassa aselupien myöntämisen suhteen. Olin jo lähellä päästä hallinto-oikeuteen, mutta menivät sitten myöntämään hakemani luvan ilman yhdistyksen jäsenyyttä tai aikomusta liittyä sellaiseen.

Kerrataan vielä lyhyesti: Kerhon tai yhdistyksen jäsenyydestä ei välttämättä ole hyötyä lentoturvallisuusmielessä. Yhteisön toimintaan osallistumisesta ja yhdessä toimimisesta puolestaan voi ollakin.

 

--Ari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään