Timo Hyvönen

Käytännön ohjeet Malmille lentämiseen

23 viestiä aiheessa

Moi,

 

tehtiin fly iniä varten tällaiset ohjeet, mutta saahan sinne tulla muulloinkin.

 

http://helsinkiflyin.fi/wp-content/uploads/2013/07/Malmi_Fly_In_Ohjeet_2013.pdf

 

Toivottavasti noista on apua. Kuppila on auki ma-la 9-18 ja la on maksutonta laskeutua yleensä 10-17 ulkopuolella. Fly inissä www.helsinkiflyin.fi ei peritä maksuja, jos nimi on ilmoittautumislistassa (koneen nimi siis, se OH-jotain)

 

Virheetkin on ohjeesta perattu jo, jos jotain vielä löytyy, voi tietenkin kertoa.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mainiot ohjeet! Näistä on kokeneemmillekin hyötyä muistinvirkistyksenä, jos on tullut taukoa Malmilla lentämiseen.

 

Pari pientä viilausta:

 

  • Malmilta lähtiessä on turha sanoa avauskutsussa "lentosuunnitelman mukaan" - se on oletusarvo, ja lennonjohtaja kyllä kertoo jos plaania ei löydykään.
  • Kun ilmoitat olevasi valmis lähtöön, pelkkä "O-BC valmis" yleensä riittää. Paikkaa on turha ilmoittaa, koska olet rullannut sinne tornin nimenomaisella selvityksellä - torni tietää jo, että olet siellä.

 

Yleensäkin radioliikenteestä kannattaa karsia pois kaikki ylimääräinen. Malmilla erityisesti - tornin jakso on toisinaan kovinkin ruuhkainen.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiallinen paketti. Yksi kysymys. Miksi QNH kerrotaan esimerkeissä lähtökohtaisesti aina lentäjän toimesta, eikö lj. kuulu antaa se?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiallinen paketti. Yksi kysymys. Miksi QNH kerrotaan esimerkeissä lähtökohtaisesti aina lentäjän toimesta, eikö lj. kuulu antaa se?

Sujuvoittaa hieman toimintaa kun kuuntelee tiedotuksen 122.700 ja kertoo QNH:n jo ilmoittautuessaan. Lennonjohtaja antaa sen kyllä jos sitä ei mainitse.

 

Eikä tuo paketti absoluuttinen totuus ole, onpahan hyvä suomennos ja kooste siitä, ettei Malmille lentäminen niin kamalaa ole. Aina niiltä lennonjohtajilta saa kysyä lisää neuvoa.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sujuvoittaa hieman toimintaa kun kuuntelee tiedotuksen 122.700 ja kertoo QNH:n jo ilmoittautuessaan. Lennonjohtaja antaa sen kyllä jos sitä ei mainitse.

 

Eikä tuo paketti absoluuttinen totuus ole, onpahan hyvä suomennos ja kooste siitä, ettei Malmille lentäminen niin kamalaa ole. Aina niiltä lennonjohtajilta saa kysyä lisää neuvoa.

 

t. Timo

 

 

Niin, paitsi että osa lennonjohtajista antaa sen joka tapauksessa mikä johtaa siihen että QNH luetaan kolmeen kertaan. Ei sitä kaikkein lyhyintä RTF:ää. Ja onhan se paine voinut muuttuakin sitten tiedotuksen antamisen.....

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entisenä Latokaskelaisena haluaisin marista siitä, että Espoon Yleisradioaseman maston väitetään olevan Kauklahdessa, kyllä se taitaa Tillinmäkeä tai Latokaskea enemmän olla... ;)

 

Liikenteestä tornin aukioloaikojen ulkopuolella, olisiko syytä muistuttaa radioliikenteen olevan edelleen pakollista (kuuntelu ja ilmoitukset). Lähialueella ei saa lentää ilman, että siitä on kertonut radiolla muille (ref. ops m1-17).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmilta lähtiessä on turha sanoa avauskutsussa "lentosuunnitelman mukaan" - se on oletusarvo, ja lennonjohtaja kyllä kertoo jos plaania ei löydykään.

 

Ja on muuten yhtä turha miltä tahansa kentältä lähtiessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Houuu nyt sentään, minä vain oikoluin, tulostin ja heittelin fiksuja kommentteja tähän läpyskään - asiasisältö on Arminin ja Suksin kokoama.

 

Se on kyllä hyvä! Nyt kaikki jo Malmille hop hop. Joo OPS M1-17 kertoo ytimekkäästi miten G-aikana ilmoitellaan.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun ilmoitat olevasi valmis lähtöön, pelkkä "O-BC valmis" yleensä riittää. Paikkaa on turha ilmoittaa, koska olet rullannut sinne tornin nimenomaisella selvityksellä - torni tietää jo, että olet siellä.

Jos torni tietäisi että kaikki tekee niinkuin selvitetään, ei radioon tarvitsisi paljon selvityksiä takaisin lukea. Ehkä olen hysteerinen turvallisuuden suhteen, mutta minusta ei ole missään nimessä turhaa kertoa omaa sijaintiaan, varsinkaan kun kentälle saapuu paljon sellaisia jotka eivät ulkoa muista odotuspaikkoja ja rullausteitä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Niin, paitsi että osa lennonjohtajista antaa sen joka tapauksessa mikä johtaa siihen että QNH luetaan kolmeen kertaan.

 

 

Tämä on muuten aina ihmetyttänyt minua. Että miksi ihmeessä...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei Timo tai muutkin! Voisittekos laatia lyhyen koosteen satunnaiselle malmin vierailijalle,mikä on muuttunut käytännössä teille saapuessa,uudessa ilmatilassa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  • Helsinki TMA LOWER on hieman kasvanut (alaraja edelleen 1300ft), sen alla transponderi pakollinen (oli jo ennen)
  • Malmin lähialueen muoto/rajat/korkeusrajoitukset/taajuudet edelleen samat, ei ole tullut muutoksia
  • VFR portit edelleen DEGER ja NOKKA, sen lisäksi on tullut RASTI (käytössä kun on ruuhka ja/tai säätilanteen takia)
  • Öljynjalostamon päällä on nyt perustettu kieltoalue (oli ennen 'avoid flying below...').
  • Muutama uusi D-alue (mm. laskuvarjohyppy D139A, D139B, D143) ja muutakin (entisestä harjoitusalueesta on tullut D137, öljynjalostamon lähellä)
  • ks.VFR chart Helsinki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  Kiitos Armin! Eli,ei oikeasti niin mitään isompaa uutta! Enemmänkin ehkä opiskeltavaa on täällä muualla päin,mm.lähes kaikki portit ovat muuttuneet,samoin monesti alarajat,sotilasalueet jne.. Kai sitä tohtii Malmille tulla edelleenkin. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo ja nyt tuli kokeiltua se laskeutumismaksukin, alle 25e oli navigointimaksuineen (koneen MTOW 748 kg). Ilmeisesti kausikortilla se TN:kin kuittautuu

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo ja nyt tuli kokeiltua se laskeutumismaksukin, alle 25e oli navigointimaksuineen (koneen MTOW 748 kg). Ilmeisesti kausikortilla se TN:kin kuittautuu

 

t. Timo

 

Kyllä, kausikortti kattaa myös TN-maksun.

 

748 kg koneen laskeutumismaksu pitäisi olla 10.25+0.800*1.54=11.482 eur ja TN-maksun (1/50)^.7*123=7.955 eur, nämä yhdessä + alv on 24,10 eur... Eli jää tosiaan reilusti alle 25 euron ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFHF, HEM:

LANDING - NON EFHK - ANYTIME - DOMESTIC - MTOW 748 - 11,48 + ALV = 14,24

TN-CHARGE-DOM ATC3 7,48 + ALV = 9,15

Yhteensä 23,39

 

EFPO, POR

LANDING - NON EFHK - ANYTIME - INTERNATIONAL - MTOW 748 - 11,48 + ALV = 14,24

TN-CHARGE-INT ATS1&ATS2 8,29 + ALV = 10,28

Yhteensä 24,52

 

Funktiolaskin tarvitaan

 

t. TImo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

TN-CHARGE-DOM ATC3 7,48 + ALV = 9,15

 

Funktiolaskin tarvitaan

 

Mä ryssin nyt jotain todella pahasti, tai sitten Finavian funktiolaskin on parempi. Mistä niitä saa..

 

TN-maksun yhtälö pitäisi olla T = (MTOWtonni/50)^0,7*Yksikköhinta. Malmin yksikköhinta on 123,00 eur ja tuo MTOW pyöristetään ylöspäin lähimpään täyteen tonniin, eli Timon koneen kohdalla siinä pitäisi olla 1. Jos tuota lähtee purkamaan, niin 7,48 = (x/50)^0,7*123,00 eli x = 0,915??? Eikä nuo muutkaan täsmää... mitä hittoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä ryssin nyt jotain todella pahasti, tai sitten Finavian funktiolaskin on parempi. Mistä niitä saa..

 

TN-maksun yhtälö pitäisi olla T = (MTOWtonni/50)^0,7*Yksikköhinta. Malmin yksikköhinta on 123,00 eur ja tuo MTOW pyöristetään ylöspäin lähimpään täyteen tonniin, eli Timon koneen kohdalla siinä pitäisi olla 1. Jos tuota lähtee purkamaan, niin 7,48 = (x/50)^0,7*123,00 eli x = 0,915??? Eikä nuo muutkaan täsmää... mitä hittoa.

MTOW pyöristettynä ylöspäin täyteen 1000 kg:aan = 748 kg --> 1tn

Painokerroin pyöristettynä kahteen desimaaliin (1/50)^0,7 = 0,0646727 --> 0,06

0,06*123€*1,24 = 9,1512€ --> 9,15€

 

MTOW pyöristetään ylöspäin lähimpään 100 kg:aan --748 kg --> 0,80 tn

(0,8 *1,54€+10,25€)*1,24 = 14,23768€ --> 14,24€

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MTOW pyöristettynä ylöspäin täyteen 1000 kg:aan = 748 kg --> 1tn

Painokerroin pyöristettynä kahteen desimaaliin (1/50)^0,7 = 0,0646727 --> 0,06

0,06*123€*1,24 = 9,1512€ --> 9,15€

 

Enpä olettanut, että Finaviassa tehdään työtä yhden merkitsevän numeron tarkkuudella (0,06), varsinkin, kun ilmoittavat asiassa ihan selkeän yhtälön, jossa turhille välipyöristyksille ei pitäisi olla edes mitään tarvetta. Täytyypä olla jatkossa tarkkana, jos yhtä tökerösti yrittävät joskus pyöristää ylöspäin tuollaisia.. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käytännön ohje Malmille lentämiseen,vuodelta 78 edellistä aikaa. Vaikka hiukan hirvitti ensi kertaa tukkia itsensä "tiheään" liikenteeseen,siinä ei ollut mitään hankaluuksia. Hiukan tarkkana vain,kun on muitakin samassa nipussa. Malmin lennonjohto on aina hoitanut muutamat poikkeematkin,tosi hienosti. Eli sinne vain,kaikki joita epäilyttää osaanko?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muisto vuodelta 1973. Lensin koululentoni ja korttini Helsinki-Vantaalla. Työpaikka oli EFHK:lla, mutta Malmille lennettiin mm. syömään, kun Hki-Vantaan ravintola oli turhan fiini ja kallis.

 

Meitä EFHK:lta tulijoita katsottiin ylöspäin "kun te lennätte niin vilkkaalta kentältä". Muistini mukaan EFHF:n liikennemäärä oli silloin kolme kertaa niin suuri kuin EFHK:n. EFHF oli operaatiomäärältään Suomen liikennöidyin lentoasema.

 

Malmille saavuttaessa tuli kauhunväreet selkäpiihin. "Kiitotie noin kapea ja noin lyhyt..." Rallyella kun laskeutui EFHK:lle niin tuntui että sama se sille tuleeko pitkittäin vai poikittain.

 

Niin muuttuu maailma, Eskoseni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään