Petteri Järvinen

Standby-matkustajat?

32 viestiä aiheessa

Katselin Frankfurtin kentällä standby-matkustajia, jotka olivat tulossa samalle lennolle San Franciscoon. Mitä nämä standby-matkustajat oikein ovat? Heitä jonottaa kotimaan lennoille varsinkin USA:ssa, mutta päästäkseen Frankfurtissa Friscon-koneen portille heidän on täytynyt tehdä check-in. Miten se onnistuu ilman tietoa istuinpaikasta? Entä jos paikkaa ei löydykään, puretaanko heidän matkalaukkunsa kuormasta ennen koneen lähtöä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ne ovat onnekkaita jotka yrittävät saalistaa ns. "no show" matkustajien paikkoja. Eli Lentoyhtiöillä on tapana buukata yli koneensa jotta saavat maksimaallisen käyttöasteen koneelle. Yleisesti heillä on lippu myöhempään koneeseen mutta yrittävät tällä keinolla päästä aijemmalle lennolle. Viisaammat korjatkoon jos olen väärässä.

 

btw. Samalla nimellä kirjoitteleet eräisiin tietotekniikka lehtiin??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Standby-statuksella voi matkustaa esim lentoyhtiön henkilökunta vapaa-ajallaan. Lipun saa kohtuuhintaan (ei ilmaiseksi, eikä mitenkään hirmu edullisesti halpisten "hinnat alkaen"-lippuihin nähden), ja se on siis standby - eli mukaan pääsee vain jos on tilaa. (eli etenkin jos on vaimo ja parikolme lasta mukana niin tuo ei ole kovin rentouttava matkustustapa jos perille on päästävä...)

 

Euroopassa ainakin ym lipuilla ihan normaali chekkaus pitää aina tehdä, ja jos tilaa on saa samalla jo istuinpaikan. Jos ei ole tilaa, odotellaan portilla jos kaikki halukkaat eivät ilmaannu ja paikkoja jää yli.. Standby-laukut kuormataan vasta kun selviää mahtuuko ko. henkilö kyytiin, eli yleensä irtotavararuumaan viimeiseksi (= yleensä laukku tulee silloin kohteessa hihnalle ekana  :P )

 

 

Finnair taisi myydä joskus viime vuosituhannella nuorisolle halpoja standby-lippuja kotimaan lennoille.. Ei taida olla enää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ne ovat onnekkaita jotka yrittävät saalistaa ns. "no show" matkustajien paikkoja. Eli Lentoyhtiöillä on tapana buukata yli koneensa jotta saavat maksimaallisen käyttöasteen koneelle. Yleisesti heillä on lippu myöhempään koneeseen mutta yrittävät tällä keinolla päästä aijemmalle lennolle. Viisaammat korjatkoon jos olen väärässä.

 

btw. Samalla nimellä kirjoitteleet eräisiin tietotekniikka lehtiin??

 

Samalla nimellä juu. Tänne en ole kirjoittanut useaan vuoteen, mutta tunnus on ollut lähes 10 vuotta. Lentäminen on aina kiinnostanut, lupakirjakin oli 1990-luvulla, nykyään lähinnä konebongausta ja ilmakuvausta.

 

Ihmettelen lähinnä näitä Amerikan-lentoja: Lufthansalla on vain yksi vuoro päivässä Friscoon -- tuskin kukaan jaksaa odottaa kentällä vuorokautta seuraavaan koneeseen? Jos paikkaa ei löydy, matkatavaroiden poiston luulisi viivyttävän koneen lähtöä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä Finnairillakin on standby listat.

 

Pari vuotta sitten olikohan kun Heathrowlla oli tullut 1,5cm lunta niin kenttä oli sekaisin niin kun minulla tietenkin juuri silloin oli reitti HKI-LHR-SFO niin Finnair reititti HKI-JFK-SFO, niin silloin jouduin standby listalle. Eli portilla vasta siinä vaiheessa kun oli checkin kaikkien osalta tehty ilmoitettiin istumapaikat. Eli checkin oli tehty ihan normaalisti ja matkatavarat annettu sisään, mutta boarding passissa luki STB istumapaikan kohdalla.

 

Standby listalla oli varmaan noin 6 nimeä jotka kaikki pääsivät mukaan. Finnairilta hyvin toimittu varsinkin kun minulla oli vielä American Airlinesin lippu (alkuperäisen matkasuunnitelman mukaan HKI-LHR kone olisi lentänyt mutta LHR-SFO ei).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lufthansalla on vain yksi vuoro päivässä Friscoon -- tuskin kukaan jaksaa odottaa kentällä vuorokautta seuraavaan koneeseen? Jos paikkaa ei löydy, matkatavaroiden poiston luulisi viivyttävän koneen lähtöä.

 

Itse näitä sby-lippuja käyttäneenä voin kertoa, että jos koneeseen ei mainitsemassasi tapauksessa mahdu, niin tuolloin yleensä palataan (omalla kustannuksella toki) kotiin vajaaksi vuorokaudeksi ja sitten koitetaan taas. :)

 

Tietty, jos on jo kaukana kotoa, niin voi yrittää jonkun toisen yhtiön kyytiin samaan kohdekaupunkiin...yleensä sby-reissaajilla on nipullinen varalippuja mukana, joten vaihtoehtoja on. Tai ainakin varareittejä on hyvä olla mietittynä, koska koneeseen mahtuminen on, kuten Sami jo yllä kirjoitti, sattuman kauppaa.

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itsellä kävi vuonna 1980 hieman vähemmän mukavasti. Olin palaamassa sunnuntai-illalla Kuopiosta Helsinkiin ja koneeseen nousi kolme henkilöä tuolla sby-lipulla.  Kone teki välilaskun Joensuussa ja siellä sitten totesivat, että kone olikin kunnolla ylibuukattu. Minä ja yksi toinen jouduimme ulos koneesta, kolmas pääsi kai lentoemännän tuolille tai ohjaamoon. Sisällä selvitystiskillä useampi normaalin lipun ostanut henkilö purki kiukkuaan, koska eivät päässet tuon ylibuukauksen takia lainkaan koneseen, yhdellä naisella pääsi kunnon itku, taisi ulkomaan lomareissu jäädä väliin. Tuo toinen koneesta poistettu henkilö ei jäänyt odottelemaan seuraavaa lentoa, vaan lähti taxilla ja junakyydillä eteenpäin, itse pääsin aamukoneella sitten hieman myöhässä määränpäähän.  Yö tuli nukuttua kentän tiloissa.   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samalla nimellä juu. Tänne en ole kirjoittanut useaan vuoteen, mutta tunnus on ollut lähes 10 vuotta. Lentäminen on aina kiinnostanut, lupakirjakin oli 1990-luvulla, nykyään lähinnä konebongausta ja ilmakuvausta.

 

Ihmettelen lähinnä näitä Amerikan-lentoja: Lufthansalla on vain yksi vuoro päivässä Friscoon -- tuskin kukaan jaksaa odottaa kentällä vuorokautta seuraavaan koneeseen? Jos paikkaa ei löydy, matkatavaroiden poiston luulisi viivyttävän koneen lähtöä.

 

Niinkuin Sami tuossa jo totesikin, niin laukut pidetään koneen ulkopuolilla erillään niin kauan kunnes saadaan varmistettu tieto lähtöportilta, että matkustaja mahtuu kyytiin. Kuormaaminen yleisestikin on yleensä vielä käynnissä kun kaikki matkustajat ovat jo koneen kyydissä, joten tällä matkustajan kyytiin varmistumisella ei ole senkään osalta vaikutusta koneen lähtöaikaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ne ovat onnekkaita jotka yrittävät saalistaa ns. "no show" matkustajien paikkoja. Eli Lentoyhtiöillä on tapana buukata yli koneensa jotta saavat maksimaallisen käyttöasteen koneelle. Yleisesti heillä on lippu myöhempään koneeseen mutta yrittävät tällä keinolla päästä aijemmalle lennolle. Viisaammat korjatkoon jos olen väärässä.

 

Onko jollain yhtiöllä tälläinen käytäntö että voi portille mennä norkoilemaan ja lipun muutos tehdään portilla jos koneessa on tilaa ja alkup. lippu on myöhemmälle lennolle? Puhutaan siis kovanrahanlipuista, ei henkilökunnan tai muista suljetun piirin lipuista.

 

Missä se maksu peritään lipun muutoksesta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missä se maksu peritään lipun muutoksesta?

 

Mikä maksu? :D. Kyllä ainakin Oulussa olen vaihtanut Finnairin aikaisemmalle lennolle ilman sen suurempia muodollisuuksia, maksusta nyt puhumattakaan ;). Ei kylläkään portilla, vaan check-in tiskillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä maksu? :D. Kyllä ainakin Oulussa olen vaihtanut Finnairin aikaisemmalle lennolle ilman sen suurempia muodollisuuksia, maksusta nyt puhumattakaan ;). Ei kylläkään portilla, vaan check-in tiskillä.

 

Sama kokemus Oulusta. "Kerkeiskö tuohon tuntia aiemmin lähtevään, jos on tilaa?"- "Tottakai, hetki vaan!"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko jollain yhtiöllä tälläinen käytäntö että voi portille mennä norkoilemaan ja lipun muutos tehdään portilla jos koneessa on tilaa ja alkup. lippu on myöhemmälle lennolle? Puhutaan siis kovanrahanlipuista, ei henkilökunnan tai muista suljetun piirin lipuista.

 

Missä se maksu peritään lipun muutoksesta?

 

Ainakin Amerikassa on ymmärtääkseni ihan yleinen käytäntö se, että lentoasemalle voi tulla aiemmin odottamaan, jos pääsisi aiemmalle lennolle. Mitään takeita ei tietenkään ole ja jos lennolle pääsee, ei ymmärtääkseni mitään maksua peritä. Korkeintaan ehkä joku parinkympin muutosmaksu, muttei esimerkiksi hintaluokkien välisiä erotuksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko jollain yhtiöllä tälläinen käytäntö että voi portille mennä norkoilemaan ja lipun muutos tehdään portilla jos koneessa on tilaa ja alkup. lippu on myöhemmälle lennolle? Puhutaan siis kovanrahanlipuista, ei henkilökunnan tai muista suljetun piirin lipuista.

 

Missä se maksu peritään lipun muutoksesta?

 

Omakohtaiset kokemukset ovat Sterlingin matkasta Helsinki-Malaga-Helsinki. Menolento oli kokonaan peruttu, joten siirto tuli Air Finlandin kyytiin. Paluulennolla sentään pääsi Sterlingin siivin, tosin Malagasta Tukholmaan ja siellä piti olla koneen vaihtoaikaa kolmisen tuntia Blue1 kyytiin. Kaikki tavarat oli kabiinin puolella ja asiasta keskusteltiin niin lähtöportilla kuin purserin kanssa koneessakin. Vähän ennen Tukholmaan saapumista saimme siirtyä ensimmäiseen riviin tyhjille paikoille, joista suoraan edellisen lähdössä olleen Blue1 lähtöportille juoksujalkaa. Vaihto onnistui aiemmalle lennolle ja Helsingissä oltiin muistaakseni noin 30 min hitaammin kuin alkuperäinen lentoaika suoralla lennolla olisi ollut...

 

Tuorein kokemus on Singapore Airlines palveluista Sydneystä Singaporeen. Lento oli alunperin varattu tälle päivälle, mutta loukkaannuin salibandyottelussa Australiassa. Niinpä turnauspaikkakunnalta Sydneyyn palatessa kaikki tavarat oli varmuuden vuoksi pakattuina ja ajoimme suoraan lentokentälle, jonne saavuimme 2h45min ennen Singapore Airlinesin SQ222-lennon lähtemistä. Ensin service deskille nilkuttaen, jossa heti sai havaita saapuneensa maailman parhaimpien joukkoon kuuluvien lentoyhtiöiden palveluiden pariin. Asiakas huomioitiin erittäin hyvin ja ymmärrettiin, ettei loukkaantumisesta johtuen enää tehnyt mieli jää odottamaan kotiin paluulentoa. Yksi puhelu yläkerroksen toimistoon - joo, onnistuu. Asiakas sinne käymään - "tarvitsetteko avustajan rullatuolin kanssa?". Viidessä minuutissa lippu oli vaihdettu keskiviikolta reilun parin tunnin kuluttua lähtevälle lennolle (su). Takaisin service deskille, lähtöselvitykseen - "herra on ystävällinen ja käyttää Suites-lähtöselvitystä, niin ei tarvitse jonottaa economyn jonossa" ja hetkeksi odottamaan avustajapalvelun saapumista. Reilussa parissa tunnissa olin jo matkalla Singaporeen ja Airbus 380 käytössäni oli kolmen istuimen rivi, että pystyin nostamaan jalan lepoasentoon. Täydellistä, josta kuvareportaasi varmasti ensi viikolla...

 

Lufthansa sitten antoikin Singaporessa toisenlaisen palvelun. Valitettavasti lippuanne ei voi vaihtaa aiemmalle lennolle, vaikka tilaa onkin. Jouduttu odottamaan lähtöpäiväänne tai ostamaan uuden lipun tälle lennolle hintaan 1900 SGD. Juu ei kiitos, joten tänä iltana jatketaan alkuperäisellä lennolla luottavaisin mielin kuitenkin, että palvelu kentällä ja koneessa on laadukasta. Säännöt ovat sääntöjä ja niistä joustaminen on tietenkin sääntöjen muokkaamista. Hyvä oli, että SQ jousti ja näin matka-aikaa on enää tuollaiset 18 tuntia jäljellä alkuperäisen 32 tunnin sijaan...

 

Edit: Palvelu SIN kentällä on ollut erinomaista ja paikat lennolle myös vaikuttavat oikein lupaavilta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus lähtöportilla on ollut varsinaista teatteria kun muutamaa jäljellä olevaa paikkaa kyttää muutama kymmenen matkustajaa. Henkilökunnan vapaa-ajanmatkustuksen jonotusjärjestys on oma taiteenlajinsa, jossa järjestyksen määrää se, onko palaamassa kotiin vai vasta lähdössä reissuun, onko lentävän yhtiön henkilökuntaa vai jonkun muun ja lopulta työvuosien mukainen senioriteetti. Periaatteessa porttivirkailijalla nuo asiat pitäisi olla etukäteen selvillä, mutta aina ei niin ole. Laukutkin tuppaavat usein lähtemään vaikkei matkustaja lentäisikään. Kerran matkalla Nycistä Helsinkiin löysin itseni Ganderista Kanadasta kun viime hetkellä mahduin LOT:n kyytiin, harmi vaan, että kone hajosi Ganderissa. Matkatavarat löytyivät aikanaa Frankfurtista ja myöhästyin stadista duunista 5 päivää, josta kunnian kukko ei laulanut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä Amerikassahan tuo hoituu nykyisin myös niin, että jos checkkaat sisälle vasta kentällä automaatissa, niin se masiina kysyy, että haluaisitko aiemmalle lennolle ja kertoo paljonko pitäisi maksaa lisää (yleensä muutamia kymppejä). Tämä siis jos olet sen verran ajoissa paikalla, että aiempia lentoja ja paikkoja riittää. Sitten tietysti mahdollinen laukku hoituu samaan kyytiin jo siinä vaiheessa.

 

Aivan mainio systeemi. Kaikki voittavat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko jollain yhtiöllä tälläinen käytäntö että voi portille mennä norkoilemaan ja lipun muutos tehdään portilla jos koneessa on tilaa ja alkup. lippu on myöhemmälle lennolle? Puhutaan siis kovanrahanlipuista, ei henkilökunnan tai muista suljetun piirin lipuista.

 

Missä se maksu peritään lipun muutoksesta?

 

Kaikilla jenkkiyhtiöillä (no oikeilla yhtiöillä, Southwestit ja vastaavat voitaneen jättää pois laskuista) on perinteisesti homma toiminut juuri näin. Viime vuosina sitä on kiristetty, eli nykyään joutuu maksamaan standby feeitä (paitsi jos on joko mukava agentti tai tarpeeksi kirkasta metallia lompakossa) siitä että jonotetaan aikaisemmille lennoille (periaatteessa myös reitityksen vaihto on sallittu, eli jos sulla on lippu JFK-ORD-LAX niin voit yrittää jonottaa suoralle JFK-LAXille). Mikään varsinainen change fee se ei edelleenkään ole.

 

Takavuosina Flyertalk ja muut nettiforumithan oli täynnä amerikkalaisten whinejä siitä kun lensivät Euroopassa ja yhtiö X ja Y ja Z olivat niin unflexible että eivät suostuneet muuttamaan lippua aikaisemmalle lennolle vaikka se oli puolityhjä jne. Nykyään tota ei näy enää niin paljoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iloinen jälleennäkeminen

 

Kun minä ja laukkuni löysimme toisemme kaukomailla, niin siinä oli tämmöinen:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä maksu? :D. Kyllä ainakin Oulussa olen vaihtanut Finnairin aikaisemmalle lennolle ilman sen suurempia muodollisuuksia, maksusta nyt puhumattakaan ;). Ei kylläkään portilla, vaan check-in tiskillä.

 

Muutama vuosi sitten tulin työmatkan päätteeksi Arlandasta Helsinkiin Finnairilla ja vaihto aikaisempaan vuoroon onnistui tiskillä helposti eikä rahaa tarvittu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään aamulla tuli myös todistettua, kuinka Helsinki-Vantaan lähtöselvitysautomaatti ihan ehdotti vieressä seisoneelle matkustajalle ilman lisämaksua vaihtoa aikaisemmalle lennolle Kuopioon Finnairin lipulla. En tiedä millä perusteella automaatti tällaista tekee, mutta liittyisikö mahdollisesti vaikka jälkimmäisen lennon ylibuukkaukseen.

Samaten myös Moskovaan lentänyt pariskunta sai automaatilta boarding-passiin istumapaikan SBY eikä laukkutägejä vasta kuin tiskiltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

90-luvulla tuli lenneltyä noilla silloin näkyvästi Suomessakin mainostetuilla STB-lipuilla esim Helsinki-Lontoo ja Gran Canaria-Manchester.

Niissä ei siis ollut kyse mistään lipun vaihdosta eri lennolle, vaan siitä että menit käteisnipun kanssa aamulla asemalle ja kysyit, että mihinkä suuntaan on tilaa? H-Vantaalla oli silloin ulkona suuri valaistu Finskin Stand-By mainos. Nuorille aikuisille olivat.

Helsingistä Tukholman ja Antalyan kautta Mombasaan lensin myös peruutuspaikalla 90-luvulla.

Se oli räväkkä lähtö. Lipunmyyjä sanoi, että "lähtöön aikaa kuusi tuntia, otatko?"

Äkkiä kotiin, pikapakkaus, ja menoksi. 10 päivää Mombasassa hotellissa+lennot tekivät 1500mk. Kuumaa ja kosteaa oli.

Tampereelle ja Joensuuhun lensin STB myös ihan ex-tempore pohjalta.

Oi niitä aikoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Ainakin Amerikassa on ymmärtääkseni ihan yleinen käytäntö se, että lentoasemalle voi tulla aiemmin odottamaan, jos pääsisi aiemmalle lennolle. Mitään takeita ei tietenkään ole ja jos lennolle pääsee, ei ymmärtääkseni mitään maksua peritä. Korkeintaan ehkä joku parinkympin muutosmaksu, muttei esimerkiksi hintaluokkien välisiä erotuksia.

 

Olen myös kuullut tapauksista, joissa matkustajat ovat saapuneet varsin ajoissa kentälle, niin check-innissä on sitten kysytty, että haluatteko mennä aiemmalla koneella, kun tilaa on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Henkilökunnan vapaa-ajanmatkustuksen jonotusjärjestys on oma taiteenlajinsa, jossa järjestyksen määrää se, onko palaamassa kotiin vai vasta lähdössä reissuun, onko lentävän yhtiön henkilökuntaa vai jonkun muun ja lopulta työvuosien mukainen senioriteetti.

 

Eipä taida näissä arpajaisissa olla väliä sillä onko menossa, tulossa vaiko jossakin välillä. Muut mainitut seikat toki vaikuttavat. Virkaiän voi ylittää henkilön asema yrityksessä tai lipun status eli lippuluokka.

 

Mitä tulee vuorokauden odotteluun koneen ollessa täysi, se on joskus standbymatkalaisen arkipäivää. Terminaalista pääsee toki ulos vaikka läheiseen hotelliin keventämään matkabudjettia, joten siellä ei varsinaisesti tarvitse odotella. Puolisen vuorokautta voi mennä sitä ennen hyvinkin rattoisasti seuraavia koneita odotellessa ja niiden loittonevia pyrstöjä katsellessa. Ainakin lentoturvallisuuden luvatussa maassa eli Amerikan Yhysvalloissa ruumalaukut sen sijaan menevät useinkin perille jo sillä ensimmäisellä. Jänskää sinällään.

 

Finskillä oli noita nuorisostandbylippuja tosiaan ainakin 90-luvun loppupuolella, muttei sittemmin.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä oliko Stand By, mutta pari vuotta sitten olin kaverin kanssa matkustamassa New Yorkiin Finnair AY5, mutta American Airlines economy lipulla . Olimme helsingissä lähtöselvityksessä 3 tuntia ennen lähtöaikaa ja meille annettiin liput lähtöselvityksessä koneen viimeiselle penkkiriville ja Laukkuun tuli tag lisäski punainen teippi. Portilla annettin istumapaikaksi 4D ja 4L. Ihan hyvä Stand by siis jos oli :)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Takavuosina Finnair päästi kotimaassa myös aiempaan koneeseen, jos tilaa oli. Nyt ei enää onnistu -- halvin lipunhinta oikeuttaa vain merkittyyn koneeseen, eikä siitä jousteta vaikka tilaa olisi. Tämä on oma kokemukseni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Takavuosina Finnair päästi kotimaassa myös aiempaan koneeseen, jos tilaa oli. Nyt ei enää onnistu -- halvin lipunhinta oikeuttaa vain merkittyyn koneeseen, eikä siitä jousteta vaikka tilaa olisi. Tämä on oma kokemukseni.

 

Miksiköhän näin..? Kaikki voittaisivat. Tyypillistä suomalaista "meillä kun on nuo säännöt"?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään