Juha Nortunen

Kevytlentopaikat

23 viestiä aiheessa

Ajattelin nyt kirjoittaa kevyt lentopaikkojen ongelmista. Itse toimin pääasiassa Ähtärin kevytlentopaikalta ja olen myös tällä hetkellä kentän päällikkönä.

Ähtärin kenttä on valmistunut reilut kaksi vuotta sitten jolloin kenttä tarkastettiin trafin toimesta ja todettiin tarkoitukseen hyvin sopivan.

Ongelmaksi kuitenkin on muodostunut kentän "salainen" sijainti. Ko kenttä on jotenkin niin sopivalla paikalla, että ohi kulkevaa liikennettä tuntuu olevan joka suunnasta. En tiedä ovatko ohikulkumatkalla olevat koneet edes huomanneet tätä kenttää. Lisäksi ähtäri on kolmen mil cta:n risteyksessä (halli,kauhava,jyväskylä).

Uskoakseni hyvin harva kone on edes omissa lentosuunnitelmissa ottanut huomioon tätä kevytlentopaikkaa! Eihän tietoja löydy edes mistään muualta kuin Ähtärin ilmailijoiden kotisivuilta. On ollut useita kertoja haamukone laskukierroskorkeudella samaan aikaan ja ilman paikkailmoituksia. Yhteyttä ei radiolla saatu koskaan. Ähtärissä koulutetaan ja lennetään useita satoja tunteja vuodessa ympäri vuoden usealla koneella.

eikös nyt olisi syytä saada nämä viralliset kevytlentopaikat ilmailukarttaan

Itse olen paljonkin puhunut tästä epäkohdasta ja tehnyt parhaani ettei vahinkoa tulisi. Raporttiakin olen kirjoittanut, mutta tämä aihe taitaa olla niin vaikea, ettei siihen edes vaivauduta vastaamaan. Muista raporteista kyllä tulee kirje kotiin jossa kiitellään.  Purjelentäjille ja muillekin, älkää olettako ettei ultra voi olla 2000m korkealla. Olkaa äänessä se pelastaa henkiä.

Turvallisia lentoja!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa em. sivustossa on Ähtärin paikkatiedoissa edelleen virhe,

Karhunkangas, Ähtäri

Sijainti: 62°30'81"N, 24°04'00"E

Ei voi olla 81"

Tämmöiset tiedot löytyi;

 

   http://www.ahtarinilmailijat.net/content/ohjeet-omalla-lentokoneella-saapuville

Oikea löytyy täältä

Koordinaatit: WGS 84 - 62° 30' 48,5"N, 24° 3' 59,4"E

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä se Trafin kevytlentopaikkalista löytyisi?

 

t. Timo

 

Listan tiedot löytyy täältä, poislukien henkilötiedot:

http://koti.mbnet.fi/korsu/kevytlentopaikat/wiki/doku.php?id=home

 

Varsinaisen listan saa Trafista pyytämällä. Itse lähetin mailin trafin kirjaamoon ja sain tällaisen vastauksen.

 

<clip>

Hei

Liitteessä Trafin luettelo kevytlentopaikoista.

 

Luettelossa on viisi kevytlentopaikkaa. Luettelon tietojen oikeellisuudesta vastaa kukin kevytlentopaikan pitäjä. Lentopaikkojen pitäjät ovat ilmoittaneet nämä tiedot meille. Kevytlentopaikkojen pitäjät ilmoittavat muutoksista esim puh numeroiden osalta vaihtelevasti. Kenttien käyttökelpoisuudesta vastaa lentopaikan pitäjä.

 

Kolmessa ensimmäisessä on PPR merkintä, joka edellyttää että lentopaikalle ei voi lentää ilman kentän pitäjän lupaa. Kentän pitäjä kertoo onko kentän käyttö mahdollista. Kenttien kunto/kantavuus/tasaisuusvaatimukset ym saattaa vaihdella eri vuodenaikoina. Lisäksi kiitoteiden ja kiitoalueiden mitat ja mahdolliset esteet lasku-, nousu- ja sivusektoreista tulee lentäjän selvittää ennen lentoa. Suosittelen, että myös muille kevytlentopaikoille lentoja suunnitellessa otatte yhteyden kentän pitäjään tietojen selvittämiseksi.

 

Edellä kirjoittamani kenttien käyttökelpoisuuden tarkistamisen voit jakaa myös muille, mutta Kevytlentopaikkaluettelon jakaminen muille on omalla vastuullasi. Kevytlentopaikkaluettelo sinänsä on julkista tavaraa, kun sitä viranomaiselta pyytää, mutta kenttien pitäjien nimien ja yhteystietojen julkaisemista ilman heidän lupaansa en suosittele.

</clip>

 

Ja tietysti nämä kaikki kevytlentopaikat löytyy lentosuunnitelma-apurista! :)

http://koti.mbnet.fi/korsu/ilmailu/plan3/

 

Minustakin olisi hyvä jos nämä olisi ilmailukartassa vakiona.

 

-Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa em. sivustossa on Ähtärin paikkatiedoissa edelleen virhe,

Karhunkangas, Ähtäri

Sijainti: 62°30'81"N, 24°04'00"E

Ei voi olla 81"Oikea löytyy täältä

Koordinaatit: WGS 84 - 62° 30' 48,5"N, 24° 3' 59,4"E

 

Näyttää siis siltä, että on esitysvirhe 30,81' = 30'48,5" ja 4,00'=3'59,4" (pyöristettynä siis) onkohan listan kaikissa muissa sama virhe?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

eikös nyt olisi syytä saada nämä viralliset kevytlentopaikat ilmailukarttaan

Olisi.

 

Kyllä hätkäytti kun oltiin lentämässä Jämiltä Kauhajoelle ja yhtäkkiä alla oli lentokenttä. Kotona tutkiskelin ja kyseessä oli Nummijärvi. Enpä osannut sitä sitten varoa. Toisaalta, Air nav prossa näytti olevan EFHI (Haapamäki) merkittynä vaikka se ei ole enää toiminnassa. Sattui sekin reitille ja kyllä sitä siitä maasta etsittiin - ei edes paikkaa löytynyt.

 

Kevytlentopaikathan voisivat olla eri värillä tms. - saisikohan muuten ANP:hen impattua jonkin tiedoston joka surauttaisi ne kartalle kerralla?

 

t. Timo

 

P.S. Kiitos kevytlentopäivästä Ähtärissä. Kyllä jännitti se pelastusvarjon räjäytys, sehän TOIMI!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaatiikohan tämä(kin) lentoturvallisuutta edistävä ehdotus kevytilmailupaikkojen lisäämisestä ilmailukarttaan ensin onnettomuuden ennenkö asia etenee...  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se tuli Seinäjoelta ja temputti sitä konettaan niin että oli pakko laskeutua. Tarkasti kyllä ensin kentän tarkkaan ylilennolla.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Palatakseni vielä asiaan. Ähtärin kevytlentopaikan tarkastuksen yhteydessä kysyin viranomaiselta mahdollisuutta saada virallisen tunnuksen kentälle oli vastaus yksiselitteisesti "ei onnistu". Kevytlentopaikat on kuulemma muodostunut trafille ongelmaksi ja aiheuttanut harmaita hiuksia kun niitä on niin paljon!

Jos Suomessa on nyt viisi virallista kevytlentopaikkaa, niin en ymmärrä vieläkään miten niistä on tullut niin iso ongelma, ettei niitä enää voi saada karttaan. Aiemmin kyllä! Nykyisessäkin kartassa komeilee tällaisia jokunen kappale edelleen, eikä ne haittaa ketään. Nämä ovat mielestäni ongelma enemmän, kun ne ovat osittain surkeassa kunnossa vailla ylläpitoa!

Kukahan ja millä perusteella on päätetty, ettei alle 800m*18m kokoisia kiitoteitä hyväksytä karttaan tai VFR-suomeen.

 

T.juha

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Palatakseni vielä asiaan. Ähtärin kevytlentopaikan tarkastuksen yhteydessä kysyin viranomaiselta mahdollisuutta saada virallisen tunnuksen kentälle oli vastaus yksiselitteisesti "ei onnistu". Kevytlentopaikat on kuulemma muodostunut trafille ongelmaksi ja aiheuttanut harmaita hiuksia kun niitä on niin paljon!

Jos Suomessa on nyt viisi virallista kevytlentopaikkaa, niin en ymmärrä vieläkään miten niistä on tullut niin iso ongelma, ettei niitä enää voi saada karttaan. Aiemmin kyllä! Nykyisessäkin kartassa komeilee tällaisia jokunen kappale edelleen, eikä ne haittaa ketään. Nämä ovat mielestäni ongelma enemmän, kun ne ovat osittain surkeassa kunnossa vailla ylläpitoa!

Kukahan ja millä perusteella on päätetty, ettei alle 800m*18m kokoisia kiitoteitä hyväksytä karttaan tai VFR-suomeen.

 

T.juha

 

 

Kyllä VFR-suomessa on kenttiä alle 800x18 m kiitoteillä. Ekana tulee mieleen EFGE, EFTO, EFMN ja EFKG... Pienin mainituista taitaa olla Torbacka, 360x15 metriä. Löytyvät myös kartasta.

 

Huomioimisen arvoista on, ettei Trafi päätä VFR-suomesta tai ilmailukarttojen sisällöstä, oikea osoite toivomuksille on siis Finavia Oyj noiden suhteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Ilmatila 2014" on nyt lausuntokieroksella. Turvallisuusvirasto haluaa selvittää pienlentopaikkojen ja purjelentoalueiden toimintaedellytyksiä uudessa ilmatilassa. TSA alueiden alle jäävä lista oli komea ja pitkä! Mitäs sitä on taas unohdettu?!?

Niin se vain menee, ettei kevytlentopaikkoja huomioida edes tässä kohtaa. Nopea päässälasku ja sain Ähtärin kevytlentopaikan tilastoiksi n.2000 nousua ja laskua, sekä n.700 lentotuntia vuodessa. Se tarkoittaa n.2h joka päivä vuoden ympäri.

Lausunto kyllä lähtee, vaikka ei ole pyydettykään.

 

Ps. Saadaanhan se kenttä karttaan...ajetaan taas kaivinkoneet kentälle ja jatketaan lentokentän mittoihin (se pieni pätkä lisää) hullumpiakin juttuja on jo tehty   ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asikkalan kunta on hankkimassa omistukseensa lähes 150 hehtaaria maata kenttä mukaan lukien.

 

Myyjänä on Metsähallitus. Kauppahinta on vajaat 490 000 euroa.

 

Kunnalla, kentän käyttäjillä ja yrityksillä on kunnanjohtaja Juri Niemisen mukaan kentän kehittämiseksi suuria suunnitelmia. Alueella on aloittanut lentokonemoottorikorjaamo, ja lisää yrityksiä voi olla tulossa.

 

http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/2015/09/16/asikkala-ostamassa-lentokentan

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään